Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du säger att du använder den om du hoppar högt eller rider teränghinder.
Varför väljer du bort den när du arbetar med en häst som attackerar?
Jag tycker det är klumpigt med säkerhetsväst, när jag rider är den inte alls lika mycket ivägen som när jag står på backen.

Att du väljer bort säkerhetsvästen säger mig att du inte är medveten om vad som egentligen kan hända, och det blixtsnabbt.
Att du inte ens vill ta den med säger mig att du verkligen inte är medveten.
Jag tycker att du läser in väldigt mycket i detta.

Det bevisar för mig att du inte är på det klara med vad en hingst kan göra, även om du hållt på med en hingst som klättrat på folk.
Jag har sett vad hästar och hingstar kan göra. Jag tror som sagt vi har väldigt olika syn på hästar och hästhantering, men detta är väldigt OT så jag föreslår att vi lägger ner diskussionen eller fortsätter över pm, om du vill.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Herregud! :crazy:

Har du på dig hockeyutrustning bara för att "Denna hästen stegrade en gång på mig som föl" eller?

Om hon/han nu vill hjälpa TS och säger sig ha kunskap till detta så är det väl toppen? Kanske TS kan "få tillbaka" sin häst! :laugh:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jasså du har vaknat igen?

Har du skaffat dig mer hingstkunskap nu?

Jag har nog mer kunskap än dig, så nej, jag har inte på mig hockeyutrustning, som inte skulle hjälpa inom hästhantering... :grin: (lär dig lite mer om du ska försöka dig på att förolämpa folk...).
Skulle jag hantera en häst där behovet av säkerhetsutrustning fanns skulle jag välja hästrelaterad utrustning.

Och mina hästar, 2 st mycket väluppfostrade hingstar, behöver inget mer än en simpel grimma, även om de passerar stohagen med brunstande ston.

Av den anledningen att jag inte behöver bråka med dom.

Men då är det ju så att jag uppfostrat dom.


Hur går det med ditt "hårda sto"? :grin:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja nu var hon ju inte hård, utan en häst med vilja! :laugh:
Det går riktigt bra, hon uppför sig och vi rider utan problem, tackar som frågar! :grin:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag var assistent vid en liggande kastration av en nästan helt vild hingst, och löste problemet mha shejping. Shejpade honom att ställa sig stilla med halsen nära ett staket bestående av breda, liggande brädor med stora mellanrum. Vet. kunde på så vis komma åt att spruta utan att hästen uppfattade denne som något hot. (Jag stod inne hos hästen och hjälpte den att lägga sig rätt när den föll.

Något liknande borde gå utmärkt med en "farlig" häst, om man ställer den vid en vinkel, så att både tränaren och vetten står utanför varsitt staket.

Självklart bör staketet vara modell boxvägg, dvs helt tätt lite drygt en meter upp och först över det ha mellanrum, för att minska risken för att hästen fastnar när den faller.

Kastrationen av "vilden" gick förövrigt jättebra.

Till TS vill jag bara hälsa att jag tycker du ska vara väldigt försiktig med vem du anlitar som tränare/hjälp. Enstaka referenser på annars anonyma personer skulle jag inte lita på, utan vänd dig till en erkänt duktig och erfaren människa. Risken är att en okunnig gör saken sju resor värre än det redan är.

/Migo
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag vet att han kan vara hård ibland.

Men nu pratade jag om hans energi.

Jag vet ingen annan som kan ha 40 hundar (mest rottisar & kampkorsningar) som alla har skadat människor och hundar mycket mycket allvarligt tillsammans i en lugn och trygg folk.
Men räcker det med CM nu?

Jag bara måste.....Vet du INTE att alla hundar i Ceasars flock är kastrerade??!! Därför att Ceasar hävdar att sexualdriften skapar så mkt frustration och spänning i hundarna!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

JO? :laugh:

Men det är fortfarande mycket farliga hundar! (Om du läser på vad dessa gjort innan de kom till honom)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja, det är inte lätt att vara hundguru när man är så inkompetent inom beteendevetenskap att man måste både prygla, strypa, elchocka och kastrera hundarna för att de ska "fungera". Vad gör man inte för lite utrymme i TV och en tjock plånbok :crazy:

/Inget fan av medeltida pedagogik.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja, det är inte lätt att vara hundguru när man är så inkompetent inom beteendevetenskap att man måste både prygla, strypa, elchocka och kastrera hundarna för att de ska "fungera". Vad gör man inte för lite utrymme i TV och en tjock plånbok :crazy:

/Inget fan av medeltida pedagogik.

:bow::bow:

Jag lägger mig inte i hingstdiskussionen, tror inte att jag kan tillföra något vettigt där ändå (även om jag följer den med intresse). Men i hundvärlden har Cesar återinfört många av de gamla "träningsmetoder" som borde dött ut för länge sedan, och dessutom blir han beundrad för det. Tragiskt.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har fortfarande inte förstått varför du framhåller Cesar som "bra", men hingstägaren som slår till sin hingst i rätt sekund som "dålig".

Den förstnämnda är väl den mest våldsamma?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har läst lite slarvigt bara det första inlägget, så ursäkta om jag har missat nåt.

Men detta... Låter livsfarligt!! Jämför med hundar... Hade man låtit en hund gå kvar som hugger folk? Vettigt folk tar bort en hund som morrar och nafsar när den vaktar maten, akut avlivning om hunden hade huggit folk i nån kroppsdel och som varit j*vligt svår att hantera.

Tänk om hästen får in en okänd person i hagen av misstag, kanske ett barn, och ger sig på denna. Låtit ta bort hästen hade jag gjort om kastrering inte hjälpte första två veckorna. Han mår uppenbart dåligt eftersom han har detta beteende. Annars kastrera omgående, helst igår.

Jag kastrerade akut en ponny mitt i högsommaren (juli) förra året, men han fick stå inne hela första veckan och inne i stallet var det svalt och skönt, minimalt med flugor. Han fick penicillin förebyggande pga värmen och jag fick leda honom på promenader två gånger om dagen för att hålla svullnaden nere.

Det svåra var att hitta vet som var villiga att kastrera. Berätta om hästens problem så kanske de går med på kastrering.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Min personliga reflektion är att det kan vara så att det reagerades occh uttalades innan det tänktes och därifrån har personen låst sig i ett tänk som den vägrar gå ur, även om den inser att den har fel...



Om ceasar:

Jag har också hört att Ceasar inte alls är så trevlig som så många vill ge sken av.
Men så har jag inte sett nog mkt på TV och inte varit på ngn clinic med honom, så jag har ingen personlig fast åsikt om det hela mer än den jag får läsa här. Och den jag läser här gillar jag inte alls. Är den sann hoppas jag att svensk TV skutar visa hans program.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

I TS fall är det pga ekonomi (som jag uppfattat det) som hon (han?) väljer att vänta.
Någonstanns i tråden skrev TS något i stil med att pengar för kastrering kommer i augusti.
Kanske faktura skulle funka?

Ang box, så är ju frågan om det är en bra ide eller inte. Kan hända att hästen blir mer aggresiv av att inte få röra sig. Svårt att avgöra innan.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja nu var hon ju inte hård, utan en häst med vilja! :laugh:
Det går riktigt bra, hon uppför sig och vi rider utan problem, tackar som frågar! :grin:

Vad bra, då har hon slutat bita dig och komma in när du longerar henne!? :idea:
Skönt att sådant löser sig så snabbt.


Ceasar är uppenbarligen inte så där duktig som du vill tro. Kanske dags för dig att lägga ner den diskussionen med? Så du inte gör bort dig igen, ännu mer.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

I TS fall är det pga ekonomi (som jag uppfattat det) som hon (han?) väljer att vänta.
Någonstanns i tråden skrev TS något i stil med att pengar för kastrering kommer i augusti.
Kanske faktura skulle funka?

När vi kastrerade vår hingst på ATG kliniken i Malmö så var vi beredda att betala hela summan kontant ( 6000:-) men till vår förvåning så skulle dom skicka faktura. Det blev mycket smidigt och fakturan dök upp ungefär 10 dagar senare.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag har läst halva tråden nu, mycket intressant tråd. Jag skrattade högt ibland när jag läste om att pussa hingstar tillrätta... VEM vågar ge en "knäppa-på-mulen-tillrättavisning" en stor 550kghäst under anfall, med öppet gap och bakåtstrukna öron. Inte jag iallafall. Jag hade slagits tillbaka för att rädda mitt liv...

Det finns annars massor med kloka råd och intressanta tankar. Vilka duktiga hästmänniskor det finns och kul att få ta del av allas erfarenheter här på buke.

Jag inser nu hur lyckligt lottade vi är, med våran egna hingst.
Jag har en supertrevlig ponnyhingst som mina småbarn hanterar själva men han är 13 år nu och det har inte varit helt problemfritt alla gånger under de 5 år vi haft honom. Även nu när jag anser att han är 99% idiotsäker så kan det "smälla till" av hormoner speciellt i ny miljö och bland nya hästar.
Det är inget som sker successivt utan det sker på en millisekund. Från en supersnäll barnponny till ett skrikande monster...

Det finns en anledning till varför man har åldergräns och tränstvång på att hantera hingstar på tävlingsplatser, hur snälla de än är.


Ja nu är det snart augusti, och det är dyrt att kastrera varmblod, de brukar har jag för mig alltid kastreras liggande, min veterinär sa att de ofta är trånga så att det är svårt att kastrera stående.

Hoppas TS att det löser sig för dig. Jag beundrar att du vågar fortsätta med din häst, själv är jag ganska feg nuförtiden när det gäller uppstudsiga hästar. Jag föredrar snälla gamla halvtröga djur så här på ålderns höst.

För 15 år sen så hade jag utan att tveka sett det som en utmaning att hålla på med en häst som TS hingst, men man blir klokare med åldern, mindre rörlig dessutom och man inser att man inte längre är odödlig.

Jag ska läsa färdigt tråden nu, och följer den sen med intresse, det finns massor med mer att lära sig om både hantering av hästar och hundar upptäckte jag. Lycka till.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

så är det hos oss också, och alla andra kliniker jag varit på... dock brukar betalningstiden endast ligga på 10 dagar, men det går säkert att be om att få 30 dagar... alternativt ringa till dem när man redan fått fakturan och förklara att pengarna kommer... snart :angel:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Tack quick för erbjudandet ! Dunder snällt. Du kan skicka ett pm om du fortfarande vill komma och kolla pån :)

I lördags fick jag * hör och häpna* på honom munkorgen. Han stog trött och snällt och väntade med huvudet utanför grinden när han såg att jag kom.
Kunde lugnt och sansat sätta på munkorgen och justera så att den skulle passa ( vilket den iaf inte gjorde ).

Och sen var det dags att gå ut från hagen och börja den lilla biten in till stallet.
Som vanligt är det lugnt vid utgången och stängning av hagen..sen efter 1 m börjar han hingsta sig och blir så jävla grinig och ska springa före som en banan helst.
Men med munkorgen vågade jag iaf säga åt honom.
Vi klarade oss till stallet , självfallet var 2års hingsten inne tillsammans med 3 ston.
Men såfort vi kom in i duschen så blev han min lugna korv igen.

Kollade igenom herrn, borstade, kratsa hovar. Fick äntligen bort kardbollarna! Sprutade flugmedel för fullt, vilket inte är helt ok enligt honom. Men han uppförde sig bra. Som han har gjort efter de andra attackerna.

Det enda jag uppfattar honom som är "hästarg". Antingen ska han göra sig snygg och stor eller så är han den där som kommer från helvetet. Det är bara att välja.
Annars vid hantering och allt vad där hör till är han som en klocka.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Du verkar nog inte veta hur det är att hantera en tuff/farlig häst övehuvetaget.

Nu har jag bara haft ston och valacker. Men dom två hästar jag älskat mest har varit riktigt jävlar. Ponnyn gjorde utfall, vände sig på en femöring och sparkade tills jag tröttnade en vacker dag, tog med mig pisken in i boxen och när han vände sig om för att slå slog jag honom över rumpan. Han var också elak mot främlingar. Min mamma jagade han upp på en sten i hagen tills jag fångade in honom. Han kom alltid springade mot mig i hagen med öronen bakåt men jag behövde oftast bara höja handen så stannade han.

Mitt fullblodsto är en elak :devil:
Dock har hon nog inte alltid varit så, det har kommit efter en jäkla massa daltande från andra ägare. Hon har testat mig flera gånger och kommer nog fortsätta. Desutom har hon lite hingsbetende eller vad man ska säga. Hon har försökt slå ner mig med frambenen en gång när hon snetände när jag skulle spola av henne efter ridningen men då gjorde jag som sammet gjorde på sin hingst, sparkade henne i bogen, blev jäkligt förbannad.

Min mammas pojkvän har berättat om sina hästar han haft, mycket hingstar och elaka ston. Och han säger det att när en häst oavsett kön går till attack ska man aldrig backa, hästen ska sättas på plats direkt utan kompomisser ( hur stavas? :P)

Det är stora djur vi har att göra med. Och vi är små. Jag vet bara vad som händer om du låter en hund få övertaget, vill inte veta hur det skulle bli om en horminstinn hingst fick det.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Vad roligt att höra att Du hittat ett sätt som fungerar för Dig och Din häst, lycka till.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 313
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 208
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp