Nervös i transporten..

Det låter som att du är spänd också? Det kan vara svårt att kommunicera lugn om man själv är orolig för att något ska hända, hästar är ju fenor på att läsa av en.

Jag skickar in min, i början hade jag lina från grimman, över bommen, genom ringen och bak i spiltan bredvid så att jag kunde lägga lite tryck i nacken och samtidigt driva på bakifrån.

Nu går hon oftast på med egen bjudning, tvekar hon (typ när matte fyllt släppet med hö etc) så räcker det med att smacka lite så går hon på.

Har alltid hö i släpet. Det är hennes "lyx" då de i övrigt har begränsad mattillgång.
 
Det låter som att du är spänd också? Det kan vara svårt att kommunicera lugn om man själv är orolig för att något ska hända, hästar är ju fenor på att läsa av en.

Jag skickar in min, i början hade jag lina från grimman, över bommen, genom ringen och bak i spiltan bredvid så att jag kunde lägga lite tryck i nacken och samtidigt driva på bakifrån.

Nu går hon oftast på med egen bjudning, tvekar hon (typ när matte fyllt släppet med hö etc) så räcker det med att smacka lite så går hon på.

Har alltid hö i släpet. Det är hennes "lyx" då de i övrigt har begränsad mattillgång.
Spänd? Inget jag märkt av, i så fall är det på ett omedvetet plan, då jag själv uppfattar mig som lugn (oftast). Kanske dock inte så lugn när vi skulle lasta när det var stökigt runt omkring, men ändå lugn och jagade inte upp mig när hästen inte ville gå på.
Hemma är vi lugna som filbunkar och tar det lite som det kommer typ.
Får se om jag hinner lastträna lite i helgen. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 293
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp