Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Och sen var det dags att gå ut från hagen och börja den lilla biten in till stallet.
Som vanligt är det lugnt vid utgången och stängning av hagen..sen efter 1 m börjar han hingsta sig och blir så jävla grinig och ska springa före som en banan helst.
Men med munkorgen vågade jag iaf säga åt honom.
Vi klarade oss till stallet , självfallet var 2års hingsten inne tillsammans med 3 ston.

Jag har valt att vara tyst tidigare i tråden dels för att den helt enkelt har urartat på så många olika sätt och för att tja,jag har helt enkelt inte sett din häst och vet inte hur den beter sig.
Men när jag läser detta så låter det faktiskt som han är 'rel. normal',han är helt enkelt 'bara' hingstig nu under brunstsäsongen sen att han uppvisar ett beteende som inte är det roligaste,men man får inte glömma,han är en framavlad tävlingsmaskin med 'tävlingshuvud' och tyvärr är det ju så att i fel händer (och med det menar jag inte att du ärfel ägare för honom när han är på en normal nivå) så blir de redan heta/tuffa hästarna lite hetare/tuffare och du behöver helt enkelt 'göra dig större och hetare/tuffare',dock eftersom ni redan hamnat på kant med varandra och hamnat i en cirkel som du känner att du inte reder ut så bör du försöka få honom kastrerad så snart som möjligt och försöka få hjälp med honom fram tills att hans hormoner har svalkat ner sig till en normal nivå.

När man börjat anse att 'alla hingstar går att tala tillrätta' då har man också tappat respekten för sitt egna liv men också för folk och fä runt omkring. Visst går det med små ord många gånger att lotsa sina hingstar åt höger och vänster men man får ALDRIG glömma att de är under vissa perioder hormonstinna och rätt var det är kan den snällaste mesproppen brösta upp sig och då står man sig slätt om man inte ens är beredd på vad som kan hända.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Skulle lyfta en hov och verka en som inte varit så mycket hanterad(inte nåt i stort sett) . Jag skulle göra det i hagen eftersom hästen inte var van att vara själv och var lugnast med kompisarna. Jag var tvungen att ta fötterna för hästen såg fördjävlig ut (så gott som vanvård innan jag fick hästen) Hästen ledsnade på mig efter typ en kvart och började med att inte vilja lyfta ena framhoven. Den andra hoven gick bra. Rätt som det är så kastar sig hästen runt och kastar omkull mig mot en sten och börjar slå.. Hästen ger sig inte förrän hon träffat mig ordentligt några gånger. Varav en eller två på vristen. Jag har numera en broskbula där.. Hade jag bara ramlat lite mera framåt och inte över stenen så hade hästen slagit ihjäl mig.. Jag kan ärligt säga att det var MYCKET hårda regler och konsekvenser som gällde för den hästen, för det var inte bara det hästen gjorde..

Blåmärket på vristen var 15*20cm och sen ett lika stort på låret efter stenen..

Jag har några bilder på det, ska se om jag hittar dom och kan ladda upp dom..

Men det kan du väl ändå inte belasta hästen för?? Du skriver ju att den i det närmaste va ohanterad, vad förväntar du dig då??
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jo, men det är som jag har skrivit tidigare, alltid i relation till andra hästar som hingstar reagerar. Antingen imponera på ston eller tjäbbla med andra hingstar/valacker. Och båda beteendena måste man stoppa i tid, från början, det är otroligt viktigt att dom inte får börja med varken det ena eller andra varken i hantering eller ridning.

Din häst låter som en helt vanlig hingst och den bör kastreras snarast, eftersom du inte har vanan att ha hand om en hingst och den ska väl knappast användas i avel.

Det är så som du beskriver det som hingstar blir som inte har fått veta vad som gäller vid ridning och hantering. Inte onormalt och inte konstigt.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

När man börjat anse att 'alla hingstar går att tala tillrätta' då har man också tappat respekten för sitt egna liv men också för folk och fä runt omkring. Visst går det med små ord många gånger att lotsa sina hingstar åt höger och vänster men man får ALDRIG glömma att de är under vissa perioder hormonstinna och rätt var det är kan den snällaste mesproppen brösta upp sig och då står man sig slätt om man inte ens är beredd på vad som kan hända.

Nej precis. De små orden fungerar nästan alltid på en väldigt väluppfostrad hingst men inte ens alltid då, hur snäll och trevlig den än är kan man behöva markera tuffare i vissa lägen.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Men det kan du väl ändå inte belasta hästen för?? Du skriver ju att den i det närmaste va ohanterad, vad förväntar du dig då??

Inte att bli smått nerslagen iaf.. Det brukar att gå att lyfta en hov med lite tålamod, men att få den responsen.. Öronen bakåt och sen slå för att träffa och ger sig inte förrän den träffat, ordentligt.. Det ska jag inte belasta hästen för?

Den har lyft fötter förut.. Men inte varje dag och jag hade lyft innan flera gånger/dagar innan jag började, men någon gång så måste jag ju börja. Och jag kunde ju snygga till den andra och börja med denna innan det small.. Det var mera dominans grejjer, försökte du flytta den bakåt så hoppade den fram och högg efter dig. Gav du den hö så anföll den med öronen strukna, huvudet höjt och munnen redo, rätt som det var så vände den och slog efter dig istället om du inte flyttade på dig.

Vad skulle jag gjort?? Klappa den till rätta?? Gett den lite godis?

Godis försökte jag med, men när godiset var slut så var det goda humöret slut med..
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Nej precis. De små orden fungerar nästan alltid på en väldigt väluppfostrad hingst men inte ens alltid då, hur snäll och trevlig den än är kan man behöva markera tuffare i vissa lägen.

Håller med. Även på min äldsta hingst som jag Kan (om jag vill, därmed inte sagt att jag gör pga säkerhetsskäl) leda in i pannluggen kan jag ibland behöva bli Tydlig och Stor... Tala i stora ord och ibland med ett väldigt "dominant" röstläge.

Det räcker för honom, om det däremot skulle komma en lös en okänd hingst skulle jag hellre fly än illa fäkta om den kom ihop med min.

Skulle de ryka ihop skulle ingen ha kontroll på någon hingst. Hur bra kommunikation och relation man än har med sin häst...

Det är viktigt att veta sina begränsningar, speciellt med hingstar.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Men det kan du väl ändå inte belasta hästen för?? Du skriver ju att den i det närmaste va ohanterad, vad förväntar du dig då??


Fast det stod ju aldrig hur mkt hon hanterat och tränat med hästen innan?
Och oavsett hur hästen reagerar, eller varför den reagerar på ett sätt, så är det viktigt med klara, tydliga och konsekventa regler och gränser.

Oavsett om hästen var ohanterad så ska den förstå att det inte är ok att sparka andra, helt ok att slita sig loss och fly om man är rädd, men inte att gå till attack.

Det är en stor skillnad mellan en häst som flyr så fort den kommer loss, och en häst som går till attack så fort den kommer loss.
En häst ska vara mycket rädd för att den ska gå till anfall om den känner sig trängd.
Tänk på skillnaden mellan att anfalla blint (som att skena) och att anfalla så fort den känner sig, och är, trängd.
En häst kan gå till försvar om den känner sig trängd. Det kan ske på 2 sätt, antingen genom att hästen mentalt slår av och bara står och sparkar bakut, eller genom att den stressar upp sig och sparkar/gör utfall så fort den känner att den är tränd, men slutar så fort det som tränger den ger eftergift.


I detta fall så gick det bra med de andra hovarna, vilket säger mig att hästen troligast inte var så hysteriskt rädd utan mer principfast och envis. Den hoven, det benet, skulle inte verkas/lyftas.
Hästens vilja och envishet, inte rädsla.

Men givetvis går det inte att avgöra en sådan sak till 100% utan att själv ha varit där.

Det är vad jag tolkar utifrån vad hon skriver om hur hästen betedde sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Hur gick det med hästen? Fick du någonsin till den? Har du kvar den? Kan du använda den (rida/köra?) :)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det har tyvärr inte kommit någon ny häst..hade önskat att det var så enkelt.
Han har ju aldrig försökt attackera någon föregående år..

Hur stor är chansen att hingsterierna faktiskt avtar vid den här åldern ? Någon som har någon erfarenhet ?

Jag kastereade min 16 åriga varmblodshingst förra ret ( hans bitestiklar började växa) och 3 veckor senare gick ham´n med ston i hagen.....i maj nu iår kastrerades en 16 årig vblhungst i vårt stall....det har tagit udden ur hingstigheter´n ( han vandrade) och hästen har blivit betydligt lugnare och visserligen hummar han till stona...men det gör den som är 3 år också som kastrerades ung samtidigt...Det är så olika hur dom tar det, en del blir valacker direkt o andra kan det ta flera månader för
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 313
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 208
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp