Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01, där fick la jag mig en spark rätt i röva å det behövdes kanske hi, hi :D;)! Vad gullig du är, blev rörd och glad faktiskt:heart!
Det hade såklart varit riktigt roligt om jag hittar den någon gång och den ligger i ramen för budjeten men tkr det känns hopplöst:cry:..

Men nyfiket..vilka liksom kriterier ska jag gå på?
Om du skulle skriva på ett ungefär..? Alltså utb. nivå/kunskap hos ev pålle?

Det börjar klarna lite vad jag nog vill ha för typ av häst men den måste fungera för yngsta dottern att åtm. motionera, träna lite lättare på och så vidare..
 
Den ska gå stadigt i uppförsbacke. Stadig i formen. Säkra galoppfattningar på tygeln. Formad i sidorna så den inte svänger med bredsidan först åt ngt håll. Lätt att flytta åt sidorna, gärna lärd öppna o sluta så den bara flyter på. Inte så stora gångarter men lätt i ryggen så den släpper ned dig o du lätt kan sitta ned på den. Bära sig i alla lägen. Kort sagt en dressyrhäst som är rätt utbildad men inte så märkvärdig och därför blir den billigare. Självklart snäll i all hantering så tösen kan rida ut den också.
 
Den ska gå stadigt i uppförsbacke. Stadig i formen. Säkra galoppfattningar på tygeln. Formad i sidorna så den inte svänger med bredsidan först åt ngt håll. Lätt att flytta åt sidorna, gärna lärd öppna o sluta så den bara flyter på. Inte så stora gångarter men lätt i ryggen så den släpper ned dig o du lätt kan sitta ned på den. Bära sig i alla lägen. Kort sagt en dressyrhäst som är rätt utbildad men inte så märkvärdig och därför blir den billigare. Självklart snäll i all hantering så tösen kan rida ut den också.
@Novali01 Har du sett uppfödarens häst?
Klart du ska titta på den också @polly p men man måste liksom klicka med hästen. Ni har ju köpt o sålt många hästar sen vi började umgås här. Vad har ni mer än Loppan? Ingen ponny kvar?
Idag visade dressyrhästen att det är roligare med hoppning :p Hon vann 110 i Trollhättan med dottern.:banana:
Hade rätt mkt tur då hon klonkade i bommar men de låg kvar. Fick höra att hon dottern hade fälttävlanstakterna kvar.
Lånehästen gjorde en felfri runda o blev placerad. Hon har fått rosett i alla starter vi gjort med henne :D Då måste väl ägaren vara nöjd.
Hade tänkt att hoppa 120 också men det var lång väntan o banorna var inte så följsamma så vi var nöjda efter 110.
 
@Novali01 Har du sett uppfödarens häst?
Klart du ska titta på den också @polly p men man måste liksom klicka med hästen. Ni har ju köpt o sålt många hästar sen vi började umgås här. Vad har ni mer än Loppan? Ingen ponny kvar?
Idag visade dressyrhästen att det är roligare med hoppning :p Hon vann 110 i Trollhättan med dottern.:banana:
Hade rätt mkt tur då hon klonkade i bommar men de låg kvar. Fick höra att hon dottern hade fälttävlanstakterna kvar.
Lånehästen gjorde en felfri runda o blev placerad. Hon har fått rosett i alla starter vi gjort med henne :D Då måste väl ägaren vara nöjd.
Hade tänkt att hoppa 120 också men det var lång väntan o banorna var inte så följsamma så vi var nöjda efter 110.
Klart det måste klicka, det har jag skrivit innan också!!! :)Vi har en new forest också som vi haft i ett och ett halvt år men han ska säljas o höst för det är eg bara 17 åringen som passar i strl på den:cry:. Min yngsta är stor. Räknade inte med art hon skulle växa ifrån honom så på alla håll! Sen stämmer inte det fullt ut men det är känsligt ämne för den äldsta.. Loppan är den enda faktiskt dör jag tkr båda mina tjejer får till det! Inget jag tyckt vara kul att hålla på och byta men mina flickor är alldeles för olika..@novali01 skickade jag ett youtube klipp till på hästen men jag vet inte om jag får länka? Men sök Bellona dressyr :)? Som sagt lägger jag inga förhoppningar att just hon ska passa eller det ska klicka där men tkr det vore dumt att inte träffa henne och även kul att se uppfödaren och dennes övriga hästar!
 
@magi japp jag har sett uppfödarens häst och det är en helt annan typ än den de provar just nu, mycket mer rätt typ o rätt utbildad.
Grattis till vinsten, @fio o jag har ju sagt hela tiden att det är en FT-häst!!
 
Supernöjd med dagens träningspass för min och Strålas del. Jättekul och stark häst som kämpade på bra. Medryttaren fick inte riktigt den tid hon borde fått då andra tog all uppmärksamhet.
Jag är faktiskt redigt sur över att dom tröck in ett till ekipage då det stod att man skulle rida 2 och 2 i 45 minuter. En till ganska mycket och dom andra två ekipagen var ganska tidskrävande för instruktören så min medryttare skrittade mest runt på måfå för sig själv :mad:

Imorgon har dom tryckt in en tredje på mitt pass men jag tänker kräva att jag får det jag betalt för. Den här gången.

Hästen jag var och kollade på var riktigt trevlig. Lite svårt var det då han är väldigt westernskolad men han är även riden på "vanligtvis" vi förstod varande relativt bra även om det blev några missförstånd.
Ja. Jag ska nog tillbaka och prova mer och så får vi ju se vad ägaren tycker i slutändan även om vi är lite bekanta sen tidigare, men jag fastnade nog ganska ordentligt för den hästen faktiskt.
 
Låter lovande @SkorpSmulan. Men vad tråkigt det blev så med träningen..:mad:! Hoppas det blir bättre imorgon då:)!

@Maui..Skrev från I-fånen innan lite slarvigt..Måste ju säga grattis till både Riviccas seger och att det går så bra med er lånehäst:bow:!!! Klart ägaren måste vara supernöjd!!!

Jobbar helg i det härliga vädret:(..Trök..
Måndag är en bra dag..då är jag leedig:D!

Måste nog börja kika efter någon typ av kamera till BB-t..ingen brådska än men..
 
Hille är alltid välkommen! Så länge han kan gå med några ston så ;)

Jo, faktiskt. 4 stycken om vi ska vara ärliga. 3 på en hov och 1 på den andra hoven. Lilla bruna tror ju hon ska dö av det, det gick inte att få ut henne från boxen, hon äter inte osv. Så det ä bara att åka in till kliniken och fixa det snabbt. 3 st verkades upp förra veckan och 1 igår. Idag, peppar peppar var hon ohalt när hon skulle gå ut i hagen. Hon har hösilagetofflor på sig också. Hon ska skos nästa vecka, varmt och ev med sulor.


Herregud , men varför har hon fått så många hovbölder?

Hille har ju gått med ston i typ hela sitt liv. ;)
 
Klart det måste klicka, det har jag skrivit innan också!!! :)Vi har en new forest också som vi haft i ett och ett halvt år men han ska säljas o höst för det är eg bara 17 åringen som passar i strl på den:cry:. Min yngsta är stor. Räknade inte med art hon skulle växa ifrån honom så på alla håll! Sen stämmer inte det fullt ut men det är känsligt ämne för den äldsta.. Loppan är den enda faktiskt dör jag tkr båda mina tjejer får till det! Inget jag tyckt vara kul att hålla på och byta men mina flickor är alldeles för olika..@novali01 skickade jag ett youtube klipp till på hästen men jag vet inte om jag får länka? Men sök Bellona dressyr :)? Som sagt lägger jag inga förhoppningar att just hon ska passa eller det ska klicka där men tkr det vore dumt att inte träffa henne och även kul att se uppfödaren och dennes övriga hästar!
Nu har även jag letat reda på pållen. Visst var det samma pappa som Loppan?
Jag tyckte den såg mycket trevlig och stadig ut. Välriden och jag tyckte den såg ganska okomplicerad ut.
Helt klart värd att provridas!

@SkorpSmulan Gud vad fräckt att peta in ett ekipage till. Stå på dig imorgon och vill de inte ge sig så ska de iaf få veta att du är missnöjd med det hela!

@Maui Vad kan man säga.... Ni radar upp framgångar på era fina hästar, grattis!
 
Mitt fullblod hade också så tunna sulor, satte till slut P för hennes tävlingskarriär men fram till dess var hon den dyraste häst jag haft i omkostnader. Hade speciella skor, PG-beslag, som bara hovslagarskolan i Skara kunde sko med på den tiden, var halt i mängder av omgångar och alltid relaterat till hovarna osv osv. Efter det är hovarna och dess kvalité det första jag kollar när jag tittar på häst! Så alltid lär man sig nåt.

@SkorpSmulan himla dålig stil av arrangören men ännu sämre av tränaren att låta ett ekipage bara skritta omkring planlöst?? Har aldrig varit på en sån träning men jag hade nog krävt att få min del av uppmärksamheten, då får ju lektionen dra över tiden då om planeringen ändrats.
Kul med ev foderhäst! En westerntränad häst är ju inte att förakta då de oftast är vältränade och framförallt trygga och snälla.
 
Supernöjd med dagens träningspass för min och Strålas del. Jättekul och stark häst som kämpade på bra. Medryttaren fick inte riktigt den tid hon borde fått då andra tog all uppmärksamhet.
Jag är faktiskt redigt sur över att dom tröck in ett till ekipage då det stod att man skulle rida 2 och 2 i 45 minuter. En till ganska mycket och dom andra två ekipagen var ganska tidskrävande för instruktören så min medryttare skrittade mest runt på måfå för sig själv :mad:

Imorgon har dom tryckt in en tredje på mitt pass men jag tänker kräva att jag får det jag betalt för. Den här gången.

Hästen jag var och kollade på var riktigt trevlig. Lite svårt var det då han är väldigt westernskolad men han är även riden på "vanligtvis" vi förstod varande relativt bra även om det blev några missförstånd.
Ja. Jag ska nog tillbaka och prova mer och så får vi ju se vad ägaren tycker i slutändan även om vi är lite bekanta sen tidigare, men jag fastnade nog ganska ordentligt för den hästen faktiskt.
Håller med de andra. Fräckt att ta med fler o inte hinna med alla. Borde klaga men förstår om det kan vara känsligt. Hoppas du fick bra hjälp idag.
 
Herregud , men varför har hon fått så många hovbölder?

Hille har ju gått med ston i typ hela sitt liv. ;)
men skicka hit honom då!!

Hon har tunna sulor och hovis tog nog ganska mycket. Hon har fått bölderna mellan skorna och hoven så vi ska varmsko hädanefter.
 
@happyrider Ja det är en Figaro R det här med precis som provhästen!
Dom är väl "sysslingar" eller något Loppan och den! Har ingen som helst betydelse eg. Fördelen med uppfödaren är att hon känner sina hästar väl. Så som hon beskrev Loppis som föl, alltså hur dom brukar vara i temperament, psyke osv. har stämt himla väl. Inget unikt i sig men ganska tryggt tycker jag iallafall:)!

Nu vet jag inte hur det blir imorgon, blåser som bara den och visade på klart.se ännu mer i må´n och i Skåneland..:(
 
Jag har uttalat mitt missnöje över det hela. Nackdelen med denna tränare är att hon är väldigt lätt distraherad och väldigt pratsam. Så när någon stannar för att ståendes mitt på spåret ta upp en massa tid så har hon svårt att lämna denne. Sen var den tredje hästen i min medryttares grupp väldigt halt så den tog också en del fokus.
Jag är väldigt nöjd med dagen iaf och känner att vi fick det vi behövde. Det blev bara skritt idag men väldigt många aha angående inverkan och sits och ett yoga pass för hästen så vi var vansinnigt trötta efteråt båda två.
Hoppas nu bara jag minns allt som trillat ner idag.
 
Äsch, jag tröck på fel knapp.
Suddiga bilder från igår
dsc02637_552a862be087c3480a07bd7c.jpg

dsc02634_552a8630e087c347e9036ae3.jpg


Trött tös
dsc02644_552a869ce087c347e40c3b03.jpg

Hon är en sån pärla att ha med sig, lite störd över de andra hästarna i våran grupp men så fort jag får fokus så kommer hon med mig och är i våran bubbla.
Bästa lilla skithäst

Tränaren kommer tillbaka i maj, vilket är väldigt ovanligt hon brukar bara vara upp en gång per år. Då hoppas jag att medryttaren ska få bli nöjd med sitt ridpass också och att hon vill rida båda dagarna. :)
 
@SkorpSmulan himla dålig stil av arrangören men ännu sämre av tränaren att låta ett ekipage bara skritta omkring planlöst?? Har aldrig varit på en sån träning men jag hade nog krävt att få min del av uppmärksamheten, då får ju lektionen dra över tiden då om planeringen ändrats.
Kul med ev foderhäst! En westerntränad häst är ju inte att förakta då de oftast är vältränade och framförallt trygga och snälla.
Jag är ju så himla dålig på att stå på mig men här har jag verkligen uttryckt mitt missnöje. För medryttarens del så skulle hon kanske ha ridit på mer i stil med "flytta på er vi skulle faktiskt jobba med övergångar inte stå mitt på spåret" Men det är ju inte lätt alltså.

Ja, det jag funderar över är om det blir tokigt för hästen om jag kommer och ska ha honom ur sin western lunk och att mina signaler är väldig tolika vad han är van vid. Men vad jag förstått så är han lite riden på "vanligt" vis. Väldigt trygg och stabil är han.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 252
· Visningar
46 964
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 059
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 548
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp