Bukefalos 28 år!

någon som jobbat med galopp?

Sv: någon som jobbat med galopp?

hahahaha!!!!
ja visst! vad skulle man göra utan livets alla bekvämligheter???
Kollade klippet förresten :D hur bra som helst nästan :) haha.
ska nog lägga upp en liten undersökning på travtråden och fråga vilken tränare/kusk de gillar bäst :)
om inte moderator ser det som en marknadsundersökning hehe ;)
nu ska jag göra jordgubbskräm till mig och sonen och mysa :)
Kramar!:rofl::banana::bump:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Min travkompis, Conversation Piece, tycker att jag ska köpa en stödhjulare och sätta i träning hos Nurmos. Kan vara värt det!:d
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

hahahahaha!!!! det har jag aldrig hört förr faktiskt
Det var något nytt. :D:rofl:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Jag har jobbat inom både trav och galoppstall hos en hel del tränare och jag kan sakna galoppen något oerhört ibland... Även om det numer är travet som är nummer ett för min del.

Tycker att man jobbar betydligt hårdare hos de travtränare jag varit hos - ingen nämnd och ingen glömd - än man gjorde i galoppstallen, åtminstone på min tid (låter som jag är lastgammal, det var väl bara runt tio år sedan).

Tycker annars inte att det är så stor skillnad på jobben så, hästar ska skötas till det bästa och motioneras, utegång och så skiljer inte mycket det heller, kommer du till valla så går hästarna knappt ute i hagen där heller, precis som på Täby, håller du till ute på en gård så går hästarna betydligt mer ute... Och nog tyckte jag att den tiden på dagen som man kunde åka hem och vila var ganska skön i galoppstallen, i travstallen jobbar man ju oftast hela den tiden...

Angående ridningen så tycker jag att det är betydligt svårare att rida de hetaste fullbloden mot att rida de svåraste travarna... Travarna är inte lika pigga helt enkelt, det finns en del puckade travare också, men har man suttit och ridit olika hästar på Täby är dessa oftast pice of cake att rida på...

Nu antar jag att den här tråden inte är purfärsk eftersom du bestämt dig att fortsätta med travarna, men jag hade testat att jobba med galopphästarna om jag haft din chans - man lär sig alltid nya saker och du kan alltid sluta om du känner att det inte är din grej... Som sport tycker jag personligen ingenting slår galoppen i hästväg... Men vi är ju alla olika :laugh:
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Se vad du lär dig! (men vart tog versalerna vägen??)

Jag visste inte att du hade barn, då förstår jag att det blir knöligt med att vara ledig mitt på dagen. Annars är det väldigt skönt - och nyttigt - med en luta mitt på dagen. Det blir ju enklare när man bor i närheten av jobbet - cykla hem, äta en bit och sen kasta sig på soffan. Eller som i Frankrike - lifta hem, äta lunch och dricka vin, kasta sig på sängen och vakna bakis...

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Ok nä jag tror nog att jag håller mig till min travisar. Visst att en del av dem är knäppa men det är nog mest psykiskt. Har uppfattat galoppörer som studsbollar som hoppar och far och kan för för sig precis vad som helst och kasta sig så de slår runt.
Jag gillade inte heller hur hästarna betedde sig när jag var på arb.intervjun.
Tycker de verkar så stressade och stinna och opålitliga?
Camilla: Vad är versaler för något?:confused:
Ja man kanske skulle börja leva som fransman hehe ;)
Om jag skulle ta jobbet så skulle jag ha 3 timmars restid dit och hem. Samt innan och efter jag åkt/kommit hem från jobbet så ska jag handla mat, hämta/lämna barn. Det är ju tiderna som ställer till det för att jag ska kunna ta jobbet.
Jag vart nog mer sugen på att prova jobba i ett större travstall.
T.ex hos min favvotränare :) Han har ju gård :)
Vill nog inte jobba på banstall. Bara för att hästarna inte vet vad de inte har, så vet ju jag det och det liksom skär sig för mig. Jag tycker att hästar ska få vara lite fria och naturliga av sig. Gå ut i en större hage och busa omkring. Inte stå bakom 4 väggar och slå och resa sig :(
Jag skulle vilja jobba hos någon som har det mer fritt.
För övrigt så tycker jag att det verkar vara en bra stämning bland all personal i ett stall, och ett bra sammarbete då alla jobbar för samma sak. Bra hästar.

Jag vet egentligen inte vad jag ska tro om yrkesverksamma stallar alls:confused: känns som om att de behandlar hästar som är bra, som kungar, medans de andra som inte är lika bra- de är slit och släng ungefär?
Kanske inte alls ska jobba med djur. Jag blir för känslomässigt engagerad tror jag. Men jag vill ju jobba med framförallt hästar.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Versaler är stora bokstäver. Lär ni er inget i skolan nuförtiden?

Alla tränare är ju människor och alla människor är olika så det finns inte två stall som är lika att jobba i. Vad dom har för träningsfilosofi, hästägare, personal och en massa annat spelar roll.

En tränare kanske har ägare som vill vinna många lopp med tvååringar, andra är helt inställda på att vinna Derbyt, andra vill se sina hästar starta varje vecka, någon kanske vill ha hästar som kan starta utomlands. Och beroende på vad hästägarna betalar för så får man anpassa sin träning så att hästarna klarar vad dom ska göra och må bra. Det värsta jag kan se, och som jag verkligen mår illa av, är att se hästar gå ut i lopp och inte hänga med. Det är hemskt.:cry:

Du får inte glömma att hästar är bytesdjur så om dom går i stora hagar måste någon hålla uppsikt hela tiden och det sliter. En unghäst behöver vila och växa och ska dom samtidigt prestera funkar det inte att både rejsa, växa och vakta.

Är det äldre hästar som ska starta ofta behöver dom i allmänhet inte ta i till 100% varje gång - med dom är det kanske OK att dom går i hagen mycket och tar igen sig för att gå ut och springa lite en gång i veckan.

Världen är inte svart eller vit - det finns massor av olika vinklar på allt man gör.

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

OK, då förstår jag.
Nu har jag verkligen en riktig svacka i livet så nu måste jag försöka ragga jobb.
Kram
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Lycka till! Hoppas att du hittar något du kan kombinera med att vara en bra mamma. Det är enklare om man är själv!:angel:

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Tack. Det finns ju inga jobb som är vettiga och någe sånär bra avlönat på heltid. Jo om man inte vill vara fast på ett äldreboende större delen av livet :(
Eller plugga halva livet för att sedan få ut en pension som inte ens en råtta kan försörja sig på :(
Det är ju piss att vi ungdomar ska behöva lida.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Tack. Det finns ju inga jobb som är vettiga och någe sånär bra avlönat på heltid. Jo om man inte vill vara fast på ett äldreboende större delen av livet :(
Eller plugga halva livet för att sedan få ut en pension som inte ens en råtta kan försörja sig på :(
Det är ju piss att vi ungdomar ska behöva lida.

Fina versaler i alla fall! Nej, det är tufft men att utbilda sig är aldrig fel. Det är nog lite tidigt för dig att oroa dig om din pension.:angel:

Frågan är väl vad du ska plugga till. Själv har jag läst ekonomi och det är en bra grund att stå på även om jag aldrig direkt har jobbat med det. Men allmänbildning är bra att ha i alla situationer och folk lyssnar mer på en när dom vet att man har en examen. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av fasta jobb - trivs bättre att själv kunna bestämma över vad jag gör och när jag gör det. Men det är avgjort jobbigare och osäkrare än en fast anställning och kanske svårt att kombinera med att ha barn.

Mitt råd är nog i alla fall att fundera över vad du verkligen vill göra och vad du passar till, under tiden kan du ju jobba på äldrevården - pengar behöver man alltid och att gå utan arbete är ingen bra referens sen när du bestämt dig för vad du egentligen vill. Att jobba med hästar lär man sig bäst hos en tränare i första hand - men om du vill göra något annat behövs det kanske mer. Men det kan räcka med fristående kurser - att gå en hel sammanhängade utbildning kostar tid och pengar.

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Det blir ju så - nu pratar jag framförallt om travet så det blir lite trådkap också - att det blir lite industrialiserat i de större stallarna, har flera vänner som jobbar hos din "favvotränare" och där är det inget undantag, det blir inte många timmars utegång för varje häst då de körs i snabbjobb på förmiddagarna och därefter är inne. Vilodagar är de kanske ute till lunch på...

Hur det är med stjärnor vs de lite sämre hästarna... Jag tror det beror väldigt mycket på dig som skötare till dina passhästar. Man ska ju ha i åtanke att de sämre hästarna faktiskt inte blir kvar i de större stallarna... Och man ska också ha i åtanke att det är skötarna till de stora hästarna som blir presenterade i media... T.ex Järvsöfax eller Going Kronos skötare, jag tror ju dessa hästar skulle vinna en hel del ändå för de är i grunden riktigt bra hästar, medans skötaren vars häst vann ett p21 lopp på Solänget förra veckan inte ens får den minsta uppmärksamhet för det, trots att denna troligen slitit betydligt hårdare för att få sin mediokra häst att trivas så pass att han i alla fall tog en seger värd 3000 spänn...

Jag vet inte hur det funkar i galoppstall nu, när jag jobbade hade vi folk som mockade de flesta boxarna och vi hade inga egentliga passhästar, men hästarna trivdes. Jag tror att hästar vänjer sig vid det mesta faktiskt, sedan om det är rätt eller fel kan man ju diskutera men jag ser ju bara på mina hästar som trots att de får hö i hagen bara står och glor efter två timmar och vill in, har ju inga roliga hagar till dem men de får ju vara ute i alla fall.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

De bättre hästarna har också "mer skötare". Kollade Timo Nurmos hemsida:angel: och där kan du välja att ha en skötare som bara passar fyra hästar (tror jag att det var) men det kostar extra.
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Ja det är väl olika var man hamnar fast ändå rätt lika.
Camilla: Jag håller på att utbilda mig till undersköterska, har 1 kurs kvar sen är jag färdig.
Hur gör andra föräldrar som har helstidsjobb då? Det måste gå att få ihop det med allt hämtande/skjutsande/handlande, arbete m.m.
Jag kan ju inte ta en halvtidstjänst eller än värre, deltid, bara för att gå plusminus noll?
Jag har kollat hela nätet och jag hittar ingenting förutom lite hästjobb :(
Jag vill jobba med djur och människor i en aktiv, positiv miljö där man trivs. Veterinär är nog mitt drömyrke tror jag men jag kar dyskalkuli (lika som dyslexi fast med siffror) så jag vet inte hur lönt det är att ens försöka??
Sen vet jag inte heller om jag skulle fixa att vara veterinär med allt som hör därtill.
Något jobb med djur och människor helt enkelt. Helst hästar.
Annars skulle jag vilja bli psykolog eller jurist men det är nog ännu mindre att chans för mig att bli det än veterinär?
Känn ändå som att det börjar bli lite bråttom...
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Hur gör andra föräldrar som har helstidsjobb då? Det måste gå att få ihop det med allt hämtande/skjutsande/handlande, arbete m.m.
Jag kan ju inte ta en halvtidstjänst eller än värre, deltid, bara för att gå plusminus noll?

Ingen aning - det är därför jag aldrig skaffat barn. :cool: Det är nog egentligen omöjligt att jobba heltid på ett vanligt jobb och ha barn. Men nästan alla i Sverige gör det ju så på något sätt går det uppenbarligen.

Har barnet ingen pappa?

När man funderar på jobb är, förutom att det är något man passar för och trivs med, vilka ens framtida arbetsgivare kan vara viktigt att tänka på. Jag har jobbat för Landstinget en sommar, kontorist på Täby Sjukhus, och aldrig igen. Sämre arbetsgivare får man leta efter. Då jobbar jag heller hos en egen, galen, företagare för då kan man i alla fall bråka. Försök bråka med ett Landsting- går inte.

Galoppjobbet - var det i Tierp?

P&K
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Din svenska i skrift är klart bättre nu när någon tjatar på dig!:devil: :bow:

Tror du inte att du kan bli bättre på matte också om du får göra det i din egen takt. Det finns ju strategier dyslektiker använder, borde finnas för dyscalki (sp?) också!
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Jag tror inte det är så många som jobbar heltid med hästar och som har barn, för att som hästskötare jobbar man ofta mer än heltid... Men jag kan ha fel, men har i alla fall aldrig träffat någon bortsett från till exempel tränarens sambo som brukar göra lite som de vill med arbetstider:grin:...
Men det är ju bara att testa, orkar man inte eller inte får ihop tiderna så är det ju bara att sluta.

För övrigt så har jag en bekant som är veterinär och har grav dyslexi, så man ska inte ge upp på förhand... Det blir betydligt jobbigare - men det är uppenbarligen inte omöjligt...
 
Sv: någon som jobbat med galopp?

Ja, dom flesta som jobbar med hästar och har barn är tillsammans med någon som också håller på med hästar. I USA finns det många barn som växer upp på stallområdet och alla tittar till dom gemensamt, ofta så finns det någon form av lekskola som anordnas av banans präst eller liknande. Viss skillnad mot här.

Men även om Adenick kanske inte ska bli veterinär - tänk på att dom avlivar djur också.. så är jurist en bra utbildning som ger en massa möjligheter. Det tycker jag du ska satsa på. Ge järnet!:banana::banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 635
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 958
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 450
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp