Bukefalos 28 år!

Näringsförbud

P

Ponnymorsan

Vad innebär det att någon fått näringsförbud?
Vad innebär det för mig som privatperson om jag gör affärer med en sådan persons företag?
//Ponnymorsan
 
Sv: Näringsförbud

Näringsförbud innebär att företagaren i fråga faktiskt inte har något företag! För att få näringsförbud skall man upprepade gånger skött sitt företag så dåligt att det är ekonomisk brottslighet, upprepade konkurser med stora skatteskulder, brist på bokföring etc etc. När man som företagare blir satt med näringsförbud är jag förbjuden att bedriva företag. Om man ändå gör det så är det svart och det har stor betydelse för dig som kund om något går fel. Du har dålig möjlighet att reklamera, för du har faktiskt köpt varan av en annan privatperson och då är det köplagen som gäller som ställer högre krav på dig som köpare än om du som privat handlar av ett företag då det är konsumentköplagen som gäller som ställer högre krav på företagaren. Jag avråder bestämt att handla av någon med näringsförbud, en sådan får inte sälja karameller en gång!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 875
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 708
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 720
Senast: Johannna1
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 930
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp