Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite samma här @EllaBella
Efter sista ridpasset som även det kändes riktigt bra, fick jag feber, förkylning och hostan från h-vetet....
Är hemma från jobbet och orkar i stort sett ingenting.
Jag är så sugen på att fortsätta träna nu, men hon dör väl inte av några dagars vila.
Men trist är det när det blir såhär oplanerat :down:

Din häst har väldigt trevlig uppsyn :love:
 
Ja hon kämpar på med vad hon har att jobba med så att säga. En riktig pärla är hon.

Tack.
Nej så är det såklart men jag blev så besviken över att det såg ut som det gjorde när vi för en gångs skull hamnade på bild.
Och även om ni som skriver här är snälla så kan det ju finnas andra som läser tänker jag.

Tack snälla, nu blev jag lite tårögd :o:D

Alla har vi fel och brister. Du är inte ensam om det.
Men alla har vi också bra kvaliteter.
Jag uppfattar också dig som ödmjuk och att du verkligen är mån om dina hästar. Det är jättebra kvaliteter! Faktiskt enormt viktiga att ha som hästägare.

Jag tycker det är viktigt att vi är medvetna om att man får göra fel och att ALLA gjort och gör det. Tom proffs gör fel.

Förut blev jag precis som du besviken när jag sig fel jag gjorde på bilder.
Idag väljer jag att istället se det som lärorikt. Om jag blir medveten om saker kan jag börja träna bort det.

Sen är det enormt(!) svårt att ta bra ridbilder, även på proffs. Även om det för ögat ser bra ut så kan det på bilderna se mindre bra ut.

Skäms inte för dig själv. Det finns inget skäl till det! Du är inte konstigare än den stora massan sas.
De flesta av oss sitter inte som Edward Gal. ;)
Jag vet folk som rent tekniskt rider bättre än dig och mig. Men som har en ful jävla inställning till hästen.
En bra inställning till djuret kommer du långt med i de flestas ögon. De ovan har jag däremot ingen respekt för.
 
@SkorpSmulan, det är ju ingen här som klankar ner och jag tycker ni är fina samt är väldigt glad att ni är igång. Du väl haft en hel del strul under er resa tsm så sträck på dig och gläds!
Tycker också som övriga att din inställning till djuren verkar jättefin och det är en otroligt bra egenskap och den viktigaste i allt:)!
 
Krya på dig @happyrider

Otroligt fin hon är @EllaBella och vad sjukt snyggt träns:).
Vet hur det känns när "det andra livet" drar i en:crazy:..
Har just avverkat stort studentfirande. Vi var väl iof bara 35 men var ganska mycket att dona med så trots att jag hade sem blev det lite si och så med ridningen.

Idag red jag ensam ner till paddocken. Utrustad med ett kedjegrimskaft samt fickan full med smaskig mussli;).
Vi kom faktiskt nästan ända fram, tills hon fick syn på spökhästarna ( beteshästar med insektstäcken:eek:..)

Eftersom hon bara backade och tokvägrar ta framåtdrivande samt att jag inte ville massakera tant Ruts hela gräsmatta så stegade jag av och kopplade kamelen.
Behövde inte direkt dra och streta utan vi kunde lugnt promenera sista biten och hon fick smaska lite gottit och beröm.
Alla sätt är bra..utom dom dåliga:(.

Passet var helt ok. Sidvärtes undan höger i trav blir skit och pannkaka men jag jobbar väl mer i skritten då just nu.
Förvända galoppen gick däremot bra.
Ridbanan har lite konstiga mått men red lite vägar också för jag har fått så dåligt minne och kommer väl ändå glömma programmet..
Sen gick det ju shetlandsponnisar utefter ena kortsidan..himla onödigt men efter tre varv så var acceptansen för dem bättre.

Btw..ställer ni av era hästar på sommaren lite?
Funderar om mina kanske ska få 14 dagars hel vila?
Men sen läste jag något att minst tre veckor om det ska ge rätt viloeffekt men, äh, kan ju både för min och deras skull gå en gyllene medelväg..
 
Krya på dig @happyrider

Otroligt fin hon är @EllaBella och vad sjukt snyggt träns:).
Vet hur det känns när "det andra livet" drar i en:crazy:..
Har just avverkat stort studentfirande. Vi var väl iof bara 35 men var ganska mycket att dona med så trots att jag hade sem blev det lite si och så med ridningen.

Idag red jag ensam ner till paddocken. Utrustad med ett kedjegrimskaft samt fickan full med smaskig mussli;).
Vi kom faktiskt nästan ända fram, tills hon fick syn på spökhästarna ( beteshästar med insektstäcken:eek:..)

Eftersom hon bara backade och tokvägrar ta framåtdrivande samt att jag inte ville massakera tant Ruts hela gräsmatta så stegade jag av och kopplade kamelen.
Behövde inte direkt dra och streta utan vi kunde lugnt promenera sista biten och hon fick smaska lite gottit och beröm.
Alla sätt är bra..utom dom dåliga:(.

Passet var helt ok. Sidvärtes undan höger i trav blir skit och pannkaka men jag jobbar väl mer i skritten då just nu.
Förvända galoppen gick däremot bra.
Ridbanan har lite konstiga mått men red lite vägar också för jag har fått så dåligt minne och kommer väl ändå glömma programmet..
Sen gick det ju shetlandsponnisar utefter ena kortsidan..himla onödigt men efter tre varv så var acceptansen för dem bättre.

Btw..ställer ni av era hästar på sommaren lite?
Funderar om mina kanske ska få 14 dagars hel vila?
Men sen läste jag något att minst tre veckor om det ska ge rätt viloeffekt men, äh, kan ju både för min och deras skull gå en gyllene medelväg..

Min har vilat nog. Så han får ingen sommarvila "för hans skull". Ev blir det något om jag åker bort. Har planerat göra det i sensommar någon vecka.

Annars har jag oftast hellre ställt av på vintern. Då har jag mindre lust att vara i stallet själv. Sommartid vill jag gärna rida och hästen behöver tränas pga gräsätande.

Min gamling vilade inte så. Han fick gå korta pass regelbundet för att hålla. Så skulle jag bort hyrde jag in någon elev att ta honom lite. När han var yngre kunde han få vila längre tid. Men när han passerat 20 började jag tänka mer på att han skulle hållas igång i förebyggande syfte. Det blev 10 år av det..

KL

Idag hade jag och en kompis plabnerat lite lugnt dressyrpass ihop, hon på sin unghäst som är under inridning. Det var trevligt i ca 15 min. Tills stallägaren utan förvarning drar igång en motordriven grästrimmer och skjuter grus i ridhusplåten. Det blev genast mer spännande..
Min blev givetvis skraj och kastade sig. Men det var inom normala gränser tycker jag och han gick att kommunicera med.
Det blev ju dock inget högkvalitativt och avspänt jobb. Jaja..
Tur att det var just vi två där inne. Hennes unghäst är ovanligt stadig mentalt, ovanligt lydig och ovanligt miljötränad.

Men nu har jag lärt mig att innan tävlingar och event kan man räkna med att ställägaren kommer vara runt ridhus. Och han kommer vara där de tider flest rider. Och han vet inget om hästar och har noll feeling. Så det kommer vara miljöträningsdagar och inte sitta och sova..

Hästen rör sig iaf mycket bättre nu med nya hovisens jobb. Sjukt skönt att kunna släppa tankarna på det.
 
Jag ställer aldrig av mina hästar för att de ska få vila utan det blir naturligt med vila när jag åker iväg nånstans. Tar min ridning som det faller sig nuförtiden, orkar/vill/hinner jag inte rida så struntar jag i det o vägrar ha dåligt samvete, det verkar funka bra iaf för mig.

@tuaphua Vilken enormt annorlunda stallägare du har???
 
:D:D
19029422_10154738942797709_7963621576386933014_n.jpg


Här har allt gått på halvfart, lite tappskor (eller nej det är nog bara 1 dessutom på -10an) som krånglat med sulömhet och sedan sömtryck, flytt av gammelhästen som ganska fort kom hem igen (man ska ju inte flytta på gamla hästar) och meckigt med livet i övrigt får en att tappa lusten till det mesta. En man som plötsligt blir sällskapssjuk och tycker att jag alltid är i stallet och aldrig hittar på något med honom, ett hus och trädgård som kräver omsorg om än så lite och för att inte tala om tonårsbarn och stora barn som flyttat hemifrån och vill umgås.
Men vi har kommit iväg på en välbehövlig träning som blev så jättemycket bättre än vad jag trodde. En lisa för själen.
Du är ju helt enorm som håller igång 3 hästar och dessutom fixar med allt annat och har nån form av taxiverksamhet för barnen :) Jag är full av beundran när jag läser din inlägg på fb.

Vi har ställt av unghästen. Han får 5 veckor borta på bete och har vilat en vecka innan han åkte hemma. Totalt 6 veckor. Det kan han behöva :D så kanske han är mer mogen när han kommer hem.
@SkorpSmulan ´Tittade på dina foton i mobilen och då såg bara ryttaren skum ut :p här ser jag att du målat över.
 
Min femåring ska få vila ett par veckor i sommar. Det passar bra med att jag är bortrest:)
Jag lägger in lite längre vila när det behövs, både för min skull men även för hästens.
Jag var bortrest i maj= en och en halv veckas vila. Mest för min skull då :)
Tidigare i vintras upplevde jag lilla häst lite matt och inte så "glad" som hon brukar vara= vila. Detta för hennes skull då...
Så jobbar jag :D:D
 
Jag ställer aldrig av mina hästar för att de ska få vila utan det blir naturligt med vila när jag åker iväg nånstans. Tar min ridning som det faller sig nuförtiden, orkar/vill/hinner jag inte rida så struntar jag i det o vägrar ha dåligt samvete, det verkar funka bra iaf för mig.

@tuaphua Vilken enormt annorlunda stallägare du har???

Hade jag inte bott på gården hade jag flyttat. Så mycket kan jag ju säga.
Och några flyttar ju av det skälet nu.
 
Tackar för input. Då får mina vila när jag inte hinner och inge dåligt samvete här:).
Är ju skillnad på yngre hästar eller som den blogg jag läste ( Peder Fredriksson) där det är elithästar.
Jag gillar buke och ffa den här tråden.
Har ju inte så många att bolla med irl här i ödebyggd.
Idag på uteritten blev vi oense jag och Bellis då jag red åt fel håll men ångrade mig, vände och då ville Bellona hellre ta avtagsvägen hem.
Men nee.. Eftersom hon var svår att få fram så tänkte jag att vi får väl gå baklänges då..Det var inget kul sa hon och gav sig och resten av ridturen var hon en miljon att sitta på:love:.
Fick så härlig känsla. Jag gillar ju att rida ut och shit vad galoppen har blivit bättre efter reprimand från tränaren då jag fokuserar mer på att hon hänger ihop och inte är som en gunghäst..
Det är så mycket roligare att småtrimma i skogen än på banan. Hoppas få med mig lite av känslan i morgon när jag åker och tränar.
Helt plötsligt känns det roligare att åka och tävla och målsättningen är att hålla tungan rätt och tangera vårt förra resultat ..
 
Senast ändrad:
Så otroligt tråkigt att bo på gården och uppstallningen av häst inte funkar/känns bra :(

Ja, det känns trist. Hästen är tillbaks där han var för några år sedan mentalt. Jag trodde vi var färdiga med det jobbet. Men efter elstöten är han labil igen.
Så det är bara att backa bandet och börja med det skitjobbet igen.

Jag orkar inte flytta igen just nu. Har flyttat 5 ggr på 4 år ca och varit jättesjuk.
Jag behöver bara få vara på en plats, ifred och bli frisk nu.
Så jag får bara se till att undvika vissa situationer/människor som skulle kosta min häst.
Jag hade ingen tanke på att man tex skulle ha en eltråd på insidan av paddocken oskyddat. Nu vet jag att man måste förvänta sig att de gör ALLT galet. Så jag får jobba efter det. Jag dubbelkollar allt.

Hästen har ju bra box, bra hage och jag har kompisar där. Så vi stannar nog ett år iaf. Så jag hinner landa och läka.
Men blir det för dyrt för hästen sas måste jag ju flytta igen.
 
Vilken liten duktig ärta till femåring jag har :heart
Eftersom jag varit sjuk har lilla pållan vilat ofrivilligt i tre dagar.
Igår var planen att lina henne och rida idag...
Men jag blev sugen på skogen (och orkade inte gå hela monsterbacken upp till ridbanan då orken inte infunnit sig än ;)) så jag hoppar upp utanför stallet och bara styr rakt ut i skogen...
Rider i alla gångarter och fröken är pigg och energisk men håller sig på mattan :heart
 
Jag småler också i min ensamhet med mitt lilla glas vitt och en laxbit för Bellona var så fin idag:love:.
Sammanfattningsvis så har ju uppbyggandet/igångsättningen bara gått framåt även om vi har mycket kvar. Men vi har liksom inte halkat bakåt eller egentligen stött på större patrull mer än min otålighet och dåliga självkänsla som får mig att tro jag inte kan ditten och datten.
Halvhalterna går igenom bättre och hon bör sig bättre, sen har jag ju tagit lite hjälp på vägen.

Imorgon tävling och det får gå som det går.
Jag är så nöjd ändå med de framsteg som skett och jag är nog i nu rätt glad att hon inte blev såld så det är rackarns tur att jag inte kan formulera anonser;)..

Nu ska jag till grannen och spa bada så jag blir mjuk i kroppen i morgon.
Synd på Bellis som går ute men jag åker och tar in på morgonen.
Vågar inte ställa in hela natten då det är undermåliga boxar och väldigt låg takhöjd i sommarstallet..
 
Ja, det känns trist. Hästen är tillbaks där han var för några år sedan mentalt. Jag trodde vi var färdiga med det jobbet. Men efter elstöten är han labil igen.
Så det är bara att backa bandet och börja med det skitjobbet igen.

Jag orkar inte flytta igen just nu. Har flyttat 5 ggr på 4 år ca och varit jättesjuk.
Jag behöver bara få vara på en plats, ifred och bli frisk nu.
Så jag får bara se till att undvika vissa situationer/människor som skulle kosta min häst.
Jag hade ingen tanke på att man tex skulle ha en eltråd på insidan av paddocken oskyddat. Nu vet jag att man måste förvänta sig att de gör ALLT galet. Så jag får jobba efter det. Jag dubbelkollar allt.

Hästen har ju bra box, bra hage och jag har kompisar där. Så vi stannar nog ett år iaf. Så jag hinner landa och läka.
Men blir det för dyrt för hästen sas måste jag ju flytta igen.
Oj flytta 5 ggr på 4 år är extremt mycket !
Oavsett vad det gäller . :eek:
 
Angående vila å får mina hästar ingen vila på sommaren Jag själv anser våran korta sommar vara bästa tiden för att rida och njuta av att vara hästägare. Vila kan dom göra när det är blankis eller snöstorm.
 
Min häst :love:
Igår fick hon jobba över bommar på lina, började med att lägga upp 4 höga bommar som hon fick skritta över. Ena vändan kommer hon dock på att försöka trava mitt i vilket resulterar i att hon snubblar på den tredje bommen, fastnar med båda bakbenen och kraschar över den 4, ala groda med båda bakbenen bakom sig. :nailbiting:
Typiskt henne dock, klantrumpa. Hoppsan liksom.
Hon såg bra ut efteråt och jobbade vidare bra. Kylde alla benen länge och linimenterade överlinjen.

Tack och lov märktes inget av idag alls och hon var faktiskt helt magisk på dagens ridtur. Hon bjöd på en otroligt fin galopp och just galoppen har vi ju kämpat med i ÅR så att det nu funkar så bra är så jäkla roligt.
Fina fina häst.

Nu vill jag bara rida mer. Så där fånigt att jag ligger och tänker på det när jag ska sova :D. Jag har en häst på foder över sommaren också så det är lite extra roligt.

På söndag åker vi på kurs. Kanske någon kan fota oss igen utan att piloten är i framstupasidoläge :o
 
Min häst :love:
Igår fick hon jobba över bommar på lina, började med att lägga upp 4 höga bommar som hon fick skritta över. Ena vändan kommer hon dock på att försöka trava mitt i vilket resulterar i att hon snubblar på den tredje bommen, fastnar med båda bakbenen och kraschar över den 4, ala groda med båda bakbenen bakom sig. :nailbiting:
Typiskt henne dock, klantrumpa. Hoppsan liksom.
Hon såg bra ut efteråt och jobbade vidare bra. Kylde alla benen länge och linimenterade överlinjen.

Tack och lov märktes inget av idag alls och hon var faktiskt helt magisk på dagens ridtur. Hon bjöd på en otroligt fin galopp och just galoppen har vi ju kämpat med i ÅR så att det nu funkar så bra är så jäkla roligt.
Fina fina häst.

Nu vill jag bara rida mer. Så där fånigt att jag ligger och tänker på det när jag ska sova :D. Jag har en häst på foder över sommaren också så det är lite extra roligt.

På söndag åker vi på kurs. Kanske någon kan fota oss igen utan att piloten är i framstupasidoläge :o

Med ditt klimat förstår jag att du vill passa på att rida! Haha! Jag brukar fnissa gott åt dina snöbilder när tom vi i mitten haft barmark länge.

Kul med kurs! Är det dressyr?

Vad är det för sommarkompis du har?
 
Med ditt klimat förstår jag att du vill passa på att rida! Haha! Jag brukar fnissa gott åt dina snöbilder när tom vi i mitten haft barmark länge.

Kul med kurs! Är det dressyr?

Vad är det för sommarkompis du har?
Ja men usch ja, det är på våren man sitter och muttrar "varför bor jag här uppe" :mad: :D
Yes dressyr.
Det är ett kallblod från Lettland, han har nog inte varit i Sverige ett år ens, han är bara 4 år men en mycket trevlig kille. Väldigt rar och vänlig, lugn och trygg.
received_1552548531435777_5935cb122a6b222ab5d8707d.jpg

Han går på bete med min gammelgubbe, stona får inte beta, jag får rida lite extra (kravfritt laj) och hans ägare får vara nybliven mamma på heltid.
 
Ja men usch ja, det är på våren man sitter och muttrar "varför bor jag här uppe" :mad: :D
Yes dressyr.
Det är ett kallblod från Lettland, han har nog inte varit i Sverige ett år ens, han är bara 4 år men en mycket trevlig kille. Väldigt rar och vänlig, lugn och trygg.
received_1552548531435777_5935cb122a6b222ab5d8707d.jpg

Han går på bete med min gammelgubbe, stona får inte beta, jag får rida lite extra (kravfritt laj) och hans ägare får vara nybliven mamma på heltid.

Kul med kurs!
Jag åker inte på något i sommar iom att hästen är urflippad. Vi kan lika gärna lösa det hemma själva.
Jag åker nog och kollar som fotfolk på en kurs med teori dock. Det brukar bli kul med många man känner och tränare som är grym på teori.

Söt uppsyn den hade! Påminner lite om en frieser här i stallet. Också så där dösnäll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
206
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 943
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 195
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp