Bukefalos 28 år!

Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

suck på dig själv...

Ge mig ett vettigt argument elelr tips på hur du ska avbryta en riktigt attackerande häst då? Ge den godis?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det ska inte behöva gå så långt att man måste markera fysiskt.
Du verkar fortvarande inte fatta!
Markera fysiskt kan innebära allt från en attityd/positionsring till ett slag med lämpligt tillhygge.
Vidhåller att din attityd gör dig livsfarlig o är glad att du inte verkar bo i mitt område!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

O jag hade verkligen inte litat på dig att ta hand om min häst.

Fy! :crazy:

Men snälla du, är det inte bara att inse att du vill väldigt väl med din häst, men inte har så jättestor erfarenhet att du ska komma lösningar i en sån här tråd. :confused: Ge dej inte in i mer argumentation i ämnet nu, om du fortsätter med hästar och håller på med massor hästar kommer du att rodna om 10 år när du tänker tillbaka på den här tråden:o
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Där är vi tydligen överens.
Men varför fy? Skall jag riskera livet på att försöka behandla ohanterade hästar?????
PL
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag håller med dig! Jag skäms oerhört mkt om mina hästar beter sig om de är skadade! Den jag har nu är en lätthanterad märr, som skulle nog kunna bli tuff i fel händer, men jag har haft henne sen hon var 1 och därmed aldrig haft några problem.

Jag tycker det är pinsamt om hästen flyttar en hov åt fel håll... Sen när jag ser andras hästar så.....
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Rätt inställning men samtidigt lite fel, även välhanterade hästar kan balla ur vid tex en skada.
Men nog försöker jag mkt längre om hästägaren har koll på läget.
PL
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har själv på min förra valack skurit bort infekterad vävnad när han stod lös i stallgången.

Troligtvis ett huggormsbett mitt mellan frambenen, blev ett hål in som flugorna kröp in i och hade det supermysigt.... Till slut gav jag upp, rakade hästen runt såret med mammas rakhyvel ( :p ) och skar bort det som var dött och infekterat, och satte över en tejp. 2 dagar senare var hålet läkt och bara huden kvar att läka. Men han stod helt still när jag skar.

Hittills har jag bara haft en häst som ballat ur, och det var för att jag gick på toa och lämnade honom med min mor...

Generellt så tycker jag att om hästen har en sårskada så finns det ingen anledning att inte plegga den. Min nuvarande häst sprutade jag helt själv när hon stod lös. Men araber är ofta enmanshästar, och jag kan ju i stort sett bara uppfostra hästen till att funka när jag håller på. Börjar nån annan så vet man aldrig...
Hittills har jag inte haft några problem, men man ser på blicken på dem...

Jag kräver aldrig att någon ska riskera att bli skadad i närheten av mina hästar! Människors liv är värt så mkt mer än hästens.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

vore det inte bättre ur djurskydds synpunkt få hästen behandlad av vetrinär.
Hästen hade troligtvis stått precis lika still..
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Knappast lagligt. Pleggar inte hästar vid behandlig av skador men även vid användning av riktig sedering så är det stor skillnad på hur hanterade o ohanterade hästar reagerar.
PL
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Hade givetvis haft ute veterinären innan, ormbett är inte att leka med!

Jag ringer i regel inte ut veterinär för att rengöra ett simpelt sår.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

rengöra nej, men du skrev att du skar bort vävnad?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Infekterad död vävnad, mkt äckligt... hittade en död fluga i såret med *spysmailie*
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har aldrig sagt att man ska gulla och vara naiv med hästar öht.

Jag har sagt att man ska visa respekt och vara en ledare!

Och att sparka och slå en häst är inte att vara en ledare, det gör bara att man blir liten, uppkäftig och falsk mot hästen.


Titta på Cesar, ni hade lärt er mycket!
(Visst, hundar är rovdjur och hästar är bytesdjur men det är samma psykologi!)

Men kom igen! Har du sett Cesar ngngång IRL? Där kan vi snacka om en snubbe som slår djur (enligt dina premisser).
Rovdjur och bytesdjur är inte samma psykologi. Har du ens ngnsin läst djurbeteende? Det finns många högskolekurser i det, du kanske borde gå någon.

I tråden diskuteras det korrigering. Och kom igen när du förstår skillnaden mellan att slå och sparka och korrigera.

Markera gör vi hela tiden. Utan gränser funkar inte hästen. Går du bredvid din häst och drar tillbax axlarna är det en markering!
Va oändligt glad att din häst är cool och snäll, men gör inte henne till något hon inte är! Och tänk på att hon är häst och inte ett barn!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Tack men hon har fått en spark på nosryggen och var då helt och fullt hanterbar. Även småsår får jag peta och känna på.

Så du kan hitta på alla möjliga situationer, det finns ingen där hon inte skulle lyssna på mig.

*peppar peppar så är hon frisk och fin*

nä nu har jag tappat helt respekten för dig när det gäller hästhantering. Är du helt allvarlig? Hästar är flyktdjur oavsett ägare! Hästar är djur, inga barn eller maskiner. Allt kan hända och man bör vara beredd på det. Jag minns en unghäst en gång, ägaren, en mycket skicklig landslagsryttare och senare landslagstränare sa "du måste sitta på denna, jag har aldrig suttit på en sån lugn unghäst i hela mitt liv". Yes, skrittade x antal meter, hästen blir stucken av ngt eller liknande (inget vet) och jag vaknar upp på sjukhus.//

Detta var det mest naiva uttalande jag ngnsin hört. Akta dig för att tänka på detta sätt!
Alla normala hästar tycker det är ok att man tafsar på småsår osv, det är inget unikt för din häst.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

O jag har aldrig haft nån för dig heller! :grin:

Jag har inte sagt att hon är unik.

Sluta diskutera om min häst nu!!



TS: Hur går det?!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

det var du som började tjafsa som din häst..och fortsatte...och fortsatte...:p
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Lite svårt att sluta diskutera din häst så länge du för fram henne som ett argument för dina okunniga åsikter.
Lägga av o kom tillbaka när du har lite riktig hästerfarenhet!
Tills dess håll dig till småbarnssidan.
PL
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

kan du istället ge ett konkret råd hur man får en 700kg hingst att släppa en kviga som dinglar en meter ovan mar?
Utan att bli fysisk??

För du har ju hela tiden förespråkat att man INTE på några som helst vilkor få bli fysisk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 928
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 219
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 576
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 806
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp