Bukefalos 28 år!

Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja i det fallet får man nog faktiskt bli fysisk, men det är ju knappast en vanlig situation.

Men jag har hela tiden pratat om att förhindrad att det går så långt.
Men eftersom att ni inte kan lyssna så har jag inget mer att säga.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Klart man gör allt för att förhindra sådana situationer och jobbar med ledarskap innan. Och korrigering.

Men man måste minnas att hästar är djur och de drivs av andra psykologiska och fysiologiska mekanismer än människan!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har aldrig sagt att man ska gulla och vara naiv med hästar öht.

Jag har sagt att man ska visa respekt och vara en ledare!

Och att sparka och slå en häst är inte att vara en ledare, det gör bara att man blir liten, uppkäftig och falsk mot hästen.


Titta på Cesar, ni hade lärt er mycket!
(Visst, hundar är rovdjur och hästar är bytesdjur men det är samma psykologi!)



För det första tvistas det mycket om huruvida Cesar är så himla mjuk egentligen. Själv har jag ingen mening i det eftersom jag inte ser på det programet.

Märr är ett uttryck och jag är säker på att det inte menades med "sto som haft föl" i detta fall. I dagens läge säger man sto oavsett om den fått föl elelr inte.


Det ska inte behöva gå så långt att man måste markera fysiskt.

Detta är återigen ett bevis på att du inte kan något om hingstar.
Det fanns inget före han bet mig, det kom från det blå därför att han testade mig. Det var ett test, är det ok att bitas?
Ops det var det inte... ok.
Hade jag klappat om honom så hade han fått beröm för att han gick till attack... smart! :rofl:



Hingstar är personligheter som, rätt hanterade är mycket trevliga, och fel hanterade är monster. Den dagen du har hanterat flera vuxna hingstar i flera år, dagligen, kan du återkomma och säga att du nu har hingstvana.
Du kommer då också veta att hingstar inte är något som man kan vara lullig och flummig med, de behöver mer än de flesta andra hästar strikta regler om vad som är ok. Och tydliga korrigeringar om de går över gränsen.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag tror du har missuppfattat det här med att bli fysisk.:D

Jag har inte träffat på en enda häst som jag inte blivit fysisk med..

Sedan beror det på grad. Klappa, smeka är också att vara fysisk.
dra i ett grimskaft är att vara fysisk. Klappa till hästen likaså.

Allt beror på siuationen.

Och DET ÄR JUST DET SOM ÄR DET VIKTIGA.
Hästar är individer och reagerar olika i olika situationer.

En rädd, skrämd häst kan behöva smekas.
En hingst i full attack behöver man freda sig emot.

Och när det verkligen gäller så har man inte tid att "diskutera" saker och ting.:eek:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag VET att det beror på situation.

Herregud, jag har haft hand om många olika sortes hästar, jag vet att alla fungerar olika.
Men jag orkar faktiskt inte diskutera med människor som dumförklarar en över ett forum när alla som sett mig i verkligheten ger mig beröm för mitt sätt att hantera hästar, små som stora, unga dom gamla.

Och jag vet naturligtvis att jag inte är fullärd, långt ifrån!
Inte ens självaste Jan Brink :love: säger att han är fullärd, hur kan då vi vanliga dödliga vara det? :laugh:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ibland är du verkligen så naiv att det är stötande.

Om du nu vill ta CM som förebild så har du ju valt helt fel om du vill hålla dig till din linje. Där har du t ex någon som använder och förespråkar (det i Sverige förbjudna) elhalsbandet till hunduppfostran (det har visats i svensk TV). Jag förutsätter att du då stödjer detta användande eftersom du framhåller CM som ett exempel på god hantering?

Jag kan på rak arm bjuda hit dig att hantera hingstar, inte mina, men väluppfostrade, äldre hingstar som går på naturlig betäckning (ej fri). Det ska bli både roligt och underhållande att se dig "markera" för ditt ledarskap när du tar ut dem till brunstigt sto för betäckning. Du är välkommen när du vill, även efter säsong, för att visa dina fenomenala teorier i praktiskt utövande. Du verkar ha mycket att lära andra, som hållt på ett helt liv. När du berättar att man inte någonsin får bli fysisk mot häst.

Jag rekommenderar dock att du har dina papper i ordning och dina försäkringar up to date innan du börjar.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har personligen sett Ceasar live en gång.
Han drog, slet, smällde till, nöp osv, inte alls som i många av tvprogrammen (i vissa program är han ju fysisk). Jag säger inte att det var fel, han upplevde väl det att det var så han behövde göra med dessa hundar. Men man blev förvånad efter ha sett några av hans program.. (jag har haft hund men aldrig behövt göra ngt sådant, peppar peppar).
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Elhalsband o stackel!
Visst är han duktig men han har inga hämningar när det gäller.
PL
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

men om du vet att det beror på situation förstår jag faktiskt inte varför du förkastar de som ansett sig behöva bli handgripliga mot en häst?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag vet att han kan vara hård ibland.

Men nu pratade jag om hans energi.

Jag vet ingen annan som kan ha 40 hundar (mest rottisar & kampkorsningar) som alla har skadat människor och hundar mycket mycket allvarligt tillsammans i en lugn och trygg folk.

Men räcker det med CM nu?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

*dl kl*

Min älsdat hingst (dvs den som jag misshandlade :crazy: när jag korrigerade att den högg mig i ryggen efter mindre än 1 månads ägande) lyckades göra något i hagen för ngt år sedan, vad vet jag inte.

När jag arbetar från backen med hästarna så gäspar de ofta (dvs tankeverksamhet för er som har koll på läget).
Jag såg rakt in i hans mun och insåg att något var fel... Tungan hade ett stort jack i sig. :eek:

In med hästen och upp med munnen. Ut med tungan, utan någon tungrulle, ingen bedövning och regöra två ordentliga jack.

Hästen stod och fick tungan tvättad på ordentliga sår, och halvsov... :crazy:
Först protesterade han när vi tog ut tungan genom att försöka dra in den igen, men det var mer över att vi skulle ha ut tungan mer än för att vi skulle tvätta ett sår.

Ena jacket var mitt på tungan och djupt. Andra jacket var från ena sidan av tungan och nästan in på mitten av tungan. Dvs den hade nästan gått halvvägs av... :eek:


Vet ansåg att det inte fanns ngt att göra mer än att rengöra. Det var för sent för att sy.


Hur han fick det vet jag inte. Kunde inte hitta något relevant i hagen.


Han är återställd idag.:)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

det han kallar energi har jag också i min hästhantering.
Men då kallar jag det pondus:idea:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Fast det är ju en stor skillnad på att tillrättavisa och säga till en hingst (hästar överlag) och att sparka en häst i bogen för att man inte vet nått annat att göra? :crazy:

Det måste ni också tycka är fel?!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det var du som drog upp CM som ett utmärkt exempel på någon som inte behöver bli fysisk. Vilket flera bestämt har hävdat är raka motsatsen. Ingen värdering i det, men du verkar vara över hela stället när du framhåller någon som använder i Sverige förbjudna metoder men anser att man aldrig får bruka våld mot en häst...
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Men hans energi kommer ju ifrån att han sätter gränser och korrigerar. Hade han inte gjort det hade säkert han inte levt idag.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Fast det är ju en stor skillnad på att tillrättavisa och säga till en hingst (hästar överlag) och att sparka en häst i bogen för att man inte vet nått annat att göra?

VAD i hela friden vet du om det?! Snacka om att dra förhastade slutsatser om andra människor och deras kunskapsnivå?!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du kan ju gå tillbaka i tråden o se hur jag o andra reagerade när importen från det stora landet i väster menade att man skulle ge hästen ordentligt med stryk (samma även för barn).
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag vet att han kan vara hård ibland.

Men nu pratade jag om hans energi.

Jag vet ingen annan som kan ha 40 hundar (mest rottisar & kampkorsningar) som alla har skadat människor och hundar mycket mycket allvarligt tillsammans i en lugn och trygg folk.

Men räcker det med CM nu?
Knappast eftersom du motiverar dina ideer med hans metoder.
PL
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 928
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 211
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 575
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 806
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp