Bukefalos 28 år!

Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Tråkigt att det blivit så här. Kastrera hingsten och se vad som händer. Sen om jag vore du så skulle jag ta hjälp av någon som kan hästar som är lite egna. Tyvärr bor den bästa jag vet i Norrköping och det är ju en bit dit.

Men vad du en gör så akta dig, och tänk på säkerheten hela tiden. Hästen har fått övertaget över dig och kommer hålla på tills du har dominansen tillbaka. Och låt dig inte skrämmas här. Våld är tillåtet när man kämpar för sitt liv!!

Styrkekramar från mul
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag skulle veta hur du skulle flytta på min 3åring som är ca 160 och väger 800kg när hon inte vill bli flyttad på? Du kan INTE muta henne med mat, hon nafsar och biter på dig sen,( jag gav henne några morötter ur handen och i hink i våras.. och hon bits ännu) du kan knuffa, du kan klappa, du kan skuffa, du kan locka, det händer INGENTING.. Du kan trampa henne på fötterna, du kan göra i stort sett allting, men INGENTING händer.. Hur skulle du lösa det??

Jag vet hur jag gör och du kommer skrika dig hes.. Men det är det enda som funkar. Hur jag gör, skriver jag när du svarat på hur du skulle gjort.:)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Kanske lite sent svar från mig... MEN, jag skulle vilja säga att din häst kan ha en rad olika problem. Jag vet inte hur mykcet hästerfarenhet du har eller om du känner din häst väldigt väl, du får ta nedan med viss reservation.

1. en del kan inte vara hingstar, s.k. "hingstigt" beteende kan ta över.
2. kanske finns det ärvftliga faktorer som påverkar. har han en mor eller far som är känt agressiv?
3. ett ganska långsökt alternativ är att han har något "fel" psykiskt som eventuellt inte går att rätta till.
4. en vanlig orsak, han har tagit över ledarrollen över dig. tänk på hur du är med honom, han får absolut inte komma för nära dig, du ska kunna ha ditt space. ett tips är att gå en kurs med någon duktig horsemanship-person. det kan göra underverk om han lyckas acceptera att du är ledare över honom.
5. smärta i någon muskel eller nerv i kläm är en vanlig orsak till agressiva hästar. kanske skulle han må bra av ett antal massager för att se om någon spänning släpper

hoppas att du med mina svar kan reda ut din häst och hans problem.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag tycker att det är bra att du inte hanterar honom, nu när du inte litar på honom längre. Det skall inte vara olustigt att vara med hästar, och när en häst har tagit överhanden så här, är det säkrast att låta den vara tills man har utarbetat en plan i samråd med någon kunnig, hjälpsam tränare/expert. De är större, starkare, tyngre och snabbare än vi är. Det är bättre att inte umgås med dem alls om umgänget inte kan ske under tillräckligt säkra former. Så länge som hästen har mat och vatten, behöver du ju faktiskt inte hantera honom. Se bara till att alla andra i stallet är medvetna om vad som försiggår så att ingen får för sig att rida barbacka på djuret i din frånvaro. Ta lite semester från hästeriet i väntan på kastreringen, det är du värd!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Habo ligger ca 2 mil norr om Jönköping. Så dessvärre inte nästgårds.:D
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Vill bara att hästägandet ska vara lika glädjande som det var för 4 månader sen :(

Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om du redan har någon hjälp. Stämmer det att du bor i Enköping? I sådana fall skulle kanske jag kunna hjälpa dig, om du vill. Jag har ganska stor erfarenhet av hästar som skrämt sina ägare på olika sätt. Nu har jag i stort sett slutat med hästar, hjälper bara någon gammal elev då och då, så ridmässigt är jag inte på topp längre men att lösa problem från backen är jag bra på.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Utan att förringa dig på något sätt, men tänk på att detta är en grabb som menar buisness.

Annars vore det ju toppen om TS fick lite handfast hjälp.:bow:

TS. kolla annars om du får tag på någon duktig travtränare som kan ge dig lite hjälp.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Utan att förringa dig på något sätt, men tänk på att detta är en grabb som menar buisness.
Jag tror jag grejar det ;)
Om TS känner sig osäker på min kompetens kan hon få "meriter" och referenser. Som sagt vet jag min begränsning ridmässigt nu för tiden, men det är inte det TS behöver hjälp med. Jag såg bara att TS verkade så förtvivlad över situationen och trots att jag slutat helt med hästar nu så är det just problemlösningen jag kan sakna så därför erbjöd jag gratishjälp.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

gissar nog mest på att älgen ville höja ett finger även för din säkerthet eftersom du är ny i tråden och att du helt enkelt inte skulle missa att han är lite over the top just eftersom du slutat helt och kanske inte "hänger med" lika bra som du gjorde när du höll på sas. h*n tvivlade nog inte på dina meritar sas.

Vore ju fantastiskt om TS var intressarad och att det kunde gå bra.. vore väldigt spännande att höra!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Var bara rädda om er så blir det säkert jättebra!:D
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jo, jag menade mest att med kunskap så kommer också kunskap om sin egen begränsning. Det är ju möjligt att jag inte klarar av TS häst men i sådana fall så har jag vett att inse det om jag nu kommer träffa den.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det är mycket bra tänkt av dig att vilja hjälpa TS, och det är mycket bra av Älgen att varna dig.

Jag tänker också vara jobbig och varna dig.

Tänk på att det är en häst det handlar om, och hur tungt det än är för TS så är det dig det kan bli farligt för om du går in och utmanar ledarskapet.

Jag förstår att det inte är frågan om prestige för dig, eller att du vill bevisa något för dig själv elle rnågon annan. Samtidigt är det inte värt i de flesta fall att hantera/uppfostra hingstar/hästar som gått överstyr. Det är helt enkelt för farligt.

Det rä alltså inte en fråga om dina begränsningar, utan vad det är värt. Även de bästa har åkt på smällar av hästar.

Ska du nu ändå göra det så rekommenderar jag handskar (mot brännsår), hjälm och en säkerhetsväst.

Under min instruktörsutbildning (utbildning till NH-instruktör) berättade vår lärare att en av hennes duktigaste kollegor (känt namn) tagit emot en hingst med problembeteende. Det hade slutat med att hingsten huggt tag i mannen, slängt omkull honom i backen och stampat på honom.
Han hade turligt nog både hjälm och säkerhetsväst.

Stressiga djur, rädda djur, griniga djur, skygga djur, oförskämda djur... alla dessa är rätt ok att jobba med. Arga hingstar kan vara livsfarliga.


Återigen, det är inte så att jag inte tror att du kan hantera "problemhästar" (dvs hästar som har ägare som har problem, förlåt TS inget illa ment om dig). Det är en fråga om att TS häst inte är en problemhäst, den är så mkt mer.


Och frågan är, är det värt att träna hästen för 2-4 veckors skull? Vi är snart inne i augusti och hästen lider inte av att bara vara på betet.
När den är kastrerad och det fått gå en vecka eller så kan du hjälpa TS, då jobbar du förhoppningsvis inte med en arg hingst längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Men snälla,

hästen har vid tre tillfällen tagit tag/bitit i ägaren och lyft denne från marken.
Om jag förstod det rätt, alla tillfällen vid insläpp.

Som hanterare av hästen bör man ju reagera första gången det händer och se till att det inte händer igen. Händer samma sak flera gånger, vid samma typ av tillfälle, skulle jag se det som ett misslyckande i min hästhantering. Sedan kan man hantera misslyckanden på olika sätt, antingen tar man tag i problemet, lär sig av det och löser det, ibland behöver man hjälp med detta eller gör man som trådskaparen gjort, man ställer hästen i hagen.

Att gå igång och säga att hästen är si och så är väl att överdriva. Vad jag förstår har han inte slagit med framben, inte rest sig, inte kickat, låtit sig fångas i hage m.m. m.m.

Har hästen inte andra typiska hingstbeteenden? Att ta tag i och lyfta någon har jag sett även ston göra. Man kan ju ställa sig frågan varför ett sådant beteende och inget annat. Visar hästen verkligen inga andra tendenser till aggressivitet eller ledarskap?

Att säkerhet skall prioriteras i all hästhantering är väl fullkomligt självklart, eller borde vara. Ex vis hur man leder en häst.

Jag har full förståelse för att hästägaren blir rädd när något sådant inträffar, men att bli rädd är inte lösningen på alla problem. Som djurägare har man ett ansvar, inte bara för sig själv och sin egen säkerhet, utan också för hästens väl och ve. Om man inte klarar av det måste man ta hjälp, omgående.

Jag kan bara hoppas för hästens skull så väl som andra hästar att det är en bra hage, lämpad för dygnet-runt utevistelse, och hingstsäker så att vare sig hingst kommer lös eller andra hästar kan komma in. Att hästen har en tom blick eller hur ts nu uttryckte det kanske inte är så konstigt, om saker och ting plötsligt förändras.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jättetråkigt att det bliit det läget det är och att du känner så, MEN så är det ibland, alla har varit i en situation som kanske varit över deras huvuden och inte blivit som man tänkt och det är helt ok att säga till sig själv att det är för mycket och sedan lämna över det till någon som det kommer funka för.

Det är som alla säger viktigare att du inte blir skadad och är försiktig i nuläget, som jag sa tidigare -var smart med den hanteringen du måste göra, om någon.

Man lär sig av sina misstag och du kommer säkert ha en annan häst (om du vill det) som det funkar jättebra med, och den här hästen komemr säkert må jättebra hos någon som kan lösa problemet på ett bra sätt oavsett om han blir lugnare efter kastrering elelr inte etc. eller vad som händer.

Vad som är bra gjor ti allt är att du ransakade dig själv ang, om du klarar av det eller inte, tog hjälp och råd och är ansvarsfull, det är det bsäta för både dig och hästen så olikt många så var det jättebra beslut i det hela.
Live and learn typ. Lycka till!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

delvis kl och kommentar till Moas svar.

Vad jag förstår fungerar allting med hästen, förutom vid tre tillfällen, nog så allvarliga, men dock tre tillfällen av alla andra. Mellan dessa tre tillfällen har ägaren och kanske andra lett honom in och ut från hage utan problem.

Så vad orsakar de tre tillfällena då detta beteendet uppvisades?

Det beteendet som ts beskriver kan vilken häst som helst göra, inte bara hingstar utan opålitliga eller förbannade hästar i största allmänhet uppvisa. Att tro att kastration löser ett sådant problem är nog att hoppas på mycket.

Att sedan hingstar har andra triggermekanismer än normala ston och valacker är en sak, men denna hingst verkar ju inte ha ett utpräglat testostoronstinnt beteende annars.

Det är tufft att bli varse hur snabba hästar är i sina reaktioner och det kan vara skrämmande att inse hur liten man är, men i hanteringen av djur så handlar det till syvende och sisdt om handhavaren och dennes beteende inte djurets.

Säkert har alla som skrivit och skriver i denna tråden till och från haft problem med hästar, men det är inte problemen i sig utan vad man gör med dem som är det viktiga och det man lär sig av.

Om hingsten inte skall användasi avel eller tillför denna något är det väl bra att kastrera då han får ett oftast bättre hingstliv, att hålla hingst kräver så mycket extra för ägare så det är väl bra utifrån den aspekten också.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Delvis håller jag med dig.

Men det kan vara så att hingsten helt enkelt blivit mer hingstig.

Och iom att han Har kulorna kvar, så kan man ta bort dom. Det hade varit skillnad på om han var valack.

Men TS ska ju kastrera, och vi får hålla tummarna att han blir lugn av det.


delvis kl och kommentar till Moas svar.

Vad jag förstår fungerar allting med hästen, förutom vid tre tillfällen, nog så allvarliga, men dock tre tillfällen av alla andra. Mellan dessa tre tillfällen har ägaren och kanske andra lett honom in och ut från hage utan problem.

Så vad orsakar de tre tillfällena då detta beteendet uppvisades?

Det beteendet som ts beskriver kan vilken häst som helst göra, inte bara hingstar utan opålitliga eller förbannade hästar i största allmänhet uppvisa. Att tro att kastration löser ett sådant problem är nog att hoppas på mycket.

Att sedan hingstar har andra triggermekanismer än normala ston och valacker är en sak, men denna hingst verkar ju inte ha ett utpräglat testostoronstinnt beteende annars.

Det är tufft att bli varse hur snabba hästar är i sina reaktioner och det kan vara skrämmande att inse hur liten man är, men i hanteringen av djur så handlar det till syvende och sisdt om handhavaren och dennes beteende inte djurets.

Säkert har alla som skrivit och skriver i denna tråden till och från haft problem med hästar, men det är inte problemen i sig utan vad man gör med dem som är det viktiga och det man lär sig av.

Om hingsten inte skall användasi avel eller tillför denna något är det väl bra att kastrera då han får ett oftast bättre hingstliv, att hålla hingst kräver så mycket extra för ägare så det är väl bra utifrån den aspekten också.


Oooja om det gör! Att ha hingst är inte lätt.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Samtidigt är det inte värt i de flesta fall att hantera/uppfostra hingstar/hästar som gått överstyr. Det är helt enkelt för farligt.
Jag har bland annat tagit hand om en hingst som bokstavligen klättrade på människor, alltså slog ner folk med framhovarna. Jag tycker inte TS häst verkar så farlig (alltså farlig i bemärkelsen att jag inte skulle klara av den), men som sagt det är ju möjligt att jag ändrar uppfattning om jag träffar den. Men hittills har ingen häst avskräckt mig och jag lever än ;)

Ska du nu ändå göra det så rekommenderar jag handskar (mot brännsår), hjälm och en säkerhetsväst.
Jag använder alltid hjälm + handskar när jag hanterar problemhästar som jag ännu inte känner.

Under min instruktörsutbildning (utbildning till NH-instruktör) berättade vår lärare att en av hennes duktigaste kollegor (känt namn) tagit emot en hingst med problembeteende. Det hade slutat med att hingsten huggt tag i mannen, slängt omkull honom i backen och stampat på honom.
Han hade turligt nog både hjälm och säkerhetsväst.
Min gamla NH tränare berättade något liknande, jag tror att hon fick svåra skador i ansiktet men hon hade också klart för sig hur det hade kunnat hända.

Och frågan är, är det värt att träna hästen för 2-4 veckors skull? Vi är snart inne i augusti och hästen lider inte av att bara vara på betet.
När den är kastrerad och det fått gå en vecka eller så kan du hjälpa TS, då jobbar du förhoppningsvis inte med en arg hingst längre.
Nu har ju inte TS tackat ja än, men om jag ska hjälpa till så tänkte jag mig något sånt. För jag tror inte problemen kommer lösas helt med en kastrering. Dessutom så är det just nu alldeles för varmt för att jag ska ha lust att jobba häst.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag tror att hela idén med att TS kastrerar och SEDAN tar hjälp av någon (Quick kanske?) för att börja hantera hästen är mycket god. TS har tappat förtroendet och känslan och är lite rädd för sin häst vilket innebär att det blir mycket svårare att arbeta med hästen.

Så om någon annan, utan bagage med sig, kan hantera den de första gångerna eller så länge som krävs tror jag att det är en kanonidé! Då kan TS få lite tid på sig att se vad som händer, lite tips och idéer från någon annan, någon att bolla lite tankar med och framför allt - hinna återskapa lite självförtroende innan hon själv ska ta över hanteringen av hästen igen.

Otroligt rart av Quick att erbjuda sig måste jag säga!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

TS behöver förutom hjälp med hanteringen efter kastrering antagligen hjälp att hantera hästen INFÖR kastration. Hästen är inte "säker" förrän han är drogad, men hur ska man lyckas droga honom om han attackerar så fort man försöker hantera honom? Veterinär med möjlighet att ge lugnande via distans växer inte på träd vad jag vet.

Vill också ge en eloge till quick som erbjuder sin hjälp, hoppas verkligen man kan komma till en bra lösning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 646
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 393
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 776
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp