Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är jag en nöjd och glad hästägare :)

Ridpasset kändes riktigt bra! Mjuk och avspänd liten häst. Jag har tränat mycket på sidvärts i skritt det sista. På olika sätt och på olika linjer och idag prövade jag framdelsvändning och hon flyttade fint för båda skänklar. Blev ett kvitto på att "poletten" verkligen trillat ner:up:

Lastade henne själv tre gånger efter ridpasset också. Stängde inte bakom då jag var helt själv men hon följde med på lugnt och fint och fick äta godis framme vid bommen..

Duktigt :love:
 
Får jag inte fram en häst uppsuttet trots att jag eskalerat i hjälpgivning till det max man känner är rimligt hoppar jag av och ser till att få igenom det där innan jag sen hoppar upp igen. Ibland på vissa får man hoppa av och på ett par ggr innan det ger sig helt. Men bara man har rimliga krav på dem och inte ger tvetydiga hjälper brukar det gå att få bukt med problemen.

Min är ju en riktig fegis. Han är både väldigt tittig och reagerar med flykt. När han var ung skenade han ofta, slängde sig, vägrade gå fram och började resa sig etc om man gick på.
Idag går det att få fram honom och placera honom i ramen. Han får inte glo, spänna, låta bli att gå fram eller svara för andra hjälper. Han skenar heller inte. Men kan rycka till.
Nu efter elstöten så slänger han sig igen och är myyycket tittigare. Men vi jobbar på med det.

Får man inte fram dem rakt fram kan man testa sidvärts. De behöver inte glo på saker heller.
Jag talar om för min vilken form han ska vara i och då ska han vara där, inte ändra i sidled eller höjd för att glo. Inte ändra tygelkontakten i någon tygel för att han går emot och glor.
Han får heller inte gå av min linje. Jag talar om vilken linje vi ska gå på och han går på den or else.
Får man en hjälp måste man som häst svara korrekt och inte genom att gå emot. När man märker vilken hjälp som inte går igenom blir det rätt lätt att korrigera just den hjälpen.
Sen är ju spö ofta bättre än ben för att få en hästt gå fram. Och då menar jag på rumpan(och det behöver inte vara frågan om hårt). Det kommer bakifrån och för en häst som inte svarar klockrent på hjälperna får man mer effekt av en hjälp som kommer bakifrån och med sin placering på kroppen driver mer än skänkeln i mitten av kroppen gör.

Det finns ju två vägar till fungerande häst när de är skraja. En är ren lydnad i ovan exempel. Sen kan man ju också miljöträna dem om man inte vill hålla stenhårt på lydnaden eller vill snabba på processen.
Min tex blir ju bäst om man kör båda. Han är ju rädd på riktigt och inte bara lite olydig och lite osäker.
Man får ju intrycket av Bellona att hon nog inte riktigt är lika skraj som min är.

Kul att ni är igång och det känns bättre iaf!
Nä Bellona är inte skraj ocjmh reaktiv på samma sätt som din. Tvärtom. Men låser sig och är jädrigt opåverkbar. Låter så härligt med din kommunikation och disciplin till ditt djur.
Jag fejlar och når liksom inte fram..
Annars är det jättekul att vara igång mer och imorgon blir det uteritt på säker mark.
 
Nä Bellona är inte skraj ocjmh reaktiv på samma sätt som din. Tvärtom. Men låser sig och är jädrigt opåverkbar. Låter så härligt med din kommunikation och disciplin till ditt djur.
Jag fejlar och når liksom inte fram..
Annars är det jättekul att vara igång mer och imorgon blir det uteritt på säker mark.
Pållan är exakt likadan. Tycker det på nåt sätt är bättre än när de kastar sig runt o drar iväg, reser sig o hoppar ned i diken mm. Och jag tror nog Bellona är rädd, det är iaf Pållan när hon gör så. Jag petar på med spö, röst, pratar högt o tydligt med henne: DET ÄR INTE FARLIGT MED LUPINER! :D. Har hittills alltid fått henne att gå men hade inte tvekat att hoppa av henne o leda förbi, det är nån gammal idiotisk idé att man tappar lydnaden om man hoppar av men det är ren bullshit!

Så rädsla visar sig i olika form hos olika hästar o det innebär inte att man är sämre som ryttare för att man inte har haft såna problem med tidigare hästar. Man löser problemet o sen släpper man det o går vidare. Anledningen till att du hade ett dåligt pass på ridbanan, @polly p, var för att du inte släppte problemet ni hade innan du gick in där. Om du i början på passet bara hade gjort sånt som ni är bra på, OAVSETT VAD, så hade resten av passet gått kanon sen. Prova.
 
Pållan har haft stora problem med brunst sen värmen kom, hon är konstant brunstig o humöret blir ju därefter. I ridningen märker jag inget men när jag ska ta in henne själv så vrålar hon som en tjur...:crazy:. På gången försöker hon vifta hysteriskt med ett framben och vråla men efter passivitetsträning nu i några veckor så börjar det lägga sig. Jag har ägnat mängder med tid att ta in, ställa på gången, korrigera olämpligt beteende gång efter annan. Alltid rida själv så hon anser att det är det normala osv osv. Att lasta o åka bort tycker hon är skönt, verkar som hon då släpper kontrollen och blir sitt vanliga jag igen.

Igår var vi o tävlade hoppning, spöregnade på framridningen o hoppningen flyttades inomhus. Hoppade fram i ett litet tältridhus med sanslöst dåligt underlag men Pållan var fantastisk! Hon skuttar snällt allt jag styr på o häckar sen i ett hörn till nästa gång, hon gillar inte när andra yr omkring så vi brukar stå i ett hörn o ta det lite chill bara. Sen in i ett ganska tittigt ridhus med läktare längs hela långsidan och öppet ut på ena kortsidan, inte en blick kastade hon. Är helt LJUVLIGT att bara kunna koncentrera sig på hoppningen, anridning och vad jag själv gör o sen hoppar hästen käckt när man kommer fram oavsett hinder. :love:
Första omhoppningen på minst 10 år, jag rider ju bara avd b på våren för att spara lite pengar, och tro det eller ej men vi slog till med en placering!:bump: Superkul!
Det som var mindre kul var att det var ett antal ponnyer med i dessa klasser? Har ju inte tänkt på det förut men helt ärligt, det är ju så orättvist att det finns inte på kartan? De vänder på en 5-öring och klämmer sig mellan hinder där ingen storhäst kan gå, var ju 3 ponnyer bland de första i placering i de 3 första klasserna. Är ju inte kul för hoppryttare som kanske bara tävlar upp till 100 cm, de har verkligen inte en chans.
 
Grattis @Novali01 så kul med placering och skötsam häst:)!

Visst vet jag att Bellonas beteende bottnar i rädsla. Menade bara att hon inte är reaktiv och snabb utan bara låser sig i sin bubbla och den är nog fasen gjuten i betong:p.
Jag är inte främmande att hoppa av (förutom att det är meckigt att ta sig upp, använder ju alltid pall;)).
Men det går inte att ens leda förbi henne försöker tom lura henne i cirklar mm..
Puttar petar hojtar ropar viftar som en blå.
Tänker ev smyga med kedjegrimskaftet och goda pellets.
Mest för att verkligen visa att det är inte ok. Har inte tänkt ha något ryck och slit party men behöver kunna förtydliga lite:o.
Jag är ju inte speciellt mesig i detta men jag når fasen inte fram..

Så att dom visar sin rädsla genom reaktivitet och nerv, på tårna, är inte svårare alltid än när dom stänger in sig i sig själv såsom Bellis och inte har förtroende för ledaren sas.
Såvida det inte är för flyktigt och explosivt. Det är ju inget kul det heller..

Prins tex som vi hade på foder levde fan, stegrade och bockade men fick ju igenom honom.
Tog iof graman vid något enstaka tillfälle men ändå lättare iom han inte stängde av..

Idag skrämde vi ett rådjurskid och det skrek vilket var alldeles för läskigt, tyckte hon.
Ja, jag fick ge upp:cool:..
 
Senast ändrad:
Nä Bellona är inte skraj ocjmh reaktiv på samma sätt som din. Tvärtom. Men låser sig och är jädrigt opåverkbar. Låter så härligt med din kommunikation och disciplin till ditt djur.
Jag fejlar och når liksom inte fram..
Annars är det jättekul att vara igång mer och imorgon blir det uteritt på säker mark.

Jag failar också. Det gör vi alla.
Hade jag lyckats helt hade min häst inte gått och ryckt som han kan göra.
Men man kan ju liksom inte träna på allt. Man får välja de bitar man tycker är viktigast och sen beta av allt eftersom.
Jag vill ju utvecklas och jobba med saker jag lär mig något av. Och han är hanterbar för mig i det vi gör. Så då får han lite tillfällig respit iaf.

Din är nog absolut rädd. Men går hon fram om din karl går bakom så går det ju att få fram henne. Hade det inte gått med honom efter så hade du fått än jobbigare. Nu vet du att det faktiskt går att nå fram till henne.
Får du inte henne att gå fram kan du iaf se till att hon rör sig. Om det så är sidledes fram och tillbaks. Då brukar ångesten pysa ur och de bli mer påverkbara än om de får stå fastfrusna.
I värsta fall kan man få backa dem förbi saker(men då se upp med var man placerar sig så det inte råkar hoppa på en om de reagerar och vill fly plötsligt).

Jag har ju jobbat med just att lösa sånt här under ca 15 år. Så jag har ju lite fler hästar att ha övat på och lite mer rutin med just problemlösning i form av både rädslor och olydnad. Det är inte helt enkelt och kan ta lite tid inna man dels hittar ett system och sen vet vilket som passar olika individer.
Du kommer få grepp om vad som funkar på din också. Men ibland får man testa och misslyckas lite först.
Alla som kan något har kommit dit genom att ha gjort misstag och lärt sig.
 
Idag fick jag nys om en ny hovis i de trakter jag flyttat till. Här verkar vara öken på fronten bra hovis. De som finns är det ett års kötid på ca.
Men jag skyndade mig att kontakta henne och hon kommer imorgon. :D
Jaaa!
Jag har snokat lite innan jag kontaktade henne. Och det jag sett såg bra ut.

Idag red jag en repa i ridhuset. Det stormade ute och grenar skrapade och slog mot ridhuset. Och någon skulle longera sin stora dumjävel till häst som skenade runt och höll på att slita sig upprepat.
Pålle ryckte till några ggr. Men gjorde inget mer av det.
Han skötte sig bra öht på det stora hela. Jag red bara basic med skolor, 1/4-dels piruetter i vändningar och lite tramp-övergångar.
Han är bäst min lilla gullråtta!
 
Blev fotad när jag red lite för en dryg vecka sen, jag har inte riktigt vågat visa för jag sitter så in i helvete illa, vilket jag skyller till viss del på ryggont och på tok för korta läder. Hm. Nå men jag blir fotad så sällan och det brukar inte så så illa ut jämt so here we go
sketch-1496530240801_593344c9ddf2b36bdb35e41e.jpg

sketch-1496531210761_593344cd2a6b2206d1664d4c.jpg

dsc_4814_593c303ee087c348cb09556c.jpg

Och ja vi är feta båda två
sketch-1496526241484_593c2f992a6b222a989dd783.jpg

Det här var ju inte snyggt nånstans men högergaloppen börjar funka nu. 11 år senare liksom. Men skitsamma. Yey!!! :banana:


Idag har vi varit ut och tränat lite kondis, äntligen har vi också sommar.
19120655_320162195081600_6991692426964369408_n.jpg

De högra öronparet är Stråla, jag frågade om jag fick rida över åkern, det går en väg där vanligtvis.
 
Blev fotad när jag red lite för en dryg vecka sen, jag har inte riktigt vågat visa för jag sitter så in i helvete illa, vilket jag skyller till viss del på ryggont och på tok för korta läder. Hm. Nå men jag blir fotad så sällan och det brukar inte så så illa ut jämt so here we go
sketch-1496530240801_593344c9ddf2b36bdb35e41e.jpg

sketch-1496531210761_593344cd2a6b2206d1664d4c.jpg

dsc_4814_593c303ee087c348cb09556c.jpg

Och ja vi är feta båda två
sketch-1496526241484_593c2f992a6b222a989dd783.jpg

Det här var ju inte snyggt nånstans men högergaloppen börjar funka nu. 11 år senare liksom. Men skitsamma. Yey!!! :banana:


Idag har vi varit ut och tränat lite kondis, äntligen har vi också sommar.
19120655_320162195081600_6991692426964369408_n.jpg

De högra öronparet är Stråla, jag frågade om jag fick rida över åkern, det går en väg där vanligtvis.

Vad kul att se bilder på er! Stråla är jättesöt!
 
Vet du vad @SkorpSmulan, du behöver inte försvara dig alls här, du får se ut o rida precis som du vill så länge du inte är dum mot din häst. Det är ingen här som tänker klanka ner på dig, det är det som är så skönt med den här tråden, alla gaphalsar som vanligtvis ylar om allt som är fel på alla ekipage håller inte till här!:D Om nån säger nåt till dig ang form, utrustning eller annat hästrelaterat så är det av omtanke alternativt uppriktig undran, du kan känna dig säker på det här.
 
Jag vill skriva under på det @Novali01 uttryckte :heart
@SkorpSmulan för mig är du en duktig, noggrann hästägare som sätter hästarnas mående i första hand :).
Det är mig veterligen ingen som rider grand Prix här....
Vi har alla mer eller mindre brister att jobba på och den som säger sig behärska ridningen fullt ut har bara påvisat vilken okunskap den besitter. Nej, fram för ödmjukhet!!!! Och det har du!!:heart
 
Jag vill skriva under på det @Novali01 uttryckte :heart
@SkorpSmulan för mig är du en duktig, noggrann hästägare som sätter hästarnas mående i första hand :).
Det är mig veterligen ingen som rider grand Prix här....
Vi har alla mer eller mindre brister att jobba på och den som säger sig behärska ridningen fullt ut har bara påvisat vilken okunskap den besitter. Nej, fram för ödmjukhet!!!! Och det har du!!:heart
Håller med :) Här är vi snälla. Annat i andra trådar eller på andra ställen på nätet.
Jag har ju uppnått den fina åldern så jag är med i fb gruppen "vi som är över 50 och rider och tränar dressyr". Har aldrig varit med om en sån trevlig grupp. Från de som dömer dressyr eller tävlar höga klasser till de som rider på ridskola och inte tävlar alls. Ingen skriver nåt elakt alls. Ganska ovanligt.

Nu ska jag däremot skriva nåt taskigt :mad: Jag gillar inte heller ponny som tävlar mot stora hästar. De har fördelar i dressyren också. :crazy: Ser så prydliga ut och har inga problem att rida små volter mm. Det är alltså inte bara i hoppning de har en fördel @Novali01 :banghead:

Kul att du fick rida omhoppning:D och dessutom fick en fin rosett. Det blev kanske pengarna tillbaka så du tjänade på att inte rida avd b.

Du måste gjort nåt med korten @SkorpSmulan för inte kan jag se hur du sitter. Ser bara en söt liten häst.
 
@Maui Nej det har jag länge tänkt på, att ponnyer tävlar mot stora hästar. De får ju mycket bättre plats på banan också, är ju helt klart lättare. Och nu när det är så accepterat också så blir de ju inte nerdömda på nåt sätt. Tycker de kan tävla mot andra överåriga ponnyer istället, för jag kan förstå om man vill behålla sin ponny men kan inte tycka att det blir på lika villkor annars.
 
Nu är hästen skodd av nya hovis. Hon var super!
Hon var helt enig om att hästen skulle ha andra vinklar och räddade upp så mycket det gick. Vi hoppas han är helt tillbaks på banan nästa skoning. Hon var bra med honom också och skön som person öht. Verkar enkel att ha och göra med.
Så henne behåller vi gärna! Tur för mig att hon flyttat hit och inte jobbat upp en kundkrets helt än.

Var trött efter att ha jobbat andra hästar. Så orkade inte rida min idag. Men linade honom och testade trampa lite.
I trampet har det blivit väldigt tydligt att vinklarna inte varit bra. Han har inte haft samma rörelsemönster och blir liksom lite fumligare och segare i sina annars jävligt kvicka och satta bakben. Nu var han lite fipplig först. Men vi körde ca 10 tramp. Och för varje gång hittade han tillbaks till mer och mer rätt teknik och normalt rörelsemönster.
Imorgon ska jag rida honom!
 
Vad kul att se bilder på er! Stråla är jättesöt!
Ja hon kämpar på med vad hon har att jobba med så att säga. En riktig pärla är hon.
Vet du vad @SkorpSmulan, du behöver inte försvara dig alls här, du får se ut o rida precis som du vill så länge du inte är dum mot din häst. Det är ingen här som tänker klanka ner på dig, det är det som är så skönt med den här tråden, alla gaphalsar som vanligtvis ylar om allt som är fel på alla ekipage håller inte till här!:D Om nån säger nåt till dig ang form, utrustning eller annat hästrelaterat så är det av omtanke alternativt uppriktig undran, du kan känna dig säker på det här.
Tack.
Nej så är det såklart men jag blev så besviken över att det såg ut som det gjorde när vi för en gångs skull hamnade på bild.
Och även om ni som skriver här är snälla så kan det ju finnas andra som läser tänker jag.
Jag vill skriva under på det @Novali01 uttryckte :heart
@SkorpSmulan för mig är du en duktig, noggrann hästägare som sätter hästarnas mående i första hand :).
Det är mig veterligen ingen som rider grand Prix här....
Vi har alla mer eller mindre brister att jobba på och den som säger sig behärska ridningen fullt ut har bara påvisat vilken okunskap den besitter. Nej, fram för ödmjukhet!!!! Och det har du!!:heart
Tack snälla, nu blev jag lite tårögd :o:D
 
19029422_10154738942797709_7963621576386933014_n.jpg


Här har allt gått på halvfart, lite tappskor (eller nej det är nog bara 1 dessutom på -10an) som krånglat med sulömhet och sedan sömtryck, flytt av gammelhästen som ganska fort kom hem igen (man ska ju inte flytta på gamla hästar) och meckigt med livet i övrigt får en att tappa lusten till det mesta. En man som plötsligt blir sällskapssjuk och tycker att jag alltid är i stallet och aldrig hittar på något med honom, ett hus och trädgård som kräver omsorg om än så lite och för att inte tala om tonårsbarn och stora barn som flyttat hemifrån och vill umgås.
Men vi har kommit iväg på en välbehövlig träning som blev så jättemycket bättre än vad jag trodde. En lisa för själen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
183
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 311
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 548
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 309
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp