Bukefalos 28 år!

Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Tap In kan väl också ge "humör"? (Har jag läst här på buke :angel:)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Finns det ston i ditt stall eller ston i närheten? Hingstighet kan komma plötsligt när de mognat klart...Vissa hingstar kan vara lätthanterliga hela livet och vissa kan bli jättedryga redan i tidig ålder....

Tyvärr är inte din häst en lätthanterlig häst då den attackerar folk. Självklart finns det folk som klarar av din hingst men frågan om han är värd det, är den duktig inom travet?

Antingen kan du lämna bort den till folk som är vana vid hingstar och betalar dem för att de tränar din häst inom vilken gren du nu vill...för att kastrera den senare. Annars ska jag vara krass tycker jag att du kan kastrera den nu och hoppas att allt går bra!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Kastrera omgående låter som hästens enda chans. Det finns ingen häst som är värd att riskera livet för.

Det är inte optimalt att kastrera på sommaren, men någon annan lösning lär ju inte stå till buds.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Självklart finns det folk som skulle kunna ge honom en andra chans och givetvis är inte avlivning den enda utvägen för er. Men du får klart lättare att hitta hjälp hos någon om du låter kastrera honom först - det är betydligt fler som har möjligheten att ta emot en valack än en hingst. :)

Edit: Såg att du bodde i enköping, hojta till på PM om du vill ha tips och råd.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du sager det sjalv, kallar honom din lilla gris och har en kansla att han har blivit daltat med ocksa under den tiden som du har haft honom.. Vilket jag sager med stora fragetecken forstas, jag kanner inte dig eller hasten.

Dock den forsta gangen han anfoll dig, skulle han ha ordentligt med stryk, hingst eller inte, det ar INTE ett acceptabelt beteende.. Och de minsta forsok han sen gjorde skulle motas med aktoritet (stavning?) MMen maste fraga, varfor har du en varmblod travar hingst? ar han av stam dar han kan bli avelsmaterial eller just for att han var billig att kopa? Nej, ring ATG kliniken och bestall kastrering, det ar inte for sent att gora det nu. For det mesta laker de fort och det finns ju flugmedel att satta pa dar som inte ar spray.. Kanske halla honom i sa flugfri omrade som mojligt..
Det ar i mina ogon det enda alternativet.. lycka till
NEJ, NEJ, NEJ!!!
Det går att visa en häst auktoritet genom att ge den stryk. Men tro för allt i världen inte att det är lika med att den ser dig med respekt, för den chansen är borta vid det laget. Om den sedan har lust att ge dig någon auktoritet beror ju på individen!
Det är fullkomligt förkastligt i mina ögon att någon som kan verka erfaren och duktig ger rådet här till vem som helst, många inte så erfarna, att ge en hingst stryk! För h*****e, om inte Moholmarabs själv begriper vilken utgång det kan få så hoppas jag och tror att resten av er kan räkna ut det!
Du vill INTE ha en hormonstinn hingst som vill sätta dig på plats! Det är enkelt att se vem som har det överlägset fysiska övertaget i en 'ge stryk'-situation.

Moholmarabs; har du träffat Emperator någon gång? Det har jag...

//Annika
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Nu har jag inte läst alla svaren... Men
Kastrera NU! det spelar inte så stor roll att det är sommar egentligen. Om man sätter på antibiotika direkt och ser till att hålla det så flugfritt det nu går så är det ingen fara enligt min vet.

har nyligen varit med om en 7 åring som blivit kastrerad. han gick från *jag ska f*n ta dig om du rör mig* till att vara värdens trevligaste vallack! och det bara på några veckor. Så det kan fungera. Vill du ge hästen en chans så kastrerar du nu.

Om du gör en liggande kastrering blir det helle rinte så mkt sår att hålla rent. är ju mera besvär med öppna sår efter en stående kastrering.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag skulle oxå råda till att kasterar omg, och tills du får en tid, sätt på hästen en munkorg, det kan rädda ditt liv...

Den här årstiden kan sätta hormonerna i svallning, när jag jobbade på stuteri så hade vi runt 8 hingstar som mest, alla utom en trevliga och rara individer vintertid, den som inte var det visste vi var vi hade efter ett tillbud... Men på våren/sommaren under betäckningssäsongen så hade vi munkorg på 5 av hingstarna när vi ledde dem, för att minska riskerna för skador på oss själva. Så fort hösten kom lugnade de ner sig och vi kunde plocka undan munkorgarna igen. Men de var dyra och mycket använda avelshingstar, för en hobbyhäst finns det ingen andledning att hålla som hingst.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Tack för alla svar ! känner mig lugnare idag än igår ..

"har nyligen varit med om en 7 åring som blivit kastrerad. han gick från *jag ska f*n ta dig om du rör mig* till att vara värdens trevligaste vallack! och det bara på några veckor. Så det kan fungera. Vill du ge hästen en chans så kastrerar du nu"

Skit bra ! tack , precis vad jag behöver höra .. att det faktiskt kan bli en förändring och att jag kan blicka framåt !

Jag har letat järnet efter en munkorg, har ni nått tips ?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Kastrera omgående låter som hästens enda chans. Det finns ingen häst som är värd att riskera livet för. Det är inte optimalt att kastrera på sommaren, men någon annan lösning lär ju inte stå till buds.

:bow: Det är nu bara en tidsfråga innan något riktigt tråkigt händer dig. DU SKA INTE SKÄMMAS för att skriva denna tråd !! Att be om hjälp är det enda vettiga i den här situationen. Klandra inte dig själv för att det som hänt hänt.

(Kan en greenguard funka som tillfällig munkorg, tills du hittat en riktig) ??
Jag utgår från att du bär hjälm så fort du är inom synhåll för den här hästen.

Hej, brukar han anfalla den här tiden på året tidigare år? Om inte, har du ändrat någonting i rutiner/arbete/folk eller hästar i stallet? Bytt hage? Foder? I vilka situationer anfaller han? Vad triggar igång attackerna?

Det här tycker jag är intressanta frågor vars svar kanske kan hjälpa dig framåt. Samt: Hur många hästar finns på stället, vad är det för kön på dem, hur är rangordningen ? Hur har du reagerat på attackerna och har de alltid följt samma mönster ?

Kan du förresten prova att ge honom munkpeppar ?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ring och boka en tid idag, du har allt att vinna och inget att förlora på det! Se bara till att du får ordentligt med antibiotika utskrivet.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Kolla runt på travbutiker, kanske nätet och skicka efter, den kan ju vara bra att ha även efter kastering om det skulle dröja lite innan hormonerna slutar rusa.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Som sagt, att spöa honom kan nog sätta dig själv i en ganska farlig sits, men det tror jag du redan vet :idea:

Kastrering omgående, munkorg i form av Greenguard eller så borde ju funka? Minimera hanteringen tills han lugnar sig, beställ munkpeppar, många har upplevt positiva effekter på hormonerna med hjälp av detta, även jag själv. Jag beställde från HippoK9, helt ok pris, snabb leverans och sedan är det bara att skopa i honom så mycket det går ;)

Har också hört om äldre hingstar som blivit bättre efter kastrering även i högre ålder, så det kan helt klart finnas en chans!

Håller tummarna!!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

kastrera honom. :) så enkelt är det. och hoppas på det bästa.

jag har en fundamental tro på att alla hästar kan bli lugna och "hanterbara" . Frågan är bara till vilket pris...Alla hästar behöver rutin och en konsekvent vardag för att fungera. har man en sådan här häst måste den det ännu mer. Rutiner måste fylla ditt liv :) allt från hur du sätter på grimman till i vilken ordning du sätter på utrustning till hur han får mat. De kräver oxå att du har kunskapen att behålla ledarskapet utan att bli våldsam. ska du korrigera ett beteende så ska det vara medvetet. Jag tänker inte ge några tips på hantering för det kan bara bli farligt och ett forum är inte rätt ställe för något sådant. ta hjälp av en tränare om du vill fortsätta med hästen.

Det man måste ställa sig när man funderar över att ta till sig en häst med problem är:
  • är jag villig att lägga ner tiden och pengarna?
  • har jag kunskapen?
  • är jag villig att utsätta mig ?

jag ahr sedan ett tag tillbaka konstaterat att det inte blir fler hästar med problem på gården. det finns så många problemfria hästar så ingen av de här punkterna är aktuella för mig längre:) Men det är ju högst individuellt!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

NEJ, NEJ, NEJ!!!
Det går att visa en häst auktoritet genom att ge den stryk. Men tro för allt i världen inte att det är lika med att den ser dig med respekt, för den chansen är borta vid det laget. Om den sedan har lust att ge dig någon auktoritet beror ju på individen!
Det är fullkomligt förkastligt i mina ögon att någon som kan verka erfaren och duktig ger rådet här till vem som helst, många inte så erfarna, att ge en hingst stryk! För h*****e, om inte Moholmarabs själv begriper vilken utgång det kan få så hoppas jag och tror att resten av er kan räkna ut det!
Du vill INTE ha en hormonstinn hingst som vill sätta dig på plats! Det är enkelt att se vem som har det överlägset fysiska övertaget i en 'ge stryk'-situation.

Moholmarabs; har du träffat Emperator någon gång? Det har jag...

//Annika


Jaha Froken Annika, da borjar vi..

Jag har fott upp ungefar 25 foals och mana av dem var hingstfol.. Fran dag ett var de handlade och som de vaxte larde de sig hut. Med en bestamd rost och massor av berom.. Skall ocksa tillagga att INGEN av dem har ngn gang visat "unruly Behavior" (vet inte vad det heter pa svenska). Och varfor ar det sa? Jo, de fick lara sig fran borjan att daltande ar inte hur man uppfostrar en hast, oavsett vilket kon de ar.

I detta fallet nar hasten har borjat attackera agaren, bor hon/han visa hasten att sant uppforande ar inte acceptabelt.. Men man maste gora det pa ett vis som hasten forstar, Och om du har ngn gang sett hur hastar reagerar till ngn som "sticker upp och forsoker ta over", da pratar vi tander, hovar och det ar nte snallt.. Det gar inte att dalta med en hingst som uppfor sig som han gor och man kan inte skylla pa hormoner etc, hasten lyssnar inte pa agaren, vad respekt som kanske fanns har forsvunnit for ngn anledning och agare far arbeta hart att fa hasten att respektera henne igen.. Darfor rekommendar jag att hasten blir kastrerad. For som det ar kan hon inte salja hasten och arligt saga den ar helt "saker".

Sist , vad ar emperator for nagot?? kan man ata det???

ag hoppas agaren inte blir skadad innan ngt har blivit gjort med hasten..

Och som allra sista punkt. En hast som har respekt for manniskan uppfor sig int som TS hast gor.. aven om det ar en hingst med massor av hormoner..
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag är faktiskt i grunden benägen att hålla med Moholm här: En häst som hugger tag i en människa och ruskar till ska j-ar i mig veta att man inte gör så.

Problemet med själva frågeställningen (d.v.s. "ska man slå en hingst som bits") är att:
- den som är tillräckligt erfaren kommer inte hamna i en situation där man har en attackerande hingst, eftersom man redan på ett tidigt stadium gjort upp vem som bestämmer, utan att behöva vara våldsam
- den med mindre erfarenhet kommer inte kunna slå sig till respekt eftersom man inte kan lägga rätt sorts auktoritet bakom sitt agerande.

Är ni med på vad jag försöker säga?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag skulle oxå råda till att kasterar omg, och tills du får en tid, sätt på hästen en munkorg, det kan rädda ditt liv...

Den här årstiden kan sätta hormonerna i svallning, när jag jobbade på stuteri så hade vi runt 8 hingstar som mest, alla utom en trevliga och rara individer vintertid, den som inte var det visste vi var vi hade efter ett tillbud... Men på våren/sommaren under betäckningssäsongen så hade vi munkorg på 5 av hingstarna när vi ledde dem, för att minska riskerna för skador på oss själva. Så fort hösten kom lugnade de ner sig och vi kunde plocka undan munkorgarna igen. Men de var dyra och mycket använda avelshingstar, för en hobbyhäst finns det ingen andledning att hålla som hingst.

Jag vill bara gora en kommentar till din post ochom munkorgar..
Jag jobbade tidigare i mitt liv for Mr Thom McNair, i deras showbarn/avelsverksamhet. Araber alltsa, inklusive Tammen, Patrick Swayzees fux hingst..
i stora stallet var det 22 boxar, och dar fanns 15 hingstar som stod sida vid sida och de andra boxarna var ston och vallacker. Aldrig, var sommar host eller vinter fanns det behov for munkorgar. De uppforde sig som gentlemen och sen spelade det ingen roll att pa vag till "turnoutpaddock" det stod ston med svansen i luften, ropandes och skvattande.. Visst borjade de dansa lite men inget BS fran dem..
Och som jag har sagt i tidigare poster, de hingstfol som jag sjalv har avlat/jobbat med har jag aldrig haft det problemet med "varkanslor".

Sa nu fragar jag dig, VARFOR (bortsett fran var och hormoner) tror du att munkorgar var nodvandiga? Var det brist pa tidig uppfostran och de inte visste inte nar var hur de skulle fa betacka? Jag ar intresserad av denna fragan da jag sjalv aldrig har sett det som en losning till hingst med hormon problemet..

Kanske det ar rasen ocksa.. vem vet..

Vad agare/TS bor gora, ar kastrera, hon kan fa varldens basta hast nar hormonerna har lamnat kroppen... Men hon gor som hon vill.. hennes hast, hennes beslut..
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag är faktiskt i grunden benägen att hålla med Moholm här: En häst som hugger tag i en människa och ruskar till ska j-ar i mig veta att man inte gör så.

Problemet med själva frågeställningen (d.v.s. "ska man slå en hingst som bits") är att:
- den som är tillräckligt erfaren kommer inte hamna i en situation där man har en attackerande hingst, eftersom man redan på ett tidigt stadium gjort upp vem som bestämmer, utan att behöva vara våldsam
- den med mindre erfarenhet kommer inte kunna slå sig till respekt eftersom man inte kan lägga rätt sorts auktoritet bakom sitt agerande.

Är ni med på vad jag försöker säga?

Första punkten låter så vettig, men därefter är det ledsamt att höra att du verkligen tror att ens någon 'mer erfaren' kan slå en häst och därefter få respekt av den. :cry:

Du behöver aldrig vara våldsam. Har du erfarenhet, kunskap och känsla, och älskar och högaktar hästen för vad den är, så finns inte ens tanken på våld. Du har heller inte tanken att dalta. Du är en rättvis och kunnig ledare i umgänget med hästen, och uppför dig som en sådan. // A.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jaha Froken Annika, da borjar vi..

Jag har fott upp ungefar 25 foals och mana av dem var hingstfol.. Fran dag ett var de handlade och som de vaxte larde de sig hut. Med en bestamd rost och massor av berom.. Skall ocksa tillagga att INGEN av dem har ngn gang visat "unruly Behavior" (vet inte vad det heter pa svenska). Och varfor ar det sa? Jo, de fick lara sig fran borjan att daltande ar inte hur man uppfostrar en hast, oavsett vilket kon de ar.

I detta fallet nar hasten har borjat attackera agaren, bor hon/han visa hasten att sant uppforande ar inte acceptabelt.. Men man maste gora det pa ett vis som hasten forstar, Och om du har ngn gang sett hur hastar reagerar till ngn som "sticker upp och forsoker ta over", da pratar vi tander, hovar och det ar nte snallt.. Det gar inte att dalta med en hingst som uppfor sig som han gor och man kan inte skylla pa hormoner etc, hasten lyssnar inte pa agaren, vad respekt som kanske fanns har forsvunnit for ngn anledning och agare far arbeta hart att fa hasten att respektera henne igen.. Darfor rekommendar jag att hasten blir kastrerad. For som det ar kan hon inte salja hasten och arligt saga den ar helt "saker".

Sist , vad ar emperator for nagot?? kan man ata det???

ag hoppas agaren inte blir skadad innan ngt har blivit gjort med hasten..

Och som allra sista punkt. En hast som har respekt for manniskan uppfor sig int som TS hast gor.. aven om det ar en hingst med massor av hormoner..

Ja du, hur många föl någon har fött upp är helt oväsentligt enligt min åsikt. Du kan föda upp tusen, utan att någonsin utvecklas, ta åt dig lärdom eller få mer känsla. Detta är något som du själv måste öppna dig för, det får du inte automatiskt.
Du är en av de människor som pratar om stryk, veta hut, dalta...detta är ett synsätt som är oacceptabelt för mig. Det är ett typiskt mänskligt synsätt, själv försöker jag på fullt allvar bli så mycket häst jag kan. Vi är olika. Punkt slut.
Jag tycker att det är sorgligt att höra en människa så kraftfullt förespråka våld mot hästen. Mot varandra använder de hovar och tänder. Ja visst. Men vi har inte det. Tänder, javisst, men vilken nytta skulle de göra i ett hästsällskap? Så vad har vi då? Spö? Körpisk? Menar du att den ska 'örstå' det? Ja det är du i så fall i och för sig inte ensam om. Jag mår riktigt illa. En självgod liten människa med spö. 'Vet hut!' 'Jag ska visa dig vem som bestämmer!'

Klokare var väl ditt resonemang om tidig uppfostran. Även om jag kan gissa att dina föl och unghästar får en behandling ganska så skild från våra.

TS har fått en rad kloka och välmenande råd. Rådet att ge hingsten ett kok stryk är kanske välmenande i all sin okunskap men inte särskilt klokt. Jag vet att jag trampar dig på tårna och gör dig arg, men det är definitivt min åsikt. Önskar du att TS ska klara sig undan skador innan en eventuell kastrering till exempel, så tänk efter vad som med stor sannolikhet kan hända när hingsten tar upp utmaningen och startar ett hingstslagsmål med henne!

Om Emperator går att äta? Ja det gör han alldeles säkert!!!;)
Det låter onekligen som om du är intresserad av och kanske till och med utövar arabavel. Då trodde jag felaktigt att du kände till honom. Det är en känd gammal Blommerödshingst.
// A.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag kan ju till viss del hålla med det Moholm skriver, att hugger hästen så rejält och är en fara ska man markera ordentligt att den sortens uppförande är banne mig inte okej. Jag kan utan problem daska till en häst, oavsett kön, rätt ordentligt om den hugger på ett sådant sätt. Därmed inte sagt att jag tycker man ska spöa upp en häst, men en tydlig tillsägning ska den ha och det ska ske just då den hugger. De flesta hästar som bara testar begriper ganska snabbt att "hoppsan, det där var inte så lyckat". Hästar är inte jättesnälla mot varandra och ibland kan vi behöva vara rätt tuffa tillbaka vi med.
Jag ser stor skillnad på att vara våldsam och att ibland behöva vara fysisk.

I TS fall sällar jag mig till skaran som säger att kastraktion är det bästa. Man ska inte behålla en häst som hingst när den börjar bli farlig och ohanterlig. Framförallt inte om det inte ligger något värde i att behålla den som hingst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 656
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 663
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 406
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 776
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp