Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låt bli att titta så får du se om det går bättre. Barnen brukar ju uppföra sig bättre när inte föräldrarna är med. Hon kan säkert ha koll på sina känslor om inte mamma är där

Är det den egna erfarenheten som talar , eller är det Maria du talar om :angel::D
 
Jag tror att det mycket väl kan vara så att hon spänner sig när du är med. Du har så stora krav på hur du vill att loppan ska gå för dig för att du ska vara nöjd och det har hon säkert hört och sätter press på sig själv.
Låt bli att titta så får du se om det går bättre. Barnen brukar ju uppföra sig bättre när inte föräldrarna är med. Hon kan säkert ha koll på sina känslor om inte mamma är där :idea:

Tror jag också..Ändå är jag superneutral. Säger inte så mycket, berömmer och försöker bara lära/förklara.
Men pappanfår nog köra några ggr och jag kan ju rida henne lite mer nu och kanske jobba lite mer innan träning. Hon är ju rätt pigg och blir ju giraffig och strutig men har man bara rätt verktyg och håller sig kall så tar det inte lång stund innan hon blir fin..Mycket galopp, skänkelvikninar och övergångar så..
Idag var hon jättespänd när äldsta red i ridhus. Hade varit inne hela dagen:mad:..
Den tösen har ju lite svårt med koordinationen och balansen så det var inte jättelätt.
Hon fick galoppera mycket på låånga tyglar och göra avbrott och övergångar utan att röra tygeln knappt.
Vill försöka få henne att rida lite mer med kroppen.
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på för att få henne med mindre hand..
 
Vi har fått lite vitt här och var på marken. Insåg här om dagen att vi ju bara lade om skorna sist. Så pålle har inga broddhål. Hoppas hovis kan komma och sko snart om det här ska fortsätta.
Och imorgon får jag nog lägga på mer täcke. Tror pålle frös idag. Han har härjat i hagen.

Jag tycker det är helt fantastiskt att sköta allt i stallet själv!
Pålle går ut mellan 5-6 vanligen istället för att man kunde hitta dem inne strax innan 10..
Och jag slipper foderbyten konstant.
Jag slipper att någon tagit av honom täcken han ska ha, gett honom mindre foder än jag gjort i ordning, ger honom kraft han inte ska ha etc etc.

Och jag slipper se någon behandla sina djur på ett sätt jag inte håller med om är ok.
Förmodligen slipper de dela stall med någon som de tycker är lite märklig. ;)
 
Är det den egna erfarenheten som talar , eller är det Maria du talar om :angel::D
Haha, Maria är på läktaren när Tilda hoppar fram.:D
Har haft diskussioner med Sara tidigare men nu vet vi hur det funkar.
Men @polly p är så otroligt kritisk till sig själv. Har hon nånsin skrivit att hon har ridit bra?:( Klart det smittar av till barnen även om hon inte säjer nåt.
En gång i min ungdom red jag lektion för Schöneman och min kompis skulle rida efter. Hon red fram när jag tränade sen när jag stannade kvar för att se henne träna fick hon ett fullständigt utbrott och vill absolut att jag skulle gå iväg.
Hon kan fortfarande inte tävla på Krk för alla som kan titta på :eek: Hur många finns på läktaren på en dressyrtävling? Det är bara ens inre som spökar och man inbillar sig massa saker :cry: Gäller att man har lite tro på sig själv annars funkar det inte.
 
Nu har det gått tre veckor sen veterinären var här och dags att börja rida lite mer. .

Har ridit två kortare pass i ridhuset igår och idag. Igår bara skritt och trav, idag även lite galopp.
Har känts riktigt bra! Känns faktiskt som att ta vid där vi befann oss för 6 veckor sen. Jag har varit orolig att få börja om och backa bandet en bra bit.
Trots väldigt pigg häst har vi hittat det "lugna läget" hyfsat fort.
Vår största utmaning, så här långt, har varit att få henne att lyssna, vänta och låta mig bestämma takt och tempo.
Men jag känner mig faktiskt hoppfull nu :banana:
 
Igår var jag iväg i blåst & regn & 3grader :eek: Skjut mig vad kallt det var. Till första klassen var känseln borta i fötterna. Hemskt!! Inget för dig @fio ;)
Iaf var Julia som vanligt jätteduktig & löste vår första nolla i 110. I 115 tyckte hon att vi skulle riktigt slita ut oss & hoppade alldeles för högt stundtals... nåväl det är bara att jobba på :) blev 2 ner i 115. Nu är det troligen paus i tävlandes till slutet av nov, då blir det Kungsbacka innan vintervila :)
 
Igår var jag iväg i blåst & regn & 3grader :eek: Skjut mig vad kallt det var. Till första klassen var känseln borta i fötterna. Hemskt!! Inget för dig @fio ;)
Iaf var Julia som vanligt jätteduktig & löste vår första nolla i 110. I 115 tyckte hon att vi skulle riktigt slita ut oss & hoppade alldeles för högt stundtals... nåväl det är bara att jobba på :) blev 2 ner i 115. Nu är det troligen paus i tävlandes till slutet av nov, då blir det Kungsbacka innan vintervila :)

Då är det iallafall tre ridhus i kba! så framridning inomhus!
 
Äh, @Maui..jag vågar jue iallafall tävla lite nuförtiden. Ångrar dock bittert att min kanske lite knasiga självbild gjorde att jag inte vågade mig ut med min tidigare häst:crazy:..
Såå..jag har gjort vissa framsteg då det var ett stort steg att våga sig ut på tävlingsbanan och tycker att lokal lättklass är fantastiskt roligt:).

Jäklar, vilken vinter det blev, blä, sommardäck men det ska väl åtgärdas ikväll.
Hoppas det är farbara vägar på onsdag. Ska på åb med Bellona. Är liite backigt till nya stallet men är det bara kallt och torrt så ska det nog gå.
 
Äh, @Maui..jag vågar jue iallafall tävla lite nuförtiden. Ångrar dock bittert att min kanske lite knasiga självbild gjorde att jag inte vågade mig ut med min tidigare häst:crazy:..
Såå..jag har gjort vissa framsteg då det var ett stort steg att våga sig ut på tävlingsbanan och tycker att lokal lättklass är fantastiskt roligt:).

Jäklar, vilken vinter det blev, blä, sommardäck men det ska väl åtgärdas ikväll.
Hoppas det är farbara vägar på onsdag. Ska på åb med Bellona. Är liite backigt till nya stallet men är det bara kallt och torrt så ska det nog gå.
Du är ju duktig @polly p. Det har väl gått bra på tävling med båda hästarna.
Hoppas allt går bra med Bellona.

Har åkt till manege ikväll. Först med Marco som skötte sig fint trots att det var två andra som galopperade runt.
Idag har vi ökat på traven och tom galopperat några varv.
Sen åkte jag dit igen med Ratzia. Då kryllade manegen av ponnybarn och mammor. Tur att hon är rätt cool så det gick att rida ändå.
 
Men herregud vad hon hoppar fint @Tessalonica och vad du har tagit dig!!! Där ser man vad det gör när man har en häst som passar en riktigt bra. :banana::bump::banana:

Jag hade också en skräckupplevelse i ridhuset igår...12 (!) hästar samtidigt och jag kommer med Misty som bara varit i ett annat ridhus 1 gång tidigare....och av dessa 12 så är det en westernryttare som envisas med att spinna??? Misty blev skiträdd och 3 andra hästar också så jag ber människan att sluta spinna...får till svar: nej, jag ska tävla i helgen o måste träna!! Det är bra för era hästar, miljöträning...behöver jag säga att jag fick ett smärre utbrott inombords???:mad:
 
Min hjälte till hovis körde ut hit igår på oplogad väg ute i ingenstans med död mobil.
Nu har pålle fått snowgrips och brodd.

Jag hade ju sommardojor och kunde inte brodda.
Tur att hon ryckte ut! Guldklimp!

Armen läker tror jag. Men det går så jävla sakta. Jag vill ju rida i all mysig snö! Vi har ca 1,5 dm här. Och det finns ju fina grusvägar att rida ut på nu.
 
Blixtrande huvudvärk men inge klokare ang. Bellona.. Såg bättre ut i skritten. Böjprovsreaktion som hon värmde ur. Behandling cortison i leden och så 14dgr metacam, sedan varannan dag i ytterligare 14 dagar
samt att jag kan ska ut och promenara 20-30 min om dagen. Efter detta ska vi höras på telefon om det ev blir lite uppsutten skritt sen..
Suck..blir knäpp och tycker det är för himla ledsamt och drygt spec som jag hade en avställd, sedan konvalescens period på det innan denna veterinären som beslöt "operation upprensning". Vilket ju iof är bra men ledsamt att perioden innan liksom känns onödig med tex stötvågsbehandling ggr tre..har ju liksom två timmars enkel resa också..
Sen att det tar tid är ju en sak jag är införstådd med men känns ändå som jag varit närmre ett ev. tillfrisknande om det varit veterinär nr två direkt..

Riktigt otäckt att köra första biten, även hem. Gled bakåt i en uppförslänt med hela härligheten men som tur var när jag var framme på gården så det var att lasta ur och ta in Bellis för att sen flytta släpet. I södra Halland vart det barmark och fina vägar iallafall:)..

Någon som har tips på hur förlänga ät tiden i box? Dom kommer ju tyvärr ut betydligt senare på morgonen när gubben släpper ut och det finns tyvärr inte riktigt möjlighet att jag tar morgnar innan jobbet själv då stallet ligger åt fel håll..
Bellona är gga glupsk. Kan ju öka grovfodret ytterligare inne.
Idag får dom ca 8 kg hö inne uppdelat på insläpp samt natt/kvälls fodring vid halv tio och sen ca 5 kg var ute i hagen. Ska öka utematen men måste hitta något som är smidigt att packa/bära i..
Ville helst haft hösilage och fri tillgång..

Sen..vattentunnor med eluppvärmning, någon som har erfarenhet av sådana?
 
Blixtrande huvudvärk men inge klokare ang. Bellona.. Såg bättre ut i skritten. Böjprovsreaktion som hon värmde ur. Behandling cortison i leden och så 14dgr metacam, sedan varannan dag i ytterligare 14 dagar
samt att jag kan ska ut och promenara 20-30 min om dagen. Efter detta ska vi höras på telefon om det ev blir lite uppsutten skritt sen..
Suck..blir knäpp och tycker det är för himla ledsamt och drygt spec som jag hade en avställd, sedan konvalescens period på det innan denna veterinären som beslöt "operation upprensning". Vilket ju iof är bra men ledsamt att perioden innan liksom känns onödig med tex stötvågsbehandling ggr tre..har ju liksom två timmars enkel resa också..
Sen att det tar tid är ju en sak jag är införstådd med men känns ändå som jag varit närmre ett ev. tillfrisknande om det varit veterinär nr två direkt..

Riktigt otäckt att köra första biten, även hem. Gled bakåt i en uppförslänt med hela härligheten men som tur var när jag var framme på gården så det var att lasta ur och ta in Bellis för att sen flytta släpet. I södra Halland vart det barmark och fina vägar iallafall:)..

Någon som har tips på hur förlänga ät tiden i box? Dom kommer ju tyvärr ut betydligt senare på morgonen när gubben släpper ut och det finns tyvärr inte riktigt möjlighet att jag tar morgnar innan jobbet själv då stallet ligger åt fel håll..
Bellona är gga glupsk. Kan ju öka grovfodret ytterligare inne.
Idag får dom ca 8 kg hö inne uppdelat på insläpp samt natt/kvälls fodring vid halv tio och sen ca 5 kg var ute i hagen. Ska öka utematen men måste hitta något som är smidigt att packa/bära i..
Ville helst haft hösilage och fri tillgång..

Sen..vattentunnor med eluppvärmning, någon som har erfarenhet av sådana?
Kylan ska ju försvinna nästa vecka. Har haft unghästen o irländaren i gräshage nu när det är kallt. Där är ett badkar och oj så fort vattnet fryser. Två ggr om dan har vi hackat sönder isen, Helt hopplöst :mad: Finns en beskrivning på Hippson hur du kan bygga ett vattenkar som håller i kylan av vanliga baljor och frigolit. Tror att vi ska testa.
Vi har hölådor i hagen av lastkragar och drar lastnät över hela alltet så de inte drar ut allt på backen. Jag lägger ut så det räcker hela dagen.
Svårt att ge mängder i boxen då de brukar gå runt och grisa ner när de är mätta. "Sparar" ju inte till morgonen :confused:. Hönät mm i boxen tycker jag verkar vanskligt :crazy:.
 
Men herregud vad hon hoppar fint @Tessalonica och vad du har tagit dig!!! Där ser man vad det gör när man har en häst som passar en riktigt bra. :banana::bump::banana:

Jag hade också en skräckupplevelse i ridhuset igår...12 (!) hästar samtidigt och jag kommer med Misty som bara varit i ett annat ridhus 1 gång tidigare....och av dessa 12 så är det en westernryttare som envisas med att spinna??? Misty blev skiträdd och 3 andra hästar också så jag ber människan att sluta spinna...får till svar: nej, jag ska tävla i helgen o måste träna!! Det är bra för era hästar, miljöträning...behöver jag säga att jag fick ett smärre utbrott inombords???:mad:
Det var massa ponnyungar i "lediga" ridhuset idag så vi var med på Lennarts hopplektion istället. Irländaren hoppade med lilltjejen.
Först var han väldigt på tårna Marco men sen lugnade han ner sig. Kunde både trava och galoppera och sedan när de andra började hoppa kunde vi skritta på långtygel.
Är ju inte kul när det är jättemånga och de andra inte visar hänsyn. Trist.
 
Min "hagkompis" har byggt en vattenbalja själv. Hon har två plasttunnor i varandra med isolering runt om samt tjockt lock på nattetid. Det har funkat finfint med bara en tunn ishinna på morgonen. @polly p

Ang fodringar så är det en av "nackdelarna" med att stå inhyrd tycker jag...
Jag har ju alltid fodrat 4 ggr/ dag men nu är det tre som gäller. Dock gör jag ju som jag vill när jag är där och brukar ge en giva till innan ridning ody...
Det som väger upp litegranna här, enligt mig, är att de står på utmärkt halm. Det är således aldrig helt tomt på mat nattetid. Jag strör med ny halm varje dag för att det ska finnas fint att tugga på om hon vill.
Hästen min verkar dock lugn och tillfreds och jag upplever henne aldrig jättehungrig. Hon är även tålmodig och lugn vid fodringar så jag antar att det är ok för henne...

Vi har jättemycket snö här också..

Har lyckats få körförbud på min transport:crazy: glömt att besikta den :angel:
Usch så slarvigt:mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
187
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 010
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 431
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 888
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp