Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
SKOJAR DU din fuskfia?????:mad: Har du lämnat honom på bootcamp? Fyyyy vad orättvist, jag ska boka in Pållan direkt!

Jag var ju tyvärr tvungen att åka hem och jobba ett par dgr innan jag är långledig ! sambon åker till Italien så jag kan lika gärna åka tillbax till Skåne igen :laugh:
 
Vi har inte hunnit göra så mkt än, jag kom ju ner på onsdag em och red själv i ridhuset, på torsdag red jag bara knappt 30 minuter lösgjörande , H kollade , sen på fredag red H lite mer samlande. Hon har en bra övning som talar om ganska mkt om mkt :D Det var coolt. Grå såg ut som han skulle kunna göra en galoppiruett vilken sekund som helst så han tog övningen fint, vinklade om bak grymt bra! Nu får han vila i helgen , sen åker jag ner på onsdag igen. H hinner förhoppningsvis rida både måndag och tis och jobba lite mer på traven och öppna-skänkelvikning-öppna osv så han lär sig att han kan sätta sig mer i traven! :) Jag åker hem på Söndag igen och sen börjar jag jobba igen på torsdag!
 
Min lilla Loppa är prilligare än någonsin..Igår dängde jag av. Red ut och det var halt men sista biten var jättefint grepp. Galopp sista backen hem så blir hon rädd för en parkerad bil med öppen dörr och stannar och kastar sig och följde uppenbarligen inte med åt samma håll..;) Höll kvar i tygeln så jag slapp jaga min vilda röda på gårdsplan iallafall. Idag ridhus men svårt att få till nå vettigt när hon för tillfället är så superspännd.. Bushäst. Får väl longera eller något innan ridning. Provade att gallopera ur henne men det blir inte så bra i 20*40 ridhus när hon bara sladdar runt.
 
Här finns en prillig, röd och tossig märr till :p
@polly p
Som tur är tog jag henne i lina en stund innan ridningen igår... jösses vad hon for :crazy:
Men jag älskar all den här energin :heart
Idag blir det dock ridhus, igår var det utebana och skog.
Försöker variera så gott det går..
Tyvärr är hon inte säker alls att rida ut på själv än.
Men en av min starka egenskaper är envis som en åsna samt att jag inte har bråttom... så det löser sig nog :up:
 
Vi har inte hunnit göra så mkt än, jag kom ju ner på onsdag em och red själv i ridhuset, på torsdag red jag bara knappt 30 minuter lösgjörande , H kollade , sen på fredag red H lite mer samlande. Hon har en bra övning som talar om ganska mkt om mkt :D Det var coolt. Grå såg ut som han skulle kunna göra en galoppiruett vilken sekund som helst så han tog övningen fint, vinklade om bak grymt bra! Nu får han vila i helgen , sen åker jag ner på onsdag igen. H hinner förhoppningsvis rida både måndag och tis och jobba lite mer på traven och öppna-skänkelvikning-öppna osv så han lär sig att han kan sätta sig mer i traven! :) Jag åker hem på Söndag igen och sen börjar jag jobba igen på torsdag!

Lyx att tränaren rider!
Vad var det för övning som var så avslöjande?
 
Lyx att tränaren rider!
Vad var det för övning som var så avslöjande?

Avslöjande var kanske inte riktigt rätt ord egentligen, givande kanske? Genom att positionera hästen i övningen så lär man dom rätt fort att vinkla om! Nästan som Kyras fyrkant men ändå inte då hjälpgivningen inte är riktigt samma!
Jag får återkomma med korrekt info! Minns inte riktigt bra .. Red övningen själv senast i mars men då i ett helt annat syfte då han gärna ville ducka ner innan hinder, då använde vi den i fältsits i stor galopp på ett stort fält- sitta ner- som inför ett hinder- sväng för att få upp honom på bakbenen. Alltså man lär hästen i sväng men sen behöver du inte svänga utan använder bara samma hjälpgivning eftersom du inte kan svänga innan hinder men hästen kopplar direkt! Sen dess har jag bara behövt använda det ett par ggr och sedan slutade han ducka ner då han hade lärt sig att vinkla om vid halvhalt!

Nu var det ju ett annat syfte i dressyren genom att få till samlingen mer även om principen är densamma eftersom omvinklingen gör ju att dom inte kan ducka ner i hoppningen heller men att det i hoppningen inte handlar om samling på samma vis.. ja du fattar vad jag menar! Men han kom ihåg övningen direkt sen i våras och han blir ju 7 år nästa år så nu måste han kunna samla sig mkt mer! Eller framförallt så orkar han det nu på ett helt annat sätt än i våras! Det är coolt hur lite man måste göra för att få väldigt mkt! Me like!!

Ska få det på film! :up:
 
Avslöjande var kanske inte riktigt rätt ord egentligen, givande kanske? Genom att positionera hästen i övningen så lär man dom rätt fort att vinkla om! Nästan som Kyras fyrkant men ändå inte då hjälpgivningen inte är riktigt samma!
Jag får återkomma med korrekt info! Minns inte riktigt bra .. Red övningen själv senast i mars men då i ett helt annat syfte då han gärna ville ducka ner innan hinder, då använde vi den i fältsits i stor galopp på ett stort fält- sitta ner- som inför ett hinder- sväng för att få upp honom på bakbenen. Alltså man lär hästen i sväng men sen behöver du inte svänga utan använder bara samma hjälpgivning eftersom du inte kan svänga innan hinder men hästen kopplar direkt! Sen dess har jag bara behövt använda det ett par ggr och sedan slutade han ducka ner då han hade lärt sig att vinkla om vid halvhalt!

Nu var det ju ett annat syfte i dressyren genom att få till samlingen mer även om principen är densamma eftersom omvinklingen gör ju att dom inte kan ducka ner i hoppningen heller men att det i hoppningen inte handlar om samling på samma vis.. ja du fattar vad jag menar! Men han kom ihåg övningen direkt sen i våras och han blir ju 7 år nästa år så nu måste han kunna samla sig mkt mer! Eller framförallt så orkar han det nu på ett helt annat sätt än i våras! Det är coolt hur lite man måste göra för att få väldigt mkt! Me like!!

Ska få det på film! :up:

Jag är ju väldigt förtjust i fyrkant, karre kallar vi det.
Jag rider den och gör olika typer av vändningar åt olika håll för att få mer samling. Eller bara rider dem i öppna och växlar till sluta nästa linje.
Så rider jag 1/4 piruett eller bakdelsvändning om jag vänder normalt. Kan vända "utåt" sas och antingen rida förvänd piruett för att få tag i någon kroppsdel eller 3/4 vanlig oiruett.
Perfekt för alla gångarter!
 
@fio Kan du utveckla vinkla om för en lantis och gröngöling :angel::confused:

Mkt förenklat .. Vinkla om bäckenet och bakbenens alla leder, knä, has och kota så att dom inte när man ska samla enbart kliver längre in under kroppen med plant bäcken dvs rumpan ut och raka knän och haser som harkel är allt för vanligt att man ser. Det krävs omvinkling för att hästen ska komma i uppförsbacke oavsett om det handlar om stor galopp på ett fält eller samling på dressyrbanan. Sen ökar graden av det givetvis med samlingen.
Sen måste det ju till en massa övriga komponenter i utbildningsskalan för att detta ska vara möjligt givetvis.
 
Puh O_o En annan är nöjd hästen gör det mest basic. Duktig du är!! Känner att jag ligger miil efter. Du kan väl höra av dig OM den där tiden finns över så kan det vara så att jag behöver en omgång i skolbänken :up:
 
@Tessalonica mer på basic nivå så kan man rida övningen så här: om du först tänker dig att du går på en liten fyrkant, typ 20 meters volt kanske men volten är 4-kantig. Det innebär att du har 4 hörn där du ska vända hästen. Istället för att forma den inåt som ett vanligt hörn i manegen så "vänder du" med hjälp av ytterhjälperna. Först gör man det i skritt, ser till att de verkligen marscherar på och kommer upp med ryggen, få hästen på bägge tyglarna. Kan ta en evighet i början att få dom att fatta: Skritta på bägge i marschtakt, vända för ytter, inget vingel skritta på, vända för ytter osv osv. Sen lägger du till det i trav och slutligen, (dock inte på samma lektion för gör du rätt kommer du vara helt slut innan galoppen...hahahaa) i galopp. Är en helt fantastisk övning som går att gå tillbaka till i det oändliga för att få med sig yttersidan samtidigt som man driver inner mot ytter.

Godkänd förklaring på basicnivå, @fio ???:)
 
Hmm riktigt så gör vi inte men nära! Tror kanske vi är lite mer avancerade men på basic nivå javisst då är det en bra riktlinje @Novali01 Du är ju duktig så du fattar ju vad det handlar om! Jag återkommer sen med mer detaljerat! :up:
 
Nu är jag nere i Skåne igen och ridit ett pass.. halleluja hur jävla många aha upplevelser man kan få! sen hade vi sitsträning i köket på en stol! och nämen ååh vad grov man är i hjälpgivningen när H visar hur lite rörelse man ska använda.. jag blir helt matt!
 
Nu är jag nere i Skåne igen och ridit ett pass.. halleluja hur jävla många aha upplevelser man kan få! sen hade vi sitsträning i köket på en stol! och nämen ååh vad grov man är i hjälpgivningen när H visar hur lite rörelse man ska använda.. jag blir helt matt!
Ja och jag är gröööön av avundsjuka!
 
Ja och jag är gröööön av avundsjuka!

Behöver du inte vara.. jag har glömt allt om två månader haha Jag har ju kunnat allt detta tidigare men sen har man haft för många unghästar för länge och då blir det en annan ridning.. suck!

Sen tränar man för sällan, är ju ett mirakel att jag är här nu liksom.

Men igår fick jag känna på en helt annan nivå på galoppen, sprången är ju lika stora men man har helt plötsligt massvis med tid att komma in på linjerna eftersom det är så i uppförsbacke, nästan så man kan sitta och dricka kaffe på kortsidan innan hörnet! grymt häftigt! Sånt man glömmer bort när man bara rider unghästar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
236
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 493
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 598
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp