Bukefalos 28 år!

Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Fast det är ju en stor skillnad på att tillrättavisa och säga till en hingst (hästar överlag) och att sparka en häst i bogen för att man inte vet nått annat att göra? :crazy:

Det måste ni också tycka är fel?!

Jag vet inte vad som föranledde sparken i boken, vad som hade hänt eller höll på att hända. Det är farligt att döma utan att ha varit på plats.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag vet att han kan vara hård ibland.

Så det är ok att han är hård?

Och detta är ok

Ja i det fallet får man nog faktiskt bli fysisk, men det är ju knappast en vanlig situation.

Men jag har hela tiden pratat om att förhindrad att det går så långt.
Men eftersom att ni inte kan lyssna så har jag inget mer att säga.


Men... det är "FY!" på mig om jag sparkar en häst för att den biter mig Hårt i ryggen? (skrev även att det var så hårt att jag, trotts tjock dunjacka, hade ett brunt ärr i flera år efteråt).


Sen, när folk börjar syna dig och "din perfekta häst" och dina hästkunskaper, så går du in i försvarställning, och krånglar in dig.


Och helt plötsligt är sådant som var "Fy på dig" helt plötsligt ok, men inte för att jag gjorde det?


:crazy:



Kanske dags att lägga ner.
Inse att ja, du har en ok relation med din fullt normala häst. Och om några år kanske du har kunskap att hantera lite svårare hästar.
Men just nu så har du det inte.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag vet inte vad som föranledde sparken i boken, vad som hade hänt eller höll på att hända. Det är farligt att döma utan att ha varit på plats.



Det kan jag berätta, för hon syftar på mig och min hingst.


Följande hände.

Ny hingst inköptes som 13 åring. (hästen var 13, inte jag).

Jag hade honom i ca 1 månad innan han en dag vid intag helt plötsligt ska testa mig, och hugger mig så kraftigt i ryggen att jag, trotts en tjock dunjacka, hade ett brunt ärr i några år efteråt.

Jag vände mig om, sparkade till honom för att markera att det inte var ok, att han skulle backa bort från mig och att jag inte godtog att bli attackerad.

Hästen backade, jag fortsatte leda och sen dess har han aldrig utmanat mig någonsin igen på det sättet. (peppar peppar, för jag förväntar mig inte att hästar bara testar en gång). Självklart testar han, men inte genom att gå till attack.

Hade jag i det läget han högg mig inte gett en korrigering så hade han kommit undan med att hugga folk. Det är inte ok beteende, speciellt inte på en hingst.

Det fanns ingen "yttre faktor" som gjorde att han bet mig. Dvs det fanns inga brunstiga ston (det var i januari), ingen hingst, eller valack, i närheten som han försökte slåss med eller blev upprepad utav eller liknande.
Jag ledde in honom från hagen, han var inte extremt hungrig, inte stressad, han hade kommit snällt i hagen så han hade inte blivit jagad på något sätt.

Jag provocerade honom inte på något sätt heller, jag gjorde ett fel innan, jag var inte 110% uppmärksam på honom. Kanske 98% och det räckte för att missa ev mindre signaler före fysisk attack från honom.



Hans orsak till att hugga var att han var hos ny matte, och han skulle testa gränserna.


Till hästens försvar kan sägas följande, han mådde psykiskt inte bra, han hade stressbeteenden när jag köpte honom. Varje dag i början när han kom in i boxen (fram tills dess var han lugn) så luktade han runt, blev arg och skrek, luktade sig i skapet, blev förbannad och sparkade med benen, luktade igen i boxen/alt på skapet pep och sen började han äta hö.
Han hade klaustrofobi och kunde knappt gå igenom en dörr i skritt, han hade separationsångest, han hade (och har fortfarande kvar liiite) prestationsångest,(ska vi gå in mer på alla dessa detaljer och hur jag valt att beskriva dom så kanske vi kan göra det i en annan tråd).


Efter att jag förtjänat mig ledarskapet, vilket jag gjorde någon månad in på ägandet när jag hade tid att spendera med hästarna igen, så vände han på en femöring.
Idag är han trygg och förutom lite "prestationsångest" så har han inte kvar sina problem.

Han är lugn, trygg och snäll.

Han lyssnar bra på mig, han är trygg med mig och han mår bra. Man kan se en stor skillnad.

Att jag sparkade på bogen var en engångshändelse (vilket jag skrev) och var till för att hästen var ny och det fanns inga små signaler att korrigera honom tydligt på.
Idag om jag ska korrigera honom tydligt så skakar jag lite i grimskaftet. Han backar då och vet att ok, detta var en korrigering från matte.



Är en häst fysisk väljer den själv vart den sätter ribban på att bli korrigerad.

Hade hästen naffsat i luften efter mig lite lojt och jag sparkat den hade jag absolut gått över gränsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag får väl glädja mig med att mitt intryck av den unga generationen av hästtjejer är att de är mkt vettigare än du.
Sen undrar jag verkligen varför du skriver FY när jag säger att jag inte riskerar livet för ouppfostrade hästar? Borde jag göra det som en del av mitt kall?
PL
 
:eek::eek:
Jag hade alldeles säkert gjort samma sak!

Jag har en kompis vars hingst enbart lyssnar på lite hårdare tag. Alltså inte att man slår honom men man måste vara extremt tydlig hela tiden. Ärligt talat hade jag aldrig fixat en sådan häst även om jag har mycket kunskap, han förstår inte nej men däremot NEJ!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det ska inte behöva gå så långt att man måste markera fysiskt.



Jag måste bara fråga, hur anser du att man ska korrigera om den nyinköpta hästen hugger en hårt i ryggen, så hårt att det går igenom en dunjacka och lämnar ett ärr i några år? (dvs det var ett kraftigt hugg).

Klappa på den? Säga Fyfyfy! Gå hem och gråta?
:confused:

Skulle vara väldigt roligt att höra hur du gjort?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du jämför hingstar med ston, hästar med hundar.
För varje ord du skriver verkar du ännu mer naiv och okunnig.
Du kan helt uppenbarligen inte ta åt dig vad andra tycker utan går istället in i försvarsställning.

finns ett talesätt som säger "bättre att hålla tyst och låta folk tro att man är korkad än att öppna munnen och undanröja varje tvivel"
Det borde du verkligen ta åt dig!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

*dl kl*


Lite sidetrack men jag kommer att tänka på en verklighetsbaserad historia som en hovslagare berättade för mig (och resten av instruktörsklassen).

Han berättade om när han var och skodde en häst, och en ung tjej från grannstallet kom och frågade om han kunde sko hennes häst med.

Han undrade om hon kunde komma till stallet han var i nu? Hennes häst stod bara någon kilometer bort.

Hon hade varit väldigt tveksam men tillslut gått med på det.

Han skodde häst efter häst och undrade vart hon tagit vägen.

Någon timme senare såg han henne komma ledandes på hästen.

Vad han såg:

Hästen stannade, stegrade, gick ner, flickan gav honom godis...
De gick några meter...
Hästen stannade, stegrade, gick ner, flickan gav honom godis...
De gick några meter...
osv

Och detta upprepade sig ända in i stallet.

Hovslagaren frågade hur hon lärt hästen det tricket.

Han fick till svar att hästen bara gjorde sådära och de visste inte hur de skulle få honom att sluta, så de hade börjat ge honom godis så fort han kom ner, för de var ju bra att han kom ner på marken igen... :rofl:


Kanske lite felkorrigerad...
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag är seriöst nyfiken på hur du hade gjort i den situationen som TS hamnade i. Vill du ge ett exempel på hur TS borde agerat enligt din hästhanteringslinje?

Och försök inte slingra dig med att du inte hade hamnat i den situationen från början. ;)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

KL: "Så du kan hitta på alla möjliga situationer, det finns ingen där hon inte skulle lyssna på mig."
Fashionitsna är varmt välkommen ner till mig.vi kan nog utan problem hitta en hel del situationer där hennes häst inte kommer lyssna.
Hon kan ju även passa på att visa mig lite hur man ska hantera min 177 cm hingst.Det kanbli intressant.

Thina-som dresserar skitungar av alla kön o arter
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Nu blir jag avis... kan inte Jag få komma ner och bli dresserad av dig Tina!


Btw hunnit se den där serien jag skrev om på FB?
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

KL

Nu har jag knappast någon kunskap om sånt här, men är inte Ceasar ett väldigt bra exempel på någon som är fysisk men djur? Eller är jag helt okunnug nu :o
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Hej allihopa !

Tack för alla bra inlägg !

Det går väl inte alls för oss idag.. bestämde mig för att ta en paus i samband med flytt.. och det har gått lite mer än 3 veckor sen han attackerade mig sist..

Jag är dock med honom i hagen varje dag och ger honom mat.. men han har blivit så jävla äcklig.
Det finns inga känslor kvar för honom i nuläget...känns som att det är alldeles för mörkt i slutet av tunneln.
Har köpt munkorg och skulle sätta på honom den igår .. men insåg snabbt att det var ingen idé.

Det gör så fruktansvärt ont i hjärtat att det blivit såhär...han är inte den där glada hästen som kommer galopperandes eller travandes i hagen när jag kommer för att hämta honom längre.
Han känns bara som en slingrande arg orm som är på sin vakt.

Kan idag känna en aning glädje över att jag ska cykla iväg till stallet till min häst, men såfort man kommer dit så dör den glädjen.
Pengar för kastration kommer i augusti. Och om det kommer att hjälpa, det vet jag precis lika lite som alla andra .

Vill bara att hästägandet ska vara lika glädjande som det var för 4 månader sen :(
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Skönt att höra av dig TS, det har varit tyst ett tag så man undrar ju hur det gått. Tråkigt att situationen är likadan, men huvudsaken är att du inte utsätter dig för mera risker nu utan bara inväntar kastrationen i augusti. :)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Håller med QRST, ta det lugnt.

Han mår inte dåligt av att bara gå i hagen tills det finns möjlighet att kastrera och utsätt inte dig själv för några risker.

Jag håller tummarna att kastration hjälper så han blir lugn så du får tillbaka din kompis.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Säger som de andra. Skönt att höra av dig så man vet att allt är bra.

Kan jag vara dig behjälplig på något sätt så bara hojta. Eller det kanske finns någon närmre som har hingstvana?

Tänkte på en annan sak. Hur mycket motioneras han?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Slå armarna runt dig själv och krama dig själv. Känn att den kramen kommer från oss allesammans som hoppas innerligt att kastrationen hjälper och att din goa glada häst kommer att visa sig i hagen igen därefter.

Du är inte ensam om att gå igenom hästrelaterat elände. Jag vet många fler.

Tröstkramar i stora lass!!!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Åh tack så mkt ! det behövs kan jag säga ! :)

Nu har han ju bara stått i hagen ..2 dagar efter sista attacken tömkörde jag honom..
Sen dess har han bara stått eftersom det blev alldeles för obehagligt att ta in honom.
Och nu som sagt så har han blivit obehaglig i hagen också.

Känns helt hopplöst.

Älgen- vart är det du bor någonstans ?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Nu blev det fel.. jag tömkörde honom 2 dagar irad efter attacken..efter det har han fått stå.

Usch jag litar ju inte alls på honom längre :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 647
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 656
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 395
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 776
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp