Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast att ta ut distriktet är ju svindyrt med alla avgifter. Vi var tre stycken som tog ut distriktet sist. Jag och en till skulle vaccinera ovh det gick på 800 spänn var och den tredje skulle göra tänderna och hon betalade 1400 för 5 minuters jobb.. och då var vi alltså 3 st som delade på avgifterna. Vaccinet kostade ju 270 spänn.. aldrig i livet jag tar ut dom igen. Alltså att dom är dyra vet ju alla men när man är 3 st så ska man ju inte betala 500 spänn var bara i avgifter kan man tycka.
 
Fast att ta ut distriktet är ju svindyrt med alla avgifter. Vi var tre stycken som tog ut distriktet sist. Jag och en till skulle vaccinera ovh det gick på 800 spänn var och den tredje skulle göra tänderna och hon betalade 1400 för 5 minuters jobb.. och då var vi alltså 3 st som delade på avgifterna. Vaccinet kostade ju 270 spänn.. aldrig i livet jag tar ut dom igen. Alltså att dom är dyra vet ju alla men när man är 3 st så ska man ju inte betala 500 spänn var bara i avgifter kan man tycka.

Jo, det är dyrt för vaccinering.
Mitt tandjobb kommer gå på iaf en tusenlapp till. Men det är ju rätt stor kvalitetsskillnad i arbetet som utförs. Tror dock inte de här bryr sig om sånt.
Hört fraser som : "de duger ju till att raspa tänderna iaf". Så tandvård ses som ngt simpelt man kan göra med handrasp typ. Caveman-style..
 
Jo, det är dyrt för vaccinering.
Mitt tandjobb kommer gå på iaf en tusenlapp till. Men det är ju rätt stor kvalitetsskillnad i arbetet som utförs. Tror dock inte de här bryr sig om sånt.
Hört fraser som : "de duger ju till att raspa tänderna iaf". Så tandvård ses som ngt simpelt man kan göra med handrasp typ. Caveman-style..

1000 spänn är ju som hittat jämfört med distriktet då, skulle tippa på att tänder på distriktet skulle landa på nästan 2500- 3000 kronor om man är ensam!
 
1000 spänn är ju som hittat jämfört med distriktet då, skulle tippa på att tänder på distriktet skulle landa på nästan 2500- 3000 kronor om man är ensam!

Ja, en tusenlapp blir det nog om jag får fler. Annars får jag räkna med det dubbla till skulle jag tro. Det är ju både vet och tandis som ska ha betalt om jag tar den som kommer ut. Men det får det vara värt. Han har så svår mun. Så ingen annan får röra än de av den skolan.
 
Nu har vi tränat inför tävling och om det känns på tävling som idag kommer jag att vara mkt nöjd men om genrepet går bra ...
Gäller att jag rider och inte tycker att det känns bra och åker runt bara :(


Lycka till :) Det kommer gå jättebra :up:
Nu är ju tanken att vi, jag och Lilla H ska vara igång men jag känner att jag får stora skälvan :nailbiting: (stavas det ens så ???) Tusan, hon ger mig så mycket glädje och det är ju tur för tävling har ju aldrig varit våran grej :down: Vi tappar ju det fullständigt och jag vet inte vem som tappar det först men jag vet att när jag tappar det så skiter det sig alltid :turd: Det är svårt på träning, men svårare på tävling, att komma ner tungt djupt lugnt i sadeln och andas lugnt och bara vänta ut henne och få henne att tagga ner. På tävling blir jag ju själv lite (ofta mycket) nervös och spänd och då är det som förgjort.

Just nu övar vi på att bara lulla runt och ta bokstavligen ett steg i taget, hon har ju en förmåga att steppa till det när hon tror att hon vet vad vi ska göra och ibland gör vi ju det och ibland inte, ibland är det bra att hon vet och ibland är det långt ifrån bra att hon vet för då försöker hon ofta göra allt på en gång eftersom hon antagligen tänker att något av det är det ju..... Tänk att man kan tänker att krummelurer och kruddelutter är svårt när det allra svåraste är att bara hålla takten och formen....
 
Lycka till :) Det kommer gå jättebra :up:
Nu är ju tanken att vi, jag och Lilla H ska vara igång men jag känner att jag får stora skälvan :nailbiting: (stavas det ens så ???) Tusan, hon ger mig så mycket glädje och det är ju tur för tävling har ju aldrig varit våran grej :down: Vi tappar ju det fullständigt och jag vet inte vem som tappar det först men jag vet att när jag tappar det så skiter det sig alltid :turd: Det är svårt på träning, men svårare på tävling, att komma ner tungt djupt lugnt i sadeln och andas lugnt och bara vänta ut henne och få henne att tagga ner. På tävling blir jag ju själv lite (ofta mycket) nervös och spänd och då är det som förgjort.

Just nu övar vi på att bara lulla runt och ta bokstavligen ett steg i taget, hon har ju en förmåga att steppa till det när hon tror att hon vet vad vi ska göra och ibland gör vi ju det och ibland inte, ibland är det bra att hon vet och ibland är det långt ifrån bra att hon vet för då försöker hon ofta göra allt på en gång eftersom hon antagligen tänker att något av det är det ju..... Tänk att man kan tänker att krummelurer och kruddelutter är svårt när det allra svåraste är att bara hålla takten och formen....
Hålla takten :o Igår skulle jag smacka i takt i traven för att få henne lite mer allert, det klarade jag inte :cry: Taktkänsla är det jag saknar helt. Inte lätt att rida då.
 
Lycka till :) Det kommer gå jättebra :up:
Nu är ju tanken att vi, jag och Lilla H ska vara igång men jag känner att jag får stora skälvan :nailbiting: (stavas det ens så ???) Tusan, hon ger mig så mycket glädje och det är ju tur för tävling har ju aldrig varit våran grej :down: Vi tappar ju det fullständigt och jag vet inte vem som tappar det först men jag vet att när jag tappar det så skiter det sig alltid :turd: Det är svårt på träning, men svårare på tävling, att komma ner tungt djupt lugnt i sadeln och andas lugnt och bara vänta ut henne och få henne att tagga ner. På tävling blir jag ju själv lite (ofta mycket) nervös och spänd och då är det som förgjort.

Just nu övar vi på att bara lulla runt och ta bokstavligen ett steg i taget, hon har ju en förmåga att steppa till det när hon tror att hon vet vad vi ska göra och ibland gör vi ju det och ibland inte, ibland är det bra att hon vet och ibland är det långt ifrån bra att hon vet för då försöker hon ofta göra allt på en gång eftersom hon antagligen tänker att något av det är det ju..... Tänk att man kan tänker att krummelurer och kruddelutter är svårt när det allra svåraste är att bara hålla takten och formen....

Haha! Sån är min med. Min tränare skojar om att han är som en dålig PRE. Samma skittakt men inte riktigt lika begåvad inom samling.
På honom är det just takten som är svårast, att sänka den men behålla energi och längd i steget. Eller i piaffen att takten blir ojämn om det skiter sig. Nu är den mer sällan ojämn än förr iaf.

Tur att jag ridit mkt PRE och islänningar. ;)
Tyckte det var vansinnigt lätt med halvblod efter år på såna överrörliga knattermaskiner. Sen fick jag överrörligt halvblod. Svårt igen! ;)
 
Fast att ta ut distriktet är ju svindyrt med alla avgifter. Vi var tre stycken som tog ut distriktet sist. Jag och en till skulle vaccinera ovh det gick på 800 spänn var och den tredje skulle göra tänderna och hon betalade 1400 för 5 minuters jobb.. och då var vi alltså 3 st som delade på avgifterna. Vaccinet kostade ju 270 spänn.. aldrig i livet jag tar ut dom igen. Alltså att dom är dyra vet ju alla men när man är 3 st så ska man ju inte betala 500 spänn var bara i avgifter kan man tycka.

Idag var vi med en elevs häst till min tandis. Det gick på 2100. Hon har 5-årig tandutbildning från US och är vet och tandkirurg. Grymt bra deal!
Kul att eleven var nöjd och att tandis hittade det jag trodde. Har vägrat träna hästen tills mun är åtgärdad av henne. Så det var ju skönt att jag inte hade fel.
Intressant dag med lite nya lärdomar. Det är för jäkla intressant med tänder!
 
Var med om något nytt idag Red första klassen LB 2 på 59%. Hade lite små missar och red fel väg men så dåligt kändes det inte. Lilla finskan som dömde
Fick sen vänta flera timmar på nästa start. Både jag o Ratzia halvsov i värmen. Var hemsk dammig banor. De skulle dessutom ha klasserna att starta samtidigt på båda banorna så det var en paus på en timma mellan klasserna
Nu fick jag till lite bättre ridning och fick 69%. Kom 4-a på det
Har aldrig varit med om att det skiljer 10 % på två ritter samma dag i liknande klasser
 
Äntligen har våran ridbana tinat fram
18299206_1847567705517216_5528363220579909632_n.jpg

Det är fortfarande inte full hud över operationsärret men vi har haft på sadel två gånger nu. Pigg och glad häst, behöver verkligen galoppera igång kroppen, vilket jag inte gör barbacka med tanke på bock och hopp :cautious:
dsc_4552_590a35799606ee1d282540d0.jpg
 
Var med om något nytt idag Red första klassen LB 2 på 59%. Hade lite små missar och red fel väg men så dåligt kändes det inte. Lilla finskan som dömde
Fick sen vänta flera timmar på nästa start. Både jag o Ratzia halvsov i värmen. Var hemsk dammig banor. De skulle dessutom ha klasserna att starta samtidigt på båda banorna så det var en paus på en timma mellan klasserna
Nu fick jag till lite bättre ridning och fick 69%. Kom 4-a på det
Har aldrig varit med om att det skiljer 10 % på två ritter samma dag i liknande klasser

Grattis! Vad roligt!
Ha ha denna bedömningssport..
Har också varit med om stora skillnader men då red jag en lb1 på 64 och sen la1 på 76% för en annan domare.
Tror dom första procenten vi fick då för annan domare var mer rättvisa..

Ska iväg igen mitten av juli på dressyrtävling och kör två klasser. Hoppas det ska vara lite mer ordning på mig och Bellona då..
 
Äntligen har våran ridbana tinat fram
18299206_1847567705517216_5528363220579909632_n.jpg

Det är fortfarande inte full hud över operationsärret men vi har haft på sadel två gånger nu. Pigg och glad häst, behöver verkligen galoppera igång kroppen, vilket jag inte gör barbacka med tanke på bock och hopp :cautious:
dsc_4552_590a35799606ee1d282540d0.jpg
Härligt och gott att vara igång!
Hajjar till varenda gång av dina bilder med snö..vi har haft sommarvärme här.
 
Hålla takten :o Igår skulle jag smacka i takt i traven för att få henne lite mer allert, det klarade jag inte :cry: Taktkänsla är det jag saknar helt. Inte lätt att rida då.
Hahahhahaahah VANSINNIGT roligt att läsa även om jag förstår att det inte var så kul just då....:D:o
 
Förra helgen anordnade vi (eller ja, det var väl mest jag som drog i det...) en Pay & Ride i working equitation i stallet. Full rulle var det, jättekul med 16 starter. I teknikmomentet fick jag 72% i LB och 69% i LA.

18300914_1308933752559109_8870803496417610698_n.jpg


18301953_1308933772559107_3644551004899326178_n.jpg


18274875_1308933755892442_6788238897076708695_n.jpg


18268594_1308933909225760_5934809385801724662_n.jpg


18275166_1308933762559108_3493354815363599545_n.jpg


18300937_1308933902559094_6503617356193286562_n.jpg
Får man rida på vilket bett man vill? Noterar att du har ett Kimblewick?
 
Får man rida på vilket bett man vill? Noterar att du har ett Kimblewick?

Inte vad man vill, men det är betydligt friare än i "vanlig" dressyr.
Saxat ut TR X:

Moment 1032 Träns och betsling
Träns består av minst nackstycke, sidostycken, käkrem och pannband.
✦ I samtliga klasser tillåts oledat, ledat och tvåledat tränsbett utan kedja eller hiss/hävstångsverkan samt pelhambett eller likvärdigt stångbett med kedja och delta, kimblewickbett med tygel löpande eller i övre fäste eller bettlöst träns.
✦ I medelsvår och svår klass får komplett kandar användas samt pelham eller annat stångbett med delta eller dubbla tyglar.
✦ I svår klass får stångbett användas utan delta och med endast en tygel.
✦ Då annat än tränsbett används får endast engelsk nosgrimma användas i kombination med detta.
✦ På 4-årig häst får endast bettlöst eller tränsbett användas.
✦ Bettskivor och bettejp är tillåtet i samtliga moment.
✦ Betsling får bytas mellan de olika momenten. Då teknik och speed sker i omedelbar följd utan att banan lämnas får betsling inte bytas.
✦ Underskänkelns längd på stångbett får inte överstiga 10 cm.
✦ Hackamoore får vara maximalt 20 cm mätt från övre kant till nedre kant på metallstyckets hela längd.
✦ Bosal, ställbart delta och tyglar/sidostycken med elastisk effekt får inte användas.
Domare ska utesluta utesluta ryttare som inte hanterar betsling enligt Code of conduct. Om uteslutning skett får inte omstart ske och inte heller start i följande moment på samma betsling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
179
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 245
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 468
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp