Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förra helgen anordnade vi (eller ja, det var väl mest jag som drog i det...) en Pay & Ride i working equitation i stallet. Full rulle var det, jättekul med 16 starter. I teknikmomentet fick jag 72% i LB och 69% i LA.

18300914_1308933752559109_8870803496417610698_n.jpg


18301953_1308933772559107_3644551004899326178_n.jpg


18274875_1308933755892442_6788238897076708695_n.jpg


18268594_1308933909225760_5934809385801724662_n.jpg


18275166_1308933762559108_3493354815363599545_n.jpg


18300937_1308933902559094_6503617356193286562_n.jpg
Hon ser himla tjusig ut din vita springare :)
 
Tycker också ni är superfina @Gaia !

Igår red jag Loppan i padocken barbacka. La in lite trav och någon galopplångsida.
Hon är för rolig..
Rund som den konstigt nog då hon alltid varit lite svårt. Bellona ska ju haft lätt att lägga på sig men ser jädrigt uppdragen ut tkr jag. Arg att jag inte proppade på blodprov senaste åb. Men vetten tyckte inte det var någon fara hullmässigt. Hm..det tycker jag.

I morgon ska vi titta på en gård. Saknar mitt förra hus även om det inte var något särskilt och lite för stort mm men nu när våren nalkas..
Känns som vi aldrig hittar något..
 
Idag red jag för första gången sen ryggpajet. Gjorde lite ont då jag satt ner. Så jag red mest lätt och stod upp i galopp nästan hela tiden. Tyckte mina stigläder kändes lite väl långa i början av passet. Märks när jag är dålig i bröstryggen. Då får jag "för korta ben". Men det blev bra efter en stund.
Hästen var som alltid vid ingångsättning inte helt på hjälperna och lite skvättig. Blev inga stora hopp, men några små ryck av fasa för någon ljusskiftning och när han mitt i passet insåg att ett fönster stod öppet. Han hade gått förbi det i 20 min innan bara.. Suuuck!
Jaja.. Han trampade fint både rakt utan övning sas och i skolor och piruett. Galoppiruetterna blev så där. Men det var nog lika mycket mitt fel. Blev mest rastning idag kan jag tycka. Men vi fick motion iaf båda två.
På't igen imorgon!
 
@tuaphua Vad sysselsätter du dig med hela dagarna? Har förstått att du är hemma och har man bara en häst tycker jag dagarna skulle bli långa....skulle ju själv såklart vilja ha mer tid men inte på bekostnad av hälsan givetvis! Men en vanlig dag: Upp 0530, släpp ut hästar och mocka stall så man kan rida direkt efter jobbet. 0700 åker till jobbet och hem 1630. Hemma 17, kastar i mig käk och sen ut o rid.. tillbaka tidigast 2000 om jag inte åker o tränar, på vintern innebär det att kasta in hästen i transporten 4 dgr/vecka och traila till ridhus för att kunna rida alls. 2000- laga mat till hungriga barn. 2045-2130 soffhäng och kl 2200 ligger jag i sängen o sover som en liten gris....:o
 
Jag har ju också bara en häst och tom den inhyrd så jag behöver inte åka på vardagsmorgnar... Men jobbar heltid på ganska krävande jobb, tre barn hemma och känner att tiden tryter hela tiden..
Ofta hemma från stallet vid 21 på vardagarna så jag är egentligen helt beroende av en man som stöttar mitt intresse och ser fördelarna med en glad och nöjd fru ;):heart samt självständiga barn :heart.
Men jag brottas ständigt med ett dåligt samvete gentemot familjen.
Önskar såå jag kunde gått ner i arbetstid.:)
 
@tuaphua Vad sysselsätter du dig med hela dagarna? Har förstått att du är hemma och har man bara en häst tycker jag dagarna skulle bli långa....skulle ju själv såklart vilja ha mer tid men inte på bekostnad av hälsan givetvis! Men en vanlig dag: Upp 0530, släpp ut hästar och mocka stall så man kan rida direkt efter jobbet. 0700 åker till jobbet och hem 1630. Hemma 17, kastar i mig käk och sen ut o rid.. tillbaka tidigast 2000 om jag inte åker o tränar, på vintern innebär det att kasta in hästen i transporten 4 dgr/vecka och traila till ridhus för att kunna rida alls. 2000- laga mat till hungriga barn. 2045-2130 soffhäng och kl 2200 ligger jag i sängen o sover som en liten gris....:o

Jag har ju varit väldigt sjuk och är inte helt frisk än.
Jag jobbade när jag mådde som värst 06-22 alla dagar i v. Då hade jag fysiskt jobb, diskbråck och whiplash som bråkade ihop med obehandlad hypotyreos och olika allergier jag inte visste om. Jag brakade in i väggen med en kropp som var helt slut och hormoner som var helt galna. Så jag har behövt göra väldigt lite och sova väldigt mycket. Jag har varit helt sjukskriven och jobbat deltid.
Nu har jag börjat må bättre och ska börja jobba 3 h dag hemifrån utöver lite lektioner. Ev köper jag framöver lite hästar att sälja. Jag förmedlar några då och då. Och jag har en del lektioner. Jag kommer om ett tag när jag kommit tillbaks mer också ta emot hästar för träning igen.
Jag behöver fortf vila ganska mycket.
Jag har ju adhd och vill ofta göra mycket. Men jag har den här perioden inte haft energi alls. Det har varit sjukt läskigt att inte känna igen sig själv. Jag är ju liksom en energibomb och hysterisk i vanliga fall. Nu har jag varit, trött, glömsk, långsam. Otroligt läskigt! Men jag börjar som sagt må bättre och känna igen mig själv mer.
Så jag ser fram emot nya jobbet! Det borde vara precis lagom för mig just nu och är ngt jag tycker är kul.
 
Jag har ju varit väldigt sjuk och är inte helt frisk än.
Jag jobbade när jag mådde som värst 06-22 alla dagar i v. Då hade jag fysiskt jobb, diskbråck och whiplash som bråkade ihop med obehandlad hypotyreos och olika allergier jag inte visste om. Jag brakade in i väggen med en kropp som var helt slut och hormoner som var helt galna. Så jag har behövt göra väldigt lite och sova väldigt mycket. Jag har varit helt sjukskriven och jobbat deltid.
Nu har jag börjat må bättre och ska börja jobba 3 h dag hemifrån utöver lite lektioner. Ev köper jag framöver lite hästar att sälja. Jag förmedlar några då och då. Och jag har en del lektioner. Jag kommer om ett tag när jag kommit tillbaks mer också ta emot hästar för träning igen.
Jag behöver fortf vila ganska mycket.
Jag har ju adhd och vill ofta göra mycket. Men jag har den här perioden inte haft energi alls. Det har varit sjukt läskigt att inte känna igen sig själv. Jag är ju liksom en energibomb och hysterisk i vanliga fall. Nu har jag varit, trött, glömsk, långsam. Otroligt läskigt! Men jag börjar som sagt må bättre och känna igen mig själv mer.
Så jag ser fram emot nya jobbet! Det borde vara precis lagom för mig just nu och är ngt jag tycker är kul.

Sen kan jag aldrig sova mer än 2 h i följd pga whiplashen. Så om jag ska unna mig 8 h sömn, vilket är vad jag minst behöver iom att den är så upphackad så tar det betydligt längre än 8 h. Så det kan inte ske varje dag. Och då får man lite matt energi när man har smärta och inte sovit på 22 år.
 
Idag hade jag noll lust att rida. Men jag tvingade mig själv. Och det gick bättre än igår iaf. Han är för himla rolig även när han "inte är rolig" min pys. Jag jagar tandis för fullt och hoppas han kan komma snart. Han har inga sår vad jag kan se. Men han behöver extrahjälp med att ta av lite extra på bakre tänderna iom trång, liten mun och tighta ganasher. Nu börjar tänderna bli för långa baktill och käken stumnar på honom. Så man får inte samma superkänsla som annars. Det känns lite trist liksom.
Men egentligen är det inget att hänga läpp över. Han är ju iaf rätt fin. Bara inte så fin som vanligt.
Jag vill inte ställa av honom innan tandis kommer. Tror han och jag mår bäst av att röra oss och anpassa jobbet efter förutsättningarna bara.
Idag kunde jag sitta lite mer. Det var bra!
Galopperade olika linjer och bara lät bli byten. Han har blivit lite för laddad med det. Så nu fick han inte byta för att coola av sig.
Men jag måste till kiro igen när jag ridit ett tag. Nu kunde han inte få loss all skit för att jag var så kass. Efter några dagars ridning brukar det mjukna till lite och gå att behandla bättre. Då får jag nog minbdre belastning på skadade delen i ryggen också.
Imorgon kommer jag nog ha lite mer ridsug iaf iom att han blir trevligare dag 3 mentalt jämt.
 
@tuaphua skönt att du verkar vara på rätt väg igen!

Igår var @fio och jag på äventyr! Eftersom jag i nåt svagt ögonblick tydligen anmält mig till 100-klass på Hermanstorp så var det dit vi styrde, en liten nätt tripp på 2,5 tim resväg enkel resa.... men SÅÅÅÅ värt resan! Fios tränare är kanon och hon gav mycket bra tips men bäst av alla är Pållan! Vi har ju aldrig hoppat så stora hinder på träning, jag är den fegaste träningsft-nissen som finns, hatar att träna terräng när inte adrenalinpåslaget finns där, men åååååhhh så fint hon hoppade! :love: Är nu peppad inför min start o ska göra mitt bästa för att matcha min guldhäst.
Lyckas inte infoga nån film här men det kanske @fio kan fixa sen...
 
@tuaphua skönt att du verkar vara på rätt väg igen!

Igår var @fio och jag på äventyr! Eftersom jag i nåt svagt ögonblick tydligen anmält mig till 100-klass på Hermanstorp så var det dit vi styrde, en liten nätt tripp på 2,5 tim resväg enkel resa.... men SÅÅÅÅ värt resan! Fios tränare är kanon och hon gav mycket bra tips men bäst av alla är Pållan! Vi har ju aldrig hoppat så stora hinder på träning, jag är den fegaste träningsft-nissen som finns, hatar att träna terräng när inte adrenalinpåslaget finns där, men åååååhhh så fint hon hoppade! :love: Är nu peppad inför min start o ska göra mitt bästa för att matcha min guldhäst.
Lyckas inte infoga nån film här men det kanske @fio kan fixa sen...
Åh så himla kul!!!
Tänker ibland tillbaka på när vi var och tränade i Tranemo flera stycken härifrån och det var såå satans kul!!
Det är ju så roligt med terräng!!!
 
photo.php


Tänk va tid man lägger ner på hästarna och allt runtomkring O_o Det är säkert varken lätt eller roligt alltid att vara familj runt en hästmamma. Det är verkligen ett livspussel som heter duga. Nu tänker jag hästmamma just för att jag är just det men det kan nog vara nog så svårt att vara "familj" på alla olika sätt. I min familj är det ju bara jag som har något som helst intresse för hästarna och det får jag ju höra såklart titt som tätt i de flesta olika diskussioner som kan uppstå och det är ju sant det finns ju i stort sett alltid ett "men jag måste".... Hade det varit jag som stod "vid sidan om" hade jag nog fått spunk för längesedan.
Nu är hon igång igen i alla fall Lilla H och jag försöker ta det piano och hålla henne varm och mjuk, det var ju riktigt surt idag med iskallt snöblandat regn :crazy: Musklerna vill ha värme och sol.

I kombination med att hålla henne varm, mjuk, och lugn försöker jag jobba nästan mer med mig själv för att hålla mig lugn och "landa rätt" i vad jag kan förvänta mig, begära utifrån mina egna förutsättningar i kombination såklart med hästen och det är ta mig tusan inte lätt. Fastän jag tycker att jag är på det klara med "var vi faktiskt är och vad vi kan och hur olika situationer påverkar oss" är det så jäkla lätt att ställa lite för höga förväntningar och bli besviken. Det där med att "det ska vara roligt" är inte alltid så lätt. I såna lägen kan jag osökt komma att tänka på Stig Strand och Ingemar Stenmark, dressyrardennern Torsten och några flera förebilder och inspirationskällor.
 
Ja familjepusslet är rena cirkusen att få ihop O_o Menmen, hästen får komma i andrahand här hemma nu när jag börjat jobba vilket givetvis är aptråkigt.. Försöker förlänga mitt dygn genom att rida kl 05 3dgr i veckan. Inte optimalt men det får det att fungera :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
179
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 263
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 472
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 293
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp