Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gott nytt år från mig och Loppan! Bilderna är från förra veckan, då det var klart och kallt! Ridit ut idag med och tjoho vad skönt med mjukt underlag! Loppan är inge kul alls på hårdfruset underlag men idag så tjohoo, hur fin som helst:up:.
Undras om jag ska försöka mig på en-två lättare träningspass snart innan hon blir för tjocker;). Måste hitta ny sadelgjord till hoppsadeln 140 cm ..

10888072_868786179809569_1286266091_n.jpg
10885334_868428929845294_8884413184938059494_n.jpg
10868246_868428939845293_3953152924665627264_n.jpg
 
Idag kom vi iväg på dressyrträning. Var nog nästan en månad sen sist o har inte haft på stövlarna sen dess. De passade trots allt julgodis.
Red fram själv i 30 min då dottern red. Fick henne att ta stöd på båda tyglarna så lektionen gick fint. Men så jobbigt det var. Stor skillnad på att "motions rida" och att rida "på riktigt". Kul att få träna igen.
Nu ösregnar det o de hotar med storm imorgon. Får se om vi kan rida...
 
Det kan vi... rida alltså ÅÅÅÅ så jädra härligt att i stort sett alltid vara ensam i ridhuset.. ska mkt till om vi 3 ska rida exakt på samma tider ;)

Det låter fantastiskt!

Vi är 70 privathästar på ett litet och ett stort ridhus.
Det finns visserligen en stor belyst utebana och en dressyrbana som inte är belyst. De funkar ju dock inte alltid.
Sen är det ca 30 polohästar som rätt sällan kan dyka upp.

Det kan vara minst sagt spännande att rida kvällstid på vintern.
Ibland är det tex 3 tränare som ska försöka ha lektion i ett ridhus samtidigt som andra ska rida.
Och det är ju inte bara så att det är hästar som är lika välskolade och lydiga som proffs hästar eller ryttare som följer ridhusregler.. ;)
Det blir bra miljöträning. Men är ju inte alltid så att man kan rida exakt det hästen behöver där och då.

Så njut du! Det gjorde jag då jag bara behövde dela ridbana med min tränare.. ;)
 
WE träning idag igen då. Trots rejäl snöyra åkte vi, var så pepp så inget hade stoppat mig. Medryttaren var med och filmade lite så jag fick se hur kasst jag rider. Suck.
Dessutom så mesrider jag alltid när folk tittar på för jag blir så brydd i vad dom tänker. Nog för att jag mesrider vanligtvis också men när folk titta rpå så åker jag mest med och häst blir bara lång och släpig.
Så skärpning på det.
Dessutom så orkar hon inte riktigt än. men det kommer.
Roligt var det iaf och hon är så duktig på själva hinder momenten.

@tuaphua :nailbiting: Jag blir stressad om det är 4-5 ekipage. Lite beroende på utrymmet och hur dom rider men jag känner mig alltid bara ivägen. Ovana.
Stråla blir också stressad. Idag blev hon så upprörd när dom andra började galoppera att hon var tvungen att stegra lite.
Ovan.


-----------
BTW, kvällens roligaste kommentar: "Är det en hingst?" Eh nä. För att hon struttade runt lite och gnäggade en del i början.
 
@SkorpSmulan Det ser alltid mesigare ut på film ;) Kommer ihåg när vi åkte slalom o satsade järnet. Tittade på filmen sen o vi hade knappt styrfart.:cool:
Hoppade lite idag. Jagade upp Jonas som var med o filmade. Såg också mesigare än vad det kändes. Tyckte det var högt men vågade hoppa en Oxer på slutet på 105. :D
Nästa vecka ska jag hoppa clear Round. Spännande.
 
@SkorpSmulan Det ser alltid mesigare ut på film ;) Kommer ihåg när vi åkte slalom o satsade järnet. Tittade på filmen sen o vi hade knappt styrfart.:cool:
Hoppade lite idag. Jagade upp Jonas som var med o filmade. Såg också mesigare än vad det kändes. Tyckte det var högt men vågade hoppa en Oxer på slutet på 105. :D
Nästa vecka ska jag hoppa clear Round. Spännande.
Ja så är det ju. Blev filmad när jag hoppade gammelhäst och jag tyckte att hon taggade till som bara den och oj det gick undan mot hindret. Få filmen gick det ju knappt framåt. :o
 
Det slog mig idag att våra 06: or räknas som 9 år nu. NIO år, det är helt sjukt. 10 år sen jag skickade iväg Strålas mamma på betäckning och nu är lillfisen 9 år. Fast det är ju egentligen 5 månader kvar.
fgnjl_45782014.jpg

vc_45781977.jpg

f23_45781953.jpg


Idag har vi träffat på en stor flock med renar. Det var spännande sa Stråla och var inte kontaktbar på typ en kvart. Sen hade hon eld i baken resten av turen och letade renar bakom varje träd.
Så våran tänka mysiga ridtur blev inte så mysig men hon fick jobba på hårt och plumsa snö i skogen för att lugna ner sig istället. Hon blev väl sådär lugn men svettig och flåsig.

Imorgon ska vi rida lektion. Det var länge sen nu. Väldigt länge sen.
 
WE träning idag igen då. Trots rejäl snöyra åkte vi, var så pepp så inget hade stoppat mig. Medryttaren var med och filmade lite så jag fick se hur kasst jag rider. Suck.
Dessutom så mesrider jag alltid när folk tittar på för jag blir så brydd i vad dom tänker. Nog för att jag mesrider vanligtvis också men när folk titta rpå så åker jag mest med och häst blir bara lång och släpig.
Så skärpning på det.
Dessutom så orkar hon inte riktigt än. men det kommer.
Roligt var det iaf och hon är så duktig på själva hinder momenten.

@tuaphua :nailbiting: Jag blir stressad om det är 4-5 ekipage. Lite beroende på utrymmet och hur dom rider men jag känner mig alltid bara ivägen. Ovana.
Stråla blir också stressad. Idag blev hon så upprörd när dom andra började galoppera att hon var tvungen att stegra lite.
Ovan.


-----------
BTW, kvällens roligaste kommentar: "Är det en hingst?" Eh nä. För att hon struttade runt lite och gnäggade en del i början.

Kul att ni är på g och tränar och har er! Låter roligt!

Renmöte är jag avis på! Det skulle jag vilja uppleva till häst!
Var bor ni?

Ang dela ridhus så vänjer man sig ju som du säger vid det man har.
När jag kom hem efter att ha delat ridbana med bara min tränare var det en upplevelse. Men har man en häst som är hyfsat ridbar och lätt går att svänga, reglera i tempo etc så tycker jag det är lättare. Med unghästar eller mindre skolade så vet man ju inte hur den kommer reagera och det räcker inte att försöka planera med att ha koll på sin planerade linje långt framför sig iom att både ens egna och de andra kan ändra planer sas. ;)
Sen får man ju planera ridningen och kan kanske inte tex gasa på i full galopp så länge man tror hästen skulle behöva det för att börja bjuda om man har såna trubbel etc..
Och min kunde nog behöva sånt speciellt som ung. Men jag hade ju tur och kunde rida då de flesta andra jobbade etc.

KL

Min lillskit har ryckt av sig dojan och är lite öm. Han brukar klara vara barfota. Men det är väl knövlet i backen som gör det efter att det varit så blött och hoven varit blöt.. Hoppas det inte är ngt mer. En hovböld som är på g eller så.. :S
Dojan är demolerad och jag har inget att rikta på nu. Det har vi ju haft förr jämt. Så vi får vänta med ridning tills vi får en hovis. Hade nog inte vågat slå på iom att han är lite öm heller. Vill ha det kollat av hovis.
Min borde kunna komma snart.
Annars hoppas jag kunna fjäska in mig hos nån annan.
Men iom att han iaf bör skos så vete fasen om jag inte bara väntar.
Stackars pysen! Han fick vara inne idag innan jag hann ut. Imorgon får han förmodligen gå ut med inpacketerad fot. Han är ju lugn i hagen. Så borde funka.
Men jag släpper ut själv för att se hur han ser ut.
 
@tuaphua I Luleå. Renarna är bara här på vinterbete.
Inte så där jättekul när häst anser dom vara monster med klangklockor på. Fast älgar är ännu värre. Det finns inget farligare på denna jord om man frågar Strålan. Hon vänjer sig aldrig fast dom springer runt hagen med jämna mellanrum, då blir det alltid ett fasligt liv på henne, hon springer fram och tillbaka och varnar för faran. Ingen annan som bryr sig.
Det är ändå tur att hon är cool som är så det inte blir vild sken av det när man är på tur utan bara en okontaktbar stenstaty med hjärta som hoppar ur kroppen, ev lite balanstrav och drakblås.

Hoppas pållen din bara är öm. Det är ett enlände att dra av sig skon den här tiden iaf om man har is eller knöggel.
 
@tuaphua I Luleå. Renarna är bara här på vinterbete.
Inte så där jättekul när häst anser dom vara monster med klangklockor på. Fast älgar är ännu värre. Det finns inget farligare på denna jord om man frågar Strålan. Hon vänjer sig aldrig fast dom springer runt hagen med jämna mellanrum, då blir det alltid ett fasligt liv på henne, hon springer fram och tillbaka och varnar för faran. Ingen annan som bryr sig.
Det är ändå tur att hon är cool som är så det inte blir vild sken av det när man är på tur utan bara en okontaktbar stenstaty med hjärta som hoppar ur kroppen, ev lite balanstrav och drakblås.

Hoppas pållen din bara är öm. Det är ett enlände att dra av sig skon den här tiden iaf om man har is eller knöggel.

Ah, jag har släkt i Arvidsjaur framför allt. Någon i Luleå dock.
Har jobbat en del i Boden med. Där fick jag äran att rida ut på en härlig kallblodstravare i djupsnö uppe bland lite, i era ögon, småkullar/småberg. I mina var det ju fjäll.. :P
Superhärligt! Det blev så mycket härligare just iom att det var en kallis med mycket man och massa.
Men vi mötte inga renar.

Jag och en kompis/fd tränare har pratat om att åka och rida i fjällen någon gång. Lasta och åka med min och någon. Men det blir ju lite av ett projekt iom alla mil etc..
Det är en dröm iaf!
 
Lektionen idag gick så himla bra. Piloten var väldigt stelfrusen dock under de första minutrarna -20 idag och red som en kratta. Häst svarade lite dåligt fram och ibland tog bensinen slut så motorn hostade till och tvärdog mitt en rörelse.
Men överlag så orkar hon jobba rätt så mycket längre nu och när jag släpper tyglarna så länger hon ut fram och ner utan att bara ramla iväg och snubbla på sig själv.
Mycket mycket nöjd. Nu ska vi bara få lite gas i pållan också, hon är så sävlig i grunden.

Imorgon ska jag åka och titta på en häst :nailbiting:
 
Lektionen idag gick så himla bra. Piloten var väldigt stelfrusen dock under de första minutrarna -20 idag och red som en kratta. Häst svarade lite dåligt fram och ibland tog bensinen slut så motorn hostade till och tvärdog mitt en rörelse.
Men överlag så orkar hon jobba rätt så mycket längre nu och när jag släpper tyglarna så länger hon ut fram och ner utan att bara ramla iväg och snubbla på sig själv.
Mycket mycket nöjd. Nu ska vi bara få lite gas i pållan också, hon är så sävlig i grunden.

Imorgon ska jag åka och titta på en häst :nailbiting:

Vad härligt med bra lektion!

Vad spännande med hästkoll! Vad ska du kika på för något? :D

KL

Jag hade teorilektion idag igen med fröken. Ååååh, galet ridsugen! Men det var iaf jätteintressant lektion. Det är kul när man får nörda loss! Tycker nog fröken också iom att jag fick 2 h lektion istället för de 40 min jag skulle ha.
Imorgon ska hon peppras med frågor igen! ;)
 
@tuaphua En 4 årig varmblodstravare som slår och skenar med vagnen.
Egentligen så hade jag behövt vänta med att skaffa en till och egentligen har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag vill ha (nån gång hade jag velat ha en riktig ridhäst) men det är något med dessa travare som jag dras till och just denna kunde jag tydligen inte hålla mig från att höra av mig om... :meh: Ja vi får väl se. Det är iaf så spännade att jag knappt kunnat sova i natt.
 
@tuaphua En 4 årig varmblodstravare som slår och skenar med vagnen.
Egentligen så hade jag behövt vänta med att skaffa en till och egentligen har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag vill ha (nån gång hade jag velat ha en riktig ridhäst) men det är något med dessa travare som jag dras till och just denna kunde jag tydligen inte hålla mig från att höra av mig om... :meh: Ja vi får väl se. Det är iaf så spännade att jag knappt kunnat sova i natt.

Ja, klart man är spänd inför något så stort som ev ny kompis!

Jag har jobbat på travet för hundra år sen. Och har en förkärlek för vb-travare efter det. Så även om jag vill ha en annan ridkänsla iom den ridning jag valt att syssla med så blir jag väldigt glad då folk tar sig an dem. De har ju inte helt sällan ett himla härligt psyke och arbetsvilja tycker jag.
Det var alltid någon som inte platsade på banan som man letade hem till.
Därför blir jag än idag så glad när nån av dem hittar bra hem.

Så jag kanske måste trycka gilla på ditt inlägg även om du inte vet vad du vill ha eller kanske skulle ha nu.. :P

Jag hade ju eg inte tänkt mig skaffa sån som min kille. Men jag ångar inte en sekund att jag köpte honon. Han är underbar!
Jag blev däremot med halvblod, som kanse är vad folk köper mest. Men jag hade nog mer ställt in mig på PRE eller iaf hälften PRE. Jag tycker ju de är skoj.
Men min är lätt känslig och reaktiv. Fröken liknade ju honom vid "en dålig PRE" i början. Haha.. Kanske därför det ens blev halvblod då. ;)

Hoppas det går som du vill imorgon! Vad det nu än är.. ;)
Du får rapportera sen!
 
Ja, klart man är spänd inför något så stort som ev ny kompis!

Jag har jobbat på travet för hundra år sen. Och har en förkärlek för vb-travare efter det. Så även om jag vill ha en annan ridkänsla iom den ridning jag valt att syssla med så blir jag väldigt glad då folk tar sig an dem. De har ju inte helt sällan ett himla härligt psyke och arbetsvilja tycker jag.
Det var alltid någon som inte platsade på banan som man letade hem till.
Därför blir jag än idag så glad när nån av dem hittar bra hem.

Så jag kanske måste trycka gilla på ditt inlägg även om du inte vet vad du vill ha eller kanske skulle ha nu.. :P

Jag hade ju eg inte tänkt mig skaffa sån som min kille. Men jag ångar inte en sekund att jag köpte honon. Han är underbar!
Jag blev däremot med halvblod, som kanse är vad folk köper mest. Men jag hade nog mer ställt in mig på PRE eller iaf hälften PRE. Jag tycker ju de är skoj.
Men min är lätt känslig och reaktiv. Fröken liknade ju honom vid "en dålig PRE" i början. Haha.. Kanske därför det ens blev halvblod då. ;)

Hoppas det går som du vill imorgon! Vad det nu än är.. ;)
Du får rapportera sen!
Ja dom är fantastiska på många vis. Ibland känner man sig dock som lite sämre bara för att man harvar runt med travare och inte har man nånting gratis heller.
Ja vi får väl se. Jag går så mycket på känsla man kan tro att man vill en sak men hjärtat vill nått annat, hittils för mycket på känsla, den här gången ska jag iaf göra vad jag kan för att köpa en frisk häst, vilket jag inte gjort tidigare.
 
Åh vad han är redig lille nollsexan....

Har varit två gånger hos hopptränaren och hon rider honom såå bra och han är såå duktig.

Varför gjorde vi inte detta för ett år sen?

Jag har ridit honom på marken ca två gånger i veckan det senaste och jag tycker att det går åt rätt håll. Han känns lite mer jämn och liksidig.
Förbannat rolig ponny att rida! Tyvärr verkar det som att jag tycker det är roligare än sextonåriga dottern just nu...
Hmm, inte kan jag väl spara en C- ponny för mitt eget nöjes skull?
 
Det slog mig idag att våra 06: or räknas som 9 år nu. NIO år, det är helt sjukt. 10 år sen jag skickade iväg Strålas mamma på betäckning och nu är lillfisen 9 år. Fast det är ju egentligen 5 månader kvar.
fgnjl_45782014.jpg

vc_45781977.jpg

f23_45781953.jpg


Idag har vi träffat på en stor flock med renar. Det var spännande sa Stråla och var inte kontaktbar på typ en kvart. Sen hade hon eld i baken resten av turen och letade renar bakom varje träd.
Så våran tänka mysiga ridtur blev inte så mysig men hon fick jobba på hårt och plumsa snö i skogen för att lugna ner sig istället. Hon blev väl sådär lugn men svettig och flåsig.

Imorgon ska vi rida lektion. Det var länge sen nu. Väldigt länge sen.

Åh, renmöte, låter så exotiskt i mina öron. Vilka underbara bilder på bebis Stråla:love:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 282
· Visningar
49 345
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 108
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 663
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 573
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp