Några mindre uppdateringar

I går gjorde jag en uppdatering av Standardstilen och idag uppdaterade jag själva forumprogramvaran.
Det handlar om små uppdateringar med lite rättning av buggar, så de flesta av er märker säkert ingen skillnad.

Möjligen kan någon av dessa buggrättningar lösa eventuella problem några av er haft.
Ni får gärna skriva i tråden om så skett.
Om något ser konstigt ut eller fungerar dåligt efter uppdateringen vill jag gärna ha reda på det också
 
Jag förstår inte riktigt meningen med den nya grå menyn? Varför ha både rullmeny i det gröna fältet och meny i det grå?

Den här ändringen syns inte heller från min mobil, och mina problem där kvarstår; massa extraklick eftersom den vita undermenyn försvann, och att det är segt (som jag gissar beror på att reklamen tar tid att ladda klart).
 
Jag har samma problem som innan på telefonen, att det är segt och skuttar lite MEN jag har också börjat få lite problem via datorn. Dels att det skuttar lite hit och dit ibland, men också att jag kan hålla muspekaren över en trådrubrik och klicka men då hamna i tråden ovanför den som muspekaren var över.

Dessutom funkar inte "gå till första olästa" längre när jag går in i en äldre tråd som jag läst tidigare. Först hoppar det ner till första olästa, sen tillbaka upp till trådstarten igen.

Macbook Pro, OS X Yosemite, Safari.
 
Jag förstår inte riktigt meningen med den nya grå menyn? Varför ha både rullmeny i det gröna fältet och meny i det grå?

Den här ändringen syns inte heller från min mobil, och mina problem där kvarstår; massa extraklick eftersom den vita undermenyn försvann, och att det är segt (som jag gissar beror på att reklamen tar tid att ladda klart).
Den gråa menyn är tillbakalagd då många inte tyckte att den gröna menyn var tillräcklig och för att man snabbt utan extra klick skall kunna ta sig direkt till alla forum och inte enbart de under en speciell kategori och är i första hand tänkt för de med dator eller surfplatta.
De med mobil såg enbart ett par länkar i den gamla vita menyn om man inte klickade, vilket gör att det rimligen är bättre med den gröna menyn där man ser samtliga på ett ställe efter klick.
 
Jag har samma problem som innan på telefonen, att det är segt och skuttar lite MEN jag har också börjat få lite problem via datorn. Dels att det skuttar lite hit och dit ibland, men också att jag kan hålla muspekaren över en trådrubrik och klicka men då hamna i tråden ovanför den som muspekaren var över.

Dessutom funkar inte "gå till första olästa" längre när jag går in i en äldre tråd som jag läst tidigare. Först hoppar det ner till första olästa, sen tillbaka upp till trådstarten igen.

Macbook Pro, OS X Yosemite, Safari.
Om trådarna är äldre än 30 dagar, tror jag, försvinner informationen om sist lästa inlägg.
Jag har gjort några försök att minska hoppandet, hoppas snart komma fram till något som kan minska segheten på mobiler, ledsen att detta tar lite tid.
 
Jag tror mig nu fått till en lösning som borde se till att det inte blir något hoppande när man använder standardstilen. Jag jobbar vidare med segheten.
 
Hade nog missat ett hoppande, skall vara åtgärdat nu. Jag har även ändrat på hur den klibbiga menyn fungerar, då jag nog tycker att det fungerar bäst när den bara visas när man skrollar upp.
 
Det kanske har kommit upp förut men jag håller på att bli gaaaalen på dessa rullmenyer i gröna fältet som faller ner så fort man sveper över med musen, och stannar kvar så jag inte ser något, och måste klicka bort den heeela tiden! :rage: :arghh: :wtf:
Är det inte bättre att man kan klicka på dom om man vill ha fram dom?
 
Det hoppar precis lika mycket fortfarande och det tar evigheter för sidan att laddas. Jag gillar inte heller att man måste scrolla för att den klibbiga menyn ska visas. Det var bättre som det var förut att den alltid syntes.
Jag sitter vid dator och har firefox som webbläsare.
 
Jag föredrog också när den klibbiga menyn hängde med hela tiden, istället för att den bara dyker upp om man scrollar.

Via mobilen tycker jag att det hoppar aningen mindre än vad det brukar, även om det inte är helt borta. Även segheten har blivit pyttelite bättre (idag).
 
Menar ni att det fortfarande hoppar? både på dator och mobil? Det är inget jag märker något av längre.
Var exakt hoppar det och ser ni vad det skulle kunna vara som gör att sidan ritas om dras ihop/skjuts ut?
 
Menar ni att det fortfarande hoppar? både på dator och mobil? Det är inget jag märker något av längre.
Var exakt hoppar det och ser ni vad det skulle kunna vara som gör att sidan ritas om dras ihop/skjuts ut?

Ja det hoppar och tar evigheter för sidan att laddas fortfarande. Om jag scrollar ner för att läsa så hoppar sidan tillbaka till ursprungsläget när sidan har laddat klart vilket är mycket störande.
 
Menar ni att det fortfarande hoppar? både på dator och mobil? Det är inget jag märker något av längre.
Var exakt hoppar det och ser ni vad det skulle kunna vara som gör att sidan ritas om dras ihop/skjuts ut?
Bilder verkar vara en del av problemet, jag märkte det nu på morgonen när jag läste en tråd på hund, jag gick direkt till nya inlägg, scrollade neråt, tryckte på gilla och sidan hoppade upp till äldre inlägg, men där var det en hel del bilder så de kanske höll på att laddas helt enkelt.
Min mobil fungerar inte alls med buke, men å andra sidan så fungerar den knappt överhuvudtaget så jag tror inte att det är något att lägga någon energi på. ;)
 
Ok, som jag förstår detta är det den långsamma laddningen som är problemet. När det gäller stora bilder lär inget lösa det problemet annat än att folk lägger mindre tunga bilder i trådarna.
Övrig seghet kommer jag som jag sagt tidigare att försöka se vad det beror på och sedan försöka lösa.
 
Jag har gjort en liten ändring av den enklare editorn så att den om möjligt skall bli ännu mer snabbladdad och fungera på enklare mobiler.
Editorn är skrivrutan nästan längst ned på sidan. Du når den enklare editorn genom att klicka på ikonen uppe till höger i textinskrivningsrutan (ser ut som en fast nyckel i standardstilen).
Eventuellt kommer jag ändra så att alla har denna enklare editor som standard.
 
Ett litet hopp kvar för min del men betydlig bättre!

Som det är nu ser jag en grön meny, en ljusgrön med undermenyer o sen en vit med var man är typ. Ledsen om jag missat men den vita menyn har jag aldrig fattat vad den ligger där o tar plats för?
 
Oups, det var ju inte så informativt.

Istället för den vita som kräver klick o scrolling för o navigera så hade jag velat ha väck den och när man scrollar upp lite så kommer de två gröna fram. Dvs när man läst klart en tråd så byter man lätt forum genom en liten scroll o klick, ev två st för byte av meny, istället för att behöva scrolla ännu längre ner till snabbmenyn i botten eller scrolla hela vägen upp till alla tre menyerna längst upp. Likt hur Chrome funkar.
 
Jag vet inte om jag förstår, men om du använder Standardstil, vilket du bör göra om du har en klibbig meny finns det inte längre någon vit meny (jag pratar om bakgrunden när jag benämner menyerna).
Troligen har du något cachat i din webbläsare, jag skall försöka se om jag kan göra något från mitt håll för att tvinga din och eventuellt andra webbläsare att ladda senaste versionen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När en sökning görs med hjälp av förstoringsglas-ikonen uppe till höger på sidan har jag nu ändrat så att resultaten sorteras efter hur...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: Gunnar
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 527
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: Enya
·
Bukefalosnyheter Jag har under kvällen lagt till en ny funktionalitet som skall fungera på datorer och mobiler så länge de inte kör Safari som webbläsare...
2
Svar
30
· Visningar
2 720
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp