Bukefalos 28 år!

Nya föräldraförsäkringsgörslaget

Det är exakt det här jag menar som gör det till en klassfråga. Alla kan inte klara sig på en 80%-lön. Alla har inte råd att ta ledigt utan lön (eller ens möjligheten). Att ens tala i termer som att det faktiskt går att spara pengar inför att man skaffar barn gör det så extremt tydligt. Ett otroligt privilegierat synsätt - att förutsätta att alla människor kan spara pengar inför att de skaffar barn.

Att människor ska behöva ordna det med hjälp av släktingar ser jag som mycket bekymmersamt.

Observera att det inte är för min egen del jag kritiserar det här förslaget och din argumentation. Jag har inte barn men skulle jag ha det skulle jag vara en av de privilegierade som skulle kunna få det att fungera, både logistiskt och ekonomiskt. Men jag är väl medveten om hur jävla bra jag har det och att vi knappast kan bygga en föräldraförsäkring baserat på de förutsättningar som de (ekonomiskt) starka har.
Fast så är det ju. Hur mycket pengar ska satsas för att fylla igen klyftorna mellan klasser? Borde det kanske räknas enligt inkomst, d.v.s. har man inkomst under x kr får man x antal dagar. En med högre inkomst får mindre.

Sen är det ju ändå så att väldigt många visst skulle ha råd. De bara vill ha råd med hästar, heminredning, stort hus och fina bilar också.
 
Sen är det ju ändå så att väldigt många visst skulle ha råd. De bara vill ha råd med hästar, heminredning, stort hus och fina bilar också.
Jag tycker inte riktigt om det där snacket, jag ser det mycket på Bukefalos och det verkligen rubs me the wrong way. Snacka om att moralisera över andra människors liv utan att egentligen ha någon insyn.

Att tajta till en föräldraförsäkring för att man tror att majoriteten skulle finansiera hästar, fina bilar och stora hus känns lätt verklighetsfrånvänt. Jag förutsätter att det inte är baserat på en sån syn som man kommit fram med det här förslaget. Och om du nu tänker svara "jag sa inte majoriteten, jag sa många" kan jag bara säga: dåså. Så länge majoriteten inte lever så och gör sådana val så ser jag inte hur det har med detta att göra.
 
Jag tycker inte riktigt om det där snacket, jag ser det mycket på Bukefalos och det verkligen rubs me the wrong way. Snacka om att moralisera över andra människors liv utan att egentligen ha någon insyn.

Att tajta till en föräldraförsäkring för att man tror att majoriteten skulle finansiera hästar, fina bilar och stora hus känns lätt verklighetsfrånvänt. Jag förutsätter att det inte är baserat på en sån syn som man kommit fram med det här förslaget. Och om du nu tänker svara "jag sa inte majoriteten, jag sa många" kan jag bara säga: dåså. Så länge majoriteten inte lever så och gör sådana val så ser jag inte hur det har med detta att göra.
Jag vet inte om det är majoriteten. Jag vet att alla (100%) av alla jag känner och har pratat med som har gnällt på att de inte har råd bara prioriterat lite tokigt. Jag tror inte alls det är verklighetsfrånvänt.

Om man har råd med att vara hemma utan lön och så, varför ska man då få pengar av staten? Då ger jag hellre de pengarna till de som inte har råd. Jag ser mycket hellre en sån fördelning.
 
Fast så är det ju. Hur mycket pengar ska satsas för att fylla igen klyftorna mellan klasser? Borde det kanske räknas enligt inkomst, d.v.s. har man inkomst under x kr får man x antal dagar. En med högre inkomst får mindre.

Sen är det ju ändå så att väldigt många visst skulle ha råd. De bara vill ha råd med hästar, heminredning, stort hus och fina bilar också.

Föräldrapenning beräknas på inkomst precis som sjukpenning m.m. Men som med alla system får de som betalat in mest också ut mest så länge man håller sig inom inkomsttaken. Det finns såklart tak som gör att du som tjänar mycket inte kan få ut hur mycket som helst.

Jag tror väldigt få har råd att skippa en heltidslön under tre år för att ta hand om barn. Inte med det skattetryck vi har i Sverige. Ett flertal har dock säkert råd att gå ner till 75 % i ett par år utan ersättning, men i en parrelation offrar man troligen den som tjänar sämst för att trygga hushållets ekonomi både kortsiktigt och långsiktigt. Generellt sett är det kvinnan som tjänar sämst. Att sabba två SGI:er genom att gå ner 75 % omlott vore mest idiotiskt. Jämställt men oj så idiotiskt.

Hur föräldraledigas inkomst ser ut beror helt och hållet på hur många dagar man tar ut samt vilken SGI man har och om man ens har en SGI. SGI-reglerna är ganska tjorviga och inte så enkla att uppfylla om man inte har en anställning redan när man planerar att bli gravid. Har man ingen SGI åker man på lägsta möjliga ersättning som är 7 500 kr före skatt vid maximalt uttag. Någon med SGI som tar ut maximal uttag får ut 80 % av sin lön så länge de inte tjänar över taket (37 333 kr). De flesta försöker oftast ta ut så få dagar som möjligt varför det blir ganska tajt ekonomiskt även om man har förutsättningar för en helt okej ekonomisk vardag. Men då har man möjliggjort skyddat deltidsarbete senare vilket man i det långa loppet vinner på.

För pengar och föräldraledighet handlar inte bara om nuet. När barnet har fyllt ett år måste man skydda sin SGI, skydda sin SGI ska man göra för att garanteras en sjuklön eller vab baserad på ens heltidslön. Skydda den gör man genom att ta föräldrapenning motsvarande det man inte jobbar. Jobbar jag 75 % måste jag ha 25 % föräldrapenning - då är min SGI skyddad.

Är jag föräldraledig 75 % utan att ta 25 % föräldrapenning får jag vid sjukdom 80 % av dessa 75 %. Helt plötsligt blir det ganska mycket mindre pengar.

Tjänar man omkring 37 400 kr i månaden kan man dock gå ner 25 % utan att skydda sin SGI för då tjänar man, med sin 75 %-lön, fortfarande över sjukpenning och vab-taket.
 
Nej det där är ju tudelat liksom. Det är ju inte jättekul för barn att behöva fira julafton på något jouröppet fritids direkt, och de flesta skaffar ju inte mer än 2-3 barn- åren man kan vara föräldraledig är ju trots allt begränsade, och man får väl se det som att det är övergående.


Fast man kan inte räkna med att få vara tjänstledig på samma sätt som föräldraledig, hur mycket pengar man än har bunkrat.
Men seriöst. Det kan knappast vara många procent av alla tjänster i sverige som behöver bemannas just på julafton. Det finns absolut jobb som bemannas, men de är väldigt få och då är nog standard att det sker någon form av fördelning/önskemål kring tjänstgöring.

Det här blir ju helt konstigt. Prata om att barn ska fira julafton på jouröppet fritids?
Just den dagen får man väl se till att spara dag till om man nu har ett jobb som inte medger ledigt på julafton.
 
Ta tjänstledigt, byta skifte, få hjälp av en vän?

Det är ju självklart synd att inte få ersatt lika mycket som tidigare, men det hindrar ju en faktiskt inte från att vara ledig i alla fall. Det går ju att spara pengar innan man skaffar barn just för att kunna ta ledigt ibland då det behövs.

På mitt jobb får man bara tjänstledigt för studier eller vid föräldraledighet, alltså lagstadgat ledighet. Vi får inte ta ledigt utan lagen i ryggen. Alltså tjänstledigt ”bara för att”...
 
Men seriöst. Det kan knappast vara många procent av alla tjänster i sverige som behöver bemannas just på julafton. Det finns absolut jobb som bemannas, men de är väldigt få och då är nog standard att det sker någon form av fördelning/önskemål kring tjänstgöring.

Menar du allvar?

Vård och omsorg (sjukvård, hemtjänst, äldreboende, stödboende, personlig assistent osv), polis, brandkår, väktare, snöröjare, tågförare, bussförare, taxiförare, butikspersonal, hotell- och restaurangpersonal, renhållningsarbetare, driftoperatörer (överallt finns dom! Värmeverk, gruvor, vattenverk, reningsverk, trafikövervakare osv), förskolelärare, it-tekniker, stallpersonal, transportörer, industriarbetare vill du att jag fortsätter?

Det är oerhört många som jobbar enligt rullande schema eller med fast skiftgång som inte gör skillnad på storhelger, helger och vardagar och det är inte bara att byta.
 
Menar du allvar?

Vård och omsorg (sjukvård, hemtjänst, äldreboende, stödboende, personlig assistent osv), polis, brandkår, väktare, snöröjare, tågförare, bussförare, taxiförare, butikspersonal, hotell- och restaurangpersonal, renhållningsarbetare, driftoperatörer (överallt finns dom! Värmeverk, gruvor, vattenverk, reningsverk, trafikövervakare osv), förskolelärare, it-tekniker, stallpersonal, transportörer, industriarbetare vill du att jag fortsätter?

Det är oerhört många som jobbar enligt rullande schema eller med fast skiftgång som inte gör skillnad på storhelger, helger och vardagar och det är inte bara att byta.
Jag skrev som sagt procentuellt. Dvs av alla jobb är det få som kräver tjänstgöring på julafton.
 
Men seriöst. Det kan knappast vara många procent av alla tjänster i sverige som behöver bemannas just på julafton. Det finns absolut jobb som bemannas, men de är väldigt få och då är nog standard att det sker någon form av fördelning/önskemål kring tjänstgöring.

Det här blir ju helt konstigt. Prata om att barn ska fira julafton på jouröppet fritids?
Just den dagen får man väl se till att spara dag till om man nu har ett jobb som inte medger ledigt på julafton.
Hur tycker du att jag skall göra på alla andra röda dagar? Julafton är bara en dag av flera andra röda dagar. Dessutom jobbar jag helger och vissa saker som är viktiga för barnen läggs på helger. För att inte tala om att alla inte har helgförskola hela sommaren.

Jag antar att du jobbar mån-fre?
 
Poängen nu är ju inte att spara pengar. I förslaget är det väldigt tydligt att man vill att föräldrarna (båda!) ska vara hemma med barnet tidigt, för barnets skull. Flera av förändringarna syftar till att få föräldrar att använda föräldraförsäkringen under barnets första år, och det övergripande målet är att nå ett jämlikt uttag av dagar och öka jämställdheten och delaktigheten i hemmet.

Jag kan verkligen inte förstå hur minskat antal dagar kan vara för barnets skull. Hur ska min knodd få det bättre för att jag får färre dagar hemma med honom?

Fast det finns väl redan??

Här erbjuds barnomsorg obekväma tider om kommunen känner för det, de har ett "nattis" men det går inte att säga kötid och om/när man kan få plats. De har också krav på att man lämnar efter 17 när de öppnar. Nattpassen på mitt jobb börjar 16..

Arbetsgivaren har rätt att neka semester som ligger utanför sommarperioderna. Min erfarenhet av kvinnodominerande arbeten som t ex omsorg, är att du kan fetglömma att få ledigt jul/midsommar osv om du inte råkar ha en kollega som är pengakåt och vill ha storhelgsob. Så har du inte fp att ta ut måste barnet sättas i barnomsorg eller så måste föräldern vända ut och in på sitt kontaktnät.

Precis så är det här. :(

Som en del här vet så jobbar jag som psykolog. Jag har aldrig någonsin träffat en människa där långa/många dagar på förskola orsakat bestående eller omfattande lidande. Jag har däremot träffat extremt många människor som har lidande orsakat av konsekvenser från vårt ojämställda samhälle. Valet är enkelt för mig.
Utnyttja den fina förmånen som svensk förskola är och sluta gnäll om hur synd det är om alla som inte får göra precis som de vill med sin föräldraledighet.

Fast hur många som du pratar med kan minnas hur de upplevde det som små/har extremtydliga anknytningsbesvär som exakt kan kopplas till föräldradagarna och inte till föräldrarnas förmåga att möta barnets behov..? Är du så inriktad att du kan koppla eventuella besvär till att mamma eller pappa inte var hemma med barnet så mycket? Och framförallt, är det verkligen ett bra mått på barnomsorg om det är att det är good enough om barnen sedan som vuxna inte behöver prata ut om det hos psykolog? Ska vi inte sikta liiite högre?

De dagar som tas bort är ju dagar som ofta brinner inne idag = ingen reell skillnad.

För de som vill ta ut dem är det skillnad. Varför ska de straffas för att alla inte gör det?

Ta tjänstledigt, byta skifte, få hjälp av en vän?

Det är ju självklart synd att inte få ersatt lika mycket som tidigare, men det hindrar ju en faktiskt inte från att vara ledig i alla fall. Det går ju att spara pengar innan man skaffar barn just för att kunna ta ledigt ibland då det behövs.

Tjänstledigt är väldigt knivigt att få här. Byta skifte javisst- men då är man utlämnad till att tigga av kollegorna. Och om det inte går..? Alla kan inte få hjälp av en vän. Vi finns som inte har en själ att be om hjälp om det krisar.

Men seriöst. Det kan knappast vara många procent av alla tjänster i sverige som behöver bemannas just på julafton. Det finns absolut jobb som bemannas, men de är väldigt få och då är nog standard att det sker någon form av fördelning/önskemål kring tjänstgöring.
.

But still, vi som har den typen av jobb får barn. Det är då det blir problem. Önskemål om fördelning javisst :meh: Önska kan man göra! Jag drömmer om lottvinster och tomten också. Men jag är hittills inte rik, får inte åka släde genom luften och röda dagar jobbar jag i regel. :arghh:
 
Men seriöst. Det kan knappast vara många procent av alla tjänster i sverige som behöver bemannas just på julafton. Det finns absolut jobb som bemannas, men de är väldigt få och då är nog standard att det sker någon form av fördelning/önskemål kring tjänstgöring.

Det här blir ju helt konstigt. Prata om att barn ska fira julafton på jouröppet fritids?
Just den dagen får man väl se till att spara dag till om man nu har ett jobb som inte medger ledigt på julafton.
Det var ett svar på frågan där någon ondgjorde sig över att föräldrar tog ut föräldradagar dessa dagar för att slippa jobba, inte angående själva föräldraförsäkringens antal dagar.
 
... och fortfarande kan jag för mitt liv inte se att man skulle behöva minska antalet föräldradagar totalt för att kunna öka jämställdheten? Omfördela och kvotera- javisst, men varför minska och ta bort möjligheten att spara ett visst antal dagar? Den delen innebär ju bara försämring för alla, oavsett om man delar helt lika eller ej.

Jag väntat fortfarande med spänning på svar på frågan om varför man tror att det blir mer jämställt med färre dagar?
 
När jag var yngre var det standard att man i mellanstadiet var själv hemma en del. Det gick finfint.
Men självklart ska man se till att stärka upp fritids osv så man har andra lösningar.

Jepp. Från 4:an var det inte snack om något annat än att jag skulle gå hem när skolan slutade och så fick jag vara ensam tills mina syskon eller föräldrar kom hem ett par timmar senare.
 
Jepp. Från 4:an var det inte snack om något annat än att jag skulle gå hem när skolan slutade och så fick jag vara ensam tills mina syskon eller föräldrar kom hem ett par timmar senare.
Det är ju inte det spm diskuteras här, utan det faktum att man förlorar möjligheten att ta ut t ex halvdagar f p under sommaren för 10-12- åringar Det är stor skillnad på att vara ensam hemma några timmar efter skolan jämfört med att vara ensam hela dagar i flera veckor under sommarlovet.
 
Det är ju inte det spm diskuteras här, utan det faktum att man förlorar möjligheten att ta ut t ex halvdagar f p under sommaren för 10-12- åringar Det är stor skillnad på att vara ensam hemma några timmar efter skolan jämfört med att vara ensam hela dagar i flera veckor under sommarlovet.

Jag gick inte på fritids under somrarna heller. Fritids finns även för mellanstadiebarn för de som inte klarar av att vara hemma. Mina barn är lediga 4 veckor på sommaren och i övrigt är de på fritids eller i förskola.

Och vem kan ta ut FP när ungarna är så gamla? Efter 8 års ålder är det väl kört enligt dagens regler?
 
Jag gick inte på fritids under somrarna heller. Fritids finns även för mellanstadiebarn för de som inte klarar av att vara hemma. Mina barn är lediga 4 veckor på sommaren och i övrigt är de på fritids eller i förskola.

Och vem kan ta ut FP när ungarna är så gamla? Efter 8 års ålder är det väl kört enligt dagens regler?
Nej för barn födda 2014 och senare gäller att man får spara 94 dagar (ev fler brinner inne) efter barnets fyraårsdag och t o m tolvårsdagen.

Hur man än vrider och vänder på det nya förslaget och vad man än tycker om att ungarna väl kan klara sig själva, så innebär det nya förslaget färre dagar och mindre flexibilitet (och nu tänker jag inte på kvoteringen för den håller jag med om är väl motiverad) som krasst sett kommer att innebära försämringar för alla barn och föräldrar - även de allra mest totaljämställda. Det är det jag vänder mig emot- att man faktiskt tar bort och försämrar. Jag är helt säker på att man hade kunnat gynna jämställdheten utan att ta bort dagar.
 
Nej för barn födda 2014 och senare gäller att man får spara 94 dagar (ev fler brinner inne) efter barnets fyraårsdag och t o m tolvårsdagen.

Hur man än vrider och vänder på det nya förslaget och vad man än tycker om att ungarna väl kan klara sig själva, så innebär det nya förslaget färre dagar och mindre flexibilitet (och nu tänker jag inte på kvoteringen för den håller jag med om är väl motiverad) som krasst sett kommer att innebära försämringar för alla barn och föräldrar - även de allra mest totaljämställda. Det är det jag vänder mig emot- att man faktiskt tar bort och försämrar. Jag är helt säker på att man hade kunnat gynna jämställdheten utan att ta bort dagar.

Mina barn är födda före 2014 och då finns inte möjligheten att ta ut FP efter 8 års ålder. Att kunna ta ut FP efter 8 års ålder är ett relativt nytt påfund. Det har brunnit inne dagar för mig också eftersom vi inte hade behov av att ta ut alla lägstanivådagar före 8 år gällande sonen men är jag bitter för det, jag är tacksam för att vi har (även om det blir nya regler) ett så generöst system.

Och jag tycker på allvar inte att föräldrapenningen ska gå till att vara hemma med 10-åringar. Folk verkar överlag vara oroliga för att barn ska behöva börja förskolan tidigare så jag är nog inte den enda som tänker att FP främst är till för att de minsta barnen ska kunna vara hemma. Inte för att 10-åringar ska kunna vara hemma med morsan på sommarlovet.
 
Mina barn är födda före 2014 och då finns inte möjligheten att ta ut FP efter 8 års ålder. Att kunna ta ut FP efter 8 års ålder är ett relativt nytt påfund. Det har brunnit inne dagar för mig också eftersom vi inte hade behov av att ta ut alla lägstanivådagar före 8 år gällande sonen men är jag bitter för det, jag är tacksam för att vi har (även om det blir nya regler) ett så generöst system.

Och jag tycker på allvar inte att föräldrapenningen ska gå till att vara hemma med 10-åringar. Folk verkar överlag vara oroliga för att barn ska behöva börja förskolan tidigare så jag är nog inte den enda som tänker att FP främst är till för att de minsta barnen ska kunna vara hemma. Inte för att 10-åringar ska kunna vara hemma med morsan på sommarlovet.

Vi har äldre barn också och det var ju inget jag grunnade över vad gäller dem. Från 2014 är det dock nya regler och jag tycker nog att det är vettigt att fl- dagarna går att ta ut lika länge som man får vabba, dvs till 12. Och oavsett om man har barn födda före eller efter - 14 och oavsett om man hade velat använda dagarna till att förkorta treåringens förskoledag eller att jobba lite kortare dagar när 11-åringen har sommarlov så innebär det nya förslaget en försämring. Det kommer inte att drabba mig, jag ska inte ha fler barn, men jag tycker det är mycket konstigt att man tror att man behöver dra in på dagarna för att öka jämställdheten!
 
Vi har äldre barn också och det var ju inget jag grunnade över vad gäller dem. Från 2014 är det dock nya regler och jag tycker nog att det är vettigt att fl- dagarna går att ta ut lika länge som man får vabba, dvs till 12. Och oavsett om man har barn födda före eller efter - 14 så innebär det nya förslaget en försämring. Det kommer inte att drabba mig, jag ska inte ha fler barn, men jag tycker det är mycket konstigt att man tror att man behöver dra in på dagarna för att öka jämställdheten!

Vad är kopplingen mellan FP och VAB? Det är väl skillnad att vara hemma med en frisk 11-åring eller en som inte kan röra på sig för att hen har feber, ont i kroppen och spyr upp mat och vätska? Jag ser öht ingen koppling mellan FP och VAB.

Ett mindre flexibelt system tror jag är helt nödvändigt om vi ska få ett jämlikt uttag av FP.
 
Vad är kopplingen mellan FP och VAB? Det är väl skillnad att vara hemma med en frisk 11-åring eller en som inte kan röra på sig för att hen har feber, ont i kroppen och spyr upp mat och vätska? Jag ser öht ingen koppling mellan FP och VAB.

Ett mindre flexibelt system tror jag är helt nödvändigt om vi ska få ett jämlikt uttag av FP.
Då tycker vi olika! Jag tror inte på att färre dagar ger mer jämlikhet, jag tror däremot på kvotering - av både dagar upp till 3 och senare. Och ja, jag tycker att hela dagar ensam är mastigt för en elvaåring oavsett om hen spyr eller ej!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 782
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 018
Senast: Farao
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 240
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 692
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp