Bukefalos 28 år!

Ny Bildtråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Bildtråd!

MEN GUD hatr du också ridit hos alex ?
Det går br adet var hans flrsta start de där han sprang bra men ingen placering ! han ska starta nu igen på torsdag ! lilla bäbiisen :P
Japp japp rosa e kvar hon startar idag faktiskt ! min andra favorit :D ser du inte mitt namn e efter henne :D
Lägger in en bild på Caroline Player med då
http://www.nystrom.it/Galopp maj 2006/slides/2006-05-30_004 Caroline Player.jpg :)



ah men båda dem är så mysiga att rida, jo såg hennes namn hehe. jättetrevliga att rida båda två:) lilla tiny, han har väl bara startat två gånger eller nåt? eller? Reds han fortfarande med meterlånga tyglar?
 
Sv: Ny Bildtråd!

naj inte längre nu ere snarar massa förösk med att få han att pulla så i april så drog han med mig då blev alex glad :p
han start sin 2 gången ( med undatag för kvalet) på torsdag !
har du riodit hoss alex ? vad heter du ?
 
Sv: Ny Bildtråd!

naj inte längre nu ere snarar massa förösk med att få han att pulla så i april så drog han med mig då blev alex glad :p
han start sin 2 gången ( med undatag för kvalet) på torsdag !
har du riodit hoss alex ? vad heter du ?


hehe ja han har ju inte pullat speciellt mycket förut, men han kan ju bli som rosa, pulla när det gäller hehe. ska du träcka honom? får kanske komma och titta då? Vilket löp är han i?

har ridit hos Mclaren men inte så längre det var förra sommaren.

hur länge har du varit hos mclaren?
 
Sv: Ny Bildtråd!

Psst, även om jag av förklarliga skäl har ett gott öga at McLaren skulle jag föredra om vi kunde låta det här vara en blidtråd. Vill ni förhöra er om gemensamma bekanta kan ni väl ta det PM-ledes, väl?

/tifo - moderator
 
Sv: Ny Bildtråd!

Kul med en ny tråd! Jag skall välja ut någon fin bild på fantastiska Missil, när jag får tid! =)
Vilken är hästen?

Ok, jag e först ut med komentar. Här skall inte sågas, bara tipsas! Har undervisat i dag och säger som jag har gjort hela kvällen (fast lite snällare), försök att hitta en något lodrättare position för ryggen = Puta med rumpan, svanka och sänk axlarna… =) *hoppas på att hon inte skall bli arg*

Harebäst! *krama*

Försökte tänka på det du sa igår när jag red... Hmm insåg, hur F*N svankar man?? :crazy: :o Haha jag tänkte svanka med ryggen, sänk axlarna, men det blev bara något konstigt quasimodo syndrom=puckelrygg.. :o Vet att jag brukar få tyngdpunkten för långt fram och försöker flytta bak den genom att bl.a. puta med rumpan.. Men det resulterar bara i att jag tippar bakåt, vad beror det på? För klena benmuskler?? :crazy:
*nyttig diskussion*
 
Sv: Ny Bildtråd!


Försökte tänka på det du sa igår när jag red... Hmm insåg, hur F*N svankar man?? :crazy: :o Haha jag tänkte svanka med ryggen, sänk axlarna, men det blev bara något konstigt quasimodo syndrom=puckelrygg.. :o Vet att jag brukar få tyngdpunkten för långt fram och försöker flytta bak den genom att bl.a. puta med rumpan.. Men det resulterar bara i att jag tippar bakåt, vad beror det på? För klena benmuskler?? :crazy:
*nyttig diskussion*

Hmm… säg att du hade varit på en av minna PW-kurser.. Här kommer en "liten" komprimerad textverson av min PW-kurs… Hehehe… Jag hade troligtvis sagt.

1. böj på armbågarna så att du sänker dina axlar/ditt överliv.
2. Puta med rumpan och svanka (tvärtemot kutryggig)
3. Släpp ut knäna så att de inte ligger så hårt i mot sidorna.
4. Är du fortfarande lite framtung så skulle jag be dig att få ner hälarna.

Anledning:
1. Att du skall sänka dina axlar och böja på dina armar är bland annat för att du skall bli starkare och få till rätta din balans. Börjar hästen att pulla kommer du troligtvis att ha svårt att håla den efter som du kommer tvingas att använda din styrka(x) gentemot hästens(x gånger massor) och inte din styrka + teknik.
2. Att du skall puta med rumpan och svanka är för att du skall uppnå en så lodrätt position som möjligt med din rygg. När du har hittat den lodrätta positionen och du kan kontrollera din tyngdpunkt (du är varken fram eller baktung) så kommer du med hjälp av detta att kunna reglera hästen. Inte minst om den börjar att pulla.
3. Har du knäna för hårt åt kring hästen så kommer du att ha din balans i knäna och är tvungen att ha din tyngdpunkt mitt över dem i stället för mitt över stigbygeln för att inte ”tappa balansen”. Oftast så är det så att du blir framtung (med åtknipna knän), balansen ligger i knä och i att du har handen mot manken när hästen inte pullar, banen smiter ofta upp lite långt bak. Detta gör att du troligtvis kan cantra runt så länge hästen bara går rakt fram, men när det kommer till att börja reglera hästen med din sits så resulterar det antingen i att du inte håller hästen, du tappar balansen eller hänger hästen i munnen. Vill bara påpeka att detta är ett extremt vanligt fel och skulle du känna igen dig så är du definitivt inte ensam… På ett sätt är det bättre att vara framtung än baktung! Men ”baktunghet” är ett annat ämne… =)
4. Att pressa ner hälarna är lite av en genväg att gå när man vill flytta tyngdpunkten bakåt utan att den kommer för långt bak. Genom att få ner hälarna, släpper ut knäna, svanka med ryggen och hålla axlarna lågt så tvingar du kroppen att söka sin egen balans. Ridning går ut på att du skall ha balansen i din kropp, tyngdpunkten skall vara rätt över stigbyglarna i vilande läge. När du väl åstadkommit det så är du en riktigt bra bit på vägen!

För att se varför du tippar måste jag nog se mer av dig, men misstänker att du flyttar tyngdpunkten för långt bak för att du kanske envisas med att balansera på tån som blir trött (musklerna som bestämmer över tån typ) testa slappna av och få ner hälen…

Lycka till!!! O det hade varit sååå himla kul att ha dig på en PW-kurs!!! Är du uppe en lördag så kolla om vi har någon då!!
 
Sv: Ny Bildtråd!

Vet inte vad jag ska säga Ninni, TACK!!! :o :bow: :bow:

Ska läsa det igen imorgon när jag är lite piggare innan jag sticker ut och rider!! :bow:

Det jag vet nu är iaf att hälen inbillar jag mig iaf att jag är bra på att trampa ner.. Inbyggt eftersom häst :devil: :angel: bockar rätt friskt emellanåt och alltid fått det inprintat- traaaampaa ner hälarna så får du bättre balans... :p

Skulle verkligen vilja vara med också! Ska försöka få det att gå ihop nångång! Hur många fler kurser ska ni ha?

Tack än en gång!! :bow:
 
Sv: Ny Bildtråd!

Har du bytt favorit? ;) Att Affe numera bor i Danmark är väl inget hinder?
 
Sv: Ny Bildtråd!

Haha du självklart!! ;)


Ninni: Tänkte på det du sa idag och det funkade faktiskt!! :bump: *glad*(Att jag sen ändå höll på att flyga av båda hästarna är en annan historia...... :angel: ) Det där med knäna stämde ju ypperligt.... :angel: Men så fort jag släppte de lite så blev allt mycket stadigare. Haha tänk att det kan vara "så enkelt" ibland... :angel: Dock saknas det nog lite benmuskler på andra ställen för i slutet hade jag lite problem med att inte falla ner i sadeln.. :crazy: Men det var mycket skönare för ryggen, blev inte alls trött i den idag som jag brukar bli! :) Dock lär jag väl ha grym träningsvärk imorrn när jag ska ut och cykla en 13 mil med skolan... :crazy: Smällar man får ta... :crazy:

Tack igen för hjälpen! Får se hur länge d dröjer innan jag får en ny ful ovana nu... :o
 
Sv: Ny Bildtråd!

Off topic.. Fick tillsägelse om att jag använde för många smileysar.. Det kan väl inte vara möjligt???? :angel:
 
Sv: Ny Bildtråd!

Ninni: Tänkte på det du sa idag och det funkade faktiskt!! :bump: *glad*

Guu va kul att du genast märkte skillnaden! Vist är tekniken jobbigare på ett sätt, men lättare på ett annat… *lite förvirrande* Men det e lixom så… Lättare att reglera och skonsammare för ryggen, men i stället tröttande för musklerna. Men musklerna är det bara att träna, att köpa ny rygg är dock inte lika lätt…

Det där med smilysarna, har råkat ut för det också!!! Fick helt enkelt radera för att mitt inlägg inte släptes igenom! :crazy:
 
Sv: Ny Bildtråd!

Jag läste det du skrev om bakvikt/trilla ner i sadeln och att du är bra på att trampa ner hälen. Det kan vara så att du kanske överdriver trampet lite och på så sätt skjuter fram skänkeln lite för långt, då tappar du balansen automatiskt. Tänk på att underbenet skall vara lodrätt mot marken.

Det är säkert så att du saknar lite muskler, en bra övning du kan göra hemma är att stå mot en vägg med 90* vinkel i knäna. Den är mycket effektiv! Passa på samtidigt som du tittar på tv eller nåt!
 
Sv: Ny Bildtråd!

Ninni: Ja precis så uppfattade jag det med, MYCKET skonsammare för ryggen!! :) Hade faktiskt inte så mycket träningsvärk som jag trodde att jag skulle ha! ;) Imorrn ska jag rida igen så då fortsätter vi öva!

Annika: Precis så tror jag också det är! Tänker jag efter så är det ju när jag trampar ner/"spjärnar emot" i stigbyglarna som jag oftast tappar balansen och då åker ju också skänkeln fram... Ska försöka tänka på det med lodrätt mot marken!

Sällan jag har analyserat min ridning så här mycket, väldigt nyttig må jag säga! :D
 
Sv: Ny Bildtråd!

Passar väl på att slänga in några bilder från igår då jag tog med syster yster, vanligtvis hemmahörande på ridskolan, ut för att motionera vilddjuren. Kan säga så mycket som att hos fick sin reaktionsförmåga testad mer än en gång. ;)


sta.jpg

Posering

frsighundpuss.jpg

Hundpuss

skritt.jpg

Avmarsch
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 818
Senast: Therese1988
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 658
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp