Bukefalos 28 år!

Nekad ledighet

För mig låter det som att din chef har missförstått. Det låter helt osannolikt att en arbetsgivare skulle gå med på ett sådant avtal när det gäller ospecificerad ledighet, alltså inte ledighet för studier, föräldraledigt osv.

Det tror jag inte eftersom det är så det fungerar i den kommunen. Säger man till 2 veckor innan så får man ledigt. Därmed inte sagt att undantag inte finns, men vi som jobbar inom LSS (gruppbostad) har det såhär. Chefen kan dock be oss ändra våra planer om det skulle behövas, men kan inte neka oss ledigt.
 
Det låter ju märkligt. Så om hela arbetsstyrkan flaggar för att de vill vara lediga vecka 30 och 31 redan i april så får verksamheten bomma igen under de veckorna?

Nej, vi tar in vikarier. Självklart för vi en dialog med varandra och vår chef och än så länge har det aldrig varit några problem.
 
Ovanligt arbetstagarvänlig kommun!
Det finns en regel i Arbetstidslagen som säger att man har rätt att få veta sin arbetstid ( schema) minst två veckor i förväg - din chef har kanske blandat ihop det hela?

Möjligt, men då gäller det alla chefer inom vår kommun som arbetar med gruppbostäder.
 
Vi har just haft uppe detta till diskussion på mitt jobb och enligt vår chef (jag jobbar inom LSS) så kan man aldrig bli nekad ledighet om man säger till minst 2 veckor innan. Kanske att det finns särskilda regler om det gäller en storhelg, men du lär ju inte vara den enda anställda på en stormarknad tänker jag...

Eftersom många verkar tycka att det är helt omöjligt så lägger jag mig i o säger att på min mammas jobb (kommunal hemtjänst) har de samma regler. De får ledigt om de lägger in om det minst två veckor i förväg. Gör de det är det som chefen säger inte arbetstagarens problem, utan bemanningsenheten som får se till att det blir löst. Gäller dock inte under huvudsemestern, dvs sommaren.

Så bara för att det inte är lagstadgat så är det ingenting som säger att det är omöjligt att ha det så.
 
Eftersom många verkar tycka att det är helt omöjligt så lägger jag mig i o säger att på min mammas jobb (kommunal hemtjänst) har de samma regler. De får ledigt om de lägger in om det minst två veckor i förväg. Gör de det är det som chefen säger inte arbetstagarens problem, utan bemanningsenheten som får se till att det blir löst. Gäller dock inte under huvudsemestern, dvs sommaren.

Så bara för att det inte är lagstadgat så är det ingenting som säger att det är omöjligt att ha det så.

Gäller det även för ledigheter som varar längre än ett fåtal (1-3) arbetsdagar? Uppriktigt nyfiken!
 
Eftersom många verkar tycka att det är helt omöjligt så lägger jag mig i o säger att på min mammas jobb (kommunal hemtjänst) har de samma regler. De får ledigt om de lägger in om det minst två veckor i förväg. Gör de det är det som chefen säger inte arbetstagarens problem, utan bemanningsenheten som får se till att det blir löst. Gäller dock inte under huvudsemestern, dvs sommaren.

Så bara för att det inte är lagstadgat så är det ingenting som säger att det är omöjligt att ha det så.
Det är väl utmärkt med ag som bjuder till och går sina anställda till mötes. Man bör dock vara medveten om att det är en policy ag har och ingen rättighet man har med automatik.
 
Eftersom många verkar tycka att det är helt omöjligt så lägger jag mig i o säger att på min mammas jobb (kommunal hemtjänst) har de samma regler. De får ledigt om de lägger in om det minst två veckor i förväg. Gör de det är det som chefen säger inte arbetstagarens problem, utan bemanningsenheten som får se till att det blir löst. Gäller dock inte under huvudsemestern, dvs sommaren.

Så bara för att det inte är lagstadgat så är det ingenting som säger att det är omöjligt att ha det så.
Men då handlar det säkert om att det finns vikarier att ta in samt att alla inte brukar vilja ha ledigt samtidigt så "det brukar lösa sig"
Regeln skulle säkert ändras om alla personer skulle vilja vara lediga påskveckan samt att det inte fanns någon extrapersonal som går att ta in. Ett boende kan ju inte stå tomt på personal.
 
En jul för många år sedan arbetade jag natt på Mariamottagningens akutmottagning o på Maria ungdom. Samtliga ssk på vårdavdelningarna (tre för 6 avdelningar) sökte semester o fick avslag så själv stod jag där helt ensam ssk på hela bygget eftersom övriga sjukskrev sig.
På den tiden var jourläkarna inte ens med. kand.
 
Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns möjlighet att jag kan vara ledig den 12/4 och några dagar framåt då min morfar börjar gå mot sina sista dagar och han bor ca 70 mil bort. Tänkte att jag ska skicka i god tid innan så dom hinnner fixar ersättare till mina pass. Träffar sedan min chef igår och frågar om hon hade fått mitt meddelande varav hon svarar ja men hon har ej har tagit tag i det ännu då hon har varit på semester. Hon säger även då att jag med största sannolikhet ej kommer få ledigt då det inträffar i samband med påsk.

Kan tillägga att jag jobbar på en stormarknad.

Har tidigare frågat på semester över jul för en utomlandsresa men då behövde jag säga upp mig om jag skulle åka så känns ännu jobbigare att få ännu ett nej speciellt med tanke på min morfar

Är så himla ledsen över det här... vad hade ni sagt/gjort?


På makens arbetsplats är det garanterad ledighet om de ansöker minst 3 månader i förväg. Sen kortare ledighet blir av om bokning av makens jobb hunnit stoppas innan de dagarna han säkt ledigt för inte är upp bokade. Eller om kolega har lediga tider o kan ta makens bokningar. Då blir maken ledig.
 
Men då handlar det säkert om att det finns vikarier att ta in samt att alla inte brukar vilja ha ledigt samtidigt så "det brukar lösa sig"
Regeln skulle säkert ändras om alla personer skulle vilja vara lediga påskveckan samt att det inte fanns någon extrapersonal som går att ta in. Ett boende kan ju inte stå tomt på personal.

Du har nog missuppfattat mitt inlägg. Användaren som skrev om två veckors regeln på dennes arbetsplats fick påhopp om att arbetsgivaren inte kunde lagen, att det var en missuppfattning, omöjligt osv. Jag gjorde ett inlägg om att det är samma regler på fler ställen, jag lägger inga som helst värderingar i det. Det är ganska givet att arbetsplatsen inte kan vara tom oavsett vad arbetet består i. Mitt inlägg är som jag skrev inte relaterad till ts arbetsplats utan som en kommentar på den användares inlägg som jag citerade.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 814
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 517
Senast: Niyama
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 227
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp