Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anlitar en kiropraktor när det behövs. Har mycket duktig sådan som även kör med laser vid behov. Provade djupvåg, tyckte det verkade ok tills jag av en händelse besökte kiro samma vecka och det visade sig att hon hade bra mycket ondare än hon visat vid djupvågen. Kände då att bättre lägga pengarna på det jag vet funkar.
 
Tack för eran input, Beata o Monika :) Det kommer troligen bli en Kuga. Svårslaget med den förbrukningen, dragvikten, skatten och priset :up:
Det står väl mellan den och en passat men hört att de har haft problem med automatlådorna och jag orkar inte med att köpa ett problem...
 
Tack för eran input, Beata o Monika :) Det kommer troligen bli en Kuga. Svårslaget med den förbrukningen, dragvikten, skatten och priset :up:
Det står väl mellan den och en passat men hört att de har haft problem med automatlådorna och jag orkar inte med att köpa ett problem...
Vi har ju haft diskussion om förbrukningen innan jag och Monika. Kan ju bara hoppas att vi hade ett törstigt ex för annars gillade jag bilen skarpt.

Igår när jag körde hem från träningen på småvägar kom jag ikapp en klunga cyklister :banghead: Det är ju helt hopplöst att köra om cyklister på en kurvig väg. Fattar inte att de får köra så. Tar ju mer plats än en bil och åker i 40.
 
Igår hade vi ett riktigt bra pass, jag och lilla röd.
Fokuserade på övergångar och red massor skritt- trav och vice versa.
Slutet av passet var hon riktigt fin. Mjuk, lösgjord och lyssnade fint.
Övergångar triggar henne vanligtvis men igår red jag väldigt lugnt och metodiskt och bara nötte på.. Inte det roligaste kanske men tydligen effektivt på fröken.
Nu är hon riden 5 dagar så nu blir det två dagars vila.
:):heart
 
Var och tränade igår. Störst fokus på lösgjordhet. Vi var trötta:p.
Bella ska jag ha två veckor hos min "vardags tränare" då jag inte reder ut att få igenom dom låsningar jag upplever. Kör dit henne nästa vecka.
Hoppas att vi tillsammans ska greja det.:)
Idag blir det skogstur innan jag jobbar kväll solen skiner!
Imorgon blir det träning hos min vanliga gamla men iom avstånd så blir det inte så ofta..
Funkar så bra med det upplägget.

Måste fokusera på Loppans igångsättning med. Lite ledsen på barnet att hon inte engagerar sig mer när "det är tråkgöra":crazy:.

Idag lär jag väl få överfull skottkärra då dottern skötte mockning.Tror hon bara vispar runt och strör över skiten:devil:.
Jag blir så in i rackarns irriterad att det ska vara så svårt..
 
Vi har ju haft diskussion om förbrukningen innan jag och Monika. Kan ju bara hoppas att vi hade ett törstigt ex för annars gillade jag bilen skarpt.

Igår när jag körde hem från träningen på småvägar kom jag ikapp en klunga cyklister :banghead: Det är ju helt hopplöst att köra om cyklister på en kurvig väg. Fattar inte att de får köra så. Tar ju mer plats än en bil och åker i 40.

Håller med. Cyklister är lite läskiga.
 
Måste fokusera på Loppans igångsättning med. Lite ledsen på barnet att hon inte engagerar sig mer när "det är tråkgöra":crazy:.

Idag lär jag väl få överfull skottkärra då dottern skötte mockning.Tror hon bara vispar runt och strör över skiten:devil:.
Jag blir så in i rackarns irriterad att det ska vara så svårt..

Alltså PÅ ALLVAR??? Tycker du på allvar att en person som inte ids mocka ordentligt, sköta hästen och ta ansvar för att sätta igång den ska ha häst? Sluta för guds skull att curla det barnet du gör henne såna otjänster så det finns inte på kartan. Ställ krav! Boxarna ska GIVETVIS vara lika rena om hon mockar som du? GIVETVIS ska hon medverka till stor del i Loppans rehab om det nu är skritt vid hand eller uppsutten. GIVETVIS ska allt vara precis som när du gör det!

Och går det inte att få genomfört så inse då en gång för alltid att hon inte har den rätta inställningen och intresset och släpp henne fri. Låt henne komma fram till själv vad hon tycker är roligt men det ska banne mig inte ingå några djur som du ska sköta åt henne i den framtiden.
 
Alltså PÅ ALLVAR??? Tycker du på allvar att en person som inte ids mocka ordentligt, sköta hästen och ta ansvar för att sätta igång den ska ha häst? Sluta för guds skull att curla det barnet du gör henne såna otjänster så det finns inte på kartan. Ställ krav! Boxarna ska GIVETVIS vara lika rena om hon mockar som du? GIVETVIS ska hon medverka till stor del i Loppans rehab om det nu är skritt vid hand eller uppsutten. GIVETVIS ska allt vara precis som när du gör det!

Och går det inte att få genomfört så inse då en gång för alltid att hon inte har den rätta inställningen och intresset och släpp henne fri. Låt henne komma fram till själv vad hon tycker är roligt men det ska banne mig inte ingå några djur som du ska sköta åt henne i den framtiden.

Men jag tror tyvärr inte det handlar om att det är påtvingat intresse samt att hon inte är fri att själv hitta vad hon tycker är roligt..
Jo hon vill ha en hund..det får hon inte.

Men däremot att jag är för dålig att ställa krav. Curlar lite mycket men ungrackarn är en jäkel på att spela ut än det ena än det andra tyvärr..

Där har den äldsta alltid varit mycket enklare och har inte alls attityd på samma vis.

Sen är jag lite beroende av hjälp när vi har det som vi har.

Men jag kan väl säga att hon inte behöver sätta sin fot i stallet , det är kanske bättre än att bara bli besviken.
Jag har ju typ haft gga mycket rehabträning med Bellona och gnällde inte så mkt för det även om det lite drygt.
Så känner också att om hon är intresserad så är det ju liksom bara att fortsätta speciellt nu när vi allt ser bra ut.
Nackdelen är att jag inte riktigt mäktar med två fullt ut fast det går ju mot sommar..
Får blunda för misären hemma.
 
@polly p Nej inte påtvingat intresse, så menar jag inte alls utan bara att hon inte har hästar som huvudintresse utan vill göra det roliga men inte resten som att mocka och rehaba som då faktiskt ingår i skötseln. Har egentligen inget med dig som förälder att göra alls utan om hon hade ett genuint hästintresse så skulle hon ju inte mocka rent för att DU säger det utan för att hennes älskade häst ska ha det bra! Likaså skulle hon sträva på med rehab för att det är HENNES häst som behöver det.

Att inte få tonårsbarn dit de vill vet jag mycket väl hur det funkar men jag har också tillräckligt med genuina hästflickor runt mig för att veta när intresset är på riktigt eller inte.

Så gör det väldigt enkelt för dig själv, ge henne ett ultimatum: Fr om nu sköter hon stallet enligt alla konstens regler, rehabar sin häst enligt instruktioner eller så slutar hon i stallet. Du är INTE beroende av henne! Du kan mocka innan ditt jobb eller efter, jag går upp kl 0500 varje dag för att ha stallet klart så jag kan rida när jag kommer hem. Hästarna går så mycket som jag mäktar med/vill/har lust med men jag kör inte slut på mig själv.
 
Men jag tror tyvärr inte det handlar om att det är påtvingat intresse samt att hon inte är fri att själv hitta vad hon tycker är roligt..
Jo hon vill ha en hund..det får hon inte.

Men däremot att jag är för dålig att ställa krav. Curlar lite mycket men ungrackarn är en jäkel på att spela ut än det ena än det andra tyvärr..

Där har den äldsta alltid varit mycket enklare och har inte alls attityd på samma vis.

Sen är jag lite beroende av hjälp när vi har det som vi har.

Men jag kan väl säga att hon inte behöver sätta sin fot i stallet , det är kanske bättre än att bara bli besviken.
Jag har ju typ haft gga mycket rehabträning med Bellona och gnällde inte så mkt för det även om det lite drygt.
Så känner också att om hon är intresserad så är det ju liksom bara att fortsätta speciellt nu när vi allt ser bra ut.
Nackdelen är att jag inte riktigt mäktar med två fullt ut fast det går ju mot sommar..
Får blunda för misären hemma.

Jag känner att jag blivit en sån tant som pratar om hur det var när JAG var ung.

Men allvarligt känner jag också att man får sköta vissa saker. Orkar man inte kanske man inte får ha häst(pratar om din dotter då). För djuret kräver ju det det kräver och det är ju inte rimligt att du ska gå på knäna och hon åka räkmacka.

Jag fick ponny som ung. Men jag åkte kommunalt dit enkelväg 1,5 h varje dag och skötte min ponny. Mina föräldrar betalade. Men det var allt de gjorde. När jag en period inte orkade med både skola, häst, pojkvän och annan träning bytte jag tjänster med en annan tjej och såg till att jag fick vara ledig några dagar/v.
Jag är liksom inte unik. Hade jag inte gjort det hade jag inte fått ha min ponny kvar. Det visste jag och då skötte jag mig.
 
Blev lite arbete vid hand med bl.a. tramp härom dagen

18118741_1299044840214667_1213979699514842818_n.jpg


18118933_1299044843548000_7958407872081694736_n.jpg



 
@Gaia Så trevligt du ser ut :) och du i kjol:p

@polly p Det är inte lätt med ungar :( Har väl lite samma problem med Sara. Hon mockar noggrant men att tömma kärran i containern det är svårt:banghead: Sen är hon allergisk mot hö och det stämmer nog för hennes ögon kliar och då är det ju lätt att överlåta allt hö jobb till mig. Det är ju det som tar längst tid.
Jag går upp varje morgon o släpper ut eftersom jag ändå vaknar o jag hör hästarna när de börjar banka i väggarna. Jag curlar nog en del också :( men Sara har ju intresse och sköter ju hästarna och ridningen.
 
Alltså med egna tonåringar så vet jag ju hur lätt det är att göra saker själv istället för att ställa krav.
Men jag försöker verkligen ställa mig frågan: Hjälper det här eller gör jag en otjänst? I alla möjliga o omöjliga sammanhang, allt från att städa undan deras disk till att ringa officiella telesamtal åt dom. Och jag har slutat med det. De får plocka ut sin disk själva, de får städa, den store får handla åt hela familjen och den lille sköter diskmaskinen. Den store fick fixa allt med flyg, boende, försäkringar mm nu innan han for till Cypern för att jobba i 4 mån. Även fast det kliade i fingrarna på mig att påpeka att man inte behöver flyga från GBG kl 0700 när planet från Stockholm inte går förrän 1430...man kan åka tåg istället! :D Men jag sa inte det och det är jag glad över!
Den lille ska prya 1 dag nu, han kommer få ringa själv o be om plats på lokala mäklarbyrån som han så gärna vill vara på. Även fast jag känner mäklaren o lätt kunde fixa det... osv osv

Så jag förstår hur enkelt det är att curla med hästarna men helt ärligt, tjänar barnen på det?
 
Alltså min häst! :laugh:
Han har ju vilat mest nu när jag haft ryggpaj. Och jag har inte gett oljan som coolar ner honom iom att jag inte ska rida.
Idag tog jag för hand. Överladdad är liksom en klar underdrift.
Jag höll på att garva ihjäl mig. Han är som en bordercollie på speed med adhd. Han provade allt han kunde i början istället för mkt simplare saker. Andades som en häst med struppipning typ för att han var så exhalterad.
Vi fick iaf till piaff och väldigt fin galopp iom energipåslaget. Vi lyckades också få till början av levad både från stillastående och piaff, han lättade med båda fram. Men vågar inte vila kvar i det länge och är inte i balans sidledes.
Hästen var så exhalterad att han trampade och trampade och trampade även när jag bara stod still och ville ha halt. Man fick proa 3 ggr innan han stannade. För att snart igen försöka trampa.
"Kolla matte" Kolla" Kolla vad jag kan! Och det här också! Kolla!"
Det blev alltså träning i att lugna sig och stå still.
Han brukar inte bli särskilt ådrig av för hand. Men idag jävlar var han ett nätverk..

Imorgon börjar jag ge oljan igen. Och kanske jagar odjuret i corallen så han får fräsa av sig lite.
 
@Novali01 Det är nog så viktigt att kidsen är självständiga och sköter kontakter med praktik och feriejobb mm.
Där är mina jätteduktiga också.
Äldsta tösen är ju mer hängiven hästarna men hon bor på annan ort.


Iallafall har jag slutat ha dåligt samvete för mina träningar mm.
Idag var det ett tufft pass.
Men ack så roligt det är att vara igång lite mer.
Hade fått på mig vandrande underbyxor, det gjorde det hela tämlingen obekvämt:p..

Har kört min sadel till åf och får ge mig ut i träsket. So det ser ut nu får väll Bellona och jag fortsätta kamera ihop även om jag i te riktigt reder ut henne men verkar inte så lätt att hitta vettig köpare och tycker inte det finns skäl att ge bort henne.

Hon har ju många fantastiska sidor också även om jag boundar på ett annat sätt med Loppan.
Men mina fuxflickor är lite lika till utseende men väldigt olika hästar:)!
 
Idag var vi på hingstvisning på Hästak. Visade flera fina hingstar. Till sist valde Sara Casanova Hästak till Hedda. En 4- åring med härlig hoppteknik.
Alla hingstarna uppförde sig väldigt väl trots mycket publik och dåligt väder med en hagelskur :(
Inne i stallet stod de alla på samma ställe och inte ett pip hörde man ifrån dem. Väldigt trevliga hingstar.
De visade även föl som var födda nyss.
 
Idag har jag tävlat. En liten lb.
Pannkaka då jag helt tappade konceptet när hon inte ville gå fram mot domar kortsidan.

Tycker det är taskigt att dom har krokodiller å monster på tävling:angel:.

Skämt åsido.
Grymt jävla besviken på mig själv som inte klarar av att rida.:turd:
 
Jag har tagit mitt odjur för hand i dagran två. Energin sprutar ur öronen på honom. Men vi har kommit snäppet längre från tramp till piaff. Jag vill ha honom lite högre i fronten innan jag är nöjd. Men det är inte så långt kvar. Han verkar ha vuxit 1 dm under jobbet. Nu förstår jag vad min kompis menade med att han ser så stor ut riden. Han ser fasen stor ut när han jobbar, lillräkan.

Idag fick han kuta av sig lite på ridbanan innan vi körde. Han fräste runt så gruset sprutade, bockade och pep. Sen stod några och kollade och då passade han på att balanstrava runt med arabkvast, blåsande med jättenäsborrar.

Jag måste nog dock ta tandis innan det tandis planerade sist. Jag tycker inte han har full rörlighet i käken mer. Och det känns i handen också. Jag ska se om inte en som gått samma skola som min ordinarie tandis kan komma ut. Han har inte lika lång utbildning. Men han är bra han med och har feeling. Hoppas han kan komma för en häst. Tror folk här är för snåla för annat än distriktsvet-raspning de allra flesta. Så blir nog svårt att få ihop fler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
228
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 304
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 497
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp