Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maui fuxen såg ju superläcker ut.. vad är det för stam på den? Varför har ni den? Har ni inte tillräckligt många?

Idag har vi terrängtränat igen hos Johan, hoppas den braiga känslan håller i sig på söndag! Det var en fotograf där så det kanske blir en bild eller två på mig :)
 
Senast ändrad:
Så fint det ser ut @Novali01 :)
Verkligen proffsigt. Så roligt att åka utomlands och tävla.

@fio Fuxen är efter Cartier - Irco Mena. Hon är 7 år men hade mest gått i hagen innan vi tog henne. Ägaren har fött upp henne och har mamman kvar. Hon är den sista avkomman så hon vill behålla henne för att ta föl nån gång. Till dess vill hon att hon ska tävlas och få lite meriter. Var himla petig med allt innan vi fick låna henne men sen har vi inte sett röken av henne. Har haft henne sen i juni.:crazy:
När hon inte fungerade i vintras och vi ville lämna tillbaka henne så fick vi inte för hon hade lånat ut mamman också och hade inte någon häst hemma längre. Egentligen har vi ett avtal med 3 månaders uppsägning.
Nu gillar Sara henne och jag rider lite dressyr så hon passar oss båda. Vi har 4 hästar med lånehästen men det är ju alltid en som är sjuk :cry:.
Funderar dessutom på att betäcka Hedda så det är ganska lagom just nu.;)
Lycka till på fälttävlan.
 
Såg otroligt fint ut @Novali01 :)! Är imponerad! Att det finns goda pizzor och lite gott vin gör sällan saker sämre;)!

@Maui: Har oxå undrat över vilka hästar som är vilka:confused:! Roligt med fuxan som funkar bra till både och! Klara med hingstval?

Ska iväg med lilla Fransi till vår hemmatränare. Spännande!
På måndag åker vi och kollar på uppfödarens häst. Tror den är för "mycket" häst för oss och den hoppas inte heller fast det sa uppfödaren att det gör "dom" ( hennes uppfödningar) så det är inga problem:D. Samtidigt vore det underbart att få en färdig häst där grunderna är så väl lagda, den är ju utb msv:b men liksom inte tävlad och inte i tävlingsskick för det kanske idag.

Frågan är hur viktig den biten med hopperi är..tant och gymnastikhoppning räcker långt och äldsta dottern får väl ta Loppan till deb. och en meters hoppning i framtiden. Det tror jag hon skulle älska min röda..

Dumt att inte inte kolla. Hoppas Fransi sköter sig idag och jag hittar lite spakar :)!
 
Såg otroligt fint ut @Novali01 :)! Är imponerad! Att det finns goda pizzor och lite gott vin gör sällan saker sämre;)!

@Maui: Har oxå undrat över vilka hästar som är vilka:confused:! Roligt med fuxan som funkar bra till både och! Klara med hingstval?

Ska iväg med lilla Fransi till vår hemmatränare. Spännande!
På måndag åker vi och kollar på uppfödarens häst. Tror den är för "mycket" häst för oss och den hoppas inte heller fast det sa uppfödaren att det gör "dom" ( hennes uppfödningar) så det är inga problem:D. Samtidigt vore det underbart att få en färdig häst där grunderna är så väl lagda, den är ju utb msv:b men liksom inte tävlad och inte i tävlingsskick för det kanske idag.

Frågan är hur viktig den biten med hopperi är..tant och gymnastikhoppning räcker långt och äldsta dottern får väl ta Loppan till deb. och en meters hoppning i framtiden. Det tror jag hon skulle älska min röda..

Dumt att inte inte kolla. Hoppas Fransi sköter sig idag och jag hittar lite spakar :)!
Lycka till idag, men du vet ju inte riktigt själv vad du vill.;) Men varför skulle inte den andra hästen gå att hoppa? Rivica har ju inget hopp i sig alls och fungerar jättebra. :D

Vi har alltså 3 egna hästar
Rivica -06 min dressyr häst som både jag och Sara hoppar
Hedda -99 Saras hopphäst
Marco -08 Saras hopphäst (som jag nästan aldrig rider)
Ratzia -08 lånehästen som Sara hoppar och jag rider låga dressyrtävlingar på

Sara hade nästan bestämt sig för Corporal men så såg vi att han slutade redan till midsommar. Känns ju rätt dumt med ett gammalt sto som inte har varit dräktigt. Kan ju ta flera försök..
Får nog tänka om. Just nu går hon ju fint så Sara börjar vara inne på att vänta ett år, men blir hon säkert skada i augusti :crazy:
 
Håller tummarna för dig på söndag, @fio kommer gå superbra!:bump:

Ja den italienska lilla syltan var fantastisk! Stenugnsbakade pizzor som var supergoda och ett rödvin som bara slank ned....:idea::D

Vilken grej att rida på det där! Det ser ju jättehäftigt ut!
Och perfekt att få runda av med lite pizza och vin.

Kl

Jag var med en tjej från stallet på tävling igår. Jag jobbar hennes häst för hand en del och var nyfiken och hade tid.
Det var en häst som hade samma far som min, dvs inte morfar BB.
Det lustiga var att trots duktig ryttare som jag tycker hanterade spändheten väl och avvägt ballade den ur rejält. Det må ju vara hänt. Men HUR den ballade ur var intressant. Exakt rörelse mönster och val av rörelser som min.
Den triggade på samma saker och reagerade på exakt samma vis som min gjort förr.
Mycket intressant! Kan absolut vara en slump bara. Men klart ngt jag noterar..

Väl hemma red vi vår läxa på stora utebanan. Försökte rida mest enhändigt och hålla våra exakta linjer i fyrkanten.
Fick hyfsad feeling och märkte att det gick att verkligen ställa exakta krav i både form, linje, tempo och takt.
Han sneade till i det förvända i galopp när jag satte KRAV på exakt linje och exakt balans i manken och eftergift. Men jag bara fortsatte och han släppte till. Kul! Det var nytt!
Han fick super trav efter det.
Jag kommer ner i sitsen bättre i det enhändiga med.
Efteråt tog vi en skogsprommis med en kompis. Mysigt!
 
Vilken trevlig stam på fuxen @Maui !

Eftersom jag har så mycket tur så står fullblodet med båda framhovarna i gips. Just sayin'.

Jag som nästan hade tänkt att skicka Hille till dig då han behöver ridas.. tror jag ångrar mig nu ;)

Fy hur kan man ha sådan otur?? Ingen hovböld då eller?
 
Jag som nästan hade tänkt att skicka Hille till dig då han behöver ridas.. tror jag ångrar mig nu ;)

Fy hur kan man ha sådan otur?? Ingen hovböld då eller?

Hille är alltid välkommen! Så länge han kan gå med några ston så ;)

Jo, faktiskt. 4 stycken om vi ska vara ärliga. 3 på en hov och 1 på den andra hoven. Lilla bruna tror ju hon ska dö av det, det gick inte att få ut henne från boxen, hon äter inte osv. Så det ä bara att åka in till kliniken och fixa det snabbt. 3 st verkades upp förra veckan och 1 igår. Idag, peppar peppar var hon ohalt när hon skulle gå ut i hagen. Hon har hösilagetofflor på sig också. Hon ska skos nästa vecka, varmt och ev med sulor.
 
´No hoof no horse stämmer ju rätt väl på fullblod. Haft ett enda o hon hade också dåliga hovar så efter det inget fullblod mer och jag är väldigt noga med att hovarna är bra på de hästar jag köper.
 
Nackdelen är att hon har tunna sulor och min hovis verkade för mycket. Enligt klinikhovisen är det bra kvalité på hovarna, dock då tunna sulor. Alltid lär man sig nåt :D jag är ganska duktig på hovar nu efter den gråa och nu den bruna.
 
Halloj på er! Nu är vi hemma från vårt äventyr o herregud vilken resa det varit!:bump: Tävlingsplatsen går ju knappt att beskriva, är så storslaget att man blir helt tagen! Harriet har varit en klippa men resan tog på krafterna, är så himla nöjd med vår insats iaf, tänk att jag inte ens vågade hoppa 80 cm i januari o nu går jag banor upp till 120 utan att blinka o styr sen glatt på maxade oxrar o tycker det är lattjo lajbans! Film kommer lite senare, men ett par foton bjuder jag på så länge!
Gud vad du är modig! Och vad ni är duktiga :bow:
@SkorpSmulan

Åh, vad roligt att ni tävlat! Och att det också gick så bra! Heja er!

Ang att jag tycker jag rider illa ibland eller nu tycker jag blivit fläskig hoppas jag att du inte på allvar börjar noja själv!
Jag jobbar ju med ridandet och bör hålla en viss nivå där och konstant utvecklas iom det. Jag vill ju också rida svårklass dressyr någon gång under livet.
Iom att jag är sjuk blir jag väldigt frustrerad då min kropp sätter stopp för saker och jag måste backa då och då iom ofrivilliga långa vilor.
Det är frustrerande när elever som alltid både suttit och ridit sämre börjar komma förbi ens nuvarande nivå.

Att jag gått upp i vikt är ett problem iom att jag får mer ont då. Det blir också tyngre och svårare i jobbet på många sätt. Muskler får jag gärna mer av. Men bukfett, som jag får nu av mediciner och lite för mkt gott, gör egentligen bara mitt liv jobbigare.

Så jag hoppas jag inte ger dig konstiga ideer! För jag är extremt driven i vissa saker. Och kan tendera att vara FÖR driven! Så mig ska man inte ta efter på den fronten!

Du och din häst är superfina! Och du har mer aktuell tävlingsvana än mig! ;)
Tack tack :)
Ja jag förstår, delvis.
Vilka underbara,ärliga, härliga bilder @tuaphua :D! Taggade ur film ? Den vill vi se isf;)..

Tog en barbacka mystur på Proppis, behövde sortera mina tankar lite;)..
Sen tog jag "mod" till mig och ringde hennes uppfödare för att kolla vad hon menade med Loppis "kusin"..
Alltså den häst som @Novali01 tyckte skulle passa oss very well .

Jag är ju mer nervös att vi liksom är för enkla och dåliga och med vaga ambitioner, uppfödaren bara garva när jag sade det:p.
Hon ser hellre att hennes hästar har det bra, blir uppskattade och att ryttarna är lyckliga över dem. Nog en sanning med verifikation men,men..
Vi åker troligen på måndag iallafall. Känns ju dumt att inte nappa på den möjligheten även om hon kanske inte alls fungerar för mig/oss..

Dessutom, hur trökigt och bökigt det än är så bör man ju kanske titta på fler hästar för att bilda sig en uppfattning.

Provhästen Fransi kan vi ju suga på med, hon är fantastiskt snäll och okomplicerad, förstår att dottern liksom känner för henne, det gör jag med även om jag inte riktigt tycker mig hittat knapparna att liksom rida ihop henne men det kanske reder sig på fredag? Jobba med att hon ska ta mer vikt i bak. Tror det är min kassa ridning som gör´t..
Ska be tränaren att vi iallafall lägger fokus på det + min sits:p!
Åh, det är klart ni ska prova den andra hästen. Vad spännande. Inte tänka att den är för bra för er.

Vilken trevlig stam på fuxen @Maui !

Eftersom jag har så mycket tur så står fullblodet med båda framhovarna i gips. Just sayin'.
Men vilket skit :(
 
I helgen blir det träning för hela slanten då min favorittränare kommer upp. Imorgon ska jag och medryttaren rida varsitt pass och på söndag rider jag ett pass.
Förra året var jag ju så otroligt besviken då det inte alls blev som jag hoppats ( det var snöstorm precis bara dom minutrarna jag red och sol annars och jag fick bara skritta i 15 minuter per pass. Så sjukt besviken) men i år ska vi åka till ridhus så att iaf inte vädret kan påverka.

Sen ska jag även titta på en häst imorgon och provrida. En välutbildad halvblodskorsning. Dock mest westernriden vad jag förstod och jag vill ju rida "vanlig" dressyr. Vet inte om det blir konstigt för hästen?

Jag har nu fått 3 bra svar. 3 hästar som jag ev skulle kunna få ta på foder för senare köp. 3 som är fruktansvärt intressanta.
Den ena vet jag dock inte om ägaren fick skrämselhicka efter att jag skickade en ridfilm och några bilder för sen har hon inte hört av sig mer :( Synd i så fall för det var den hästen som jag verkligen gick i gång på. Om hon nu fick det så tycker jag iaf att man kan höra av sig. Men vi får se hon pratade ev om att komma och titta när jag rider i helgen.

Det här blev plötsligt fruktansvärt spännande. Jag hade mest räknat med att typ ta nån gammal travare på foder ett tag men nu blev det liksom på allvar. Nervöst.
 
Hade ju också ett fullblod en kort period. Min "fördom" om nervösa tittiga fbl kom iallafall på skam, klok, sensibel men rätt trygg och tio gånger mindre dumtittig än mitt dåvarande swb. Tyvärr var hon rätt skör..

Myst med Loppan! Bara stå och luta sig mot den tjocka magen är så :love:!
Var ju iväg med provhästen men tyvärr var tränaren sjuk:(.

Det är inge enkelt med hästletande heller, den ska vara billig, snäll och någorlunda ridbar å inte för gammal och någorlunda frisk. Är för feg för hästhandlare. Dottern gillar ju provhästen, jag med men finns kanske lite mycket frågetecken.. Läser annonser som en liten blå men ptja..

Min förra tränares man erbjöd och komma och provrida när Jan från Danmark kom med hästar men jag vill liksom inte handla så..:(
 
Jodå..det har jag. Fick en del bra, en del som inte riktigt läst vad jag skrivit och så vidare. Spännande @SkorpSmulan att du också letar:)!

Det som är svårt är ju att "vår" häst ska fungera till två ev tre ryttare..Nu har jag iof bestämt att äldsta dottern som gillar hoppning kanske får stryka på foten..Hon rider ju ponnyn och sen när han säljs i höst så börjar vi ju ev. lulla igång Loppan så smått. Då kan hon ju börja hoppa henne nästa vår kanske?
Men jag tar gärna en hopphäst bara den är någorlunda välriden och i framtiden går att tävla lätta klasser dressyr på:).

Det är ju det som är fördelen med uppfödarens häst, hon vill ju att vi ska testa en månad eller två innan köp isf. Men jag drar inga växlar/förhoppningar öht om den innan vi varit där, rädd att den är het och lite svår även om den är bra utbildad. Fast uppfödaren säger att hon är "stor och snäll". Måste lura dottern med. Hon kommer tycka den är stor..Men visst är det så att man vänjer sig himla fort;):D???

Den är nog bara strax över 170 så ingen så´n gigant..
 
Hade ju också ett fullblod en kort period. Min "fördom" om nervösa tittiga fbl kom iallafall på skam, klok, sensibel men rätt trygg och tio gånger mindre dumtittig än mitt dåvarande swb. Tyvärr var hon rätt skör..

Myst med Loppan! Bara stå och luta sig mot den tjocka magen är så :love:!
Var ju iväg med provhästen men tyvärr var tränaren sjuk:(.

Det är inge enkelt med hästletande heller, den ska vara billig, snäll och någorlunda ridbar å inte för gammal och någorlunda frisk. Är för feg för hästhandlare. Dottern gillar ju provhästen, jag med men finns kanske lite mycket frågetecken.. Läser annonser som en liten blå men ptja..

Min förra tränares man erbjöd och komma och provrida när Jan från Danmark kom med hästar men jag vill liksom inte handla så..:(
Om ni gillar provhästen så kanske den är rätt för er? Jag tycker den såg trevlig ut på filmen, verkar snäll och okomplicerad? Går bra att åka med? Den verkar liksom lagom. Försök gå på er egen känsla, det brukar bli bäst.
 
Sorry @sassiball, i detta fallet får inte @polly p välja själv för hon väljer från fel kriterier! :D ha ha ha, dvs hon har fått för sig att hon är så himla kass att vad som helst duger bara priset är ok medan jag hävdar med bestämdhet att hon rider riktigt bra och bör skaffa en bättre häst för att ta sig själv vidare. Barnen får acceptera det som passar mamma. Den unge som vill hoppa kan hoppa på Loppan sen men polly behöver en bättre utbildad dressyrhäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 280
· Visningar
49 041
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
18 259
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 545
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp