Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Lika många som förut :)



Plus det bruna russet som är ute på foder och ger sin fodervärd gråa hår :D
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Härlig bild på hela flocken.
Skönt när de accepterar varandra så fort.

Släppte ju ihop våra förra helgen och det blev bara lite nyfiket spring. Inga sparkar alls!
Skönt med äldre hästar som är snälla och kloka!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

KL.
Tränar vidare med min lille Rödluva.
Nu har vi fått till igångsättningarna av travlängningarna skapligt, saknas lite i formen fortfarande men det tar två samlande/drivande steg och sedan släppa fram, så länger han ut.
Insaktningarna är inte riktigt lika distinkta; jobbar på det.
Galoppen jobbar jag mest i kort tempo, gör en del fattningar ur skritt/tramp, och så har jag börjat jobba lite mer med nedtagning från galopp till skritt. Ibland blir det städat, andra gånger lite mer ostrukturerat:p

Jag har något slags "dröm" om att kunna starta honom MSV C dressyr i sommar men det blir det antagligen ingenting av utan jag kommer antagligen att låta honom "slippa" tävlingar i sommar.
Har lite för många andra hästar som skulle ut och visa upp sig - tror jag.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag fattar inte hur du hinner :D Jobbar du heltid? Hur mycket tid lägger du på hästarna utöver ridning, dvs mat/mockning/vatten osv? Jag känner inte att jag hinner med en som jag vill :o
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag jobbar heltid, har ca fem minuters pendeltid. Har 30 min lunch så jag är hemifrån 8.5 timmar dagligen.

Halva gänget - drygt - går på lösdrift, har sju boxar.
Använder djup ströbädd vilket innebär att mockandet kan gå ganska fort. Man tar ut gödseln och ett tag efter att man ströat upp behöver man ta ut lite torv också (fyllde upp med fyra nya balar torv per box igår, då kan jag ta ut utan att fylla på i några veckor).
Vatten till utekillarna fyller jag med slang, har fyra meter från pannrummet till vattenkaret.
När det är isfritt, har jag vattenkopp i stallet. Nu har jag fungerande kopp till två av boxarna och bär hinkar till fem hästar. Jag har ca 40 meter, max, mellan pannrummet och stallet.
Fodrar med hösilage, ordentliga givor morgon och kväll, går med skottkärra och längsta sträckan är ca 50-60 meter.

Så "markservicen" tar väl sammanlagt högst en timme per eftermiddag och 20-25 minuter på morgonen.

Vissa hästar går in varje dag för lite extra mat (unghästar som inte rids), andra får kraftfoder efter ridtur och några är överviktiga på endast grovfodret.

Ingen häst rids - uppenbarligen - dagligen utan det är 2-4 pass per vecka som det brukar landa på.

En normal vardagskväll rider jag 2-4 hästar, lite beroende på dagsform.
Imorgon slutar jag lite tidigare och kommer därför att rida 4-5 hästar (om min förkylning tillåter).
Varje ridpass är ca 40 minuter långt.

Märkligt nog hinns det med:)
De hästar jag har, är till stor del köpta som projekt och problem men fungerar utmärkt här hos mig.

Jag har idag en häst som är utbildad MSV C/B dressyr samt B-nivå western (om det räcker med resultat där man inte gör bort sig) med vissa luckor.
Så Rödluvan som är någonstans mot MSV C.
Dessutom har jag ett gäng som ligger på LB/LA dressyr: en fjording som sex år gammal gick fjordhästSM i dressyr - lite för tidigt - på dryga 59%, en fyraårig fjording som gjort stadiga resultat på eller över 60% i LB dressyr (hon ska upp på LA nu som femåring för att förhoppningsvis kunna kvala upp till SM redan som femåring vilket är lite kaxigt), en nu åttaårig fjording som "när han vill" kan gå LA/MSV C dressyr (dock inte alls säkert att han vill), en basjkir som är LB/LA utbildad men med lite luckor.

Så har jag ett gäng där grundjobbet är kvar: en nu åttaårig quarterhäst som grundinreds som femåring, därefter blev stående och som jag fick i september och började med grundridning och som nog skulle fixa åtminstone LB dressyr, möjligen LA:1 en bra dag, redan nu.

Jaja, det blev ett långt och lätt skrytsamt inlägg men det verkar fungera.
Jag kan också undra hur det går till...:o

Mina unghästar är trevliga, välhanterade, lugna. Hingstarna kan jag i stort sett leda i pannluggen förbi stona (har två hingstar: en som blir fyra och en som blir tre). I stort sett alla hästar (utom quartern och faktiskt Briar) är lättlastade; de flesta skickar jag före mig in i transporten, även treåringarna och de som inte är transportvana. Jag brukar passa på och lastträna när jag har släpet kopplat på bilen efter exempelvis ridkurs eller liknande. Det tar högst fem minuter per unghäst att leda dem in i transporten och backa ur dem på väg in till extrafodringen eller på väg att borsta hästen. Och man har igen det väldigt mycket senare!

Bland mina häst-bekanta är jag "känd" för att ha välhanterade, trevliga, sociala och väluppfostrade hästar som är ganska lätta att rida.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Förresten.
De tävlingsplaner jag har för -14 är:
kvala en eller två eller tre fjordingar till SM i dressyr.
Testa kbl-travaren på MSV C dressyr igen och förhoppningsvis kunna kvala till MSV B (inte helt orealistiskt även om jag är medveten om att det saknas en del för att få bra bedömningar).
Eventuellt träna quartern på att komma ut och resa (han var hemsk att lasta när jag fick honom i höstas och vi ska börja diskutera lastning i vår, tänkte jag, när vi haft en del andra diskussioner om vem som bestämmer vad och vem som lyder vem:p)
Eventuellt ut med Briar på dressyrbanorna.

Eventuellt rida kbl-travaren på B-nivå western.
Eventuellt rida min nyblivna femåriga fjording på western, trailen möjligen B-nivå eftersom hon är ruskigt duktig och helt obekymrad.

Högst eventuellt tävla en av mina islandshästar i ett par tölt-grenar men det blir troligen inte av.

Eventuellt starta min då fyraåriga fjordhingst på LB dressyr i höst.

Som synes finns det en del tävlingsaktuella hästar och SM-kval för fjordingar får bli högst upp på listan.

Å andra sidan finns det ett meeting bara en halvmil hemifrån där de högre LA-programmen är enklaste program och då kunde det ju passa att ta Briar en dag med LA:4/MSV C:1 och kbl-travaren en eller två andra dagar, för att testa dem på nivån med behagligt kort resväg.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Din marktid är vad jag lägger på två hästar inkl en mockning! Shit alltså :-D sambon klagar alltid men jag tycker jag effektiviserat vad som går. Hmm. Eller klagar, han tycker det ska gå fort på marken så jag hinner rida mer :-P min är dock en riktigt skitgris oftast. Bajsar o står o vilar på samma ställe och trampar sönder massa trots att bädden är jämn o fin. Ibland gräver han oxå och bajsar i hålen. Dock inte nu när det är dåligt väder och han inte vill gå ut :-P

Sen att rida tar ju femtioelva år för mig även om jag tycker jag är snabb med borst, inte sätter fast schabraket eller sällan har benskydd tex. Haha! Men 40 min är normal fram+avskritt för oss, rider sällan under en timme. Men vi har typ så långt till grusvägarna. Till ridhuset tar det iaf 20-30 min exkl passet. Skritt av/på med täcken o jackor (här blåser oftast skitkallt men inne blir man ju tokvarm sen) plocka någon hög o skriva upp sig o så. Bommar tar ju ännu längre tid (ligger ej framme).

Tycker det är kul när du berättar om dina "alternativa" hästar!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag har 100 meter till grusvägen att rida på, 150 meter till närmsta lämpliga skog. Vill jag klättra på allvar så får jag nog rida 500meter på grusvägen för att komma dit - och då är det möjligheter till brutalklättring.
Till min egen privata paddock har jag nog 200 meter tror jag, och den är ca 23X54 meter, väldränerad.

Jag är lite slarvig i paddocken så nu ligger det tre bommar och gömmer sig under snön så jag får vara noga och inte rida över dem.
Jag har just nu dille på serpentiner: har sju tunnor (blåser inte iväg) som står på rad med ca 4 meter mellan. På min stora vbl-travare rider jag lösgörande i skritt, på de flesta andra är det trav och på kbl-travaren använder jag dem till galoppserpentiner med eller utan byten mellan.
Så får tunnorna stå där tills jag tröttnat på serpentiner eller tills jag tycker att de står i vägen (vilket de knappast gör eftersom de står fyra meter in från fyrkanten)... inte mycket plockande hit och dit, inte, eftersom jag kan lämna grejerna framme.

Jag har ridit i en vansinnig massa år, fick ponny när jag var fem.
Men inte börjat rida för instruktör - alls - förrän för sju-åtta år sedan. Därefter har ridningen blivit roligare, och ju mer jag lär mig - desto roligare blir det.
Utmaningen är ju att hitta en väg framåt med alla hästar trots att de är så olika individer med olika förutsättningar.
Jag har köpt på mig ett gäng udda hästar med ganska dåliga förutsättningar, genomsnittspris har varit ca 10000kr och det säger en del om grundmaterialet med tanke på att det är sex islandshästar, en frieser, en connemara, en arab och en quarterhäst med i gänget.
Men det är fantastiskt hur mycket som går att plocka fram ur till synes dåligt material, bara man har lite ihärdighet och försöker tänka flexibelt.

Målet med träningen är "så bra det går" och det går ju alltid att göra lite bättre, lite bättre, lite bättre.
Lite svårare övningar, lite bättre kvalitet på övningen.

Men visst är det roligt att ha fått klorna i en sådan pärla som Briar, som är balanserad i sig själv och har lätt för sig, jämfört med vbl-travaren som har långa ben och svårt för samling och dålig balans och är travtävlad tills han var åtta och därmed lärt sig att bli tung i handen men som är en rolig utmaning att se hur pass dressyrtränad han kan bli.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag är full av beundran över ditt jobb med hästarna och ditt engagemang du verkar ha för varje häst. Bra jobbat!!

Kl
Jag har ridit ponnybus i två dagar för dottern har varit upptagen med annat..
Har ridit i skogen och faktiskt fått till två riktigt bra pass. Fin känsla och även om han är pigg som en mört så har han varit reglerbar.
Förbaskat rolig ponny!! :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Hur går det med magen på din nu? :)

KL

Ridturen efter jag skrev här sist så hade Zacke förvandlats till sitt vanliga jag igen och är nu helt problemfri på ridturerna :p:D:banghead: åsna!!

Dock blir det inte så mycket ridning nu, jag är så otroligt frusen av mig och känner mig inte alls motiverad till ridning :o känner mig som en stel klumpeduns med alla kläder. Försöker i alla fall komma iväg på några barbacka turer, brukar bli typ halvtimmes skritturer. Då håller man ju igång lite i alla fall. :D
Idag undrade dock Zacke vad fasen matte tänkte på när hon valde outfit för dagen, tur att ingen såg oss i skogen :D

IMG_2955_zps04e5decc.jpg


Längtar hur mycket som helst till våren!! Är sååå träningssugen och har dessutom en ny dressyrsadel som jag är sugen på att testa lite mer seriöst :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tog även den här bilden på dom i hagen idag. Dom är rent omöjliga att ta kort på eftersom dom är så nyfikna på kameran så blir det mest närbilder på två mular :D

IMG_0648_zps1f260140.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Hur går det med magen på din nu? :)

Jag tog bort all kraft utom en näve havre på kvällen (han går lös in från hagen och behöver lite motivation trots allt :D) och det kom snö och minusgrader i samma veva och magen är helt bra nu! Som ett trollslag typ. Försöker få in fler fodringar på dagen men det blir en massa åkande och jag har ännu inte kommit på en riktigt bra lösning på slowfeeding som ger naturlig ätposition, är snäll mot tänderna och inte är för avancerat eftersom stallägaren fodrar och släpper ut vid fyra på morgonen.

Men vad härligt att Zacke är sig själv igen! Jag tänkte på det häromdagen och hoppades att det skulle ha släppt. Du kan inte bara låta honom vila de perioderna när han är jobbig?

Här blir inte så mycket ridet heller tyvärr eftersom jag fryser som fasen trots flera lager med bra kläder, kasst underlag och utlånat hästsläp :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag har hittills kommit fram till att jag vill ha en låda a la hel eller halvpall med någon pallkrage och sedan vill jag ha ett fyrkantigt nät fäst i ena långsidan typ i botten eller halvvägs upp på insidan. Så man "fäller upp" nätet, öser i maten och fäster sedan nätet på motsvarande sida inne i lådan. Naturlig ätställning men hindrar spill (mitt mål) och kan göras med x antal SMHN om man så vill. Jobbigt att packa nät och hantera i axelhöjd och gillar inte ätställningen.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Åå vad skönt att höra att han är bättre! Hoppas att det håller i sig även när det är slut på vintern :) Hade ju själv ställt in mig och hoppats på att Zacke skulle bli bra i magen när vintern kom. Tyckte också att han blev det! Blev då jätteglad och slutade med protexinet. Och idag rinner det vätska i bak igen så det är väl bäst att fortsätta med protexinet ändå.. Frågan är hur länge man egentligen kan göra det? :(

Jo oftast brukar det bli så att när han hamnar i sina åsne-perioder så får han stå, mest pågrund av att jag tappar all motivation och inte orkar bråka. Men det är ju så svårt att veta eftersom åsnehumöret ibland håller i sig 1 vecka och ibland 1 månad. Och det är jättetråkigt om det kommer när det är som bäst att rida :cool: :p Men just nu vill jag bara att hans mage ska bli bra, sen får han vara hur mycket åsna han vill! Ska ge honom några veckor till(och hoppas att det får fortsätta vara vintern), och har det inte blivit helt bra då så ska jag nog boka en tid på den andra kliniken och få honom ordentligt genomgången av veterinärer som jag har mer förtroende för.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Usch, förstår att det är riktigt jobbigt när magen krånglar...
Vår ponny är lite känslig vid tex ny hösilagebal men det räcker oftast med bakjäst en vecka så brukar det bli ok.
Kl
Är det någon som märkt om de kan bli dåliga av betor? Vår fodrades med det när vi köpte honom och för att göra övergången lättare så fortsatte vi med det. Tyckte dock ofta att det kom som bajsvatten innan pluttarna :). Slutade med betforen och det försvann O_o. Har funderat på om det var det eller någon annan tillfällighet??
Blev lite trött igår när vi hämtade in hästarna, ytterligare ett täcke sönderrivet längs hela sidan:meh:. Tröttsamt och dyrt....
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Japp.. Betfor är ajaj för magen! Det har jag fått höra hela tiden nu när Zacke varit dålig, att det är typiskt såna som dom kan bli när dom äter betfor. Dock har Zacke ätit betfor i alla år förut utan att vara dålig och nu kan det ju knappast ha med det att göra eftersom han fick sin sista hink betfor i oktober-november någon gång.
Förut har jag alltid hört att betfor är bra för magen, men det har kanske med melass fri och inte att göra.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag är väldigt nyfiken på vad det är som är dåligt, man verkar inte veta det va?

Förutom med melass såklart. Men annars ska ju betfibrer bara vara lättsmälta fibrer precis vad de nyttiga bakterierna i magen vill ha. Lurigt!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Min magponny blir iaf inte sämre av betfor så hon får det varje dag. Nu är det ju snö och minus och då är hennes mage i stort sett bra. Ska börja med gut balancer så fort min burk kommer :)

Har ridit Prinsen med X som handponny idag. I hagen var hon seg som kola och ute helt galen! Så nästa gång blir det ute men med ngt skarpare än bara grimma :p Tanken är att kunna blåsa ur lite energi med långa travturer och samtidigt se världen :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Min blir dålig i princip direkt av betfor och blött silage. Däremot kan han äta speedi-beet som är omelasserat betfiber, det gjorde han i höstas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
28 843
Senast: Linta
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Senast: lilstar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: hamilton1
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp