Bukefalos 28 år!

någon som jobbat med galopp?

Sv: någon som jobbat med galopp?

hästarnas behov som prioriteringsfråga har alrig varit aktuell. Oavsett tider så ska ju hästarna må bra och få sina behov uppfyllda.
Tänkte mest på att tidsupplägget måste vara tidsförödande om man bor långt ifrån stallet och även om man måste anställa personal som kanske bor ännu längre ifrån?
Jag har väl rätt att vara nyfiken och fråga huruvida tidsupplägget är smidigt eller inte? Det kanske funkar för er-vad bra.
Tycker dock att hade jag själv haft häst på bana så hade jag nog nyttjat hagar, walkers och friskluft mer.
T.ex kommer till stallet klockan 6 på morgon. fodrar, byter täcken på/av, benlindor m.m. släpper ut dem i walkern en stund innan ridning så de får komma igång sakta. Mocka medans åt första hästen. Ta in. rida. på med träcktäcke efter ridning. ut i walkern. Nästa häst in - rida. träcktäcke-walkern och ta in första hästen som får äta lunch. osv osv. tidssparande.
den första hästen som ridits och värmt upp och värmt av som står inne får grovfoder inne. släpps ut i hage en stund osv.
Då har man ruljans hela tiden och kan ha en sluten avdelning för vilande häst. sep. sektioner t.ex.
2 personer som hjälps åt och avlöser varann skulle vara mkt effektiva och hästarna får grovfoder regelbundet samt friskluft som ingen hittills mått dåligt av?
Förstå vad hästar man skulle hinna med om man var 2 pers som red och två pers som släppte in, ut i walker, hage och mocka fodra.

Det jag menar att det tidsupplägg som jag nämnde som jag inte fattade var riktigt mycket waste of time? (frågar)
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Exakt hur man lägger upp arbetet varierar ganska mycket från tränare till tränare. I många stall är arbetet uppdelat så att vissa bara rider och andra gör rent - men hur man än lägger upp det försöker man vara klar någon gång runt tolv, kanske elva på sommaren och ett när det är som mörkast, fodra lunch och sedan komma tillbaka på eftermiddagen och gå igenom hästarna och fodra kväll.

Det jag var mest imponerad av i ditt inlägg var din lösning på problemet med mediabevakningen. Börja med travets fackgodkända arbetstider och vips kommer vi att få mer utrymme i svensk media! Genialt!:angel:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Förstå vad hästar man skulle hinna med om man var 2 pers som red och två pers som släppte in, ut i walker, hage och mocka fodra.

Det jag menar att det tidsupplägg som jag nämnde som jag inte fattade var riktigt mycket waste of time? (frågar)

Tänk på detta:

-Står hästarna inne på bana (typ Täby) så stänger banan efter lunch, den ska underhållas eller så kanske det är tävlingar.
-Hästarna ska väl få en chans att ta igen sig utan att det är en massa spring kring dem?
-Hur många tävlingshästar klarar en skötare av att hålla koll på och ge den omvårdnad som hästägaren kan förvänta sig för 10000kr/månand? Har för mig att det t.o.m var reglerat i reglementet förut. Löpandeband-principen kanske fungerar i svinstallar men funkar det i tävlingsstall? :eek:
- Hur många hästar orkar du rida på en dag, med korta läder, hög fart och med full kontroll?
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

har man ett stort stall har man ofta anställda också.
Tror ej att om man har fler än 10hästar att man orkar rida mer än så heller om det enda du gör är att just rida?
Som mest har jag haft 8 passhästar men då har tidsupplägget varit mkt annorlunda lika det som jag tagit som ex för mig själv.
Har man lagt upp det annorlunda så med skilda avdelningar i stallet så är det ju mkt mer effektivt?
Spring är ju inte nödvändigt men man ska nog inte ligga på latsidan om man har många hästar på få personer.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

var det ironi eller seriöst menat?
Jag fattade inte riktigt vad du menade där med medial uppmärksamhet som du skrev att jag tagit upp?

att bero på media så tycker jag även att andra sportet förurom galopp är mkt dåligt marknadsfört.
Det visas lite grann i samband med travet, men det verkar liksom inte vara en big deal precis. Man ser en snutt av dagens löp men inget spec mkt annat än det. Man måste liksom söka sig fram på internet på div. hemsidor.

Jag visste ungefär noll innan jag började inlägga här på buke och få respons från er. Nu har jag lite mer vetskap men som sagt jag har ju sökt mig fram till det själv. Media har ju inte gett mig något spec. intresse för galopp överlag förut, förutom att jag velat se det med egna ögon på nära håll.
Had det inte varit för min egen nyfikenhet så hade jag inte vetat något spec mkt idag heller?
Många klagar på att galopp är så litet i sverige, inte så konstigt med tanske på att det inte får någon uppmärksamhet precis.?????
vad tycker ni andra och vad tror ni det beror på?
Det enda fullblodsnamn jag hört som jag känner igen och kan koppla till galoppen är peas n carrots men jag vet inget om resultat eller nånting om den hästen. därför ointressant????
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

det kanske funkar för dem eftersom de ej har anställda. De bor ihop och jobbar ihop. funkar för dem kanske, men med personal blir det nog svårare att få ihop det så?
aja vi skulle höras nästa vecka men jag tror att jag tackar nej om inte tiderna går att göra något åt men jag tvivlar på att de skulle ändra tider som passar dem bara för att det även ska passa anställda???:confused:
trist för annars var det ju intressant och de var trevliga.
skulle kunna tänka mig jobba där men tiderna som sagt och upplägget var inge vidare.


I vilken värld brukar arbetsgivaren anpassa tiderna så det passar dom anställda?:grin: (Det jobbet skulle jag gärna ta:D)

Låter som om du kanske inte haft så många "riktiga" jobb med ditt resonemang angående tider och arbetsuppgifter. Har man ett jobb med vissa saker som ska göras får man också göra dessa, det går ju inte sas välja vad som passar just dig.

Och vad gäller arbetstiderna finns det många andra yrkesgrupper som har splittade tider bl a lantbruksanställda på mjölkgårdar, bussförare, lokförare m.m.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Många klagar på att galopp är så litet i sverige, inte så konstigt med tanske på att det inte får någon uppmärksamhet precis.?????

Moment 22. Får ingen uppmärksamhet för att det är så litet, är så litet för att det inte får någon uppmärksamhet.

Men visst börjar det ändra sig?
Åtminstonde tycker jag att man hör något mera om galopp i media nu än för några år sedan.
Eller beror det på att man själv har öron/ögon mer öppna för det?
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Att travet har fått all mediabevakning i Sverige beror på ett avtal som gjordes i samband med att V-75 infördes. Då bestämdes att all marknadsföring skulle koncentreras på att maximera omsättningen på V-75 spelet och att sedan vinsten skulle fördelas till travet och galoppen i enlighet med respektive sports ägarandel i spelbolaget ATG.

Tyvärr har det lett till att galoppen inte har haft någon möjlighet att växa och skapa profiler på samma sätt som travet. Visserligen tror jag att kanske Järvsöfax hade klarat sig i alla fall, vilken häst!:love: Ina Scott och Legolas är två andra travare som lyser för sig själv!

Men, att galoppen haft så få affischnamn är en medveten strategi från ATG. Att vi dessutom länge bara hade två galoppbanor i Sverige har gjort att de flesta "medelsvenssons" aldrig ens har hört talas om galopp. Om dom inte sett det i någon film - och då översätts "racing" ofta till trav.:confused:

I samband med den pågående "renoveringen" av hästsporten i Sverige är det meningen att galoppen ska få marknadsföra sig på ett bättre sätt. Hoppas att det är resultatet av det PiffPuffen har sett!
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

- Hur många hästar orkar du rida på en dag, med korta läder, hög fart och med full kontroll?

Vet inte hur många Adenick skulle klara men jag och mina kolleger i USA red sådär 15 innan banan stängde kl 10.00. Men jag red inte kort...

"The longer you ride, the longer you ride":angel:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Finns det nåt trevligare ställe att pick-nicka på än Strömsholm vid Grand National???
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

var det ironi eller seriöst menat?
Jag fattade inte riktigt vad du menade där med medial uppmärksamhet som du skrev att jag tagit upp?

Helskumt med tanke på att det inte är så många "stora" namn inom just galoppsporten t.ex som travets järvsöfaks, Torvald palema m.m
är det överlag dåliga resultat inom galopp än andra grenar där hästarnas dygn är upplagt annorlunda?

Det här menade jag.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

har man ett stort stall har man ofta anställda också.

Öh, ja självklart, men ser inte hur det leder till mindre slöseri med tid?

I vissa galoppländer finns det flera olika kategorier av anställda, bucket washers/hot walkers, workriders. grooms, assistant grooms etc. men antalet hästar per anställd är fortfarande väldigt myckre lägre än de siffror du nämner. Kanske man har högre krav nivån av skötseln inom galoppen, vad vet jag?
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

menar inte att de ska anpassa tider efter mig utan att deras tider inte passar mig. Då lär jag ju tacka nej. de satt de kunde rucka lite på tiderna men exakt HUR mkt kunde de inte svara på.
och även om morgontiderna ändrades lite så skulle jag bara kunna jobba f.m därför får jag tacka nej till jobbet.
Jag har inget problem med att följa tider-jo jag har jobbat förut!
MEN eftersom de sa just det jag nämnde ovan så vet jag ju inte.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

jag kanske uttrycker mig klumpigt eller nått för vissa saker verkar inte vara så populära att man nämner eller frågar om?
JAg VET INTE utan tror och frågar bara. har jag fel, rätta mig gärna då jag vill veta rätt.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Ja, du utrycker dig nog lite klumpigt men du menar uppenbarligen väl. Det jag reagerade på var att du skrev att travet har fler kända hästar än galoppen vilket är helt riktigt och beror på den policyn jag beskrev ovan.

Men fick du det att låta som att galoppörer över hela världen presterar sämre än svenska travare och det framstår som lite märkligt. Men nu när du har skrivit vidare förstår jag att du inte menar det så utan bara undrar fast du uttrycker dig lite skumt!

Visst, jag var ironisk men nu tar jag tillbaka det!

Ett litet tips, läs igenom det du skriver innan du trycker på sändknappen!;)
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

ja, att skriva det jag vill förmedla är inte riktigt min starka sida. har aldrig heller varit det så om ni inte förstår eller jag kanske inte uttrycker mig korrekt
så fråga hellre istället för att använda ironi gemntemot andra.
Ganska stötande faktiskt som jag aldrig menat att använda mot er eller galoppsport och hästar.
jag har bara så mycket frågor och funderingar och ifrågasättningar om saker jag inte begriper ett dugg om i jämförelse med er som är insatta i det hela. lika som ni kan fråga mig om trav och varmblod som ni kanske inte förstår.
Jag vet inte allt om trav och travare med abolut mer än vad jag kan om galopp iaf :)
men jag vill gärna lära mig och förstå det hela.
Därför frågar jag så mkt och ifrågasätter.
Hoppas ni allihop har överseende med mig som e lite klumpig i ordvalet hehe
trevlig kväll!
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Kära Adenick!

Vi kan ju inte veta hur du tänker - vi kan bara läsa det du skriver. Vi svarar gärna på frågor men du kan inte begära att vi ska vara tankeläsare. För din egen skull - öva dig på att uttrycka dig i skrift, det är något man ofta behöver i livet och att kunna uttrycka sig vettigt i skrift ger dig försprång i många situationer.

Läs mycket och se hur andra formulerar sig. När du själv skrivit något; vänta en stund och gör något annat, läs sedan det du skrivit högt för dig själv. Och var noga med punkter, komman och stora bokstäver så slipper vi som läser gissa vad du menar.

Lycka till! Jag är säker på att du fixar det!:banana::banana:

P&K
Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: någon som jobbat med galopp?

camilla: Svenska i skrift har aldrig varit min grej riktigt. Varken högstadiet eller gymnasiet har det varit min starka sida med skrift.
Jag är bättre på att prata och formulera mig och uttrycka mig så satt andra förstår. Vart punkter och kommatecken m.m ska hamna det har jag ingen aning om:confused:
tankeläsare är väl ingen :d
berätta gärna hur ni har det i era galoppstallar både för och nackdelar då jag är nyfiken :D
kram kram allihop.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Det är omöjligt att berätta hur det är att jobba i ett galoppstall på det här utrymmet men du har fått flera tips och Ung Galopp är nog det bästa.

Där finns det dels Ung Galopps egna reportage och det finns dessutom länkar till Jossan Chinis blogg från Frankrike och Inez Karlssons blog från USA. Dom är bägge jättekul att läsa. Det finns också länkar till flera av tränarnas bloggar - där kan du läsa hur mycket du vill om hur det är att jobba i galoppstall! Det är skitkul, jag har faktiskt också jobbat i ett travstall men det var länge, länge sedan. Den stora skillnaden mellan att jobba med galopp jämfört med trav är att tjejer får mycket fler chanser inom galoppen. Dessutom är galoppen så stor internationellt att du kan åka i stort sett vart i världen du har lust och jobba med galopphästar. Det är väl bara i Finland dom inte har galopp.:cool:

Sen heter jag Camilla med stor bokstav. Det var några ställen där du började ett nytt stycke utan att använda stor bokstav i början. Att tänka på sådant underlättar för dem som ska läsa din text och som inte är tankeläsare!

P&K
Camilla
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 162
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 467
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp