Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad han är redig lille nollsexan....

Har varit två gånger hos hopptränaren och hon rider honom såå bra och han är såå duktig.

Varför gjorde vi inte detta för ett år sen?

Jag har ridit honom på marken ca två gånger i veckan det senaste och jag tycker att det går åt rätt håll. Han känns lite mer jämn och liksidig.
Förbannat rolig ponny att rida! Tyvärr verkar det som att jag tycker det är roligare än sextonåriga dottern just nu...
Hmm, inte kan jag väl spara en C- ponny för mitt eget nöjes skull?

Härligt att han är duktig! Skulle behöva kvalitativ tillridning på våran ponny med men..
Känner igen det där att intresset går upp och ner:crazy:!
Tyvärr känner jag mig för tung för vår ponny och har egentligen ingen lust heller.
Min tös "vill" en himla massa saker med honom såsom fälttävlanstart och träningsläger men, fasen, hon måste ju rida mer och hitta knapparna bättre, suck:(
 
Ja dom är fantastiska på många vis. Ibland känner man sig dock som lite sämre bara för att man harvar runt med travare och inte har man nånting gratis heller.
Ja vi får väl se. Jag går så mycket på känsla man kan tro att man vill en sak men hjärtat vill nått annat, hittils för mycket på känsla, den här gången ska jag iaf göra vad jag kan för att köpa en frisk häst, vilket jag inte gjort tidigare.

Vet du, det där tycker jag du ska försöka släppa! Att man är sämre för att man rider en viss typ av häst, travare eller annan.
En travhäst är inte en sämre häst på något vis. Som individ är de lika fantastiska som alla andra individer. Sen har de som du säger svårare för vissa saker. Men de kan faktiskt också ha lättare för vissa saker än tex en som är efter den ballaste, dyraste hingsten i världen, har fantastisk exteriör för vald gren och är dyr som satan. Just för att de kanske är bättre i skallen tex, mer pratbara eller vill arbeta.

Utöver det så tycker ju jag personligen att det är mer imponerande med en ryttare som gör en övning/rörelse/whatever som kanske rent tekniskt är lättare och gör den väl trots att häst eller ryttare inte per födsel har de allra bästa förutsättningar än om ett ekipage där häst och ryttare båda har bättre förutsättningar för den grenen och gör mer tekniskt avancerade grejer.

Jag har ju själv haft en Islandskorsning modell framtung, platt och kort och oelastisk gång utöver en miljard olika orena gångarter. Han var också utdömd iom lynnesfel. Det var alltså ingen räkmacka med honom någonstans..
Det var svårt något så in helsikes att utbilda honom. Och jag svajade i början en del i självförtroende och även i tankar kring om jag ville ha just den hästen eg. Jag var missnöjd med vår prestation i jämförelse med mina kompisar som hade tävlingshästar modell bra exteriör och gång och lynne.
Nu har jag tränare som inte anser någon häst sämre än en annan och inte dömmer andras val.
När jag svajade en gång och dippade ner i sånt tänk pratade min fröken med mig. Jag berömde hästen och gjorde rent tekniskt allt rätt.
Men hästen kände min känsla trots att ingen utom fröken märkte.
Vi pratade och hon sa att jag fick skita i stallet några dagar och bestämma mig vad jag ville. Ville jag ha den hästen så fick jag se till att vara nöjd i det.
Efter det kom jag fram till att jag ville ha honom och började se honom i annat ljus.
Och jag är betydligt mer stolt över mitt jobb med honom än med de hästar som jag tagit längre men som har bättre förutsättningar.

Och vet du! De riktigt duktiga har alla tyckt det är jätteroligt att jag lade den energi och tid jag gjorde på att just dressyrrida och utbilda min lille luddgubbe.
De tyckte det var himla kul när han gjorde sina krumelurer.
Vi gjorde många bekantskaper just pga att han väckte förtjusning som jag inte tror jag skulle gjort av att rida andra hästar som eg är mer lämpade för dressyr.
Så många kommenterade snälla saker och började prata.

Och utan så svår häst hade jag inte lärt mig hälften av vad jag idag kan.
Tänk så! Du lär dig massor!

Ja, idag har jag valt annat. Men jag jobbar så mkt med problemindivider att jag gärna har det lite lättare någonstans i hästen då jag hobbyrider min egen.
Lösa basicproblem och grundrida kan jag och är trygg i.
Och jag har idag andra mål än då jag skaffade min ponny. Idag vill jag rida alla svårklassrörelser. Och ev kunna tävla om jag skulle få sug. Då behöver jag kunna få träna på de rörelserna iom att det kan jag inte lika bra.
Har man andra mål är annan häst bättre eller lika bra till det man vill göra!
Och oavsett är aldrig du eller hästen sämre som individer!

Men viktigast: Hur har det gått? :D
 
Härligt att han är duktig! Skulle behöva kvalitativ tillridning på våran ponny med men..
Känner igen det där att intresset går upp och ner:crazy:!
Tyvärr känner jag mig för tung för vår ponny och har egentligen ingen lust heller.
Min tös "vill" en himla massa saker med honom såsom fälttävlanstart och träningsläger men, fasen, hon måste ju rida mer och hitta knapparna bättre, suck:(

"Problemet" för ungar med föräldrar som kan häst.. De får inte flänga iväg hur som helst på vad som helst. ;)
Svår ålder med mycke intressen och mindre tålamod än vuxna.
 
Åh fast jag ser det som en tillgång o inte ett problem! ;) Är så fruktansvärt trött på ungar med okunniga föräldrar som glatt låter dom hållas o "leka" o kör på än det ena o än det andra. Det duttas med 50 olika små skopor av än det ena o än det andra tillskottet och hit o dit med allt så jag är väldigt glad över polly o andra hästkunniga föräldrar som håller hårt i tyglarna!:D
 
Åh fast jag ser det som en tillgång o inte ett problem! ;) Är så fruktansvärt trött på ungar med okunniga föräldrar som glatt låter dom hållas o "leka" o kör på än det ena o än det andra. Det duttas med 50 olika små skopor av än det ena o än det andra tillskottet och hit o dit med allt så jag är väldigt glad över polly o andra hästkunniga föräldrar som håller hårt i tyglarna!:D

JAG tycker det är fantastiskt! Men ungen tycker nog det är mindre kul ibland att inte få åka iväg på vad som. ;)
Däremot lär de vara tacksamma i framtiden. :)
 
@polly p När vi hade ponny tog jag hjälp för att få dem ridna av duktiga små ryttare. Du kan ju tömköra ibland. Det är roligare för barnen om ponnyn är ridbar ;)

Red lektion idag. Nu börjar det gå åt rätt håll igen. :) Men har fortfarande kvar tankar på att få någon annan att rida henne lite. Kan ju även här behövas lite hjälp trots alla lektioner.
 
Tack @tuaphua för det. Jag vet ju att det är så och jag vet ju egentligen att jag inte borde känna så. Att det blir lite ursäktande att man rider travare. Men tyvärr är ju jargonen så ibland att travarna är mindre värda och att dom som rider travare är mindre kunniga.
Min gammelhäst var jag väldigt stolt över, hur fin hon men som vi har kämpat och som jag har slitit mitt hår. Jag är helt sjukt stolt över Strålan också fast hon "bara" är en travar korsning.
Jag har försökt analysera och funderade på om jag vill ha en färdig, som jag bara kan hoppa upp och rida utan bekymmer, för jag tänker att jag kanske borde vilja ha det efter alla år av att ha haft rehab hästar och outbildade hästar, men nej, känslan sa mig nej fy vad tråkigt :D

Ja det gick väl varken eller. Jag hade nästan förväntat mig att jag skulle finna något uppenbart fel på pållan så jag skulle kunna tacka nej på en gång men inte. Jättefina ben och fin i kroppen, mjuk i musklerna och ingen ömhet. Jag har klämt och känt och klämt och känt. Tydligen ska hon vara kollad av veterinär också sen hon hade skenat med vagn för ett tag sen. Det är därför hon ska säljas, hon är rädd för vagnen och sparkar och skenar. Min tanke är ju att hon kan ha ont men hon kan ju såklart bara vara rädd också.
Väldigt spetig förstås men rejäl och runt 165 hög.
Ingen omedelbar kärlek men jag ska dit på torsdag igen och hantera henne lite mer, ta ut henne på en promenad och ta med en kompis som får se med sina kritiska ögon också.
Hon är visst bara riden 6 gånger i sitt liv vilket jag bara ser som positivt, inte heller är hon startad på trav eller egentligen så mycket körd heller. Då har jag stora möjligheter att forma som jag vill.
Jag tror även att det finns en möjlighet att hon passar i min dressyrsadel när hon gjort om sina muskler och lagt på sig lite :p En inte allt för oviktig aspekt.
 
Åh vad han är redig lille nollsexan....

Har varit två gånger hos hopptränaren och hon rider honom såå bra och han är såå duktig.

Varför gjorde vi inte detta för ett år sen?

Jag har ridit honom på marken ca två gånger i veckan det senaste och jag tycker att det går åt rätt håll. Han känns lite mer jämn och liksidig.
Förbannat rolig ponny att rida! Tyvärr verkar det som att jag tycker det är roligare än sextonåriga dottern just nu...
Hmm, inte kan jag väl spara en C- ponny för mitt eget nöjes skull?
Åh det kan du väl. Om du vill. Varför inte :)
 
Jag vet inte varför jag tror att jag behöver köpa en dressyrhäst? Jag har ju redan en! Har ridit lektion med Strålan idag igen, för en annan instruktör (däremot kanske jag behöver en till häst så Stråla får lite lugn och ro nån gång :p )
Men jäklar så fin hon var!
Inga motorstopp utan pigg och framåt och svarade skitbra på allt. Vi fick lite nya övningar som blev jättekrångliga för mig och Stråla försökte förstå så gott det gick.
Satt och tittade på annonser på hästar i miljonklassen igår men ingen av dom är ens i närheten av så fin som Strålan är och jag skulle inte byta ut henne för allt i världen.
Min pärla.
 
Jag vet inte varför jag tror att jag behöver köpa en dressyrhäst? Jag har ju redan en! Har ridit lektion med Strålan idag igen, för en annan instruktör (däremot kanske jag behöver en till häst så Stråla får lite lugn och ro nån gång :p )
Men jäklar så fin hon var!
Inga motorstopp utan pigg och framåt och svarade skitbra på allt. Vi fick lite nya övningar som blev jättekrångliga för mig och Stråla försökte förstå så gott det gick.
Satt och tittade på annonser på hästar i miljonklassen igår men ingen av dom är ens i närheten av så fin som Strålan är och jag skulle inte byta ut henne för allt i världen.
Min pärla.

Du ser! Vad roligt att höra!

För mig har tjusningen under väldigt många år legat i utvecklingen.
Jag har jobbat en hel del med hästar med sämre förutsättningar pga både exteriör, psyke eller skador/defekter. Och så länge jag lärde mig en massa och hästarna utvecklades tyckte jag det var skitkul oavsett om de började på -480 och kom upp till +20. Det var så mycket värt och så roligt!

Så vad man ska ha för häst beror ju på vad man tycker är kul och vad man vill göra.
Om Stråla går bra i det du vill göra och ni har kul är ni ju världens bästa ekipage, för varann. Och vad andra tycker är inte så viktigt då.
Även om jag tror att de så klart tycker positiva saker om er när din häst är så fin(dig vet jag inget om men antar detsamma;))!
Men det är inte det viktiga, det är det jag vill ha fram. Det viktiga är vad du känner. :)

Heja er och bra ridpass! Njut på du!
 
Hemkommen från träning med döttrarna! Lånehästen är ett lyckokast:)! Så roligt att dom har varsin nu ett tag iallafall. Han är ju liiite taggad och spänd av sig men ett hjärta av guld! Påwnien var relativt fram för en gångs skull och då kommer hans fina gång.
Dilemmat är väl med töserna och mest den äldsta som rider ponny att hon inte lyssnar ett något på mig och inte riktigt tar till sig instruktioner eller iallafall anammar dom hemma sedan.
Men jag ska ta mig i kragen och tömköra honom och se om jag kan traila upp så tränaren får rida igenom honom.
Dom är ju liksom inga små barn utan 17 och 15 i år:nailbiting:.

Tack och lov fungerar samarbetet i stall och hästskötsel relativt bra så jag skulle inte vilja vara utan deras delaktighet.

I morgon ska jag dressyra i paddocken med Loppis, hoppas jag på iallafall, om det är milt:p..
Å fredag tränaren, blir kanske bara någon till gång sen ska jag nog sätta klorna i den lilla svarta hästen och så ponnyn som får motionera mig i töm..
 
Du ser! Vad roligt att höra!

För mig har tjusningen under väldigt många år legat i utvecklingen.
Jag har jobbat en hel del med hästar med sämre förutsättningar pga både exteriör, psyke eller skador/defekter. Och så länge jag lärde mig en massa och hästarna utvecklades tyckte jag det var skitkul oavsett om de började på -480 och kom upp till +20. Det var så mycket värt och så roligt!

Så vad man ska ha för häst beror ju på vad man tycker är kul och vad man vill göra.
Om Stråla går bra i det du vill göra och ni har kul är ni ju världens bästa ekipage, för varann. Och vad andra tycker är inte så viktigt då.
Även om jag tror att de så klart tycker positiva saker om er när din häst är så fin(dig vet jag inget om men antar detsamma;))!
Men det är inte det viktiga, det är det jag vill ha fram. Det viktiga är vad du känner. :)

Heja er och bra ridpass! Njut på du!
Japp. Idag är en sån dag då jag faktiskt får lov att vara rätt uppblåst stolt över att jag har fött upp, ridit in och utbildat denna fröken helt själv :)
 
Vi var ju o skuttade lite i helgen som gick, tränaren hade pay and jump på lördagen men då var jag på Spa (!) så jag fick komma dagen efter...vi hoppade banan 2 ggr och sen ett par linjer efteråt. Första rundan låg på 90 och kändes bra efter 3:e hindret! Andra rundan låg på 100-115 cm, den otäcka tränaren höjde hindren bakom ryggen på mig så linjen jag redan hoppat o som sen avslutade var betydligt högre på slutet!:eek:
Fick lite filmer och jag bjuder på min andra runda där det finns åtskilliga fel och tillkortakommanden! :D, finns såklart alltid massor att jobba på men jag är väldigt glad över jag ens vågar hoppa detta nu.
90 cm

115

Linjen
 
Nej min tränare vet ju att jag behöver bli lurad lite för att styra på utan allt för många höjdprotester...! :D
 
Vad duktig du är @Novali01 :)! Hon ser ut att ha ett jädrans tryck och vilja! Superfin:love:!!!

Red i paddocken och ptja..det var ett litet tag sen så vad ska man begära. Fullt med vattenpölar. Den eftersträvade genomsläppligheten infann sig icke;). Hon är ju mysig på våra uteritter iallafall!
 
...men trägen vinner! För trots "shitty-pass" igår kändes hon kanonfin idag:love:! Nöjd att mitt skogsluffande inte gör henne till en strakbent kamel iallafall;)! Körde hem i slasket med ett fånigt flin igen.
Kan bli ett pass till, får se..Hon känns väldigt positiv och "på", men börjar bli lite smårund för att vara hon..
Såå svårt att veta. Men känns bättre att lägga energi på den svarta lilla prinsen istället, så länge han är kvar..Gahh, vill ju ha honom hela sommaren minst:(..har kontrakt till maj och jag utgår från att det blir försäljning då som jag iof ska bistå. Kan ju skrämma spekulanterna, he, he
 
Idag vågade vi oss ut i blåsten o åkte c-r ;) Vågade mig på 80 och 90.
Tyckte 80 var ok men att 90 blev högt :o
Första rundan var bra men ser på filmen att vi har dressyrgalopp o jag som tyckte det gick fort.
Andra rundan drog hon iväg lite o jag fick inte tillbaka henne i tid så det blev plockepinn av ett hinder.:mad:
Sara sa att jag skulle tryckt av men då hade jag ju bara tagit med problemet till efter hindret.
Ska försöka ladda upp filmen men internet går så långsamt här.:banghead:
 
Idag vågade vi oss ut i blåsten o åkte c-r ;) Vågade mig på 80 och 90.
Tyckte 80 var ok men att 90 blev högt :o
Första rundan var bra men ser på filmen att vi har dressyrgalopp o jag som tyckte det gick fort.
Andra rundan drog hon iväg lite o jag fick inte tillbaka henne i tid så det blev plockepinn av ett hinder.:mad:
Sara sa att jag skulle tryckt av men då hade jag ju bara tagit med problemet till efter hindret.
Ska försöka ladda upp filmen men internet går så långsamt här.:banghead:

Och redan hemma? Det kan inte varit många starter? Tänkte åka dit nästa helg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
62 63 64
Svar
1 268
· Visningar
48 477
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 102
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
17 821
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 497
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp