Bukefalos 28 år!

Nya grannar från helvetet

Det du skriver illustrerar precis varför det behöver finnas gemensamma regler. Delar man hus med andra människor behöver man ha både rättigheter och skyldigheter. Rättighet till lugn och ro en viss del av dygnet, skyldighet att stå ut med normala ljud från andra en viss del av dygnet. Köper man inte det är inte flerfamiljshus det rätta för en.

Jag är kvällspigg och vill helst sova mellan 01 och 09, men jag kan får inte ha på tv:n högt fram tills dess och jag får inte heller kräva att alla grannar ska vara tysta tills jag vill gå upp. Det är helt okej.
Jag tycker också att det är okej, men man får ju mötas någonstans tycker jag. Om det nu inte finns svart och vitt i kontraktet. Nuvarande kvinnan ovanför har till exempel en unge på sex månader och medan JAG inte hör någonting (jag har ofta hörlurar på ändå) är det nog inte alltid störtkul för den som bor ovanpå. Tvättmaskinen har jag frågat henne om och hon hör inte ett knyst. Skulle hon behöva duscha klockan tre för att bebis kräkts på henne skulle jag inte klaga heller.
Som sagt har detta ingenting med din situation att göra, den låter helt uppåt väggarna...
 
Man kan vara tyst även när man duschar, man kan hålla i munstycket och ha ett lägre tryck så låter det inte lika mycket. Fungerar även att duscha med ett lägre tryck om man har takdusch. När jag jobbade nätter och bodde i lgh sov jag med öronproppar. :)
Kan och kan. Jag tycker ju att man ska få leva och duscha som en vanlig människa i sitt eget hem även om man har lägenhetsgrannar. Jag hade blivit vansinnig om jag jobbat natt och någon granne klagat på att jag duschat för högljutt. 😅
 
Kan och kan. Jag tycker ju att man ska få leva och duscha som en vanlig människa i sitt eget hem även om man har lägenhetsgrannar. Jag hade blivit vansinnig om jag jobbat natt och någon granne klagat på att jag duschat för högljutt. 😅
Nu står det ju så i de flesta kontrakt och då får man rätta sig efter det.
 
Nu står det ju så i de flesta kontrakt och då får man rätta sig efter det.
Skriver man på kontraktet får man givetvis det, jag tycker att det låter helt galet och är glad att jag sluppit liknande kontrakt bara. Skulle aldrig falla mig in att klaga på att en nattarbetande granne ville duscha när hen kom hem från jobbet eller att någon som arbetar morgonskift satte larmet på 03.00 till exempel.
 
Skriver man på kontraktet får man givetvis det, jag tycker att det låter helt galet och är glad att jag sluppit liknande kontrakt bara. Skulle aldrig falla mig in att klaga på att en nattarbetande granne ville duscha när hen kom hem från jobbet eller att någon som arbetar morgonskift satte larmet på 03.00 till exempel.
När jag gick på gymnasiet var det en kille i en lgh bredvid som hade larmet ställt på samma tid, alla dagar i veckan. Även när han åkte hem över helgen. Vi bröt strömmen varje gång så hans jäkla klocka slutade ringa. :cautious:
 
När jag gick på gymnasiet var det en kille i en lgh bredvid som hade larmet ställt på samma tid, alla dagar i veckan. Även när han åkte hem över helgen. Vi bröt strömmen varje gång så hans jäkla klocka slutade ringa. :cautious:
Typisk grej back in the day, särskilt i studentkorridoren!
Här hade jag en granne vars brandlarm varnade för slut batteri i nästan en vecka medan de var bortresta. :arghh:
 
Oj! Det har jag aldrig varit med om. Jag tänker mest att andra grannar kanske lägger sig sent - jobbar natt eller kväll eller så och kommer hem och duschar och grejar runt midnatt eller tre på morgonen. Jag brukar köra tvättmaskinen över natten. :) För mig är det helt okej. Det andra du beskrivit är det inte.
Men är det husregler så är det förstås!
Så är det nog i de flesta hyreshus/brf i Sverige, tror jag. Att det ska vara tyst efter 22.
Edit; typ nr 378 på bollen, såg jag... 😅
 
Jag är så tacksam att jag inte har problem med grannar nära inpå, är själv nog rätt så högljudd. Men på andra sidan gatan är det ett äldre par med en liten vit fluff hund som skäller bara jag sticker näsan ut på den sidan. Den skäller varje gång när folk går förbi, dagarna i ända. Går jag utanför dörren, cyklar, håller på med bilen eller sticker huvudet ut genom fönstret så skälls det. Ägaren verkade nästan stolt när hon berättade hur hunden sprang genom hus och trädgård för att skälla ut folk, ena dottern var tydligen hundtränare så dom hade allt under kontroll...
 
Min kompis i Sverige berattade hur himla besvarliga grannar hon hade. De DUSCHADE runt midnatt!
Nagon vecka innan hade hon (sjukskoterska) stott pa en olycka pa vagen hem fran sjukhuset. Nar hon kom hem, straxt fore midnatt var hon helt nedblodad och naturligtvis duschade hon for att tvatta av sig ... utan att ens tanka pa de "besvarliga" grannarna.

Tur jag bor i eget hus. Jag skulle bli en riktigt besvarlig granne utan att ens forsoka vara jobbig. 🙄
 
Min kompis i Sverige berattade hur himla besvarliga grannar hon hade. De DUSCHADE runt midnatt!
Nagon vecka innan hade hon (sjukskoterska) stott pa en olycka pa vagen hem fran sjukhuset. Nar hon kom hem, straxt fore midnatt var hon helt nedblodad och naturligtvis duschade hon for att tvatta av sig ... utan att ens tanka pa de "besvarliga" grannarna.

Tur jag bor i eget hus. Jag skulle bli en riktigt besvarlig granne utan att ens forsoka vara jobbig. 🙄
Har som sagt bott i lägenhet sedan jag flyttade hemifrån och det har blivit ett par stycken genom åren, har aldrig fått klagomål eller för all del upplevt något särskilt att klaga på. Situationen i TS hade jag också fått bryt på, men att folk duschar nattetid eller skulle råka få ett infall och dammsuga någon gång efter elva hade jag inte ens höjt på ögonbrynen åt. Man måste ju få vara olika människor även om man lever i lägenhet.
 
Har som sagt bott i lägenhet sedan jag flyttade hemifrån och det har blivit ett par stycken genom åren, har aldrig fått klagomål eller för all del upplevt något särskilt att klaga på. Situationen i TS hade jag också fått bryt på, men att folk duschar nattetid eller skulle råka få ett infall och dammsuga någon gång efter elva hade jag inte ens höjt på ögonbrynen åt. Man måste ju få vara olika människor även om man lever i lägenhet.

Exact! Men jag tror vi ar lite for "olika" ... annars hade vi nog bott kvar :p
Mina foraldrar bodde i lagenhet "pa aldern's host" ... och jag minns mycket starkt klagomal pa grannar som "DUSCHADE" 😯 pa natten. Jag minns ocksa minen pa min far nar jag forklarade att man maste ju fa duscha nar man kommer hem fran jobbet, eller kanske ett hogst frivilligt aventyr utomhus som gjort att man ar smutsig ... aven om det ar mitt i natten.
 
Oj! Det har jag aldrig varit med om. Jag tänker mest att andra grannar kanske lägger sig sent - jobbar natt eller kväll eller så och kommer hem och duschar och grejar runt midnatt eller tre på morgonen. Jag brukar köra tvättmaskinen över natten. :) För mig är det helt okej. Det andra du beskrivit är det inte.
Men är det husregler så är det förstås!

Det är rätt standard i flerfamiljshus i Sverige enligt min erfarenhet.
 
Detta med att duscha på nätterna - avstår ni som bor i lägenhet att duscha när ni kommer hem efter tex en utekväll? Eller från ett kk? Eller en sen kväll från stallet? Tänker ni att nu ska jag inte duscha för jag vill inte störa grannarna?

Jag duschar alltid när jag kommer hem från en utekväll. Man blir ju svettig och en massa människor har tagit på en. Så skönt att duscha och lägga sig fräsch. Det gjorde jag även när jag bodde i lägenhet. Skulle aldrig i livet avstå för att någon annan eventuellt blev störd. Jag hade känt mig jätteäcklig.
 
Jag har bott i hyreslägenheter i flerfamiljshus i över 15 år (gör fortfarande) och aldrig haft en skriftlig regel om tyst efter kl 22. Om någon har fört onormalt mycket oväsen oavsett tidpunkt så har vi alltid kunnat ringa störningsjour, eller hyresvärd om det rör sig om dagtid.

I brf:en mamma bodde i under mina tonår var det tyst efter 22 som gällde men det innebar ju snarare att man inte hade fest till 03 en tisdag, inte att man inte fick duscha om man behövde, fixa sin middag eller göra andra vardagssysslor sent på kvällen. Det låter ju helt verklighetsfrånvänt att leva som en del av er beskriver?

Däremot verkar Görels grannar som riktiga skitstövlar, jag hoppas att de får sig en tankeställare när styrelsen kontaktar dem!
 
IMG_4675.jpeg


Denna lapp sitter i min port. 😁

Överallt jag har bott har regeln varit ”tyst efter 22” och det har i princip innefattat dusch. Tror inte man kan förbjuda folk att duscha efter 22 i sina egna hem men hos min förra hyresvärd stod det att man skulle ”undvika” att duscha sent. Jag har alltid undvikit det så gott det går - men har definitivt gjort det ändå om jag har behövt. Shit happens, ibland måste man. Men som regel duschar jag inte efter 22.

Har aldrig blivit störd av någon grannes dusch själv, men har en kompis som regelbundet fick sin nattsömn störd av en duschande granne. Det tjöt i rören så hon vaknade.
 
Kan och kan. Jag tycker ju att man ska få leva och duscha som en vanlig människa i sitt eget hem även om man har lägenhetsgrannar. Jag hade blivit vansinnig om jag jobbat natt och någon granne klagat på att jag duschat för högljutt. 😅

Jag har bott i lägenhet större delen av mitt liv. Man kan duscha på natten men man får visa respekt och inte ta en långdusch och sjunga högljutt. Man gör däremot inte saker som inte behöver göras just då. T.ex. dammsuga behöver man inte göra på natten. Man behöver inte heller sätta upp tavlorna på natten. Det gäller att visa respekt för att på natten ska det vara tyst och ska man väsnas får man göra det på dagtid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 344
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 346
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 424
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp