´Ny hund hanhund/hanhund?

F

Flo-Jo

Nu skriver jag en tråd till.
För det är såå roligt.--

Jag vet att det finns ,MÅNGA här med mycket god hund erfarenhet.
Tänkte därför fråga en sak jag har en siberian husky kille nu på 6 månader som jag har bestämt skaffa en kompis en anna husky kille på 4 månader.

Min hund är gansak framåt liekfull och gossig en riktigt valp=)
Han säker gärna uppmärksamhet men inte överdrivet.
Hunden vi tänkt på är lite blygar vi har dock aldrig träffats än ska snart åka oh hälsa på,då tänkt jag fråga följande.

1.hur stor erfarenhet och har ni några erfarneheter om två hann hundar i samma familj som ändå är så tätt födda?

2.kan tåv månader skilja stor betydelse kan den lille kille ev finna sig i att han ev kommer få finna sig i att vår hund är äldre?

3.När blir dom könsmogna? när dom börjar lyfta på bennet sa någon men de har han gjort länge nu.

4.Ett bra typs hur man (försöker) lära dom vem som bestämmer.

Min största mardröm hade varit att koma hem från jobb och se en massa blod på golvet.

JÄTTE svåra frågor att svara på så men lite kloka råd är MYCKET välkommet=):idea:
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Varför vill du skaffa en valp till? Ursäkta om jag låter tråkig, men det verkar inte som om du har så stor hunderfarenhet och då är det absolut ingen bra idé att skaffa en valp till. Du måste få ordning på den första hunden först - innan du skaffar en ny!
Det innebär att den första hunden nog behöver vara bortåt ett par år innan nästa valp kommer, annars får du TVÅ hundar som du inte har någon ordning på och det blir ingen rolig situation.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Hunderfarenhet har jag.
Bara för att jag tex inte vet när en hanne blir könsmogen behöver de väl inte betyda att jag inte vet nångot.


Sen är det alltid intressant att höra andras åsikter,även om vad jag känner varar längst.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Du skaffar dig troligtvis problem. Två valpar är inte dubbelt så mycket jobb - det är fyrdubbelt.
Huskys är inte de lättaste hundarna, och kan vara tämligen besvärliga i tonåren.
VÄnta tills din första hund är vuxen innan du skaffar en till är mitt råd.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Det bästa är att den första hunden är vuxen och väluppfostrad, så vänta tills du når det stadiet med din nuvarande istället för att köpa ännu en valp.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Så ni tycker jag ska vänta?

Enligt uppfödaren är det bäst att göra det nu när dom är så små, en vuxen hund har oftast svårt att acceptera att en valp kommer in ihemet oh senare att även den blir könsmogen är det stor risk att den blir utsött ur (flocken)..
Står i ett förvirrande tillstånd vill ha dena hund mer än NÅGOT=):love:
Han är Så grymt snygg.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

könsmognanen kommer ungefär vid 9-10 mån ålder,viisa tidigare,andra senare..

tycker absolut du ska vänta tills din hund kommit över tonårsperioden,och blivit en mogen och vuxen hund (2-3 år kanske)
annars så kommer dom garanterat att bråka om vem som ska bestämma,hamna i könsmognad nästan samtidigt..
det kommer bli mycket jobb det...
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

LÅter snarare som din upfödare desperat vill bli av med hunden.
Det brukar mer sällan bli rangstrider och osämja mellan hanhundar om det är några års ålderskillnad.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Det brukar inte vara en bra ide att ha två hanhundar som är så nära i ålder...i 2 års åldern kommer dom förmodligen att käftas hela tiden om vem som ska vara ranghögst....nån av hundarna kommer att få ge ner hela tiden....

Ska man ha 2 hanhundar skall det vara ganska många år mellan dom redan från valpstadiet, och den äldre skall ha såpass ranghöghet att den inte går att rubba....så SKA det vara....( men det är ju inte en lag)...den äldre skall kunna lära valpen o unghunden grundläggande fostran, och när ( i ditt fall) två valpar ska lära av varandra så blir det bara kaos...Jag tycker INTE det är en bra ide att skaffa en valp till...om du nu inte är en norrlandshuskyägare som har dina hundar ute i hundgård året runt och inte har som mål att " fostra" hundarna i stadsmiljö....

Jag har haft 2 st hanar ur samma kull, visserligen en lättlärd ras och hade väl som inga problem med lydnaden, men det var ett evigt tjafs om vem som skulle bestämma hela tiden ...Nu har jag en hane på 7,5 år och en annan på snart 2 år....inget tjafs alls, den yngre finner sig i sin roll som lägre i rang...som det ska vara.... Ibland blir det ändå tjafs, den äldre får säkerställa sig ( oftast bara vid mat och benätande) men han är spass trygg i sin roll som äldsta hund att det inget problem är.

Jag vet inte hur huskys är, dom är ju vana att vara i flock...men ändå skulle jag tänka mig för när dom är så nära i ålder....
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

KL

Våra hundar hemma hos mamma och pappa är
Gamlingen på snart 11
Sen har vi en på 3½
Och minstingen på 2

Nu har det fungerat bra att ha de två sista med 1½års mellanrum men där har ju gamlingen uppfostrat.

Skulle aldrig ha valpar med 2 månaders mellanrum, eller vid rätt förutsättningar så kanske.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Ett bra typs hur man (försöker) lära dom vem som bestämmer.

JÄTTE svåra frågor att svara på så men lite kloka råd är MYCKET välkommet=):idea:
Nu har du fått ett antal kloka råd, och INGEN har sagt att det är en bra idé att skaffa en valp till. Du får ursäkta, men du frågar "hur man försöker lära dem vem som bestämmer" och det tyder verkligen inte på någon större hunderfarenhet.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Så ni tycker jag ska vänta?

Enligt uppfödaren är det bäst att göra det nu när dom är så små, en vuxen hund har oftast svårt att acceptera att en valp kommer in ihemet oh senare att även den blir könsmogen är det stor risk att den blir utsött ur (flocken)..
Står i ett förvirrande tillstånd vill ha dena hund mer än NÅGOT=):love:
Han är Så grymt snygg.

Du bör absolut vänta! Jag tycker du ska lägga tid och engagemang på att få en fungerande flock ni sinsimellan och sedan när din hund är äldre kan du skaffa en valp. Och att det ska vara problem med att introducera en valp hos en äldre hane var bland det dummaste jag hört. Betydligt värre med två jämåriga hanar som ska mäta sig med varandra stup i kvarten.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Min gamling är "hanhundsilsk" ...men när jag skaffade valpen var det inga problem, även fast jag då hade gammeltiken också som levde....en hanhund som är ilsk på en valp...hmmm, då är det nåt större fel.....Så där håller jag med dig om att det är bland det dummaste man har hört...
Dom växer ju "ihop" och vaöpen får lära sig ett o annat under tiden så den mopsar ju normalt inte upp sig mot den äldre.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Knapplån

Rekommenderar dig också att vänta. Det är ett hästjobb med flera jämngamla valpar/unghundar samtidigt, du slipper mycket jobbigt slitjobb och minskar risken för problem mellan två hanar om du väntar ett år eller två innan nästa valp. Hundarna kommer säkert att leka och ha "skitkul" tillsammans till en början, så är det ju med hundar i den åldern, de leker gärna tills benen viker sig för dem (vilket bara är en av anledningarna till merjobbet med två valpar, man kan inte låta dem stressa runt i vilda lekar all sin vakna tid!) men ganska snart blir de könsmogna och lekarna allt hårdare och "allvarligare". För allas bästa tycker jag det är bra om man har god grundläggande hundkunskap en del erfarenhet av att hålla fler hundar tillsammans och allt vad det innebär innan man ev. ger sig på att ha två hundar så tätt i ålder.

Tycker faktiskt också det låter som uppfödaren hellre vill bli av med valpen än ge vettiga råd... min åsikt är att risken är betydligt större att det blir problem mellan de här två hundarna än att din hund inte skulle acceptera en ny valp i flocken när han blir äldre. Det blir sällan några problem med en trygg och stabil vuxen hund.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Har en liga husky själv så jag hoppas att jag kan komma med lite råd...
Två husky i slyngelåldern samtidigt är inte direkt en önskedröm. Och jag blir jätteförvånad när en huskyuppfödare påstår att det är svårt att "slussa in" en valp med en vuxen hund. Vill du köra med dem så småningom så är det ju klart roligare att skaffa en till nu och kunna köra in dem ihop.
Att de träter mer med varandra för att de ligger lika i ålder har inte jag märkt. Där är huskyn så bra i temperamentet. Tjafsar inte alls lika som många andra raser.
Två huskys bildar även sin egen lilla flock, även om ni naturligtvis är "med" så blir de att de tyr sig till varandra och blir mer självständiga än en ensam husky i familjen.
Tips på vems som bestämmer??? Menar du att visa att du bestämmer eller menar du att den äldre ska bestämma över den yngre??
Det jag vill poängtera innan du skaffar en till är att din nuvarande hund ska vara helt klar över att det är du som är ledare, med två vildpannor i huset som inte tar dig på allvar kan det annars bli väldigt tråkigt.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Så ni tycker jag ska vänta?

Enligt uppfödaren är det bäst att göra det nu när dom är så små, en vuxen hund har oftast svårt att acceptera att en valp kommer in ihemet oh senare att även den blir könsmogen är det stor risk att den blir utsött ur (flocken)..

Då vet din uppfödare inte mycket :cool:
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Det är inte inte uppfödaren till den hund jag har nu som sagt deta utan den(nya) hundens uppfödare.

Vi har planerat så här att vi kör öppet köp fungerar det inte under några omständigheter så kan vi inte göra mer än oh vänta.

Jag har läst de jag skrev först flera gånger och kan väl med egna ord oxå påstå att jag låtter väl inte som varken den mest seriös eller kunnig=)

Jga har bara gått och grubblat på deta så länge verkligen printat in i huvet att jag SKA ha dena hund...Sen nu när det snart är dax kommer allt med ångest och så vidare kanske inte så mycket ångest direkt men oro..
Så jag skrev dena tråd på en 10 min rast på jobb.
Jag ville farmför allt veta vad har ni för erfanhet av två pojkar i samma hushåll?
Det fins ju dom som köper 3 hanar av samma kull och som fungerar därefter jätte bra..kanske är det uppgjort innan=)

Man jag är jätte tacksam över att ni ger mig råd ABSOLUT...
Men om vi säger som så här om det nu blir ett köp trots allt..Något råd någon??
Är tacksam för allt.
Tycker dock att det är tråkigt att folk ser en som onkunnig när man frågar om råd, även den bästa ägare kan någongång villja höra ord från andra.
Hoppats ni förstår min tanke:)
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Jag tycker du ska lyssna på 95% av råden du fått här; köp ingen ny hund än. Du säger själv att du "låter oseriös och okunnig", känner du dig ens lämpad till att ha en ny valp precis just nu?
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Ja i det första kan det tyckas så.
Ja jag känner mig redo absolut..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 733
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 770
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp