Bukefalos 28 år!

Nu börjar vi med vårt stall...

Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

gud vad dyrt!

hehe här har vi massor kontakter och min PV o alla hans vänner är snickare och min pappa är.... händig och känner massor folk, så vi bygger av lösvirke!

Grus kommer i helgen, sen kommer det en grävmaskin...
får nog starta en egen tråd om det.... hehe...

vi beräknar att vara klara tills i höst... och börjar nog nästa vecka...
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Jag tycker inte att det är farligt dyrt. Vi pratar om ett bygge i Stockholm Län.

Gör för all del en tråd att följa om ditt billiga stallbygge på lösvirke, det är ju onekligen intressant läsning för jättemånga här på buke. Inte minst för mig.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Det skiljer verkligen i preis på var man bor. Min far byggde ett lösvirkes stall som är helt gjort av snickare. Sådana där klassiska engelska fönster, som en båge (halvcirkel) om du förstår. Golvvärme i hela plattan, toalett, kök, sadelkammare och 3 boxar på 12m2, kall o varm vatten och öppet till nock. Ja ett väldigt snyggt stall med en ventilation som går upp i en typ kupol (svårt att förklara och en gödselplatta under tak. Jag tror att hans stall kostade som erat kommer att göra men då bor vi i gamla Skaraborg.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vi kommer ju tjäna rent penga mässigt på att vi känner en hel del folk! gruset och grävningen görs av bekanta, betong köps av en bekant oxå, och sen så hade pappa en bygghandel förut så spik o skruv o allt har vi redan!

när det gäller själva byggandet sen så är ju min sambo snickare, pappa har gått som snickarlärling och var "händig" innan...

min bästa kompis har el-kompetens, dock kommer proppskåpet o allt mer avancerat göras av ett riktigt proffs, dra ledningar däremot kommer de göra själva...

vi har väl räknat på MAX 100 000 men tror inte det kommer bli så dyrt, här inte räknat än...

pappa köper virke direkt från sågen, även där känner han folket...

sammanlagt bygger vi ut 72 kvadrat... det blir 4 boxar, 1 spolspilta och en sadelkammare (de utrymmena är lika stora som boxarna)


så med kontakter kan man få ett rätt billigt pris... att anlita firma skulle vi aldrig ha råd med!

enda problemet är om det blir klart i tid.... anledningen till bygget är nämligen att stoet ska betäckas, och jag vill gärna att hon ska kunna stå i sin fölbox redan på hösten när vi stallar in dem!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Ursäkta mig, men denna tråd har jag startat för att de som är intresserade av MITT bygge skall kunna följa det.
Givetvis är jag intresserad av att få synpunker, tips och ideer som kan hjälpa mig och som är RELEVANTA.

Tråden är inte till för att diskutera ekonomin i ditt eventuella bygge som skall göras billigt av din PV, pappa och kompisar.
Jag läser, och diskuterar, gärna om det i DIN tråd.

Vänligen Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Ja jag håller med _Eva_! Kan du göra en egen tråd på ditt bygge för det är ju olika material och byggnadssätt men minst lika intressant. :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Jättetrevlig tråd det här! Den är verkligen inspirerande och jag tycker det är bra att du visar från grunden, då ser man ju vilket jobb som ingår i ett stallbygge. :)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

jag bara skrev det som tillägg i diskussionen.

ursäkta mig så jäkla mkt då, såå typiskt buke på nåt sätt, som vanligt, att man aldrig vänjer sig att folk bli skit sura över saker som liksom inte spelar nån roll, och att man aldrig lär sig att man bara ska HÅLLA KÄFTEN så fort man säger nåt som kanske inte passar herrskapet.

men då kan ju alla andra sluta skriva saker, möjligtvis bara hur går det? vad fint! ect ect

nej det är ett disskussions forum och där kan man faktiskt diskutera (enbart min personliga åsikt)

BTW det är inte dyrare att bygga hus/stall/whatever oavsett vart i landet man bor.

Nu ska jag inte störa dig mer.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Tror inte jag skrivit ngt i denna tråd ännu, sånt här är ju jätteintressant att följa.Kanske missat det men hur många platser beräknar du ha i stallet & hur många på lösdriften?
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Är också på gång att bygga ett lövångerstall med precis samma mått! har beställt byggsatsen, ska gjuta under semestern och bygga under augusti månad. Din tråd var precis vad vi önskade oss just nu för lite inspiration och funderingar! Vi bygger stall plus en bit kallförråd. 6 boxar samt sadelkammare i stalldelen.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Jag bygger för att kunna ha 4 hästar men kommer förmodligen bara att ha 3 stadigvarande.

Själva byggnaden blir 120 kvm (+loft) varav 60 blir stalldel. Stalldelen kommer att rymma två boxar varav den ena blir en fölbox. Vidare en rejäl sadelkammare och ordentlig gång att binda upp hästar i.
Andra delen blir verkstad och kontor med dusch, toalett och minikök.

Lösdriften, där hästarna huvudsakligen kommer att vistas, blir 40 kvm som vi "hänger på" på stalldelen. Lösdriften kommer att bli med snedtak, glespanel och två ingångar. Vi kommer att grusa på rejält i och omkring lösdriften så hästarna slipper lera.

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vad lustigt att ni bygger med samma mått!!

Vi måste hålla kollen på varandras byggen för att ta lärdom av varandra!
Snälla starta en tråd med bilder när ni sätter igång!

mvh Eva
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Vi är nyfikna på allt, men just nu mest nyfikna på hur ni gjorde grunden. Vanlig kantbalk eller L-balk? Det känns som ett jätteprojekt det här! En gammal ladugårdsbyggnad ska rivas, mark skall grävas ur för att få bort lera och fyllas upp samt grunden gjutas osv osv. Det enda vi känner oss helt trygg med är att vi fick tag i pegasusboxar till bra pris som verkar lätta att montera!
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

så du menar att virket är dyrare? jag har en lösning, köp det i en annan del av sverige då, köper man så mkt så brukar transport ingå :D
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

Lönerna för ex snickare är högre i Stockholmstrakten än här där jag bor. Då torde även masikinförarlöner vara högre där. Alltså blir det ju dyrare att bygga då.
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

jaså?
hur mkt skiljer det?

timlön kan vi ju ta ackord går ju inte mäta så... det beror ju på hur fort de jobbar :D
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

jaså?
hur mkt skiljer det?

timlön kan vi ju ta ackord går ju inte mäta så... det beror ju på hur fort de jobbar :D

nu vet inte jag hur stora skillnaderna är, men det är ju ung som att köpa hus. på landsbyggden är det ju mycket billigare än i sthlm. om det då hade vart sjukt mycket dyrare att bygga nytt än att köpa befintligt så hade ju husföretagen aldrig överlevt (om det vart lika dyrt som i sthlm) men fortfarande så är ju sthlmarna villiga att betala de dyra priserna. det är därför första frågan är "vart vill du bygga" när man ringer och frågar husleverantörer efter en offert.
dessutom har jag svårt att tro att det skulle vara billigare att köpa på landsbygden och frakta hit.. för då hade nog alla gjort det vid det här laget :p

men summa summarum, tråkigt för oss som är stockholmare och grattis till dig som e lantis ;)
 
Sv: Nu börjar vi med vårt stall...

kimmis87,
eftersom du uppenbarligen är mycket intresserad av att diskutera byggpriser i olika delar av landet så skulle jag uppskatta om du startar en tråd för det istället för att tjafsa sönder tråden som handlar om vårt bygge.

Äventyra,
Vi valde att sätta dit Alba Kantelement. De är 6m långa, 25cm breda och 40 cm höga.
Vi håller som bäst på att lägga all Thermoisolering (typ frigolit). Den kommer att bli 30 cm. I detta skall avloppsledningar mm passas in. Ovanpå Isoleringen kommer armering och själva plattan som blir 10 cm.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 192
Senast: Pilot
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 136
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 701
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 191
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp