Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag förstår att det inte är frågan om prestige för dig, eller att du vill bevisa något för dig själv elle rnågon annan. Samtidigt är det inte värt i de flesta fall att hantera/uppfostra hingstar/hästar som gått överstyr. Det är helt enkelt för farligt.

Det rä alltså inte en fråga om dina begränsningar, utan vad det är värt. Även de bästa har åkt på smällar av hästar.

Ska du nu ändå göra det så rekommenderar jag handskar (mot brännsår), hjälm och en säkerhetsväst.

Under min instruktörsutbildning (utbildning till NH-instruktör) berättade vår lärare att en av hennes duktigaste kollegor (känt namn) tagit emot en hingst med problembeteende. Det hade slutat med att hingsten huggt tag i mannen, slängt omkull honom i backen och stampat på honom.
Han hade turligt nog både hjälm och säkerhetsväst.


Klokt att varna, man vet ju inte på buke vem någon är. Men jag skulle nog också ha kunnat erbjuda att hjälpa tis lite om det hade varit närmare, jag tror nämligen inte att en kastrering i sej behöver göra en stor skillnad för ts nu, och jag tycker inte en period på bete utan mycket hantering är det optimala just nu för den. (även om ts säkerhet motiverar det) Den kommer nog inte att direkt bli en annan häst. Det kan ta lite tid och vissa beteenden kan handla om bristande förtroende också.

Jag undrar lite över om den går ensam nu och om den hanteras av någon annan än ts, går den ute dygnet runt? osv.

Det som hände kan hända om den som leder/hanterar brister i uppmärksamhet någon sekund, även med en lätthanterad hingst. En kompis blev huggen i ryggen på liknande sätt av en hingst som blev rasande på en annan hingst och så blockerad att den bara högg den som stod närmast, det hände i våras och personen är otroligt hästvan men just då i andra tankar bara. Det betyder inte att den hingsten är farlig eller svår att hantera för det, den är inte kasterard heller efter det som hände...


Det som hände ts är sånt som kan hända och faran är framförallt för den som saknar erfarenhet av hingstar och inte förstår det som händer och kan reagera. Visst kan det vara farligt även för en van person men den här hingsten har ju inte visat det tidigare och man ska väl inte överdramatisera heller.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Hur går det med hästen nu? Har inte sett något från TS på ett tag... Det vore intressant med uppföljning.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Vad jag tänkte på är om du ngn gång har haft PMS eller bara varit så arg så du spricker.... Det är den känslan som din häst förmodligen har haft. Massa hormoner som virrar runt i huvudet och iget vettigt sätt att ventilera det på. Nu tänker du mänskligt( såklart för du är ju det), men för hästen är det säkert över nu, vad som hände då hände då, att han reagerar ormigt nu är säkert en spegel för din egen osäkerhet och du beter dig olika än vad han känner igen.

Jag tycker fortfarande inte att du ska hantera hästen lös i en hage heller speciellt om du känner som du gör. Din säkerhet är viktigare än en häst.

Åtminstone var jag bor är en hel del hästmassörer och equiterapeuter travkarlar. Du kan ju höra dig för om någon av dem vill komma ut. Inte för massera din häst men hantera din häst. Ta ngn med hingstvana,.. Det kan ju vara tröstande när man ser "sitt monster" fungera vänligt och som vanligt. Hingstar brukar inte vara långsinta och vallacker är lättare att hantera det är därfär de flesta ridhästarna är just vallacker!

Du kanske kan hitta ngn snäll häst du kan rida litet istället nu i sommar så du får umgås med lätta hästar också. Jag tror ärligttalat att din häst är en trevlig häst- den var ju det förut i hela sitt liv enligt vad jag har förstått....
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag är ändå inne på att det är mycket mycket farligare att hantera hingstar som har problem, än valacker eller ston.

Jag tvivlar inte på quciks förmåga, jag tvivlar inte på att TS har en bra häst, jag varnar därför att hingstar som börjat gå till anfall är livsfarliga och kan bli hänsynslösa.

Personligen så skulle jag inte gratis arbeta med en häst som kan skicka mig till akuten. Sådant skulle jag ta betalt för och det bra betalt eftersom det är mitt liv och min hälsa.


Jag har hjälpt bukefalister med sina hästar, någon har haft lastproblem (som vi löst), andra har haft hästar som är buffliga, jag har också jobbat med "svenska vildhästar" (dvs hästar som är uppfödda på lösdrift och aldrig varit i kontakt med människor innan de kom till de nya köparna som 1 åringar) mm.

De har varit lätta, tom min gammelhingst har varit lätt.

Nu har jag ju inte sett TS hingst, det kanske är så att TS uppöever situationen på ett helt annat sätt än verkligheten är (det är vanligt) och hingsten har "bara" attackerat 3 ggr vilket är en bra sak (hellre det än regelbundet under lång tid).

Trotts det skulle jag gå fram med ytterst uppmärksamhet och ifrågasätta behovet av att hantera hästen.
Kastrering skulle ske i augusti, när i augusti sas inte men vi är i augusti om 2 veckor.
Hur mkt, och vad, kan hända med hästen på 2 veckors bete om den bara får gå och vara?

Kastrering brukar hjälpa, nu minns jag inte hur gammal hästen var men förhoppningsvis kommer den bli lugn igen iom att den har varit lugn och "bara" attackerat 3 ggr.


Jag ifrågasätter alltså inte quciks kunskaper, eller varför hon(?) väljer att göra detta, utan jag ifrågasätter behovet av att utsätta sig för en risk.



Som sagt innan så är det ädelt och gott att Quick vill hjälpa TS.


Och jag hoppas att hon väljer att använda hjälm, handskar och skyddsväst om hon tränar hästen, och att hon inte utsätter sig för onödiga risker.
Och att det kommer gå bra, jag tror det kommer gå bra, att jag varnar är för att det kanske inte gör det. (1% chans är en möjlighet)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag tvivlar inte på quciks förmåga, jag tvivlar inte på att TS har en bra häst, jag varnar därför att hingstar som börjat gå till anfall är livsfarliga och kan bli hänsynslösa.
Du tror inte att jag känner till hur hingstar kan vara?

Personligen så skulle jag inte gratis arbeta med en häst som kan skicka mig till akuten. Sådant skulle jag ta betalt för och det bra betalt eftersom det är mitt liv och min hälsa.
Jaha?

Jag har hjälpt bukefalister med sina hästar, någon har haft lastproblem (som vi löst), andra har haft hästar som är buffliga, jag har också jobbat med "svenska vildhästar" (dvs hästar som är uppfödda på lösdrift och aldrig varit i kontakt med människor innan de kom till de nya köparna som 1 åringar) mm.
De har varit lätta, tom min gammelhingst har varit lätt.
Jag tror inte vi har samma syn på hästar helt enkelt. "Vildhästar" är vad jag tycker bäst om att jobba med, dom är ju helt oförstörda så det är klart dom är lätta.
Kastrering brukar hjälpa, nu minns jag inte hur gammal hästen var men förhoppningsvis kommer den bli lugn igen iom att den har varit lugn och "bara" attackerat 3 ggr.
Om TS häst ser sig som ledare så kommer den göra det, kastrering eller ej.

Jag ifrågasätter alltså inte quciks kunskaper, eller varför hon(?) väljer att göra detta, utan jag ifrågasätter behovet av att utsätta sig för en risk.
Jag kommer inte utsätta mig för risker, annat än vanliga man gör dagligen t.ex. åka bil. Det är farligt att leva - man kan dö.

Och jag hoppas att hon väljer att använda hjälm, handskar och skyddsväst om hon tränar hästen, och att hon inte utsätter sig för onödiga risker.
Jag har redan svarat på att jag alltid använder hjälm + handskar när jag hanterar okända problemhästar. Säkerhetsväst skulle jag dock inte använda och ja, du får väl tycka vad du vill om det.

Och att det kommer gå bra, jag tror det kommer gå bra, att jag varnar är för att det kanske inte gör det. (1% chans är en möjlighet)
Tror du inte att jag själv är medveten om riskerna? Jag ser dock inte TS häst som ett monster, jag tycker inte ens att problemet låter stort.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag är ändå inne på att det är mycket mycket farligare att hantera hingstar som har problem, än valacker eller ston.

Absolut, det blir på en helt annan nivå om en hingst verkligen är på stridshumör och går till attack. Där är jag helt överens med dej.

MEn sen kan även en hingst ta över för att den sätter sej över den som hanterar den. Det får absolut inte hända särskilt med hingstar det är därför man måste hålla dem ganska kort redan från start, de måste veta reglerna.

I det här fallet låter det på ts beskrivning som en kombination av det här. hormoner och bristande respekt helt enkelt. JAg menar bara att det behöver nog kanske inte alls vara ett så stort problem i det här fallet om en erfaren person hjälper till. Men jag kan ha fel förstås.

Ang att vänta till efter kastreringen tänker jag så här:

Det som handlar om hormoner försvinner väl det mesta på ett par månader, i de flesta fall, men det är individuellt. MEn det som handlar om uppfostran försvinner inte förrän ts har fått hästens respekt.

Hästen kommer även efter kastereringen att under en tid reagera på andra hingstars utmaningar osv. Om inte ts hanterar hästen under denna tid så kommer problemen troligen att förvärras, den har gått i lugn och ro och fortsatta känna sej rätt hög i rang och kommer inte att sluta med det av sej själv. Så menar jag, två veckor är till kastreringen sen kanske minst två månader till. Därför tror jag ts behöver hjälp oavett. Den måste ju också efter kastreringen hanteras mycket med tanke på sår medicinering osv. Så det är nödvändigt att det fungerar då.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du har några bra poänger.

Det jag vill poängtera är:

Om hingsten tagit över pga att den tror sig vara högre i rang så ja, då ska det tas bort direkt. Och då kommer det vara lättare att ta tillbaka ledarskapet (eller iallafall bli högre i rang, ledarskapet förtjänas under en lång tid och inte på en dag men det vet du säkert).


Om hingsten tagit över pga hormoner, så kommer det förhoppningsvis försvinna när den kastreras. Den har trotts allt "bara" attackerat 3 ggr så chanserna är stora.
Men har den tagit över pga hormoner så kan den bli riktigt farlig om den blir provocerad.



I övrigt håller jag med dig om att en häst, och speciellt hingstar, mår bäst av att inte behöva vara ledaren i ett förhållande, med vissa undantag. Vissa hästar mår inte alls dåligt utav att vara ledare, men det är sådana hästar som inte utmanar människor heller.
Och i detta fall är det inte en sådan häst.


Sedan måste man tänka på ansvarsfrågan när man hanterar hästar som har problem (speciellt hästar som har problem).
Vad händer om den som hanterar hästen blir skadad och inte kan arbeta? Allt kan hända så det kan bli allt ifrån en veckas skadetid, till livstids skada. Så man måste se till att vara försäkrad.

Vad händer om Hästen skadar sig? Vem ska stå för veterinärkostnader om hästen är oförsäkrad? Eller självrisk om den är försäkrad.
Vad händer om hästen får en livstids skada, eller än värre, måste avlivas.

Det måste göras upp i förväg, i mitt fall att båda partner är där på "egen risk".

Jag Tror inte heller att det är någon stor fara i detta fall, men anser ändå att en varning är på sin plats iom att det är en hingst.

Jag vet att hingstar inte är monster, jag har trotts allt 2 egna.
Med det sagt vet jag också att hingstar Kan vara monster eftersom jag arbetat som hästskötare och hanterat sådana.



Sedan hoppas jag givetvis att allt kommer att gå bra och att ingen kommer till skada. Dvs jag hoppas det inte fanns något behov av min varning.


Jag har fått uppfattningen om att TS kunnat hantera hästen normalt de sista dagarna innan betet. Därför håller jag tummarna för att TS kan återta ledarskapet efter att hästen är kastrerad. Troligast med hjälp av utbildad person som kan ge tillbaka självförtroendet till TS.


Ja problemet med att sår ska skötas om finns. Det är definitivt ett problem om hästen inte går att hantera. Jag har fått uppfattningen av att hästen ställt till med problem vid ledning så jag hoppas att skötseln fungerar.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du tror inte att jag känner till hur hingstar kan vara?

Jag tror inget om dig. Jag vet inte vem du är.





Citat:
Personligen så skulle jag inte gratis arbeta med en häst som kan skicka mig till akuten. Sådant skulle jag ta betalt för och det bra betalt eftersom det är mitt liv och min hälsa./sammet

Jaha?

Jaha och inget. :)
Är du försäkrad?





Jag tror inte vi har samma syn på hästar helt enkelt. "Vildhästar" är vad jag tycker bäst om att jobba med, dom är ju helt oförstörda så det är klart dom är lätta.

Då har vi alldeles exakt samma syn.
Jag tycker dom är väldigt enkla att arbeta med. Dvs Svenska vildhästar (inte riktiga vildhästar). Och det var ju det som var min poäng. Att det inte är hingstar, en hingst (som inte är svensk vildhäst) är inte oförstörd. I de fall de är så som TS skriver, så har de fått möjligheten att skaffa sig olater.



Kastrering brukar hjälpa, nu minns jag inte hur gammal hästen var men förhoppningsvis kommer den bli lugn igen iom att den har varit lugn och "bara" attackerat 3 ggr./sammet

Om TS häst ser sig som ledare så kommer den göra det, kastrering eller ej.

1) Ledare blir du inte på ett tillfälle. Den som tror att man blir ledare på ett tillfälle tror fel. Människan kan däremot bli högre i rang, än den är just nu, på ett tillfälle.

2) Beror problemet på hormoner och att hingsten slagit över (metalt) så kommer det krävas mycket (och flera tillfällen) av TS för att ta tillbaka sin rang. Kastrering kommer hjälpa.
Förhoppningsvis har hästen inte mentalt slagit över.



Jag kommer inte utsätta mig för risker, annat än vanliga man gör dagligen t.ex. åka bil. Det är farligt att leva - man kan dö.

Isåfall är du fel ute.
Såvida du inte tror att du kan stå på andra sidan staketet och titta på hästen och därmed hjälpa TS. Vi utsätter oss Alltid för en risk när vi är med hästar, eftersom de är levande, självtänkande individer som reagerar mycket utifrån instinkt.
Även den snällaste av alla hästar kan bli skrämd, eller snubbla, och skada en människa. Den som håller på med hästar ska veta det.

Det är alltså den risken jag pratar om.
Inte huruvuda du är kunnig att kalkylera riskerna i att bli attackerad.
Jag har redan svarat på att jag alltid använder hjälm + handskar när jag hanterar okända problemhästar. Säkerhetsväst skulle jag dock inte använda och ja, du får väl tycka vad du vill om det.

Och här tycker jag du tänker dumt, att utesluta säkerhetsväst helt och hållet utan att ens ha sett hästen.



Tror du inte att jag själv är medveten om riskerna? Jag ser dock inte TS häst som ett monster, jag tycker inte ens att problemet låter stort.

Jag sa aldrig att hästen är ett monster. :grin:
Det är dina ord.
Jag har 2 egna hingstar och vet väl om att hingstar inte är monster, och är en av de som förespråkar att hingstars också är individer.


Eftersom du helt uteslutit säkerhetsväst så nej, då kan du inte vara medveten om riskerna. Du är troligast medveten om flera risker men inte alla.
Nu hoppas jag att TS häst inte tillhör den riskzonen, men det kan inte avgöras i en tråd. Det kan inte avgöras med 110% säkerhet förrän det är försent.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag kastrerade ett halvblod när han var 9 han var väl inte direkt hingstig när där inte var ston, men när där var det var han omöjlig. Det gick bra, de sövde honom och la honom ner för de var oroliga för framfall (heter det så?).
Han funkade jättebra sen, men visst han uppvaktade och "betäckte" vårt ponnysto, men det gick att gå och hämta honom utan problem. Han blev mycket mildare i hanteringen.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Hur känge tog det för honom att lugna ner sig efter kastreringen?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Då har vi alldeles exakt samma syn.
Jag tycker dom är väldigt enkla att arbeta med. Dvs Svenska vildhästar (inte riktiga vildhästar). Och det var ju det som var min poäng. Att det inte är hingstar, en hingst (som inte är svensk vildhäst) är inte oförstörd. I de fall de är så som TS skriver, så har de fått möjligheten att skaffa sig olater.
Okej, jag trodde inte att du tyckte de var lätta eftersom du tog upp det som exempel typ "dessa är lätta i jämförelse med TS häst". Eller ja, det var så jag tolkade det: alltså att du menade att de var ganska svåra men ingenting i jämförelse. Men då missförstod jag.


Isåfall är du fel ute.
Såvida du inte tror att du kan stå på andra sidan staketet och titta på hästen och därmed hjälpa TS. Vi utsätter oss Alltid för en risk när vi är med hästar, eftersom de är levande, självtänkande individer som reagerar mycket utifrån instinkt.
Även den snällaste av alla hästar kan bli skrämd, eller snubbla, och skada en människa. Den som håller på med hästar ska veta det.
Min poäng var att man ständigt utsätter sig för risker, t.ex. genom att åka bil.

Eftersom du helt uteslutit säkerhetsväst så nej, då kan du inte vara medveten om riskerna. Du är troligast medveten om flera risker men inte alla.
Vad bra att du kan avgöra om jag är medveten om risker eller ej :idea: Dessutom genom om jag använder säkerhetsväst eller inte. Du tror inte att jag faktiskt kan vara medveten om riskerna men ändå väljer bort säkerhetsväst? Som när jag sätter mig i en bil trots att jag vet att jag kan dö, eller som när jag åker skidor utan hjälm (sällan numera, men det händer om det är väldigt varmt)?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Att du utesluter säkerhetsväst helt är vad jag syftar på.
Kör du bil utan säkerhetsbälte, alltid, oavsett om du ska köra rally eller bara till ICA 100 m bort?


Jag använder inte säkerhetsväst som regel.
Däremot skulle jag vara öppen för tanken på att jag kan behöva en om jag ska arbeta med en häst som anfaller.

Har du ingen säkerhetsväst och inte kan hitta någon att låna och Därför inte
kan använda en så är det en helt annan fråga.


Är du försäkrad? Något du bör ta i beaktning om du ska träna andras hästar, speciellt hästar som attackerar.
En skada tar en sekund att få, och kan finnas kvar och göra att du inte kan jobba resten av ditt liv.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Att du utesluter säkerhetsväst helt är vad jag syftar på.
Kör du bil utan säkerhetsbälte, alltid, oavsett om du ska köra rally eller bara till ICA 100 m bort?
Jag kör aldrig utan säkerhetsbälte då jag inte anser att det är jobbigt på något vis att använda det. Dock åker jag som sagt skidor utan hjälm ibland p.g.a. värme trots att jag vet riskerna med det, och hanterar hästar utan säkerhetsväst, trots att jag vet riskerna.

Har du ingen säkerhetsväst och inte kan hitta någon att låna och Därför inte
kan använda en så är det en helt annan fråga.
Jag har en säkerhetsväst som jag använder om jag ska hoppa stora hinder, terräng eller rida extremt svårridna hästar.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ok, skulle du ta den svåraste backen utan hjälm? Låt säga för att det var varmt ute?

Jag säger inte att du Måste ha på säkerhetsvästen, jag föreslår att du ska ta med den, utifall att du inser att den behövs. Då går den ingen nytta hemma.
Sen om den ligger på stallbacken 10 meter bort fårn dig och hästen och väntar är en annan sak.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ok, skulle du ta den svåraste backen utan hjälm? Låt säga för att det var varmt ute?
Ja.
Jag säger inte att du Måste ha på säkerhetsvästen, jag föreslår att du ska ta med den, utifall att du inser att den behövs. Då går den ingen nytta hemma.
Sen om den ligger på stallbacken 10 meter bort fårn dig och hästen och väntar är en annan sak.
Haha, men va? Den gör väl ingen nytta om jag inte använder den? OM jag skulle tycka att det var så illa att jag behövde säkerhetsväst så skulle jag inte välja att jobba med hästen. Men nu har inte ens TS tackat ja till hjälp så.

Jag är nyfiken på hur du kan avgöra att jag inte är medveten om alla risker bara för att jag väljer bort säkerhetsväst?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har aldrig sagt att hon inte kan avgöra det själv.

Ja det är hennes liv, å andra sidan är det TS häst som skadar (om det händer ngt) så det är egentligen inte bara quci själv det handlar om.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag är nyfiken på hur du kan avgöra att jag inte är medveten om alla risker bara för att jag väljer bort säkerhetsväst?


Jag kan knappast tvinga dig till att ta på dig säkerhetsväst.

Du säger att du använder den om du hoppar högt eller rider teränghinder.
Varför väljer du bort den när du arbetar med en häst som attackerar?

Att du väljer bort säkerhetsvästen säger mig att du inte är medveten om vad som egentligen kan hända, och det blixtsnabbt.
Att du inte ens vill ta den med säger mig att du verkligen inte är medveten.

Det bevisar för mig att du inte är på det klara med vad en hingst kan göra, även om du hållt på med en hingst som klättrat på folk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 313
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 208
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp