Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat ett tag på att införskaffa ett par viktmanchetter men ännu inte fått tummen ur... Vilket vikt var det på dom du köpte @tuaphua ?

Vilket jobb med allt grus @SkorpSmulan , då behövde du inte gymma nått den veckan ;)
Hoppas inte att leran slukar gruset alltför fort bara.

KL
Min häst verkar ha blivit lugnet själv, tidigare for han i luften och kastade sig minst en gång per ridpass... Nu händer det allt mer sällan vilket jag är väldigt glad för. Idag rörde han inte en min trots att en halvt crazy 3-åring (den var nog mer ovan mark än på marken ett tag) longerades samtidigt som jag red :up:
Får se om jag får äta upp att jag skrev detta nu :laugh:
 
Viktmanchetter? @tuaphua Hur tänkte du ha dom? Runt benen?
Och hur tunga är dom om du tänker att dom ska hålla dig kvar på hästen :D

+ Marwin: Ja, jag tänkte ha dem runt anklarna.
Borde väl köpt 70 kg med tanka på nuvarande vikt och instabilitet.. ;)

@twiga jag köpte ett kg. Det var vad de hade. Så jag tog det. De kostade bara 99 kr. Det kändes inte som någon större förlust om det nu inte är rätt vikt. ;)

Jag tror inte de kommer hålla kvar mig i sadeln. Men de kanske kan snabba på att väcka rätt reflexer i min förslappade kropp.
Min korv är rätt svår att sitta på iom den korta och rörliga ryggen. Så alla knep för att få mig att skumpa mindre och störa honom känns bra om de funkar.
Om jag är "i sadeln" sas och inte skumpar runt över honom brukar jag kunna sitta kvar även om han slänger sig.
Än har jag aldrig åkt av honom. Men då har jag safe:at med stigläder då jag inte ridit på ett tag tex. Nu orkar jag inte med all den här jävla väntan på att komma till ridning som det innebär med kass sits. Och det borde jag garanterat ha när jag väl börjar igen! Så jag vill snabba på allt.
Och det utan att åka av och behöva bli sjukskriven för nån kropsskada.
Jag provade rida med såna för ett gäng år sen. Bara för att prova. Då hjälpte de iaf till att rida in ridstövlarna snabbare iom att de drog ner benen och jag kunde böja vristen korrekt trots styv stövel som bara annars skjuter upp en.
De tror jag dock var på 2 kg.
Men jag vet att en sitsguru brukar rek mellan 0,5-2 kg. Så jag testar med mina 1 kgs sen.

Pojkvännen trodde jag skojade först. Sen sa han: Det får du göra när ingen är på gården! Herregud vilka ideer!
Hahaha.. Han får vackert skämmas för mig. För de där sakerna åker på när jag ska rida sen.. :P
 
Jag har funderat ett tag på att införskaffa ett par viktmanchetter men ännu inte fått tummen ur... Vilket vikt var det på dom du köpte @tuaphua ?

Vilket jobb med allt grus @SkorpSmulan , då behövde du inte gymma nått den veckan ;)
Hoppas inte att leran slukar gruset alltför fort bara.

KL
Min häst verkar ha blivit lugnet själv, tidigare for han i luften och kastade sig minst en gång per ridpass... Nu händer det allt mer sällan vilket jag är väldigt glad för. Idag rörde han inte en min trots att en halvt crazy 3-åring (den var nog mer ovan mark än på marken ett tag) longerades samtidigt som jag red :up:
Får se om jag får äta upp att jag skrev detta nu :laugh:

Haha.. Ja, det är farligt att säga sånt där.

Jag sa nån gång då min nuvarande var nyinflyttad unghäst att jag valde att rida min gamling på lektionen:
"Jag är så himla trött och jag orkar inte. Jag kommer åka av. Det behöver man aldrig tänka på gammelman!"
Just den lektionen var den enda i mannaminne då den hästen snubblade. Dessutom i galopp och kravlade på knä 5-6 steg innan han kom upp. Jag var helsäker på att vi skulle mosas båda två och funderade på att hoppa av innan hästen kom upp.
Efter det blev jag försiktig med såna uttalanden. ;)
 
Haha.. Ja, det är farligt att säga sånt där.

Jag sa nån gång då min nuvarande var nyinflyttad unghäst att jag valde att rida min gamling på lektionen:
"Jag är så himla trött och jag orkar inte. Jag kommer åka av. Det behöver man aldrig tänka på gammelman!"
Just den lektionen var den enda i mannaminne då den hästen snubblade. Dessutom i galopp och kravlade på knä 5-6 steg innan han kom upp. Jag var helsäker på att vi skulle mosas båda två och funderade på att hoppa av innan hästen kom upp.
Efter det blev jag försiktig med såna uttalanden. ;)

:nailbiting:

Oj var dom så billiga, får nog ta och svänga förbi rusta nån dag.
Jag behöver också skumpa mindre och komma mer ner i sadel, har hamnat i någon ond cirkel just nu där jag inte alls hittar samma känsla som för en månad sen :meh:
Är främst min höger sida som inte gör som jag vill så funderar på om jag bara ska ha en på den sidan...
 
:nailbiting:

Oj var dom så billiga, får nog ta och svänga förbi rusta nån dag.
Jag behöver också skumpa mindre och komma mer ner i sadel, har hamnat i någon ond cirkel just nu där jag inte alls hittar samma känsla som för en månad sen :meh:
Är främst min höger sida som inte gör som jag vill så funderar på om jag bara ska ha en på den sidan...

Jag såg dock att bandet man fäster dem med kan vara tveksamt om det är långt nog. Men jag tänkte att antingen så sätter jag fast dem på annat vis eller syr på mer band.
Bara så du vet. ;)
 
Ha, ha @tuaphua, du är la härlig!
Jag har ett par enkilos..kanske skulle testa men jag har tillräckligt många extra kilon tyvärr och vill inte belasta hästen med fler:crazy:.

Hoppas vågen är snäll på invägningen på fredag, kör viktväktarna med jobbet. Himla käckt men har slarvat lite, tyvärr..

Har fått låna en demosadel , ErgoX2. Red idag i den för min tränare. Hon gillade den och tyckte den låg jättefint på hästen men liten till mig vilket jag ju visste..
Idag gick det inte lika bra som sist men har ju ändå fått hemläxa och verktyg att försöka jobba med.
Tappar lite tron på mig själv och ger upp lätt istället för att försöka ta igenom oss det vi behöver.
Skulle vilja sitta och trimma i ett spegelprytt ridhus istället för att jobba övergångar/fattningar ute i skogen. Hoppas på liite bättre väder imorgon.

Min morfar är jättedålig. Jobbigt och ledsamt. Vi bor dessutom i samma hus så jag har det nära inpå..
Jobbar dessutom i hemtjänst även om mina kollegor åker hit och sköter morgonbestyren.
Men lite känslomässigt jobbigt och jag får vara bollplank och hjälpa, stötta mormor ganska mycket.
Han är nästan 90 så det är inget konstigt i sak..
 
Ha, ha @tuaphua, du är la härlig!
Jag har ett par enkilos..kanske skulle testa men jag har tillräckligt många extra kilon tyvärr och vill inte belasta hästen med fler:crazy:.

Hoppas vågen är snäll på invägningen på fredag, kör viktväktarna med jobbet. Himla käckt men har slarvat lite, tyvärr..

Har fått låna en demosadel , ErgoX2. Red idag i den för min tränare. Hon gillade den och tyckte den låg jättefint på hästen men liten till mig vilket jag ju visste..
Idag gick det inte lika bra som sist men har ju ändå fått hemläxa och verktyg att försöka jobba med.
Tappar lite tron på mig själv och ger upp lätt istället för att försöka ta igenom oss det vi behöver.
Skulle vilja sitta och trimma i ett spegelprytt ridhus istället för att jobba övergångar/fattningar ute i skogen. Hoppas på liite bättre väder imorgon.

Min morfar är jättedålig. Jobbigt och ledsamt. Vi bor dessutom i samma hus så jag har det nära inpå..
Jobbar dessutom i hemtjänst även om mina kollegor åker hit och sköter morgonbestyren.
Men lite känslomässigt jobbigt och jag får vara bollplank och hjälpa, stötta mormor ganska mycket.
Han är nästan 90 så det är inget konstigt i sak..

Vanlig hederlig sitsträning a la grodlårsövningar och annat jox funkar säkert bättre än viktmanchetter.
Men då känns risken lite väl överhängande att åka i backen om han slänger sig. :P

Hoppas morfar kryar på sig! Kram till dig!
 
Joo..å när jag gjorde grodlårsövningar till häst sist så sträckte jag mig ordenligt..ha, ha. Smidig som ett kassaskåp:p..
Men jag måste absolut göra mer övningar för att kunna sitta hjälpligt.
 
@twiga och @Mirtai Välkomna till tråden!
Kul med nya "riktiga" 06or! Här samsas vi med lite alla möjliga årgångar, min lille röde är en elva...

Jag är hemkommen från min semester och har ridit två lugna turer i skogen. Trots att pållen är superpigg och har vilat nästan tre veckor är det bara att kliva upp. Blir riktigt stolt!

Nu längtar jag till vi är igång ordentligt och kan träna lite igen!
 
Morfar dog igår. Jag och mormor satt hos honom till han drog sitt sista andetag. Fint men också sorgligt och skrämmande på samma gång.
Stora dottern valde att vara hemma idag från skolan och vi tog en rejäl runda i skogen med hästarna. Tur ibland att man har denna ventil som hästarna många gånger är.
Känner mig ganska trött och lite omtumlad mentalt.
Visste ju att han var dålig men inte riktigt så och att det skulle gå så fort men ändå är väl det kanske det bästa..
 
Morfar dog igår. Jag och mormor satt hos honom till han drog sitt sista andetag. Fint men också sorgligt och skrämmande på samma gång.
Stora dottern valde att vara hemma idag från skolan och vi tog en rejäl runda i skogen med hästarna. Tur ibland att man har denna ventil som hästarna många gånger är.
Känner mig ganska trött och lite omtumlad mentalt.
Visste ju att han var dålig men inte riktigt så och att det skulle gå så fort men ändå är väl det kanske det bästa..
Jag beklagar Malin!
Även om man är förberedd så är ju inte sorgen mindre...
Ta hand om er!
Kram Jenny
 
Det är väl alltid sorgligt när någon dör. Men att fått leva så länge och somna med sin kära hustru och så jag då vid sin sida borde ju vara det bästa för honom, det kändes bra iallafall.

I fredags blev jag lovad ett bidrag utav morfar när jag berättade om mina sadelbekymmer så nu har jag råd:heart..
Känns konstigt men mormor propsar att så är det. Tacka å ta emot! Hon är en ganska bestämd och proper dam!
Gillar inte när man säger nej och krusar.

Så..får väl våga slå till på en Ergo då den ligger såå bra på Bellona..
Beslutsångest.
 
Tror inte du kommer ångra dig, det är en superbra sadel som kommer att stiga i pris de närmaste 2 åren kraftigt misstänker jag.
 
Det är väl alltid sorgligt när någon dör. Men att fått leva så länge och somna med sin kära hustru och så jag då vid sin sida borde ju vara det bästa för honom, det kändes bra iallafall.

I fredags blev jag lovad ett bidrag utav morfar när jag berättade om mina sadelbekymmer så nu har jag råd:heart..
Känns konstigt men mormor propsar att så är det. Tacka å ta emot! Hon är en ganska bestämd och proper dam!
Gillar inte när man säger nej och krusar.

Så..får väl våga slå till på en Ergo då den ligger såå bra på Bellona..
Beslutsångest.

Beklagar sorgen!

Lustigt att du nämner Ergo, hörde talas om den sadeln för första gången idag, och är sugen på att prova, nu när jag ska ut i sadelletardjungeln.
 
12242284_1031501143538071_439901538_n.jpg
12202246_1031499643538221_1825005588_n.jpg
10474313_1031499573538228_2035500676_n.jpg
12231324_1031501133538072_92839344_n.jpg
12233122_1031334296888089_1212818820_n.jpg


Testade den idag på Loppan. Hon är ju halvt igång och rätt strak, omusklad mm och var lite spänd då hon hummade åt lilla Rut i hagen.
Så svårt bara då jag inte känner mig 100% säker..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
65 66 67
Svar
1 334
· Visningar
52 731
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 142
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
20 435
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
13 044
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp