Bukefalos 28 år!

någon som jobbat med galopp?

A

Adenick

Hej alla.
berätta allt om galoppsporten.
Arbetsmiljö, tider, hästarna ja allt! rubb och stubb, bra som dåligt.
Överväger ett jobberbjudande men har hört mycket dåligt på olika håll.
hört lite bra också men det dåliga överväger.
ska jag ta jobbet beroende på lite annat. eller är det stark avrådan att INTE ta det?????
snabba svar tack:confused::confused::confused:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

BERÄTTA mer!
jag vill veta allt om allt!
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Då blir det en hel bok! Det är stor skillnad mellan olika tränare bara här i Sverige och om du sedan vill åka utomlands är det skillnad mellan olika länder.

Det finns en hel del på galoppens olika hemsidor, utgå från Svenskgalopp.se så kan du hitta mycket. Tidningen GaloppMagasinet har porträtt av olika aktiva som du kan läsa och skapa dig en bild av hur det är att jobba inom galoppen.

Bara man gillar att jobba och inte är rädd för att stiga upp på morgnarna så finns det inget bättre jobb.:love:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

ok. nej jag är morgonpigg av mig så det är lugnt med det.
Jag tänkte mest på att man har hört mycket skit om just galoppsporten och människorna där.
Att det är MKT dåligt avlönat, de är med i facket, oförsäkrat jobb. farliga moment osv osv.
I och med att galoppvärlden är helt främmande för mig som är travmänniska
så vill jag veta likheter, olikheter.
Även om man själv kan ta reda på om min argetsgivare är ansluten till facket?
Har hört att man behandlas som springschas åt fler än sin arb.givare och hunsas runt på ärenden och att det är kopiöst mycket stress, jäkt och spring med sönderstressade hästar :(
vet inte om jag vill jobba under sådana trista förhållanden.
Jag är rätt så rädd om mig själv och sätter mig inte på vilken tokhäst som helst och prioriterar hälsa och säkerhet före jobbet.
Jag kan leva med "typisk" tävlingsstress vid tävling då alla är taggade och förväntansfulla men inte HELA dagar!
Jag fixar tidiga mornar och tungt fysiskt arbete men För mycket jäkt och stress gynnar inte någon spec mycket. olycksrisken ökar, man tappar koncentrationen och slarvar oftare.

Camilla: vad söker en galopptränare egentligen????
Jag skulle bli häst och stallskötare isf.
Vad förväntas jag kunna?????
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Jag tror du har hört allt negativt som man någonsin kan komma på om sporten! ;) Det finns säkert skräckexempel som är som du beskriver men det finns det väl inom travsporten också??

www.unggalopp.nu finns där en hel del intervjuer med arbetsryttare och andra stallfolk som beskriver deras vardag. Kan vara värt att läsa. Kanske kan du be om att få prova en dag eller två så får du själv känna på hur stämningen är just i det stallet? Eller bara åka dit och se hur en dag ser ut.

Som sagt är det generllt tidiga morgnar, kan vara ganska tufft fysiskt och är säkert inte överdrivet bra betalt i skandinavien, men det är ju inte hästsport överlag här. Utomlands är det generellt bättre betalt eftersom sporten är större. Annars varierar det ju från stall till stall även om grunderna är det samma! :laugh:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Om du är rädd om dig ska du nog inte börja i ett galoppstall för det går inte att undvika att man skadar sig. Hela idén är ju att rida fort på hästar som får mycket kraftfoder för att vara på tårna.:laugh:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

när du säger "på tårna"
vad menas exakt med det?
Jag har ridit heta travare men de har inte varit dumma i huvet för det utan starka och ivriga och löpsugna men aldrig dummat sig som kastar, slår, bockar.
De har rest sig förstås men aldrig så pass att man blir rädd att slå runt om du förstår?
Visst kan de ha hjärnspöken och vara nerviga pga. de är pigga men som sagt så har jag aldrig blivit rädd när jag ridit.
Är fullblod sånna som jag beskrivit ovan?
för då blir jag riktigt osäker på om jobbet är för mig verkligen.
Vill inte ha några hetsskallar som är så pigga att det går ur styr totalt.
Jag kan ta smällar och ramla, kastas av och stegringar men kastningar, fullt okontrollerbart skenande, då vette tusan om jag vågar?????
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Låter fortfarande som du hört massa skräckhistorier... Självklart är hästarna på tårna det vill säga pigga, vill framåt, en del kan vara starka, en del busigare än andra med bockningar eller liknande. Men okontrollerade skenturer har jag aldrig varit med! Att sen en del hästar har varit starkare än ryttaren och tagit en tur med dem händer väl, men det kallar jag inte skenturer. ;) "Kastningar"/snurra runt finns det också de som kan finna på att göra, men finns också en hel massa som snällt gör vad du säger.

Har ingen som helst erfarenhet med travare men, tror i grund och botten inte en het travare eller en het galoppör uppför sig särskilt annorlunda. Möjligtvis är fullbloden lite mer känsliga med lite mer nerver än en travare...
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Dom är inte dumma i huvudet eller galna - dom är pigga och vill springa. Och eftersom dom är starka och rör sig snabbt vill det till att man har bra reaktioner och är snabb. En travare som slänger sig gör det i allmänhet i ultrarapid jämfört med ett fullblod. Fullblod har en helt annan muskelsammansättning än en travare. Fullbloden har mer snabba muskelfibrer och travarna har mer uthålliga, långsammare, muskler. Det är därför det är lättare att ramla av fullblod.

Dessutom måste du vara en säker ryttare så hästarna får förtroende för dig, om dom känner att du tvekar blir dom oroliga. Fullblod är mycket känsligare för dig och dina hjälper än halvblod och travare. Sitter du och hänger på en travare så spelar det inte så stor roll, dom flesta bryr sig inte så mycket - men ett fullblod märker direkt om du inte är i form och då blir dom oroliga.

Detta är givetvis starkt generaliserat!:devil: Jag vet mycket väl att det finns känsliga halvblod och travare också - och det finns fullblod som inte bryr sig så mycket - men om du ska rida, och ta betalt för det, kan du inte välja vilka du rider. Alla i stallet ska ridas och då kan man inte välja att bara rida dom snälla. Hur kul blir det för dom andra då?

Det är stor skillnad på att hjälpa till gratis när man har lust och att jobba och ta betalt. Då kan man inte välja bort vissa arbetsuppgifter, det funkar inte så.

Kan du inte få hjälpa till lite så ser du om du fixar det? Men vänta dig inte att få fullt betalt om du inte kan sköta alla arbetsuppgifter.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Har ingen som helst erfarenhet med travare men, tror i grund och botten inte en het travare eller en het galoppör uppför sig särskilt annorlunda. Möjligtvis är fullbloden lite mer känsliga med lite mer nerver än en travare...

Travarna rör sig helt klart långsammare! Det är lättare att hänga med när dom gör något.:angel:

Dom är också avlade på snällhet som gamle veterinären Ingmar Norberg sa till mig en gång. Dom ska kunna släpa runt med en vagn och hålla sig i trav när dom egentligen hellre vill galoppera. Titta dig runt på Jägers en lördagmorgon när "turisterna" är ute och kör. En del av dom har inte ens märkt att det är en levande varelse i andra ändan av tömmarna men travarna travar snällt runt. Det är givetvis speciellt utvalda hästar, långt i från alla travare skulle stå ut med det heller, men jag tror inte att mer än en eller två procent av alla galoppörer skulle klara av det.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

ok nej jag har en vbl tjej som ser spöken ÖVERALLT men är go för det.
När man travjobbar så "ser" hon något och storstegar åt sidan men tvärnitar inte bara saktar ner.
Får se hur det ser ut. ska fråga om jag får se mig omkring och vara med några timmar och se hur de jobbar.
Kanske är för mkt begärt????
wish me luck :)
nerverna börjar krypa på nu hehe.
imorgon klockan 10.00 sker mötet med potentiell arb.givare.
:bump::bow::banana:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

har varit där nu. puh!
det gick bra och alla var trevliga dock konstiga tider. dubbla pass/dag
Först morgon-förmiddagsarbete. fram t klockan 12:30 sedan är stallet stängt fram tills klockan 16:00 och då jobbar man till 18 tiden.
Har aldrig stött på ett sådant upplägg förut och verkar väldigt svårtillgängligt och tidsöslande om man ska ha personal.
Det är inte många som kan åka till jobbet, vara där i 5-6 timmar, åka hem 3 timmar och sen komma tillbaka för att jobba ytterligare 2 tim?
Varför inte köra från 7-4 eller 8-5 i ett sträck?
det kanske funkar för dem eftersom de ej har anställda. De bor ihop och jobbar ihop. funkar för dem kanske, men med personal blir det nog svårare att få ihop det så?
aja vi skulle höras nästa vecka men jag tror att jag tackar nej om inte tiderna går att göra något åt men jag tvivlar på att de skulle ändra tider som passar dem bara för att det även ska passa anställda???:confused:
trist för annars var det ju intressant och de var trevliga.
skulle kunna tänka mig jobba där men tiderna som sagt och upplägget var inge vidare.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

De tiderna gäller i princip i alla galoppstall! Ibland sp skiftas man om att jobba eftermiddag så inte alla jobbar alla eftermiddagar. Men generellt startar man tidigt, har fritt mitt på dan och jobbar sen kväll igen...
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

det är ju jättekonstigt upplagt tycker jag.
Varför ha den där luckan mitt på dan?
Är det BARA för hästarnas vilas skull????
Varför inte börja jobba klockan 7 med morgon fodringar ta på/av/byta täcke. Rida, släppa i hage, i walkern eller vad nu hästen ska göra för dagen och låta den vila efter sitt jobb medans andra är ute på sitt?
Det är ju bra för hästarna för då kan de få mer tid i hage eller walker de kan ju vila ute i hagen??
Tycker det är lite konstigt att hästarna står inne ca 20timmar/dygn och de är den enda sport som har det så??

Travstall brukar ju inte ha det så överlag. visst att de får vara i rasthagar men ändå ute under längre tid.

Helskumt med tanke på att det inte är så många "stora" namn inom just galoppsporten t.ex som travets järvsöfaks, Torvald palema m.m
är det överlag dåliga resultat inom galopp än andra grenar där hästarnas dygn är upplagt annorlunda?
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Många tränare vill inte börja så sent som 7 eftersom hästarna står utan foder så länge. Det blir mer än 12 timmar som hästarna står utan mat om man morgonfodrar kl 7 och kvällsfodrar kl 17. Så nej det inte är enbart för vilans skull man har lagt en paus mitt på dagen även om det är delvis därför.
Jag måste även påstå att det är väödigt skönt att ha en paus mitt på dagen. Vet inte vilken tid stallet du söker jobb i börjar men jag började kl 5 på morgonen. Jag kan garantera dig att du inte vill jobba ett 12-timmars jobb 6 dagar i veckan oberoende hur mycket du älskar det du gör.

En av anledningarna till att travhästar är kändare är eftersom det får mycket mer utrymme i media. Vi har stora namn i galoppsporten som Peas and Carrots, Calrissian, Theatrical Awards etc men syns de inte i media är det inte konstigt att travfolket och ridsportfolk inte har en aning om vilka de är.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Helskumt med tanke på att det inte är så många "stora" namn inom just galoppsporten t.ex som travets järvsöfaks, Torvald palema m.m
är det överlag dåliga resultat inom galopp än andra grenar där hästarnas dygn är upplagt annorlunda?

Snälla rara! Du kan väl inte jämföra svenska travare med internationella galoppörer? För arbetstiderna är upplagda för att passa hästarna med vila och foder utspritt över dygnet och det ser ut ungefär som du beskriver. Själv morgonfodrar jag vid 5-tiden på morgonen och ger sista kvällsfodret vid 22-tiden när jag har starthästar.

Förresten så har jag sett Hans Adielsson ute och fodra vid 4-tiden på morgonen också. Att låta hästar stå utan foder i 14 timmar är inte någon god idé och orsakar magsår och andra problem även om fackföreningar tycker att det är bättre för personalen.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

ok ok. bara undra (känsligt ämne?)
A nu vet ni hur det gick och vad jag tyckte om det iaf.
och jag har fått lära mig mer om galopp.
Mer än vad jag visste förut iaf..............
tack för diskussioner och tips. men jag fortsätter nog med travisar. då slipper jag fundera så mkt :)
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Inte speciellt känsligt ämne. Jag gillar bara inte när man sätter människans behov före hästarnas, bara för att det är skönare för personalen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 621
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 450
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp