Bukefalos 28 år!

Nya grannar från helvetet

De som lyssnat på flashback forever minns kanske killen som skulle ta bort en "dagbädd" och istället gjorde hål i ytterväggen ända till utsidan :rofl:
När jag jobbade med badrumsrenoveringar fick en av mina samarbetspartners in en förfrågan om ett - minst sagt - speciellt arbete.

En kund ringde in med panik i rösten och frågade om de kunde börja renovera hans badrum omgående, gärna redan samma dag. Arbetsledaren för företaget frågade kunden om han hade en vattenläcka och om det var därför det var så akut.

Det visade sig att kunden bodde i parhus där hans badrum låg vägg i vägg med grannens vardagsrum. Kunden hade precis flyttat in i sin bostad och i badrummet fanns en vägghängd wc. Jag vet inte hur det är numera men förut hade en del wc-tillverkare rekommenderad maxvikt på sina vägghängda wc-stolar, runt 150 kilo, vilket den här kunden (som var rejält stor) förmodligen inte haft en tanke på vid köp av fastigheten. Förra ägaren till huset var mer normalbyggd och hade inte haft några problem alls att klara viktrekommendationen men när den nya kunden började använda badrummet tog det inte mer än några dagar efter inflytt innan det brakade loss.
Alltså, bokstavligt talat. När han satt på toaletten gav sig plötsligt wc-fixturen inne i väggen vilket gjorde att den inte bara förstörde en del av väggen i kundens egna badrum utan även drog med sig en bit av väggen till grannens vardagsrum så att det blev ett hål in dit 😅

Ångesten måste ha varit total.
 
En kollega som bor i ett gammalt hus säger att de numera måste kolla alla väggar som tas. För när grannarna har tagit tillräckligt många så börjar allting svikta även om väggarna de tar inte är bärande tydligen.
Trenden med öppen planlösning kan verkligen gå över styr.

En kompis berättade att han varit inne hos grannar som i princip slagit ut alla väggar i bottenvåningen i sitt hus så att det blev ett enda stort rum. På övervåningen var alla väggar borta utom ett litet sovrum och ett litet badrum. När de senare ville sälja huset hade det gått väldigt trögt, vilket verkligen inte känns förvånande.
 
När jag jobbade med badrumsrenoveringar fick en av mina samarbetspartners in en förfrågan om ett - minst sagt - speciellt arbete.

En kund ringde in med panik i rösten och frågade om de kunde börja renovera hans badrum omgående, gärna redan samma dag. Arbetsledaren för företaget frågade kunden om han hade en vattenläcka och om det var därför det var så akut.

Det visade sig att kunden bodde i parhus där hans badrum låg vägg i vägg med grannens vardagsrum. Kunden hade precis flyttat in i sin bostad och i badrummet fanns en vägghängd wc. Jag vet inte hur det är numera men förut hade en del wc-tillverkare rekommenderad maxvikt på sina vägghängda wc-stolar, runt 150 kilo, vilket den här kunden (som var rejält stor) förmodligen inte haft en tanke på vid köp av fastigheten. Förra ägaren till huset var mer normalbyggd och hade inte haft några problem alls att klara viktrekommendationen men när den nya kunden började använda badrummet tog det inte mer än några dagar efter inflytt innan det brakade loss.
Alltså, bokstavligt talat. När han satt på toaletten gav sig plötsligt wc-fixturen inne i väggen vilket gjorde att den inte bara förstörde en del av väggen i kundens egna badrum utan även drog med sig en bit av väggen till grannens vardagsrum så att det blev ett hål in dit 😅

Ångesten måste ha varit total.
När du får oväntat besök? :rofl:
 
Det måste ju vara så jobbigt att bo så ! Kan du inte isolera mer? Mattor, gardiner mm.
Jo, det är jobbigt, inte så mycket pga sexljud som jag ändå bara hört ett fåtal gånger men för att jag inser att precis allt jag gör hörs av mina grannar. Inte minst den gången jag av någon anledning var supergasig i magen och la av den ena högljudda prutten efter den andra och snabbt insåg att åtminstone tre grannar hörde varenda en. 😬

För att inte tala om att JAG aldrig kommer kunna ha sex i min egen lägenhet. 😫🙈

Är mitt i en renovering just nu, funderar faktiskt på att smälla upp en till vägg innanför väggen i vardagsrummet, det ska tydligen isolera bort väldigt mycket ljud. Blir av med lite yta men vinner sinnesro…
 
Trenden med öppen planlösning kan verkligen gå över styr.

En kompis berättade att han varit inne hos grannar som i princip slagit ut alla väggar i bottenvåningen i sitt hus så att det blev ett enda stort rum. På övervåningen var alla väggar borta utom ett litet sovrum och ett litet badrum. När de senare ville sälja huset hade det gått väldigt trögt, vilket verkligen inte känns förvånande.
Jisses, alltså jag gillar ju öppen planlösning :) men då får man ju kanske bygga från scratch...
Och det där var ju helt galet!
 
När jag jobbade med badrumsrenoveringar fick en av mina samarbetspartners in en förfrågan om ett - minst sagt - speciellt arbete.

En kund ringde in med panik i rösten och frågade om de kunde börja renovera hans badrum omgående, gärna redan samma dag. Arbetsledaren för företaget frågade kunden om han hade en vattenläcka och om det var därför det var så akut.

Det visade sig att kunden bodde i parhus där hans badrum låg vägg i vägg med grannens vardagsrum. Kunden hade precis flyttat in i sin bostad och i badrummet fanns en vägghängd wc. Jag vet inte hur det är numera men förut hade en del wc-tillverkare rekommenderad maxvikt på sina vägghängda wc-stolar, runt 150 kilo, vilket den här kunden (som var rejält stor) förmodligen inte haft en tanke på vid köp av fastigheten. Förra ägaren till huset var mer normalbyggd och hade inte haft några problem alls att klara viktrekommendationen men när den nya kunden började använda badrummet tog det inte mer än några dagar efter inflytt innan det brakade loss.
Alltså, bokstavligt talat. När han satt på toaletten gav sig plötsligt wc-fixturen inne i väggen vilket gjorde att den inte bara förstörde en del av väggen i kundens egna badrum utan även drog med sig en bit av väggen till grannens vardagsrum så att det blev ett hål in dit 😅

Ångesten måste ha varit total.
Herregud! Mina grannar har förvisso ett badrum mitt i vardagsrummet, vilket är jätteknäppt i sig, men det är i alla fall deras eget vardagsrum 😅
 
Jo, det är jobbigt, inte så mycket pga sexljud som jag ändå bara hört ett fåtal gånger men för att jag inser att precis allt jag gör hörs av mina grannar. Inte minst den gången jag av någon anledning var supergasig i magen och la av den ena högljudda prutten efter den andra och snabbt insåg att åtminstone tre grannar hörde varenda en. 😬

För att inte tala om att JAG aldrig kommer kunna ha sex i min egen lägenhet. 😫🙈

Är mitt i en renovering just nu, funderar faktiskt på att smälla upp en till vägg innanför väggen i vardagsrummet, det ska tydligen isolera bort väldigt mycket ljud. Blir av med lite yta men vinner sinnesro…
Tänker som du, att om jag hör så mycket av grannarna borde de höra lika mycket från mig. När jag flyttade in i min lägenhet och upptäckte att en punkt på sovrumsgolvet knarrade blev jag förskräckt, la en matta över och försökte undvika att gå där.

Efter att de första grannarna ovanför stundtals klampade mycket började jag gå mjukare hemma för att inte störa så mycket. Tänker att man beter sig mot andra som man vill att de ska bete sig mot en själv.

Hade jag planerat att bo kvar hade jag försökt att vidta åtgärder, men eftersom jag hoppas på flytt inom ett år är det inte aktuellt.
 
Herregud! Mina grannar har förvisso ett badrum mitt i vardagsrummet, vilket är jätteknäppt i sig, men det är i alla fall deras eget vardagsrum 😅
Intressant planlösning O_o

Min lägenhet är en spegel av lägenheten bredvid så våra badrum ligger vägg i vägg men toaletterna står inte mot varandra. Känns ändå tryggt att om grannen skulle braka ner sin toalett så skulle han hamna i sin egen klädkammare och inte hos mig :laugh:
 
Trenden med öppen planlösning kan verkligen gå över styr.

En kompis berättade att han varit inne hos grannar som i princip slagit ut alla väggar i bottenvåningen i sitt hus så att det blev ett enda stort rum. På övervåningen var alla väggar borta utom ett litet sovrum och ett litet badrum. När de senare ville sälja huset hade det gått väldigt trögt, vilket verkligen inte känns förvånande.
Jag vill ha många rum med dörrar som går att stänga.
Och det är nog fler än jag som vill ha det så.
De små hus som jag hyr ut har öppen planlösning och hyresgästerna verkar älska det
Människor är tydligen olika.
 
Jag vill ha många rum med dörrar som går att stänga.
Och det är nog fler än jag som vill ha det så.
De små hus som jag hyr ut har öppen planlösning och hyresgästerna verkar älska det
Människor är tydligen olika.
Jag är som du. Här var det uppenbarligen fler.

En lägenhet i mitt hus var ute till försäljning tidigare i år, där hade man gjort något liknande, och det gick oerhört trögt att sälja den trots att andra lägenheter i området gick snabbt. Planlösningen bidrog sannolikt till det.
 
En del tycker tydligen att en i det närmaste total avsaknad av rumsindelning är "fint".

Att försöka efterhärma "industriarkitektur" i vanliga lägenheter är inte så praktiskt och långsiktigt. Ofta inspirerat från amerikanska filmer/tv-serier.

Ett bra flöde, med fungerande umgängesytor där t.ex. köket är tillgängligt från vardagsrummet, är långt ifrån samma sak som att ta bort alla möjligheter för att vid behov/när så önskas ge möjlighet till olika familjemedlemmar att kunna få vara ifred utan att störas eller störa.

Jag tror att ett några ser stora fester med mycket folk som ett frekvent användningsområde för en lägenhet.

Men många vill ju att barn ska ha egna rum (inte sovbås), samt att man vill kunna t.ex. jobba hemifrån utan att det inkräktar på andra familjemedlemmars möjlighet att "göra saker". Då behövs en möjlighet att stänga dörrar för att slippa störning, samt att ha "saker framme" utan att dessa stör eller flyttas på.

Stora fester är ju egentligen sällanhändelser, och brukar bli mindre frekventa ju äldre man blir.
 
Intressant planlösning O_o

Min lägenhet är en spegel av lägenheten bredvid så våra badrum ligger vägg i vägg men toaletterna står inte mot varandra. Känns ändå tryggt att om grannen skulle braka ner sin toalett så skulle han hamna i sin egen klädkammare och inte hos mig :laugh:
Ja, den är spännande! Badrummet i fråga har dessutom (frostade) glasväggar med en ljusslinga som löper längs med nedre delen av väggarna för att öka spänningen ytterligare. Jag brukar välja det andra badrummet när vi är där på middag :D

(till grannarnas försvar var det inte de som installerade eländet, det var de förra ägarna)
 
Detta är en oerhört stor anledning till varför jag bor kvar trots att hyresvärden suger röv och grannarna inte är alltför trevliga (men nu är det längesedan jag hörde om någon som drogat ihjäl sig, slagits eller rånat varandra. Någon kärring slänger fortfarande ut alla matrester genom fönstret och barnen har sönder allt de kommer åt, men här är inte riktigt en total soptipp längre). Trots allt detta ståhej så är det väldigt sällan jag hör andra hemma hos mig! Inte ens när de hade knivslagsmål i trappen hörde jag det! Däremot ljud som påverkar själva byggnaden färdas genom hela huset genom betongen. Det tog evigheter innan det koms på att det som lät som ett flyttkalas varje natt var städarna på restaurangen på bottenvåningen som drog tunga stolar fram och tillbaka över stengolvet. Min granne hade dock en period där han spelade porr på högsta volym varje helg och jag undrade hur sjutton det äcklet kunde locka med sig någon tjej varje helg innan jag fattade att det bara var porr 🤣
 
Nu har styrelsen svarat att de ska prata med de som stör. Hoppas de når fram. Min känsla har varit att prata med en obstinat femåring som inte vill stå för någonting om hon inte blir tagen på bar gärning. När jag sa att de hade satt på dammsugaren 23:40 en kväll sa hon att det inte var dom. Jag sa inte att det måste vara jobbigt med personer som tar sig in i ens lägenhet och låter och sen bli beskylld för det.
Det här huset är så lyhört att det inte går att svära sig fri från störningar, det här var mitt i vardagsrummet som dessutom är ett hörnrum.
 
Nu har styrelsen svarat att de ska prata med de som stör. Hoppas de når fram. Min känsla har varit att prata med en obstinat femåring som inte vill stå för någonting om hon inte blir tagen på bar gärning. När jag sa att de hade satt på dammsugaren 23:40 en kväll sa hon att det inte var dom. Jag sa inte att det måste vara jobbigt med personer som tar sig in i ens lägenhet och låter och sen bli beskylld för det.
Det här huset är så lyhört att det inte går att svära sig fri från störningar, det här var mitt i vardagsrummet som dessutom är ett hörnrum.
Jag kan i och för sig tycka att det är okej att nattstäda rent generellt, men inte när det kommer i ett paket med allt annat som nämnts i tråden.
 
Vi har regler i huset som säger att det ska vara tyst 22:00 så det är inte okej oavsett vad man själv tycker om det. Grannarna kanske lägger sig tidigt.
Oj! Det har jag aldrig varit med om. Jag tänker mest att andra grannar kanske lägger sig sent - jobbar natt eller kväll eller så och kommer hem och duschar och grejar runt midnatt eller tre på morgonen. Jag brukar köra tvättmaskinen över natten. :) För mig är det helt okej. Det andra du beskrivit är det inte.
Men är det husregler så är det förstås!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 012
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 748
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp