Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

L

Lejonhonan

Hej allihopa !

Det är med stor skam jag skriver den här tråden, men jag vet inte längre vad jag ska göra.

Har en varmblodshingst på 7 år, har haft honom i nästan 2 år. Planeringen var att han skulle kastreras nu efter sommaren.
Men nu vet jag inte vad jag ska göra.

I torsdags attackerade han mig för 3e gången sen mars nu i år. Och det har hänt påväg in till stallet.
2 ggr från hagen, då han är så jäkla förbannad så det finns inte. Han går brevid och sen helt plötsligt sitter han fast i någon kroppsdel och rycker mig upp från marken.
Känns inte som jag orkar riskera mitt liv längre, jag är så himla ledsen och besviken att min lilla gris kan göra nått sånt här.

Han är ju hur go som helst att hålla på med och rida osv...

HJÄLP !?

Kan det kanske finnas någon som vill ge honom en ny chans ?
:confused:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Vill du verkligen att nån annan också ska riskera nåt?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Om han är sådan i hanteringen tycker jag kastrering är uppenart. Men är det något som gör han värd att ha kvar som avelshingst?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

marknaden är full med varmblodstravare köp en annan .Korven skrev ett bra svar.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

kastrera han och se om det blir bättre annars får du nog tänka om . jag tror ingen vill ha en häst som är så elak mot sin männinska tyvärr.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Så att ta bort honom är de enda vettiga ?

Känns ju helt jävla värdelöst ...
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Självklart skall han kasteras om jag vågar stå ut tills det är väder för det.
Eller det kanske går hur bra som helst nu under sommaren ?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Men kan du inte kastrera honom och se om han blir bättre... nu är ju inte bästa tiden för kastrering men han kanske bara kan gå på bete tills hösten och då få honom kastrerad.. Det hade ju jag testat innan avlivning... Plus longerlina och spö till och från hagen ,fast det kanske du redan har???
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

oj vi skrev nog samtidigt... nu med alla flugor och värme är väl inte bästa tiden för kastrering det går väl men det är ju stor risk för infektioner...
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

precis... :(
Nu har jag träns och kedja och spö på honom..känns helt förjävligt när man kunnat leda honom i enkelt grimskaft.

Kanske ett miljöombyte skulle hjälpa också .. men det är ju kört häromkring :/
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Fast vad har du att välja på? Vill du ge honom en chans så kastrera.

Vem köper en travare, dessutom hingst, som hugger? Blir det "Emma" som just gått tre NH-kurser, och vill rädda den stackars missförstådda hästen. Eller "Lisa" som just slutat ridskolan, kan allt, men inte har råd med en dyrare häst?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

men vad är det som har hänt som gör att det inte funkar längre??? Är det bara hingstigheten så känns det ju som att det är värt att vänta några månader och sen kastrera honom.. låta honom gå på bete om det finns möjlighet..??
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Han har ALDRIG bitit någon under tiden jag känt honom..

Jag har ingen aning om vad som hänt...det är ett frågetecken. Känns som att det är mitt fel. Jag skulle aldrig ta honom till mig om han var helt dum i huvudet.

Det är nog en idé att bara låta han gå i hagen och hälsa på han där ... för där är han ju glad :)
Som sagt det är ju bara på ingång till stallet och gentemot andra hästar han är så jäkla förbannad .
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det är betäckningstid. Hormonerna svallar i hingstarna. Han har ju lyckats anfalla dig. Han kommer att fortsätta under betäckningssäsongen tills han blir kastrerad. Eller att du lyckas få det ur honom???????

Men överlämna inte problemen till någon annan. Tycker jag, precis som föregående talare.

Har det kommit någon ny häst till stallet? Om du luktar ny häst, så kan hingstar anfalla sina vårdare, har jag hört.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Har haft EXAKT samma problem med mitt ponnysto :eek:
Det var 3 år sen och idag är hon världens godaste.. Jag var helt oerfaren när det hände och har löst det på egen hand mest, efter ett tag när det gick bättre fick jag några lektioner av en horsemanship tränare. Förrutom det var jag 12 år gammal, oerfaren och stod helt på egen hand, men vi klarade det :)
Ta hjälp av en NH tränare är mitt enda råd.. dessutom kastrera men det såg jag att andra redan hade pratat om..
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det har tyvärr inte kommit någon ny häst..hade önskat att det var så enkelt.
Han har ju aldrig försökt attackera någon föregående år..

Hur stor är chansen att hingsterierna faktiskt avtar vid den här åldern ? Någon som har någon erfarenhet ?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Hej,
brukar han anfalla den här tiden på året tidigare år?
Om inte, har du ändrat någonting i rutiner/arbete/folk eller hästar i stallet? Bytt hage? Foder?
I vilka situationer anfaller han? Vad triggar igång attackerna?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du sager det sjalv, kallar honom din lilla gris och har en kansla att han har blivit daltat med ocksa under den tiden som du har haft honom.. Vilket jag sager med stora fragetecken forstas, jag kanner inte dig eller hasten.

Dock den forsta gangen han anfoll dig, skulle han ha ordentligt med stryk, hingst eller inte, det ar INTE ett acceptabelt beteende.. Och de minsta forsok han sen gjorde skulle motas med aktoritet (stavning?) MMen maste fraga, varfor har du en varmblod travar hingst? ar han av stam dar han kan bli avelsmaterial eller just for att han var billig att kopa? Nej, ring ATG kliniken och bestall kastrering, det ar inte for sent att gora det nu. For det mesta laker de fort och det finns ju flugmedel att satta pa dar som inte ar spray.. Kanske halla honom i sa flugfri omrade som mojligt..
Det ar i mina ogon det enda alternativet.. lycka till
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Vad är det för stam? Det kan ju vara att han har aggressivitet bakom sig?

Tänkte på om han har tex Wall Street Banker eller någon annan som nedärver sådant ibland.

Annars tycker jag att du ska kastrera bums. För det finns inge farligare inom häst världen än en aggressiv hormonstinn hingst...

MVH Russin8
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag skulle nog prova släppa på bete och sen kastrera i höst, eller kanske hellre tvärtom - kastrera först och sen låta honom "lugna ner sig" på betet. Som jag ser det har du nog bara två alternativ: kastrering eller avlivning innan det hinner gå för långt...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 313
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 209
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp