Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart du får komma in här @Mirtai :D Roligt med medryttarhäst. Är Ni fler som delar på henne eller har du förmånen att ha henne själv?

@Marvin Så duktiga Ni är. :) Minns inte vad du gjort med armen..?

@SkorpSmulan Är verkligen jätteglad för din skull att du hittade Rino, verkar ju vara en toppenhäst när spökena inte kommer fram. Tänk vad man kan lära sig med honom :)

@polly p Men jisses!! Hur tänkte hon där? ;) Tur det gick bra med Rut. De ska ju iof lära sig någon gång :)

KL

Julia mår som en prinsessa igen och jag har försökt rida lite mer. Har dock hemska foglossningar så det får bli de dagar jag orkar och mår bra. Är så otroligt nöjd och glad att jag har henne. Vilat i 2mån, med kolik å allt det där. Bara att sadla och hoppa upp och det känns som jag red igår sist :D Underbara häst!!!

Några av er har väl sett det på FB men nu är det en ny omgång med kvarka som brutit ut i Horred där jag bor. Är en ridskola som blivit drabbad. Blir så vansinnigt förbannad både på eleverna där. Även på ledningen som tydligen inte har berättat hur viktig hygienen är. De har tydligen varit både på detta stället och det i Örby några mil bort som också drabbades av kvarka tidigare i höstas. SMART!!! :(

Alla som har tävlingshästar i byn är helt livrädda nu. Man har ju ingen aning om vem som varit vart och hur noga har de varit? Skönt på så sätt att jag har mitt egna ridhus och mina inte varit iväg på evigheter mer än hos veterinären...å jag träffar inga direkta hästar heller.
 
Klart du får komma in här @Mirtai :D Roligt med medryttarhäst. Är Ni fler som delar på henne eller har du förmånen att ha henne själv?

@Marvin Så duktiga Ni är. :) Minns inte vad du gjort med armen..?

@SkorpSmulan Är verkligen jätteglad för din skull att du hittade Rino, verkar ju vara en toppenhäst när spökena inte kommer fram. Tänk vad man kan lära sig med honom :)

@polly p Men jisses!! Hur tänkte hon där? ;) Tur det gick bra med Rut. De ska ju iof lära sig någon gång :)

KL

Julia mår som en prinsessa igen och jag har försökt rida lite mer. Har dock hemska foglossningar så det får bli de dagar jag orkar och mår bra. Är så otroligt nöjd och glad att jag har henne. Vilat i 2mån, med kolik å allt det där. Bara att sadla och hoppa upp och det känns som jag red igår sist :D Underbara häst!!!

Några av er har väl sett det på FB men nu är det en ny omgång med kvarka som brutit ut i Horred där jag bor. Är en ridskola som blivit drabbad. Blir så vansinnigt förbannad både på eleverna där. Även på ledningen som tydligen inte har berättat hur viktig hygienen är. De har tydligen varit både på detta stället och det i Örby några mil bort som också drabbades av kvarka tidigare i höstas. SMART!!! :(

Alla som har tävlingshästar i byn är helt livrädda nu. Man har ju ingen aning om vem som varit vart och hur noga har de varit? Skönt på så sätt att jag har mitt egna ridhus och mina inte varit iväg på evigheter mer än hos veterinären...å jag träffar inga direkta hästar heller.

Jag rider henne 3-4 dagar och så går hon i dagsläget lektion 1 dag. Tanken är väl att hon ska ut i lektionsverksamhet så småningom men de går oftast ganska få pass ändå.

Ridskolan har ett system med medryttare som jag gillar. Man får träna på samma häst, komma ut och tävla och har samtidigt inga större förpliktelser. Är barnen sjuka eller så är det bara att avboka.

Jag hade varit tpkarg över kvarkan! Folk tänker verkligen inte alls! Var som för några år sedan när vi varit på Strömsholm med en häst och de ringer dagarna efter och meddelar att det varit en häst där samma dag som vi med abortvirus så även vårt stall blev satt i karantän... De hade åkt in med hästen för att den hade feber, och bara ställt in den i gästboxen utan att reflektera över att det kunde smitta... :banghead:
 
@Mirtai Vad trevligt system:)! Får man vara nyfiken och fråga vad den heter?
Sålde nämligen en häst som sedan hamnade på en ridskola med liknande koncept.

Så vart det sadelprovning idag. Klantig som jag var red jag på ett bett jag inte provat innan, mitt babypelham. Det gillade hon inte..
Blev liksom liite missvisande med en giraffig häst. Så gör hon aldrig annars.

Ja, ja..sen är det lite tråkigt med ett litet utbud och inga sadlar i min size.
Den som låg bra var den nya Ergox2 sadeln men jag hade ju inte tänkt köpa ny..Så var den 17,5 och normalkåpa och det funkade inte riktigt.
Kan inte riktigt säga om jag gillade den hundra men blev mer stilla i galoppen.
Gahh, vad detta är svårt.

Sedan gillade jag ju Amerigo Cortina, dock väl dyr och den var lite fel i utskärningen kring manken.
 
Klart du får komma in här @Mirtai :D Roligt med medryttarhäst. Är Ni fler som delar på henne eller har du förmånen att ha henne själv?

@Marvin Så duktiga Ni är. :) Minns inte vad du gjort med armen..?

@SkorpSmulan Är verkligen jätteglad för din skull att du hittade Rino, verkar ju vara en toppenhäst när spökena inte kommer fram. Tänk vad man kan lära sig med honom :)

@polly p Men jisses!! Hur tänkte hon där? ;) Tur det gick bra med Rut. De ska ju iof lära sig någon gång :)

KL

Julia mår som en prinsessa igen och jag har försökt rida lite mer. Har dock hemska foglossningar så det får bli de dagar jag orkar och mår bra. Är så otroligt nöjd och glad att jag har henne. Vilat i 2mån, med kolik å allt det där. Bara att sadla och hoppa upp och det känns som jag red igår sist :D Underbara häst!!!

Några av er har väl sett det på FB men nu är det en ny omgång med kvarka som brutit ut i Horred där jag bor. Är en ridskola som blivit drabbad. Blir så vansinnigt förbannad både på eleverna där. Även på ledningen som tydligen inte har berättat hur viktig hygienen är. De har tydligen varit både på detta stället och det i Örby några mil bort som också drabbades av kvarka tidigare i höstas. SMART!!! :(

Alla som har tävlingshästar i byn är helt livrädda nu. Man har ju ingen aning om vem som varit vart och hur noga har de varit? Skönt på så sätt att jag har mitt egna ridhus och mina inte varit iväg på evigheter mer än hos veterinären...å jag träffar inga direkta hästar heller.
Så skönt att Julia är helt ok igen. :)
Vi ska till Mark imorgon o tävla. Det måste ju vara smittfritt om de får ha tävling :confused:
Hästarna ska ju inte in i något stall eller nosa på något så de borde inte råka ut för smitta men man blir ju lite orolig. Hoppas verkligen att det inte blir smittade av nåt.

@polly p Rut rusade väl inte runt? Det var väl bara nåt du såg i ditt huvud? Hon verkar så duktig ditt lilla föl.
Trist att åka på provning och inte ha massa att prova :mad: Nu måste du ju göra det igen.
Är inte alla "vanliga" bett i halv storlekar? Tror att våra har 10,5.
 
Så skönt att Julia är helt ok igen. :)
Vi ska till Mark imorgon o tävla. Det måste ju vara smittfritt om de får ha tävling :confused:
Hästarna ska ju inte in i något stall eller nosa på något så de borde inte råka ut för smitta men man blir ju lite orolig. Hoppas verkligen att det inte blir smittade av nåt.

@polly p Rut rusade väl inte runt? Det var väl bara nåt du såg i ditt huvud? Hon verkar så duktig ditt lilla föl.
Trist att åka på provning och inte ha massa att prova :mad: Nu måste du ju göra det igen.
Är inte alla "vanliga" bett i halv storlekar? Tror att våra har 10,5.

Rut var urcool så visst var det i mitt huvud. Lite kul bara ;)..Dessutom behöver hon knappast reflexer för att skutta med upp till padocken men hon acceperade ju tilltaget:D.

Det var en superduktig sadelutprovare. Modellen är ju väldigt ny och det är ju det som känns lite synd att inte fått prova i rätt strl och sedan var Bellona inte riktigt nöjd med bettet så det missvisade en del.
Sadeln i sig låg jättebra och var såpass öppen i fram som behövs.
Tror faktiskt den verkligen skulle fungera i rätt utförande men är beställningsvara med x-antal veckors leveranstid.
Jag grubblar lite på´t..
 
@Maui Jag hade ALDRIG vågat åka till Mark och tävlat med kvarka precis intill... sicken tur att det är en hel månad till nästa hoppträning så jag inte träffar på era hästar.
 
Tänkte också hoppa in i tråden :D

Har en valack född -06 ue. Jazz. Köpte honom på en ren chansning hösten -13, hittade honom "dumpad" i en hage då han enligt uppgift inte klarat pressen för att bli Grand Prix häst. Vilket var den enda informationen jag fick om honom, det är väl så här man ska köpa häst ;). Hittade när jag fick hela hans namn ett finfint resultat från ett kval till 4-års championatet men därefter verkar det dock ha gått utför...

Hann lagom sätta igång honom innan problemen började. För att göra en lång historia lite kortare så blev han diagnostiserad med kissing spines i början av 2014, dock verkade det inte vara hela sanningen... Bytte klinik och till en veterinär som är erkänt duktig på rygghästar hösten -14. Då hittades en gaffelbandskada som denna veterinär tror är själv grundproblemet.

Nu har han varit "fullt" igång sedan i somras och vi skyndar långsamt framåt :)
Förhoppningsvis kommer han nu hålla och tanken är att vi ska ha kul på dressyrbanan i framtiden.
 
Välkommen @twiga :) Tråkigt att din häst har lite skador men väldigt roligt att ni hittat en behandling som gör att du kan rida :)
Hann du rida något innan du började misstänka problem?
 
Välkommen @twiga :) Tråkigt att din häst har lite skador men väldigt roligt att ni hittat en behandling som gör att du kan rida :)
Hann du rida något innan du började misstänka problem?

Tack :)
Hann rida någon månad innan han för första gången blev "oridbar", satte sedan igång igen enligt veterinärens rekommendation (mycket longering och tömkörning) och under en lång metacam kur. Det fungerade i någon vecka efter sista metacamdosen och sen var han oridbar igen. Släppte honom på bete vilket veterinären trodde skulle göra honom gott och satt åter igång enligt tidigare rekommendation men det fungerade inte. Bytte då veterinär och gaffelbandsskadan hittades och sedan dess har han varit ridbar :)

Välkommen @twiga vad roligt med lite fler i tråden :)

Tack :)
 
@Maui Jag hade ALDRIG vågat åka till Mark och tävlat med kvarka precis intill... sicken tur att det är en hel månad till nästa hoppträning så jag inte träffar på era hästar.
Pratade med veterinären på plats o han sa att risken att bli smittad var liten. En smittad häst måste frusta så att det träffar en annan häst för att smitta eller att de nosar på samma saker mm. Det bör inte inträffa på tävling. Sen var veterinären väldigt noggrann och rörde inte en enda häst.
Enda utomstående var ju prisutdelningen i sista klassen men då var det grannen som vann o sara två så de hästarna har ju redan träffats.
Problemet uppe i Mark där det är smitta är att de flyttat hästar mellan stallarna och även att folk gått mellan dem utan att tänka sig för
Är väl ridskolor på båda ställena?
Är det ingen träning om två veckor?
 
@Mirtai Vad trevligt system:)! Får man vara nyfiken och fråga vad den heter?
Sålde nämligen en häst som sedan hamnade på en ridskola med liknande koncept.

Så vart det sadelprovning idag. Klantig som jag var red jag på ett bett jag inte provat innan, mitt babypelham. Det gillade hon inte..
Blev liksom liite missvisande med en giraffig häst. Så gör hon aldrig annars.

Ja, ja..sen är det lite tråkigt med ett litet utbud och inga sadlar i min size.
Den som låg bra var den nya Ergox2 sadeln men jag hade ju inte tänkt köpa ny..Så var den 17,5 och normalkåpa och det funkade inte riktigt.
Kan inte riktigt säga om jag gillade den hundra men blev mer stilla i galoppen.
Gahh, vad detta är svårt.

Sedan gillade jag ju Amerigo Cortina, dock väl dyr och den var lite fel i utskärningen kring manken.

Det är Sundsvalls FRK
 
Tänkte också hoppa in i tråden :D

Har en valack född -06 ue. Jazz. Köpte honom på en ren chansning hösten -13, hittade honom "dumpad" i en hage då han enligt uppgift inte klarat pressen för att bli Grand Prix häst. Vilket var den enda informationen jag fick om honom, det är väl så här man ska köpa häst ;). Hittade när jag fick hela hans namn ett finfint resultat från ett kval till 4-års championatet men därefter verkar det dock ha gått utför...

Hann lagom sätta igång honom innan problemen började. För att göra en lång historia lite kortare så blev han diagnostiserad med kissing spines i början av 2014, dock verkade det inte vara hela sanningen... Bytte klinik och till en veterinär som är erkänt duktig på rygghästar hösten -14. Då hittades en gaffelbandskada som denna veterinär tror är själv grundproblemet.

Nu har han varit "fullt" igång sedan i somras och vi skyndar långsamt framåt :)
Förhoppningsvis kommer han nu hålla och tanken är att vi ska ha kul på dressyrbanan i framtiden.

Vad kul med ännu en ny i tråden! Välkommen du med!

KL

Fy vad läskigt med kvarka! Jag hade avstått träning och tävling om sånt gått i närliggande stall.
Jag är ingen hysteriker. Men just såna saker känner jag känns onödigt om det bara är "för skojs skull" sas.

Jag var idag och köpte lite flyttkartonger och bjäfs på Rusta. Såg att de hade jättebilliga viktmanchetter. Så jag köpte till mig själv. När jag nu börjar rida igen kommer jag ju ha noll bålstyrka och korrdination kvar efter all den här vilan.
Jag ska ju ha min lite för stora flatback utan stöd iom att den andra börjat ligga för dåligt. Tänkte rida utan stigläder för att snabbare hitta ner i sadeln.
Jag vill snabba på min sitsträning, som jag kommer behöva nu. Så jag tänkte att om jag rider med viktmanchetter borde risken att åka av vara lite mindre än utan utöver att jag borde komma ner mer..
Vi får se! Att rida utan läder i flat sadel på oriden liten, råtta på utebana som han är lite otrygg på känns lite väl när jag själv inte rört mig eller ridit på alladeles för länge.
Men viktmanchetterna kanske hjälper.. ;)
 
Ja det är inte trevligt med kvarka. Har varit runt Kungsbacka i ett år nu :mad:

Idag var jag ute och red på Rivica i skogen. Ovädret hade dragit över och tom solen tittade fram. Rivica kändes som vanligt och var pigg och glad och drog fram huvudet och ville iväg.
Hade en kompis med som red på Ratzia. Alltid trevligt med sällskap :D
 
Jag har skottat och kärrat ut 10 ton grus i hagen. Det tog en vecka men nu är det äntligen klart. Få se hur lång tid det tar innan 10 ton grus har farit ner i leran...
dsc_1371_563fbf682a6b22799fa38bf5.jpg


Stråla den lilla kokosnöten vet tydligen inte hur man gör när man går nu mer. Hon springer överallt hon ska. Hela tiden. Spelar ingen roll alls om det är en massa rötter, stenar och skit i vägen eller om det är en väldigt brant sluttning som hon tar sidvärtes liksom :meh: och varför inte avsluta med ett slidestop i leran.
Snart spärrar jag in henne på heltid mutter mutter. Längtar enormt mycket tills hon får börja röra på sig ordentligt så kanske hon slutar upp med sina stolleprov. Innan hon är halt igen liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 291
· Visningar
49 854
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 110
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 909
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 640
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp