Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp.. Välförtjänt täcke! Gick upp i går kl 13 och har inte sovit sen dess... Nu jobba igen :p

Grattis!

Kl
Jag har haft en lugn kväll i stallet. Tränade lite marksaker som lugnar ner hästen och avdramatiserar vissa saker han nu igen börjat hispa upp sig över sen elkyssen i paddocken.
Har inte behövt göra sånt här sen har var liten. Så det var kul att se hur han svarade på det nu som vuxen och mer skolad.
Han är himla kul att leka sånt med iom sin känslighet och att det fortf satt.

Sen kvällsfodrade jag och småpysslade i lugnet medan de åt. Härligt!

Hade funderat på att köpa en till häst rätt snart. Blev rätt sugen på en som jag fick förfrågan om att förmedla. Men ska börja nytt jobb. Så tror jag börjar med det först för att inte ta på mig för mycket på en gång. Verkar ha hittat ett bra hem till hästen iaf hos en duktigare ryttare än mig.
Det blir nya arbetsuppgifter för mig och kommer nog kräva lite för att lära mig nya rutinerna och ta in mycket ny kunskap.
Men det är deltid. Så jag kan fortsätta ha lektioner/träna hästar också om jag vill. Ska bli kul att inte alltid jobba i stallkläder. Och att ha kollegor på annat vis.
Jag släpper den här hästen och håller dörren öppet för annat. Kanske främst om ett tag.
 
Idag har jag verkligen varit i mitt hippokondriska esse. Jag är så jävla hysterisk när det kommer till mina egna hästar att jag borde skämmas. Men jag(och min stackars veterinär) har accepterat att när det gäller mina egna tappar jag all sans. Med andras är jag cool i alla lägen. Men med egna är jag knäpp. Så knäpp att vet och jag skojar över de gånger jag ringt och antingen grinat eller snudd på gjort det.

I morse när jag släppte ut hade hästen stört rörelsemönster första stegen ur boxen.
Kriiis och paniiiik! Det kunde rent logisk vara lite stelhet från allt rejsande och brallande igår. Det skulle också kunnat vara de styltorna boxströ som lossnade ur dojorna.
Hästen var kall överallt och utan puls. Ev kunde han kanske om man kollade riktigt noga vara liiite, liiite kort i steget fram. Men det var mer en sån där hjärnspökesgrej som man inbillar sig.
Han borde ju liksom inte bli halt i framkärran när han knappt gått och det han gått har varit väldigt samlat.
Men min hjärna funkar inte i de lägena. Så iom att jag tom i det läget insåg att ingen hälta fanns och vet var overkill att åka till så beställde hysterikern en svindyr Hyaloron-produkt som är marknadsledande enligt vad jag läst mig till.
Vid insläpp syntes absolut inget. Ej heller vid jobb.
Men nu får han fasen Hyaluronet tills tänderna är fixade och tills käklederna lugnat sig med nya bettytan. Jag hade kvar hemma som borde räcka tills jag får det jag beställt.
 
Red med äldsta dottern idag. Körde lite i kompisens paddock. Har väl 10 min ridväg dit. Perfekt nu på sommaren.

Fick "låna" Loppan på hemvägen.
Så glad att hon liksom är sitt gamla jag igen även om vi tar det gga piano än så länge.
Rackarns tur jag inte lånade ut henne till betäckning..

Strular lite för mig med Bellona. Att rakrikta och lösgöra men vi jobbar på..
Skänkelvikning undan höger blir bara otaktmässigt. Hon är ju mer stel i höger bak och skjuter ut vä bog.
Vete fasen vad jag gör för knas..:angel:

Har ju fö landat och mår så mycket bättre själv mentalt och det gör att jag tänker sundare än tidigare.
Blev ju diagnostiserad med en måttlig depression men tack vare medicin som jag nu iof börjar fasa ut så har livet kommit tillbaka och jag både skrattar och skämms över mitt tidigare mer irrationella beteende;)
Det innebär ju också att ridstrul mm inte innebär att jag tror hela vääärlden går under även om jag gärna vill komma till en lösning.
Men det är väl som sagt bara att fortsätta jobba på. Allt har ju gått framåt och Rom byggdes inte på en dag.

IMG_20170605_201709_zpskj5ipder.jpg

Bellona gjorde en liten tös lycklig idag;)
received_1557982767576337_zpsn3f1hjg8.jpeg

Hon är iallafall vacker tycker jag:love:
IMG_20170602_192602_293_zpsquvesnvb.jpg
 
Red med äldsta dottern idag. Körde lite i kompisens paddock. Har väl 10 min ridväg dit. Perfekt nu på sommaren.

Fick "låna" Loppan på hemvägen.
Så glad att hon liksom är sitt gamla jag igen även om vi tar det gga piano än så länge.
Rackarns tur jag inte lånade ut henne till betäckning..

Strular lite för mig med Bellona. Att rakrikta och lösgöra men vi jobbar på..
Skänkelvikning undan höger blir bara otaktmässigt. Hon är ju mer stel i höger bak och skjuter ut vä bog.
Vete fasen vad jag gör för knas..:angel:

Har ju fö landat och mår så mycket bättre själv mentalt och det gör att jag tänker sundare än tidigare.
Blev ju diagnostiserad med en måttlig depression men tack vare medicin som jag nu iof börjar fasa ut så har livet kommit tillbaka och jag både skrattar och skämms över mitt tidigare mer irrationella beteende;)
Det innebär ju också att ridstrul mm inte innebär att jag tror hela vääärlden går under även om jag gärna vill komma till en lösning.
Men det är väl som sagt bara att fortsätta jobba på. Allt har ju gått framåt och Rom byggdes inte på en dag.

IMG_20170605_201709_zpskj5ipder.jpg

Bellona gjorde en liten tös lycklig idag;)
received_1557982767576337_zpsn3f1hjg8.jpeg

Hon är iallafall vacker tycker jag:love:
IMG_20170602_192602_293_zpsquvesnvb.jpg

Vad glad jag blir över att höra att du mår bättre! Nu kommer saker lösa sig!
 
Jag hade sett fram mot förmiddagens träning men vaknar med migränkänning istället...
Jag blir lite konstig av medicinen så fick skjuta på träningen till imorgon...
Bläääää för migrän!!!!
 
Jag hade sett fram mot förmiddagens träning men vaknar med migränkänning istället...
Jag blir lite konstig av medicinen så fick skjuta på träningen till imorgon...
Bläääää för migrän!!!!
Så trist men tur att du bara kan skjuta på träningen. Hoppas du redan mår bättre.
 
@polly p kan iaf intyga att du är snyggare än nånsin!!;)

Själv har jag varit o tävlat fälttävlan i Hermanstorp. Som tur var så kom inte regnet till Emmas *iga start utan det blev jag som fick ta en halkig bana, Bosse o Emma nollade igen på en rejält stor bana! Sååå stolt över dom, har nu nollat varenda *-ig terräng i år och dessutom var de även nolla i hoppningen! :love:

Misty var som vanligt en superstar! 64,5% i dressyren, nolla i hoppningen och nolla på hinder i terrängen men jag tog det lugnt pga halkan. Missade en 4:e plats pga det och jag veeeet att jag gjorde rätt som tog det lugnt men en rosett är ju en rosett....:arghh:
 
@polly p kan iaf intyga att du är snyggare än nånsin!!;)

Själv har jag varit o tävlat fälttävlan i Hermanstorp. Som tur var så kom inte regnet till Emmas *iga start utan det blev jag som fick ta en halkig bana, Bosse o Emma nollade igen på en rejält stor bana! Sååå stolt över dom, har nu nollat varenda *-ig terräng i år och dessutom var de även nolla i hoppningen! :love:

Misty var som vanligt en superstar! 64,5% i dressyren, nolla i hoppningen och nolla på hinder i terrängen men jag tog det lugnt pga halkan. Missade en 4:e plats pga det och jag veeeet att jag gjorde rätt som tog det lugnt men en rosett är ju en rosett....:arghh:

Tack snälla:o! Roligt att ses och vad imponerad över dina hästar.
Så kul att din satsning går kanon men så är du ju duktig och seriös i din matchning.
Sadeln är ju as skön. Jag sitter faktiskt kanon i den.
Men är lite osäker hur den ligger på Bellona. Kommer lite nära men har ju ridit utan padd och hon är fattig på överlinjen..
 
Härligt träningspass idag!
Tillhör inte den som direkt skryter om framsteg men fasen vad jag sitter bättre och det blir mindre skumpigt på mitt hangarfartyg nu vilket säkert hänger ihop med att vi är starkare.

Såklart kan och behöver det bli fasen så mycket bättre men är som jag sagt innan så kul att det känns som vi är på G!

Dock sliter hon skor som bara den.
Ser inte ut som hon släpar fötterna något men all grusvägsridning/gruspadock mm bidrar väl..
 
Härligt träningspass idag!
Tillhör inte den som direkt skryter om framsteg men fasen vad jag sitter bättre och det blir mindre skumpigt på mitt hangarfartyg nu vilket säkert hänger ihop med att vi är starkare.

Såklart kan och behöver det bli fasen så mycket bättre men är som jag sagt innan så kul att det känns som vi är på G!

Dock sliter hon skor som bara den.
Ser inte ut som hon släpar fötterna något men all grusvägsridning/gruspadock mm bidrar väl..
Alla mina sliter skor som hejsan för tillfället! Beror garanterat på torkan som varit, det är ju stenhårt överallt men nu kommer ju regnet.
 
Härligt träningspass idag!
Tillhör inte den som direkt skryter om framsteg men fasen vad jag sitter bättre och det blir mindre skumpigt på mitt hangarfartyg nu vilket säkert hänger ihop med att vi är starkare.

Såklart kan och behöver det bli fasen så mycket bättre men är som jag sagt innan så kul att det känns som vi är på G!

Dock sliter hon skor som bara den.
Ser inte ut som hon släpar fötterna något men all grusvägsridning/gruspadock mm bidrar väl..

Jag tycker det är bra om man vågar vara stolt över sina framsteg. Heja er och vad kul att det känns bättre!
 
Haft ganska så hektiskt då äldsta dottern tog studenten i fredags. Nu är det över puh..
Bellis fick vila fredag och igår red döttrarna.
Idag tänkte jag rida ner till paddocken men fasen vad jag inte når fram ibland till henne.
Hon blev skraj för en liten minigrävare i arbete.
Lögn i helvete att få henne att gå öht:devil:.
Slutade med att jag fick ringa min snälla man som fick gå bakom och vifta.

Red ett halvkasst pass och sen var det lika illa när jag skulle hem.
Skit vad jag brister i ledarskap i dom lägena:mad:.
Vände spöt och knackade till rejält och det hjälpte någorlunda.
Har aldrig varit med om häst att sätta sig på tvären så..vet inte riktigt hur jag ska hantera det.

Eller så är jag bortskämd med Loppan som faktiskt går att få fram för det mesta. Vet inte om jag misslyckats någon gång med henne..

Vi ska förmodligen tävla på lördag men vet inte om jag pallar.
Får försöka se det som träning.
Någon ska ju komma sist:D...
 
Haft ganska så hektiskt då äldsta dottern tog studenten i fredags. Nu är det över puh..
Bellis fick vila fredag och igår red döttrarna.
Idag tänkte jag rida ner till paddocken men fasen vad jag inte når fram ibland till henne.
Hon blev skraj för en liten minigrävare i arbete.
Lögn i helvete att få henne att gå öht:devil:.
Slutade med att jag fick ringa min snälla man som fick gå bakom och vifta.

Red ett halvkasst pass och sen var det lika illa när jag skulle hem.
Skit vad jag brister i ledarskap i dom lägena:mad:.
Vände spöt och knackade till rejält och det hjälpte någorlunda.
Har aldrig varit med om häst att sätta sig på tvären så..vet inte riktigt hur jag ska hantera det.

Eller så är jag bortskämd med Loppan som faktiskt går att få fram för det mesta. Vet inte om jag misslyckats någon gång med henne..

Vi ska förmodligen tävla på lördag men vet inte om jag pallar.
Får försöka se det som träning.
Någon ska ju komma sist:D...

Får jag inte fram en häst uppsuttet trots att jag eskalerat i hjälpgivning till det max man känner är rimligt hoppar jag av och ser till att få igenom det där innan jag sen hoppar upp igen. Ibland på vissa får man hoppa av och på ett par ggr innan det ger sig helt. Men bara man har rimliga krav på dem och inte ger tvetydiga hjälper brukar det gå att få bukt med problemen.

Min är ju en riktig fegis. Han är både väldigt tittig och reagerar med flykt. När han var ung skenade han ofta, slängde sig, vägrade gå fram och började resa sig etc om man gick på.
Idag går det att få fram honom och placera honom i ramen. Han får inte glo, spänna, låta bli att gå fram eller svara för andra hjälper. Han skenar heller inte. Men kan rycka till.
Nu efter elstöten så slänger han sig igen och är myyycket tittigare. Men vi jobbar på med det.

Får man inte fram dem rakt fram kan man testa sidvärts. De behöver inte glo på saker heller.
Jag talar om för min vilken form han ska vara i och då ska han vara där, inte ändra i sidled eller höjd för att glo. Inte ändra tygelkontakten i någon tygel för att han går emot och glor.
Han får heller inte gå av min linje. Jag talar om vilken linje vi ska gå på och han går på den or else.
Får man en hjälp måste man som häst svara korrekt och inte genom att gå emot. När man märker vilken hjälp som inte går igenom blir det rätt lätt att korrigera just den hjälpen.
Sen är ju spö ofta bättre än ben för att få en hästt gå fram. Och då menar jag på rumpan(och det behöver inte vara frågan om hårt). Det kommer bakifrån och för en häst som inte svarar klockrent på hjälperna får man mer effekt av en hjälp som kommer bakifrån och med sin placering på kroppen driver mer än skänkeln i mitten av kroppen gör.

Det finns ju två vägar till fungerande häst när de är skraja. En är ren lydnad i ovan exempel. Sen kan man ju också miljöträna dem om man inte vill hålla stenhårt på lydnaden eller vill snabba på processen.
Min tex blir ju bäst om man kör båda. Han är ju rädd på riktigt och inte bara lite olydig och lite osäker.
Man får ju intrycket av Bellona att hon nog inte riktigt är lika skraj som min är.

Kul att ni är igång och det känns bättre iaf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
153
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 984
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 407
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp