Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte? Nån stor maffig spruta med dundermedel så hon blir frisk?;) Tycker bara så synd om både dig o henne för om hon blir sämre av att gå i hagen så måste hon ju vara rätt dålig?

Det är väl just det att hon inte ska bara gå i hagen, hon behöver röra sig för att vara frisk i kroppen men det har ju inte gått med ledinflammationer. Den där ryggskadan kommer aldrig bli BRA bra bara hållas bra med träning. Nu behöver hon få igång ryggen så vi kan börja träna igen. Lite drygt ja men jag är van.
Det var ju skit att det vart som det vart men nu vet jag ju att hon är IR och kommer hållas på strikt diet så vi förhoppningsvis slipper hela den resan igen.
 
Dessutom blir hon alltid sämre den här tiden på året, det är lite standard. Fast inte lika dålig som idag brukar hon inte vara men då brukar hon ju vara igång också.
Nu har det regnat och regnat och leriga hagar är inte gott för en skruttig kropp.
 
Gick inte som hoppats med dagens kiro/vet besök. Strålan är riktigt dålig i ryggen nu.
Så på rekommendation av veterinären ska hon nu även få några akupunktur behandlingar innan vi kan börja sätta igång. Så fortsatta promenader.

Har inte riktigt hängt med, vad är problemet med hennes rygg?

Nja som vad då? Hon fick kiropraktik idag.

F är ju "rygghäst" och han blev sprutad (med vad kommer jag inte riktigt ihåg) och vid ett senare besök blev han behandlad med shockwave.
 
Har inte riktigt hängt med, vad är problemet med hennes rygg?



F är ju "rygghäst" och han blev sprutad (med vad kommer jag inte riktigt ihåg) och vid ett senare besök blev han behandlad med shockwave.

Hon har skadat ryggen för många år sen, trauma på något vis, världens klantigaste eller kanske mest oförsiktiga häst som ramlar ner i diken med jämna mellanrum, rullar fast sig ramlar i hage osv osv så hur vet jag inte exakt :meh: Skithäst.
"Bara" muskulärt hon är röntgad ordentligt, men enligt veterinärer och et så kommer hon att få dras med detta för alltid, det är bara kiropraktik med jämna mellanrum och rätt slags träning som gäller. En och annan metacamkur har också behövts när hon blivit sämre under höstarna.
Hon har dock fått en liten pålagring i ett bakknä som följd av den ryggskadan, felbelastning. Nu är hon även kontaterad IR EMS och troligtvis har hon även PSSM /hon har symtomen och Strålas mamma hade PSSM, ärftligt och det kom fram långt efter Stråla föddes såklart). Och på grund av det så har hon blivit stum och konstig i kroppen, lagrat på sig under sommaren när hon fått äta gräs och felbelastat igen med ledinflammationer fram som följd båda kotorna och knäna fram.
Och iom att hon inte har kunnat träna så har ryggen blivit värre och att klaffsa runt i lera gör inte saken bättre heller.

Nu fick du hela historien väldigt kortfattad. :)

Jag litar fullt ut på min hemma vet, klinikvet är det sämre med, och jag tror absolut att hon rekommenderar det som behövs och som kommer hjälpa min rackliga kuse :)
 
Hon har skadat ryggen för många år sen, trauma på något vis, världens klantigaste eller kanske mest oförsiktiga häst som ramlar ner i diken med jämna mellanrum, rullar fast sig ramlar i hage osv osv så hur vet jag inte exakt :meh: Skithäst.
"Bara" muskulärt hon är röntgad ordentligt, men enligt veterinärer och et så kommer hon att få dras med detta för alltid, det är bara kiropraktik med jämna mellanrum och rätt slags träning som gäller. En och annan metacamkur har också behövts när hon blivit sämre under höstarna.
Hon har dock fått en liten pålagring i ett bakknä som följd av den ryggskadan, felbelastning. Nu är hon även kontaterad IR EMS och troligtvis har hon även PSSM /hon har symtomen och Strålas mamma hade PSSM, ärftligt och det kom fram långt efter Stråla föddes såklart). Och på grund av det så har hon blivit stum och konstig i kroppen, lagrat på sig under sommaren när hon fått äta gräs och felbelastat igen med ledinflammationer fram som följd båda kotorna och knäna fram.
Och iom att hon inte har kunnat träna så har ryggen blivit värre och att klaffsa runt i lera gör inte saken bättre heller.

Nu fick du hela historien väldigt kortfattad. :)

Jag litar fullt ut på min hemma vet, klinikvet är det sämre med, och jag tror absolut att hon rekommenderar det som behövs och som kommer hjälpa min rackliga kuse :)

Oj det var inte bara "en" sak :(
Jobbigt när det bara blir en ond cirkel av allt. Hoppas akupunkturen hjälper så att ni kan komma igång igen :)
 
@SkorpSmulan Vad tråkigt med Stråla. Kan nog lite förstå din känsla då min Loppa är lite "Rackelhäst" hon med..

Idag var det ett riktigt jädrans busväder och helst hade jag bara tänt levande ljus och en brasa och myst ner mig men jag packade in pållan och drog till ridhus.
Jag tror jag ska våga vara lite nytänkande och innovativ ändå så jag köper sadeln jag haft på prov, eller då en i den storlek jag behöver.
Nu har jag trimmat i den två dagar i rad och finner mig mer och mer komfortabel. Vet dessutom inte vad alternativet annars skulle vara.
Sen behöver jag jobba på min sits väääldigt mycket i vilket fall.

Sista helgen i November är det ett litet vuxenläger med två ridpass och middag mm.
Lika mycket eller mer en social grej som för träningens skull men det kan ju vara trevligt ibland:)..
Funderar dock på om jag skulle våga hoppa på förmiddagen om det blir lite på dressyrtant nivå?
Är dessutom osäker på om Bellona orkar två regelrätta dressyrpass, hade det varit Loppan så vet jag ju att det funkar..
 
Hoppas det blir bra med din sadel, @polly p! Klart Bellona orkar 2 pass, hon är ju ung o pigg! Låter skitkul med vuxenläger...skulle gärna åka på sånt, typ det @Maui var på, dock kostar det ju en del så man får omfördela sina utgifter lite.

Själv har jag kommit igång igen efter min ljuvliga semester på Teneriffa! Så idag var irländaren o jag iväg på hoppträning...HAN var en stjärna. Jag har legat på beachen för länge. Say no more.:cry:
 
Hoppas det blir bra med din sadel, @polly p! Klart Bellona orkar 2 pass, hon är ju ung o pigg! Låter skitkul med vuxenläger...skulle gärna åka på sånt, typ det @Maui var på, dock kostar det ju en del så man får omfördela sina utgifter lite.

Själv har jag kommit igång igen efter min ljuvliga semester på Teneriffa! Så idag var irländaren o jag iväg på hoppträning...HAN var en stjärna. Jag har legat på beachen för länge. Say no more.:cry:

Den blir super till Bellona och jag gillar den mer och mer nu när fick prova i en vecka. Dessutom fick jag ganska bra villkor OM det skulle vara helknas.
Kommer dock inte förrän efter nyår..

Skulle också gärna åka på läger liknande Mauis. Det här är hos min vanliga tränare med en ganska stor spridning på nivån och relativt opretantiöst. Men det blir trevligt, absolut.
Visst orkar hon två pass men tar ut sig en del i dressyren och vi har lite galopp problem där hon inte är riktigt stark..framförallt fattning i vänster och att bibehålla samling.
Vet inte hur jag riktigt bäst ska jobba vidare med styrkan där..

Sen kunde det vara kul att under ledning testa lite bom och enkla hoppövningar..kanske;).
 
Den blir super till Bellona och jag gillar den mer och mer nu när fick prova i en vecka. Dessutom fick jag ganska bra villkor OM det skulle vara helknas.
Kommer dock inte förrän efter nyår..

Skulle också gärna åka på läger liknande Mauis. Det här är hos min vanliga tränare med en ganska stor spridning på nivån och relativt opretantiöst. Men det blir trevligt, absolut.
Visst orkar hon två pass men tar ut sig en del i dressyren och vi har lite galopp problem där hon inte är riktigt stark..framförallt fattning i vänster och att bibehålla samling.
Vet inte hur jag riktigt bäst ska jobba vidare med styrkan där..

Sen kunde det vara kul att under ledning testa lite bom och enkla hoppövningar..kanske;).
Mitt läger var läger var väldigt trevligt. Mkt den sociala biten. Jag tror tyvärr att Rivica hade lite känning av vad det nu var hon har haft för hon var sig inte riktigt lik. Nu tycker jag att hon är helt ok. Rider lite lugnt ute eller jobbar henne från backen. Gör nåt varannan dag för vi ska på semester i två veckor om två veckor så fram tills vi kommer åter blir det lugnt. Ganska skönt att ta det lugnt.
Laddar för KM med fuxen. Ska rida LB igen. Får hoppas hon går fint. ;)

Synd med Stråla. Hoppas det blir bättre.
Kul med både läger och ny sadel @polly p :D
 
Tack för allas er omtanke:heart!

@happyrider, hur var det på resan?
Att @Novali01 solat, badat och druckit goda fruktdrinkar har jag förstått via ansiktsdagboken:D!
Härligt med värme i Novermberrusket. Liite avis;).

Ska ju köra tillbaka provsadeln på lördag. Rider i den idag och imorgon. Hade den på träningen i tisdags men det är ju att jag får lite "prinsessan på ärten känsla":(.
Min tränare är dock positiv och känner väl till MH som har tagit fram den.
Hade jag letat hoppsadel så hade jag inte tvekat en sekund.
Men tänk om jag aldrig får känslan att komma i den? T.ex övergång från galopp till trav, där hittar jag nära hästen snabbare i nuvarande sadel. Dock är den för klämmande och passar inte hästen.

Man vill ju ha känslan att YES det här kommer funka för både pållan och mig..
Kände tex väldigt tryck av stigläderkrampan. Visst, går att köpa t-spänne läder men..Måste ändå köpa en mattespad och det plockar liksom på.

Beklagar sorgen!

Spännande med nya sadeln! Jag har inte provat dem.
Men berätta gärna vad du får för överdrag med sadeln.
Några elever har ett företag som gör sadelöverdrag. De blev tillfrågade om att göra överdragen till de här sadlarna vet jag. Men jag minns inte om det blev samarbete eller ej.
Det kan ha varit behov av fler överdrag än de kunde producera. Minns inte..
Kul att höra iaf!

@SkorpSmulan
Hoppas Strålis repar sig nu! Det är så himla svårt när de måste vila för en skada och det andra kräver träning.
Man blir så maktlös.

Jag är fortf i lägenheten. Saknar min häst såååå!
Var och skulle greja nytt mobil-abonnemang IOM noll täckning på gården. Blev erbjuden ngn rabatt för folk under 27. 35 år gammal blev jag sååå glad. Tills jag provade kläder på nästa affär och inte fick upp vanliga strl mer än till halva låret..
Nu är det dags att börja rida. ;)
 
Var och skulle greja nytt mobil-abonnemang IOM noll täckning på gården. Blev erbjuden ngn rabatt för folk under 27. 35 år gammal blev jag sååå glad.
:D Jag brukar fnissa gott för mig själv när jag måste visa leg på systemet 36 år gammal. Eller när jag skulle köpa snus åt min pappa men fick inte för att jag inte hade körkortet med mig.
Sista helgen i November är det ett litet vuxenläger med två ridpass och middag mm.
Lika mycket eller mer en social grej som för träningens skull men det kan ju vara trevligt ibland:)..
Funderar dock på om jag skulle våga hoppa på förmiddagen om det blir lite på dressyrtant nivå?
Är dessutom osäker på om Bellona orkar två regelrätta dressyrpass, hade det varit Loppan så vet jag ju att det funkar..
Gud vad roligt! Klart du ska vara med!
 
kl
Igår debuterade lilla Harriet 130!:bump: Hon var sååå duktig efter lång dag på tävling, studsade runt som om det var inget, var på väg mot en klockren nolla när sista bommen föll. Men vad gjorde det, alla andra i avd B rev också så rosett blev det ändå!

Film på snyggingen:love:
 
Jag får alltid visa leg så jag ser väl ut som en riktig barnrumpa :D

Nova, fin debut!!! Hoppas försäljningen går bra :)

Polly, säger som de andra. Klart du ska med på lägret o ta med Bellona. :)

Maui, din gottegris, utlandssemester igen..? ;)

Skorpan, jag beundrar verkligen ditt slit du lägger ner på Stråla. Jag är tyvärr för bekväm så för mig hade det blivit en annan utväg... Hoppas hon snart blir lite bättre.
 
Jag får alltid visa leg så jag ser väl ut som en riktig barnrumpa :D
:D
Skorpan, jag beundrar verkligen ditt slit du lägger ner på Stråla. Jag är tyvärr för bekväm så för mig hade det blivit en annan utväg... Hoppas hon snart blir lite bättre.
Ja visst hade det varit fint att ha en helt frisk häst men jag har en tendens till att välja dom skruttiga hur som tydligen. Har inte haft en enda frisk hel häst på så länge jag kan minnas tror jag. Jo minishettisen har ännu inte uppvisat några större problem :p
Mitt hjärta talar högre än min hjärna. Annars hade jag aldrig valt Rino heller.
För Strålas del så är jag fullt övertygad om att det kommer bli bättre, nu vet jag ju varför så får vi jobba på utifrån det :)
 
Lägret är ju bara dagläger på lördagen. Vet inte hur givande det blir med två pass fördelat på upp mot 16 deltagare med start kl 12 och slut 19 då det blir mat. Tycker lite synd om pållan att åka och stå på trailer om det är lite kallt mm..Men åker väl för den sociala biten iallafall :).

Var å tränade idag men fick ingen superfeeling. Mycket jobb med att hon ska vinkla in sina bakben och vi ska hitta rundheten mer och mer.
Hon orkar inte och jag orkar inte riktigt..
Dock, som tränaren säger, får hon en helt annan överlinje då, i det arbetet, tro sig fasen det:crazy:.
Fast som idag när jag inte tyckte jag fick henne genomsläpplig, att ur det kräva samlande känns inte riktigt bra eller ok..
Fast det fanns bra stunder också och det är väl dem man ska försöka plocka åt sig och hitta lite positivt i.. Som fina skolar ( bra i sidorna mm), god bärighet i förvända, båda, så det blev nog bättre mot slutet eller något.

Sen är det skit att åka hemifrån halv tio på fm för en halvtimmas träning och komma hem halv två. Tränaren höll på med sin häst innan och blev lite försenad, en halvtimma ca..Gör ju inte så mycket men blir lite rumphugget när ska hem och fixa och käka för att åka till jobb.
Ingen träning i veckan så får hoppas det känns bättre på träningsdagen/lägret ..för det blir ingen träning innan det.
 
Fast nu tänker du lite baklänges @polly p? Att få henne att vinkla bakbenen är ju basic, inte samlande, utan vinklade bakben o motorn igång kan du inte få henne genomsläpplig.
 
Det
Fast nu tänker du lite baklänges @polly p? Att få henne att vinkla bakbenen är ju basic, inte samlande, utan vinklade bakben o motorn igång kan du inte få henne genomsläpplig.
Fast nu tänker du lite baklänges @polly p? Att få henne att vinkla bakbenen är ju basic, inte samlande, utan vinklade bakben o motorn igång kan du inte få henne genomsläpplig.
Det är självklart @Novali01 . Uttrycker mig fel som vanligt. Men upplevde att hon inte kommit loss tillräckligt och fick inget bra gensvar på hästen i volt vä varv när vi krävde än mer samling
och att man då istället borde gå tillbaka till grundläggande lösgörande med tex skänkelvikningar, tempoväxlingar mm lite till vilket såklart inkluderar att bakkärran ska igång..Men jag kanske tänker helt fel:o
Jag har jättesvårt att förklara tyvärr..
Trodde dock att dom behövde vinkla mer i bak ju mer samling man kräver också men ja, ja..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
46 193
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 027
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
15 167
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 214
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp