Bukefalos 28 år!

någon som jobbat med galopp?

Sv: någon som jobbat med galopp?

Ja barnet har en pappa (min sambo) Han jobbar skift varannan vecka så det är svårt att avgöra när han börjar/slutar.
Att avliva djur ser jag inte som något negativt om det är för djurets bästa. Om jag skulle bli jurist så måste jag mer eller mindre läsa om allt i gymnasieväg och sedan plugga vidare minst 5 år till :(
Jag vette tusan vad man ska hitta på :(
Camilla: jobbet var på Täby banan, och de ringde idag. Jag fick det inte. Men det gör inget. Jag hade ändå tackat nej.
Får se vad det blir av mig..... Känns rätt menlöst att söka jobb som man inte har något intresse av.
Jag tycker det är viktigt att man trivs med det man gör och jag tycker inte att man ska ge upp något man verkligen vill bara för att det är motigt. Det är emot min natur att ge upp och jag tänker försöka hitta något jag vill jobba med även om det innebär att man måste ta något annat skitjobb på sidan av. Även fast hästyrken har skitlöner så tror jag ändå att jag skulle nöja med någe sånär lön och stortrivas på jobbet med hästar/djur omkring mig, än att tjäna några tusen bättre på ett jobb som jag avskyr.
Jag har faktiskt en ide`som jag spånat en hel del på men jag behöver någon datorkunnig. Jag behöver också en ekonom, en hästmänniska och kontakter.
Den här ide`n tror jag mycket på och har även undersökt intresset för det och fått mycket bra respons.
Så jag måste försöka få tag i någon lite mer kunnig att bolla ide`n med. Tänkte på arbetsförmedlingen, men vet inte om de är just de jag vill jobba med. Tycker inte heller man får vettiga svar från dem. Vet dock inte om jag vågar förlita mig på någon främling för om de tycker att ide`n är bra, så kanske de snor den av mig :(
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Camilla: såg förresten att du hade en jobb annons ute :)
hoppas du hittar nån bra person :D
kram
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Snacka om att ödet slår en på käften!
Min favvo travtränare söker personal. Han har kollektivavtal. Och jag kan inte söka jobbet :(
Vad less jag blir!
Snart ger jag upp på riktigt :( :( :(
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Snacka om att ödet slår en på käften!
Min favvo travtränare söker personal. Han har kollektivavtal. Och jag kan inte söka jobbet :(
Vad less jag blir!
Snart ger jag upp på riktigt :( :( :(

Varför kan du inte söka?

Jag tycker i alla fall att du ska kolla in jurist. Veterinär kan du bara läsa i Uppsala och det är mycket närvaro. Jurist finns lite överallt och det är mest självplugg. Sen kan du jobba med lite av varje, börja med Jöken i alla fall, den har du alltid nytta av. Så får du och sambon pussla lite, du kan säkert jobba nätter inom vården och läsa och passa sonen på dagarna.

Det är bara att bomba!:bump::bump:

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Det är någon på Hästnet som har ridverksamhet av något slag som söker personal from mars tom april om jag inte minns fel.
Står att det är en Camilla från Blentarp. Jag kanske förhastade mig, det finns ju fler som heter Camilla och bor i Blentarp :) *sorry*

Mmm, jag får se vad jag hittar på. Det lutar ju åt att bli USK:a på Akademiska helst, men kanske får knäcka extra på nå boende?
Men hästarna ska jag inte ge upp. Hittar jag ett jobb som passar, och jag vill ha det så ska jag ta mig tusan inte släppa det heller.
Kanske får flytta till 08:orna och knata in själv på stallet och visa vad jag går för :)
Äsch, önskedrömmar. Man får väl nöja sig med mindre iaf :(
Godnatt.
kramz:)
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Camilla: Jöken, vad är det????? ;)
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Det är nog min granne som också heter Camilla. Jag brukar hjälpa dom lite med att släppa ut hästar och i gengäld får jag rida i deras ridhus :)

Att prata med dig har gjort min nyfiken på varför du inte vill läsa vidare. Du är uppenbarligen ambitiös och vill ha ett kul liv. Att få en akademisk bakgrund ger en nya möjligheter och dimensioner även om det kanske kostar lite.

I somras läste jag en underbar kurs vid Växjö Universitet - den handlade om chick lit och jag upptäckte att i engelskspråkiga böcker ville alla läsa vidare medan i svenska böcker framstod högre studier som något man skulle undvika. Varför är det så? Man läser vidare för sin egen skull, man lär sig se världen med andra ögon och får ett annat perspektiv på saker och ting. Här där utbildning är gratis borde alla ta chansen tycker jag!

Jöken - juridisk översiktskurs. En allmän introduktion till de lagar som styr allt i vårt samhälle. Saker som alla borde känna till!
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Här! Du kan läsa den på distans också men det är nog lättare att göra det med undervisning. Men jag tycker du ska kolla i alla fall om du är intresserad.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

KL

Ville bara sticka emellan lite eftersom ni pratar om juristlinjen.
Tror kanske inte det är någon jättebra idé att lägga många långa studieår på en sådan linje om man har problem med siffror. Själva utbildningen klarar man kanske galant med jobbet efteråt inkluderar ju en hel del beräkningar som kan bli ganska kostsamma om man räknar fel.
Jag vill minnas att det finns en ganska rejält överskott på nykläckta jurister, med därtill följande problem att hitta jobb. Det blir nog inte lättare om man har problem med siffror.
Som biträdande jurist (inom den privata sektorn) får man dessutom räkna med att arbetsdagarna överstiger 8 timmar och dagen och arbetsveckan förmodligen omfattar både 6-7 dagar.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Men det finns massor av olika möjligheter för en jurist förutom rent juridisk rådgivning, och i vilket jobb jobbar man inte med siffror? Allt sånt går faktiskt att träna upp. Titta bara hur Adenicks skrivna svenska har utvecklats från hennes första inlägg.:bow: Hon kan om hon vill!:D

Jag tror att Adenick skulle ha glädje av jöken i alla fall, speciellt om hon vill utveckla sin hemliga dröm.:angel: Efter att man har läst jöken kan man känna efter om det är juridik man vill satsa på - om inte, har man i alla fall lärt sig mer om det samhälle vi lever i.

Kör hårt Adenick!:D
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

OK, tack både Camilla och Nasseman. Jag vill ju bli något jag trivs med och jag vill inte bli en sådan som gnäller för att arbetet är skit och att man vantrivs? Jag har hört det ofta och mycket av folk omkring mig som är min ålder, och de klagar och gnäller redan! Om man ändå ska jobba tills man är 65 så borde man väl ändå anstränga sig lite att hitta ett jobb där man kan stanna några år och trivas med det man gör.
Jag vet att jag vill jobba med djur, och kommer nog alltid att ha djur privat. Har funderat på en egen verksamhet av något slag men för det krävs antingen en sjujäkla bra ide`eller ett fett startkapital?
Ide`er har jag så det piper ur öronen men jag har ingen kunskap om det jag bör kunna. Jag har heller inget som jag kan investera med.
Och med en medioker utbildning så lär man ju inte kunna tjäna så pass att man kan spara ihop ett kapital.
Jag har också funderat på väktare med hund men det är ju också knepiga tider som jag förstått det? Inte heller värst bra betalt yrke?
Känns som att allt kräver ett kapital om man ska göra något eget?
Visst kan jag jobba 1 år och sen gå till banken och ta ett lån men det är ju inte säkert att min verksamhet går bra och då blir det ju genast osäkert.
Jag skulle även kunna tänka mig att utbilda mig till hippolog eller liknande men det kostar ju också en mindre förmögenhet?
Jag vet inte vad man ska hitta på riktigt, om man ska börja som Usk:a och jobba 1 år sedan ändra inriktining? Eller fortsätta och försöka bli sjuksköterska?
Jag har gjort ett intresse test på arbetsförmedlingens hemsida och där stod det att jag skulle jobba inom polis/bevakning eller liknande, och det låter ju kul men jag är för kort och för klen tror jag. Sen är inte idrott min starka sida heller :D
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Sluta att fundera på vad det kostar att utbilda sig. Det är inte en kostnad - det är en investering, både i ett bättre läge på arbetsmarknaden och också i dig själv. En högre utbildning ger inflytande och inflytande gör att man mår bättre. Som uska inom Landstinget är du bara ett par händer som ingen lyssnar till om du inte har en j-a tur och hamnar någonstans väldigt speciellt.

Tyvärr tror jag inte Hippologutbildningen är vägen till något, det jag har sett av den verkar mest att köra skit på akademisk nivå - men jag kan ha fel. Då är det nog bättre att sikta på något mer allmänt som ekonomi eller juridik. Sen kan du gå vidare och starta något eget men med en utbildning har du lärt dig hur man formulerar affärsplaner och hur det fungerar i verkligheten.

Jag vet att jag skrev i en annan tråd att man kan alltid falla tillbaka på hästarna men då menade jag att det finns alltid jobb i en bransch där man är hemma. Eftersom du inte verkar ha foten inne redan så stämmer inte det riktigt. Men se till att få in foten samtidigt som du skaffar dig formella kunskaper i affärsverksamhet till exempel.

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Har tillbringat alltför mycket tid på Ultuna det sista året men har träffat väldigt mycket trevlig och engagerad personal där. Om du ändå har en USK-utbildning kan väl inte steget var så långt till djursjukvårdare (eller? jag gissar). Tycker mig ha förstått att det finns en rad vidareutbildningar om man är intresserad av det.

I övrigt håller jag med Camilla om att Jöken är jättebra.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Hoppar in lite här med tanke på undersköterska och djursjukvårdare. Innan har det iaf varit så att om man är utbildad undersjöterska räckte det att man gick en C15 kurs för att få jobba som djursjukvårdare sen. Vet att min kompis fick sommarjobb direkt efter studenten på strömsholm som sedan blev förlängt! :) Dock ska djursjukvårdare nu legitimeras (för bl.a. bättre löner och liknande) vet dock inte helt hur var och när, men det är snart iaf och de ska få en ordentlig utbildning som dras mer åt veterinärutbildningen.
Kan kanske vara något att titta på??

Försök att inte tänka så mycket, det gör inget om det blir fel, man kan alltid hoppas av. Förstår att det är svårare när man har barn och du är mer begränsad men det kommer nog lösa sig ändå som sagt. Känner du för undersköterska ska du absolut prova det. Även om Camilla säger att landstinget inte är så kul så är vi ju alla olika ;). Och om inte så har du iaf något mer jobb på ditt CV, får in pengar och hinner tänka på vad du kanske egentligen vill bli. :) Nu har jag kanske fel, men det är väl inte så svårt att få jobb som undersköterska?

Ta det lugnt, titta igenom olika utbildningar, prata med folk i närheten och fortsätt leta efter trevliga stalljobb om det är det du vill! Hästar är ju trots allt hästar! :D

(Så får vi hoppas att svenskfröken inte klagar alltför mycket på min svenska också.... :angel:)
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Ja jag ska kolla lite mer på det ni föreslagit.
Tack alla för era bra svar och som har hållit kontakten så att säga :)
kram på er alla. Take care!
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

strömsholm
landstinget
(Så får vi hoppas att svenskfröken inte klagar alltför mycket på min svenska också.... :angel:)

Egennamn skrives med versal begynnelsebokstav. Sen kan det väl diskuteras om landstinget är ett generiskt landsting eller ett specifikt Landsting.:angel:

Adenick: Hörde precis på radion att barnmorskor kommer att bli en bristvara. Kanske något att tänka på, som barnmorska har du ett bättre förhandlingsläge gentemot din arbetsgivare, landstinget eller Landstinget! Speciellt om det är ont om dom. Då kan du jobba och ha råd med egna hästar. ;)

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Djursjukvårdare låter roligare än barnmorska. Men som Malan säger, alla är vi olika - jag skulle aldrig vilja jobba inom vården...
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Hm. Ungefär vad jag försöker övertyga tonårsbarnen om. Skaffa ett jobb där man har råd att finansiera sitt hästberoende (eller vad man nu har för andra dyra laster).
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Detta kan låta konstigt kanske men jag vill INTE jobba med barn oavsett ålder ;) Jag har nog med 1 egen *ler*
Jag älskar honom dyrt och högt och älskar att se vad han hittar på för bus men samtidigt är barn mycket krävande.
En eloge till dem som jobbar på dagis/fritids/skola m.m jag förstår inte hur de står ut??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 957
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 824
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 450
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp