Bukefalos 28 år!

Nya grannar från helvetet

Oj! Det har jag aldrig varit med om. Jag tänker mest att andra grannar kanske lägger sig sent - jobbar natt eller kväll eller så och kommer hem och duschar och grejar runt midnatt eller tre på morgonen. Jag brukar köra tvättmaskinen över natten. :) För mig är det helt okej. Det andra du beskrivit är det inte.
Men är det husregler så är det förstås!
I alla flerfamiljshus där jag har bott har det varit samma regler. Köra tvättmaskin över natten har man inte fått göra någonstans.
 
I alla flerfamiljshus där jag har bott har det varit samma regler. Köra tvättmaskin över natten har man inte fått göra någonstans.
Jag har aldrig bott i lägenhet med liknande regler i Sverige. :) Tvättmaskin är unikt för UK för just mig eftersom alla lägenheter i Sverige haft tvättstuga istället så det var liksom inte möjligt ändå.
 
Att det ska vara tyst efter kl 22 tror jag är en jättevanlig regel i lägenhetshus.
Det kanske det är, jag har bara aldrig stött på den. Jag må vara udda (?) men det låter jättetidigt, jag tänker på alla som har en annorlunda dygnsrytm med jobb och annat.
Bor man i lägenhet måste man ju samsas tänker jag. En del har jobbat natt och ger kanske inte tummen upp till en dammsugare tio på morgonen, en annan kliver upp tidigt och gillar inte dammsugaren efter tio på kvällen... Någonstans får man stå ut med vissa olägenheter.
Men det här blir lite OT, det @Görels grannar pysslar med är ohemult.
 
Det kanske det är, jag har bara aldrig stött på den. Jag må vara udda (?) men det låter jättetidigt, jag tänker på alla som har en annorlunda dygnsrytm med jobb och annat.
Bor man i lägenhet måste man ju samsas tänker jag. En del har jobbat natt och ger kanske inte tummen upp till en dammsugare tio på morgonen, en annan kliver upp tidigt och gillar inte dammsugaren efter tio på kvällen... Någonstans får man stå ut med vissa olägenheter.
Men det här blir lite OT, det @Görels grannar pysslar med är ohemult.
Fast det är en allmän regel, man behöver inte ta hänsyn till nattarbetare som sover dagtid utan kan köra sin dammsugare klockan 10 om man så vill. Tror det är mellan 22 och 6, eller kanske 7, det ska vara tyst. Man får stå ut med vissa olägenheter mellan 6 och 22.

Vill man ha andra regler bör man bosätta sig i annat än lägenhet. Sedan kan en ju vara snäll och inte tvätta så maskinen är klar/dammsuga/köra diskmaskin prick 22 eller börja på klockslaget man får på morgonen av hänsyn till sina grannar, vilket ju är trevligt för grannsämjan.
 
Att det ska vara tyst efter kl 22 tror jag är en jättevanlig regel i lägenhetshus.
Jag hade för länge sedan en granne som ansåg att "tyst" även innefattade vanliga hushållsgöromål som att spola i kökskranen och diska upp efter en snabb måltid strax efter 22, eller att borsta tänderna och duscha.

Lite marigt när jag på den tiden hade ett (ambulerande) väktarjobb som dels innebar att jag kom hem ca 22 varannan vecka, oftast behövde äta något, samt faktiskt behövde duscha och borsta tänderna eftersom jobbet innebar att man både blev varm och svettig eller blöt och kall...

Så lyhört var inte huset, men grannen var extremt känslig, och klagade på det mesta.

Vi pratar alltså inte stordisk eller långdusch, utan normala hushållsaktiviteter.
 
Oj! Det har jag aldrig varit med om. Jag tänker mest att andra grannar kanske lägger sig sent - jobbar natt eller kväll eller så och kommer hem och duschar och grejar runt midnatt eller tre på morgonen. Jag brukar köra tvättmaskinen över natten. :) För mig är det helt okej. Det andra du beskrivit är det inte.
Men är det husregler så är det förstås!
När sambon kommer hem 23.30-00 kommer han in borstar tänderna och lägger sig. Sover inom 15 minuter. Duschar gör han innan hemgång.
 
Det kanske det är, jag har bara aldrig stött på den. Jag må vara udda (?) men det låter jättetidigt, jag tänker på alla som har en annorlunda dygnsrytm med jobb och annat.
Bor man i lägenhet måste man ju samsas tänker jag. En del har jobbat natt och ger kanske inte tummen upp till en dammsugare tio på morgonen, en annan kliver upp tidigt och gillar inte dammsugaren efter tio på kvällen... Någonstans får man stå ut med vissa olägenheter.
Men det här blir lite OT, det @Görels grannar pysslar med är ohemult.
Det du skriver illustrerar precis varför det behöver finnas gemensamma regler. Delar man hus med andra människor behöver man ha både rättigheter och skyldigheter. Rättighet till lugn och ro en viss del av dygnet, skyldighet att stå ut med normala ljud från andra en viss del av dygnet. Köper man inte det är inte flerfamiljshus det rätta för en.

Jag är kvällspigg och vill helst sova mellan 01 och 09, men jag kan får inte ha på tv:n högt fram tills dess och jag får inte heller kräva att alla grannar ska vara tysta tills jag vill gå upp. Det är helt okej.
 
Jag hade för länge sedan en granne som ansåg att "tyst" även innefattade vanliga hushållsgöromål som att spola i kökskranen och diska upp efter en snabb måltid strax efter 22, eller att borsta tänderna och duscha.

Lite marigt när jag på den tiden hade ett (ambulerande) väktarjobb som dels innebar att jag kom hem ca 22 varannan vecka, oftast behövde äta något, samt faktiskt behövde duscha och borsta tänderna eftersom jobbet innebar att man både blev varm och svettig eller blöt och kall...

Så lyhört var inte huset, men grannen var extremt känslig, och klagade på det mesta.

Vi pratar alltså inte stordisk eller långdusch, utan normala hushållsaktiviteter.
I reglerna för mitt hus står det faktiskt att man bör avstå från att spola i kranar och toalett med mera mellan 22 och 06, men jag tycker att det är sådant man måste få göra dygnet runt.
 
I reglerna för mitt hus står det faktiskt att man bör avstå från att spola i kranar och toalett med mera mellan 22 och 06, men jag tycker att det är sådant man måste få göra dygnet runt.
Spola i toaletten måste man inte göra, om man inte bajsar då förstås. Men kissar man bara är det väl ingen fara att låta det stå till morgonen? Så sparar man vatten också.
 
När sambon kommer hem 23.30-00 kommer han in borstar tänderna och lägger sig. Sover inom 15 minuter. Duschar gör han innan hemgång.
Fast det är inte alla som fungerar så eller har den möjligheten. En tidigare granne ovanför arbetade på lokala puben, de stänger klockan ett så hen var hemma runt två eller tre på morgonen och Självklart ska stackarn få duscha då! Kanske inte köra igång sitt nintendo Wii, men...
 
Fast det är en allmän regel, man behöver inte ta hänsyn till nattarbetare som sover dagtid utan kan köra sin dammsugare klockan 10 om man så vill. Tror det är mellan 22 och 6, eller kanske 7, det ska vara tyst. Man får stå ut med vissa olägenheter mellan 6 och 22.

Vill man ha andra regler bör man bosätta sig i annat än lägenhet. Sedan kan en ju vara snäll och inte tvätta så maskinen är klar/dammsuga/köra diskmaskin prick 22 eller börja på klockslaget man får på morgonen av hänsyn till sina grannar, vilket ju är trevligt för grannsämjan.
Om det är en allmän regel i just det huset har man förstås skrivit på ett kontrakt på att det ska vara just så, jag säger bara att jag aldrig haft ett kontrakt med den regeln. :) Jag har bara bott i lägenhet sedan jag flyttade hemifrån. Det har fungerat ändå med ömsesidig respekt.
 
I reglerna för mitt hus står det faktiskt att man bör avstå från att spola i kranar och toalett med mera mellan 22 och 06, men jag tycker att det är sådant man måste få göra dygnet runt.
Säg gärna till äldre herrar med prostatabesvär att de ska avstå från att använda toaletten...

Alltså folk har olika sorters jobb, och det finns långt ifrån alltid möjligheter att duscha på arbetsplatsen. Och skölja av tallrik, bestick, glas och t.ex. en kastrull behöver man göra.

Någon börjar jobba tidigt på morgonen, och ska duscha kl 5, och laga/äta frukost, någon annan kommer hem från jobbet efter 22, och ska äta och duscha...

De här normala hushållssysslorna och hygiengöromålen måste vara acceptabla, däremot att ha tv:n på högt, spela musik, borra hål för tavlor, städa/dammsuga, flytta möbler är fullt möjligt att undvika under den tid när de flesta vilar.

Det är lika störande med någon som för oväsen kl 7 på morgonen för den slutar jobba sent och ska sova då, som det är störande att någon går på toa kl 23 för någon som behöver lägga sig 21 för att komma upp tidigt.
 
Fast det är inte alla som fungerar så eller har den möjligheten. En tidigare granne ovanför arbetade på lokala puben, de stänger klockan ett så hen var hemma runt två eller tre på morgonen och Självklart ska stackarn få duscha då! Kanske inte köra igång sitt nintendo Wii, men...
Man kan vara tyst även när man duschar, man kan hålla i munstycket och ha ett lägre tryck så låter det inte lika mycket. Fungerar även att duscha med ett lägre tryck om man har takdusch. När jag jobbade nätter och bodde i lgh sov jag med öronproppar. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 049
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 799
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 355
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp