Nya mobillagen i yrket?

En politikerfråga att köpa in någon form av handsfree? Saknas pengar så man behöver tilläggsbudget men politiker beslutar inte på sådan detaljnivå. Det lär ligga på tjänstemän att budgetera för handsfree.

Politikerfråga att utveckla komradion, ja. Systemet är gammalt, det är inte säkert att det bara är att sätta en knapp i bussgolvet. Måste hela systemet bytas ut måste SL ha ett finger med i spelet. Aktörerna får inte bestämma sånt själva eftersom SL har tillgång till samma system och då funkar det inte att alla 3 aktörerna har sina egna system. Det tar inte en kvart att bygga om runt 1000 bussar även om det räcker med en knapp i golvet. Så detta år lär vi inte ha nån ändring.
 
Kommer inte beröra mig personligen men vår transportenhet kommer påverkas, speciellt de som tycker det är jobbigt att konstant ha en handsfree i örat vilket de kommer bli tvingade till iom detta.
Konstant ha handfree i örat? Även om jag pratar mycket i telefon om dagarna är inte handsfreen i hela tiden, får ta lite pauser då och då, men ni kanske har ett annat arbete som gör det omöjligt att vila örat lite?
 
Eftersom det är en ny lag som måste följas, så är det ju bara att ni chaufförer ser till att stanna bussen när ni blir uppropade, för att följa lagen. Resenärer som klagar gör förhoppningsvis att SL tar tag i problemet och hittar en lösning. Det är ju inte direkt någon nyhet att lagen kommer nu och egentligen borde de ha tagit tag i att hitta en lösning mycket tidigare, för trafiksäkerhetens skull.

(jag använder förvisso min privata telefon när jag kör lastbil på somrarna, men oavsett vilket så använder jag alltid handsfree - eftersom mina armar och axlar inte klarar av en handhållen lur...)

Självklart får vi stanna, men på t.ex motorväg är det knappast att köra in till kanten och svara. Jag har aldrig påstått att allt blir totalt omöjligt, men för oss som har en typ av komradio där vi förare skickar iväg en samtalsbegäran och blir uppropade av trafikledningen när det finns tid för dom, så är det inte bara.
Systemet börjat bli gammalt, så förhoppningsvis är förändringar på gång, men det är oavsett inget som fixas på någon vecka eller 2.
 
Konstant ha handfree i örat? Även om jag pratar mycket i telefon om dagarna är inte handsfreen i hela tiden, får ta lite pauser då och då, men ni kanske har ett annat arbete som gör det omöjligt att vila örat lite?

Måste man vara tillgänglig hela tiden så måste ju handsfreen sitta där. Du får ju inte ta upp den och sätta den i örat när bilen rullar.
 
Konstant ha handfree i örat? Även om jag pratar mycket i telefon om dagarna är inte handsfreen i hela tiden, får ta lite pauser då och då, men ni kanske har ett annat arbete som gör det omöjligt att vila örat lite?
Vi måste vara kontaktbara hela tiden och vi har ett jobb som gör att man ofta står med leriga arbetshandskar, rör sig in och ur fordon och maskiner osv. Ringer det då kan det vara bökigt att snabbt få upp pluggen till örat.
 
Handsfree i bussar och lastbilar sitter bäst skruvade i själva fordonet. Körde lastbil där det satt i stolen, funkade mycket bra och var bekvämare än att ha moj i örat.
 
Smart. Tänk om busstrafiken kommit lika långt. Linjetrafiken i alla fall, turistbussarna använder nog mobil sen länge.
I alla fall tidigare så har man valt radio, som trots vissa brister, är (var) driftsäkrare än telefoni och jag tror även att vissa funktioner har varit svårt att få till med telefoni. Radion används ju till mer än bara samtal mellan en förare och trafikledning. Men vad jag förstår så blir telefonilösningarna bättre och bättre. Gissar att det är få andra som behöver hålla reda på så många fordon samtidigt som SL:trafiken.
/mamman som egentligen inte alls kan det här med radio/telefoni men som har varit inblandad i projekt där radiotekniken varit en del och där även alternativen diskuterats.
 
I alla fall tidigare så har man valt radio, som trots vissa brister, är (var) driftsäkrare än telefoni och jag tror även att vissa funktioner har varit svårt att få till med telefoni. Radion används ju till mer än bara samtal mellan en förare och trafikledning. Men vad jag förstår så blir telefonilösningarna bättre och bättre. Gissar att det är få andra som behöver hålla reda på så många fordon samtidigt som SL:trafiken.
/mamman som egentligen inte alls kan det här med radio/telefoni men som har varit inblandad i projekt där radiotekniken varit en del och där även alternativen diskuterats.

Så är det ju, komradion är ju en gps också, så SL kan se var bussen är, var/om vi stannat och vilka tider vi passerat. Sen har den till en viss del vanlig telefon i sig med, så vi kan ringa färjor osv. Men den behöver verkligen uppdateras, så kanske får trafikförvaltningen/SL arslet ur nu när resenärerna i större mån kommer bli lidande. Kanske...
 
Vi måste vara kontaktbara hela tiden och vi har ett jobb som gör att man ofta står med leriga arbetshandskar, rör sig in och ur fordon och maskiner osv. Ringer det då kan det vara bökigt att snabbt få upp pluggen till örat.
Aha, hur är det med t ex sådana där hörselskydd som det också är handsfree i?
 
Fast jo det får man, man får ju hålla saker i handen.
Det tror jag blir en tolkningsfråga som kommer att behöva en hovrättsdom. Om texten som @MissFideli visade i början av tråden stämmer så blir knäckfrågan ju huruvida ett headset används eller inte används när det befinner sig i handen under insättning. Mer långsökta tolkningsfrågor än så har behövt prejudikat... :angel:
Lydelsen av de nya reglerna i Trafikförordningen (1998:1276) är följande:
10 e §/Träder i kraft I:2018-02-01/ Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. /Ändringsförordning (2017:1284)/.
 
Fast jo det får man, man får ju hålla saker i handen.

I England får man inte det, mobiler alltså. Här säger lagen tydligt att man inte får hålla i mobiltelefonen medan motorn är igång. Däremot kan man använda handsfree.

Denna lagen har funnits länge här nu och funkar bra. Taxifirman som vi använder har sina smartphones monterade i bilen - de får ju många jobb via sms och email och kan därmed fortfarande kolla dem, blir ju ingen större skillnad mot att fippla med radion, värmen etc.

Veckan innan jul körde en ung kvinna på en mor och dotter som var ute och red, rätt nära där jag bor. Båda hästarna fick avlivas akut på platsen. Det var tidig morgon och raksträcka och båda ryttarna hade hi-viz. Men den unga mamman, som hade sin treåriga dotter i baksätet, höll på med mobilen och körde rätt in i hästarna, bakifrån.
 
Det tror jag blir en tolkningsfråga som kommer att behöva en hovrättsdom. Om texten som @MissFideli visade i början av tråden stämmer så blir knäckfrågan ju huruvida ett headset används eller inte används när det befinner sig i handen under insättning. Mer långsökta tolkningsfrågor än så har behövt prejudikat... :angel:

Yup, lagen har i Oregon har ganska lange varit att man maste ha "hands free" nar man pratar i telefonen nar bilen ar igang. En kille vi kanner hade en bla tand som han bara rorde med fingret for att starta (en liten tapp pa blatanden i orat bara) for att starta nar det ringde. Han blev stoppad och botfalld for att, "If you touch it with your finger, then it's not hands free, is it?" :crazy:
 
Hur sköter er trafikledning kontakten med bussarna? Vi skickar iväg en begäran om kontakt, sen ropar trafikledningen upp i turordning. Nu måste dom ju kolla så vi står still först.
Hoppas man bygger om till fotkontakt och fasthållen mikrofon.
Vi har ju fastmonterad mikrofon med fotkontakt så föraren behöver inte hålla i något annat än ratten.... I övrigt fungerar det som hos er.... förarna skickar begäran om kontakt och anropen tas av trafikledningen i en förutbestämd prioriteringsordning..... Tror inte den nya lagen kommer att påverka oss speciellt mycket....
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp