Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
12242284_1031501143538071_439901538_n.jpg
12202246_1031499643538221_1825005588_n.jpg
10474313_1031499573538228_2035500676_n.jpg
12231324_1031501133538072_92839344_n.jpg
12233122_1031334296888089_1212818820_n.jpg


Testade den idag på Loppan. Hon är ju halvt igång och rätt strak, omusklad mm och var lite spänd då hon hummade åt lilla Rut i hagen.
Så svårt bara då jag inte känner mig 100% säker..

Fast redan på dessa bilder kan jag ju se att du sitter bättre, mindre stolsits, än förut. Sen är det jättesvårt att prova en sadel som inte passar ens rumpa, det förstår jag. Men rid flera ggr på Bellona, då riktiga dressyrpass där du rider o inte tänker på sadeln så mycket, så du får henne att gå som vanligt. Enda chansen att utvärdera ordentligt.
 
Tack för allas er omtanke:heart!

@happyrider, hur var det på resan?
Att @Novali01 solat, badat och druckit goda fruktdrinkar har jag förstått via ansiktsdagboken:D!
Härligt med värme i Novermberrusket. Liite avis;).

Ska ju köra tillbaka provsadeln på lördag. Rider i den idag och imorgon. Hade den på träningen i tisdags men det är ju att jag får lite "prinsessan på ärten känsla":(.
Min tränare är dock positiv och känner väl till MH som har tagit fram den.
Hade jag letat hoppsadel så hade jag inte tvekat en sekund.
Men tänk om jag aldrig får känslan att komma i den? T.ex övergång från galopp till trav, där hittar jag nära hästen snabbare i nuvarande sadel. Dock är den för klämmande och passar inte hästen.

Man vill ju ha känslan att YES det här kommer funka för både pållan och mig..
Kände tex väldigt tryck av stigläderkrampan. Visst, går att köpa t-spänne läder men..Måste ändå köpa en mattespad och det plockar liksom på.
 
Om du känner så så köp den inte. @polly p men däremot argumenten för andrahandsvärde mm som du framförde i annan tråd de faller nog.

@Tessalonica Vi har haft fullkomligt strålande väder, 28-29 grader och sol, badat i havet varje dag o ätit mängder! Så nu är det sallad i åtskilliga veckor som gäller om jag nånsin ska komma i min ridjacka igen!
 
Beklagar @polly p

Har också spanat in ergo sadeln, och hade gärna testa en. Dock tror jag inte att den modellen som finns nu passar F. Men läste att det skulle komma någon modell som passar hästar med hög och lång manke.
Måste dock ta och kolla över min sadel, men det här med sadlar hatar jag :crazy: och vem ska man åka till/ta ut... Dom som håller till närmast har jag ingen bra erfarenhet av...

KL
Efter två dagar där F har varit ett riktigt popcorn på töm så gick han strålande på dagens träning. Vi har haft några veckor där han mest varit stretig i början av passen men idag så han kändes han mjuk och fin redan från start. Skolorna som vi knappt gjort tidigare gick strålande och vi påbörjade att träna lite förvänd galopp. Var kanske en bra uppladdning att bralla loss i några dagar :laugh:

Ska lägga lite energi på den förvända galoppen i vinter så att vi kan ge oss på någon LA i vår.
Nu hoppas jag att det fortsätter att vara ganska varmt så att man kan rida i paddocken ett bra tag till!
 
Om du känner så så köp den inte. @polly p men däremot argumenten för andrahandsvärde mm som du framförde i annan tråd de faller nog.

@Tessalonica Vi har haft fullkomligt strålande väder, 28-29 grader och sol, badat i havet varje dag o ätit mängder! Så nu är det sallad i åtskilliga veckor som gäller om jag nånsin ska komma i min ridjacka igen!

Fast jag dissar inte sadeln på något vis..med andrahandsvärdet så gäller det ju allt nytt kontra hur det kan vara med en begagnad så jag menade nog inte just Ergon i sak, uttryckte mig kanske så det lät som det.

Är bara lite osäker på vad jag känner. Men, harkel..Hittade nog ärtan;)..Eller iallafall när jag drog ner spännet på stiglädret så det satt nere vid stigbygeln så var det inte så obekvämt längre. Tror det var pga det mer än att jag inte kommer ner då jag satte mig idag och red på ridbanan och den upplevdes betydligt mer bekvämt när jag dressyrade i lugn och ro.
Jag kan i en del sadlar få lite kramp i höften samt att det tar emot i fram men inte alls i denna.
Så jag väger för och nackdelar och överlägger med mig själv.

För det är en sadel med många bra egenskaper till Bellona.
 
Jag har haft en fantastisk semester! Tackar som frågar @polly p och @Tessalonica :bow:
Kambodja är däremot kontrasternas land... Naturupplevelserna är helt fantastiska men däremot fattigdomen och misären var vi inte riktigt förberedda på. Så vi är många erfarenheter rikare min familj och jag :)

Trist är att jag hann rida två pass på min häst och på tredje dagen var han jättehalt, svullen och med ett ordentligt sår vä fram när jag tog in honom.
Det blev veterinärbesök med Metacam och penicillinsalva...
Prognosen är dock god, vet trodde det skulle ta ett par veckor :(
 
@polly p Beklagar sorgen!

Inser att jag måste träna mer bålstyrka, framförallt i hoppningen så blir hon stark och drar mig framåt. Jag orkar helt enkelt inte sitta mer upprätt och bromsa henne på så sätt. Några tips?
 
@polly p Beklagar sorgen!

Inser att jag måste träna mer bålstyrka, framförallt i hoppningen så blir hon stark och drar mig framåt. Jag orkar helt enkelt inte sitta mer upprätt och bromsa henne på så sätt. Några tips?

Fast du behöver ju lära henne att vänta på dig? Inte meningen att du ska bromsa henne mot hinder. Du lär henne det genom att hoppa små små hinder och göra halt framför flera ggr tills hon väntar. Sen hoppar några ggr i följ, göra halt o kolla så hon väntar, hoppa igen osv osv.
 
Fast du behöver ju lära henne att vänta på dig? Inte meningen att du ska bromsa henne mot hinder. Du lär henne det genom att hoppa små små hinder och göra halt framför flera ggr tills hon väntar. Sen hoppar några ggr i följ, göra halt o kolla så hon väntar, hoppa igen osv osv.

Absolut, bromsa var kanske delvis fel ord. Det som händer är att hon blir stark, då faller jag framåt och trycker på henne ännu mer framåt/neråt istället för att kunna sitta kvar upprätt och hjälpa henne att hålla balansen. I travhoppningen är det inget problem men i galoppen är hon för svag och obalanserad för att orka ligga kvar och då går det fort istället. Jag är ju dressyrryttare i grunden och även om jag hoppade mycket förr så tycker jag idag att det är skitsvårt med hoppningen, att få känslan och timingen.

Ligga kvar och vänta är något vi jobbar på. i dressyren börjar det bli bättre men hoppningen är fortfarande svårt. Ännu svårare eftersom det inte är min häst och jag inte riktigt kan rida som jag vill. I dressyren jobbar vi mycket med långsam trav där hon ligger kvar och väntar och så kan jag driva henne framåt ur det.
 
@Mirtai Om det är galoppen som är svag hade jag låtit traven vara o lagt mesta jobbet i galoppen. De flesta galopperar alldeles för lite och travar alldeles för mycket. Det är min personliga åsikt och det är en insikt jag fick en gång för ca 10 år sedan då jag red på en clinic för väldkänd OS hoppryttare. Han lät oss galoppera i ca 5 min runt ridhuset, på volter, öka-minska, halt-galopp osv osv och när vi äntligen fick sakta av frågade han hur många av oss som galopperade så länge när vi tränade själva...ni kan nog räkna ut att det var ingen som red så. Efter det har jag lagt mig till med det tänket och ser när jag rider på klubben att de flesta rider bara några varv innan de saktar av till trav igen. Mina hästar har numera ordentligt ork i galoppen och är tränade att inte tappa galoppen i kurvor t ex.
 
@Mirtai Om det är galoppen som är svag hade jag låtit traven vara o lagt mesta jobbet i galoppen. De flesta galopperar alldeles för lite och travar alldeles för mycket. Det är min personliga åsikt och det är en insikt jag fick en gång för ca 10 år sedan då jag red på en clinic för väldkänd OS hoppryttare. Han lät oss galoppera i ca 5 min runt ridhuset, på volter, öka-minska, halt-galopp osv osv och när vi äntligen fick sakta av frågade han hur många av oss som galopperade så länge när vi tränade själva...ni kan nog räkna ut att det var ingen som red så. Efter det har jag lagt mig till med det tänket och ser när jag rider på klubben att de flesta rider bara några varv innan de saktar av till trav igen. Mina hästar har numera ordentligt ork i galoppen och är tränade att inte tappa galoppen i kurvor t ex.

Tack för tipset :) Du har helt rätt, vi måste galoppera henne mer!

Det blir mer och mer, i takt med att hon orkar mer. I början blev hon så slut av galoppen att det inte gick att rida mer när hon galopperat några varv år varje håll. Så fokus blev på traven och bygga lite mer muskler och sakta öka på galoppdelen. Nu är det nog dags att öka ännu mer.

Blir bara så frustrerande när jag inte kan rida som jag vill. Kan tex tycka att hon borde ut och konditionstränas och galoppera längre sträckor men det funkar inte, för jag får inte rida på det sättet
 
@Mirtai Är ju alltid besvärligt när man inte själv bestämmer men det du ska tänka på när du rider är att inte trava alls utan galoppera istället! Det är ens egna tänk man måste ändra, det sitter djupt rotat att man MÅSTE trava innan man galopperar men så är ju faktiskt inte fallet. Så på nästa pass så skrittar du fram o sen börjar du galoppera. Plätt lätt.:D
 
@Mirtai Är ju alltid besvärligt när man inte själv bestämmer men det du ska tänka på när du rider är att inte trava alls utan galoppera istället! Det är ens egna tänk man måste ändra, det sitter djupt rotat att man MÅSTE trava innan man galopperar men så är ju faktiskt inte fallet. Så på nästa pass så skrittar du fram o sen börjar du galoppera. Plätt lätt.:D

Haha, visst vore det lätt om inte det vore att jag red lektion med 4 andra och vi måste hålla samma gångart och varv :D Men när jag rider själv ska jag tänka på det!

Men visst är det märkligt vilka vanemänniskor vi är! Hade en häst som skulle sättas igång efter en skada som bara fick skritta och galoppera eftersom traven fick honom att svinga i ryggen på ett sätt som var obra för hans skada. Mycket kommentarer och förfärade människor när jag galopperade i flera veckor innan traven kom in under hans igångsättning! :nailbiting:
 
Gick inte som hoppats med dagens kiro/vet besök. Strålan är riktigt dålig i ryggen nu.
Så på rekommendation av veterinären ska hon nu även få några akupunktur behandlingar innan vi kan börja sätta igång. Så fortsatta promenader.
 
Men visst är det märkligt vilka vanemänniskor vi är! Hade en häst som skulle sättas igång efter en skada som bara fick skritta och galoppera eftersom traven fick honom att svinga i ryggen på ett sätt som var obra för hans skada. Mycket kommentarer och förfärade människor när jag galopperade i flera veckor innan traven kom in under hans igångsättning! :nailbiting:
Det är ju väldigt vanligt när man har rygghästar. Idag fick jag även rek av veterinären att min andra häst (som är hennes häst :D ) bara ska skritta och galoppera nu.
Men visst är man så inrutad på att det ska travas först :)
 
Gick inte som hoppats med dagens kiro/vet besök. Strålan är riktigt dålig i ryggen nu.
Så på rekommendation av veterinären ska hon nu även få några akupunktur behandlingar innan vi kan börja sätta igång. Så fortsatta promenader.

Vad tråkigt för dig? Finns det inget ännu mer effektivt att sätta in än akupunktur?
 
Vet inte? Nån stor maffig spruta med dundermedel så hon blir frisk?;) Tycker bara så synd om både dig o henne för om hon blir sämre av att gå i hagen så måste hon ju vara rätt dålig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 247
· Visningar
46 249
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 027
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
15 213
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 216
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp