Nya mobillagen i yrket?

Smart. Tänk om busstrafiken kommit lika långt. Linjetrafiken i alla fall, turistbussarna använder nog mobil sen länge.

Turistbuss köringen har haft mobil de sista 20 åren. Som jag vet. Det var länge sen jag körde buss. Ingen favo syssla för mig. Gillar att köra sånt jag inte behöver prata med ;)
 
I England får man inte det, mobiler alltså. Här säger lagen tydligt att man inte får hålla i mobiltelefonen medan motorn är igång. Däremot kan man använda handsfree.

Denna lagen har funnits länge här nu och funkar bra. Taxifirman som vi använder har sina smartphones monterade i bilen - de får ju många jobb via sms och email och kan därmed fortfarande kolla dem, blir ju ingen större skillnad mot att fippla med radion, värmen etc.

Veckan innan jul körde en ung kvinna på en mor och dotter som var ute och red, rätt nära där jag bor. Båda hästarna fick avlivas akut på platsen. Det var tidig morgon och raksträcka och båda ryttarna hade hi-viz. Men den unga mamman, som hade sin treåriga dotter i baksätet, höll på med mobilen och körde rätt in i hästarna, bakifrån.
Fast jag skrev om headset, inte mobilen.
 
Som den presenterade texten lyder görs ingen skillnad mellan mobil och headset. Båda är ju kommunikationsutrustning.
Då får man inte titta på sin iwatch då hellre antar jag..det är också en kommunikationsutrustniung.

Självklart så får man sätta på sig ett headset, väldigt svårt att tro att man inte får det. Isåfall bör man heller inte få svara i headset för då måste man ju faktiskt röra sitt headset..Dessutom under tiden man sätter på sig sitt headset så komunicerar man ju faktiskt inte, sålänge man inte svarat så är det ju inte någon skillnad på ett headset och en dricka.
 
Fast monterat med knappar i ratten är det en poäng med. Röststyrd uppringning med för all del.
 
Självklart så får man sätta på sig ett headset, väldigt svårt att tro att man inte får det. Isåfall bör man heller inte få svara i headset för då måste man ju faktiskt röra sitt headset..Dessutom under tiden man sätter på sig sitt headset så komunicerar man ju faktiskt inte, sålänge man inte svarat så är det ju inte någon skillnad på ett headset och en dricka.
Du läste inte @hastflickas inlägg?
Sen är det ingen som har pratat om att kommunicera. Det som nämns i den enda lagtext som föreligger i tråden är använda. I det här sammanhanget är det är två helt olika begrepp, med väsensskild betydelse.
 
Du läste inte @hastflickas inlägg?
Sen är det ingen som har pratat om att kommunicera. Det som nämns i den enda lagtext som föreligger i tråden är använda. I det här sammanhanget är det är två helt olika begrepp, med väsensskild betydelse.
Nej det har jag inte gjort. Vad jag vet så kommunicerar man med kommunikationsutrustning.

Jag har svårt att tro att dom bryr sig om att man sätter på sig ett headset.
 
Senast ändrad:
Om man inte alls hade fått hålla i utrusningen så borde det ha stått "Föraren får inte hålla den i handen." Av det drar jag slutsatsen att "får inte använda ... så att den hålls i handen" måste vara en precisering som fångar något mer avgränsat än alla former av hållande.

Som hållande, men inte användning, tänker jag t.ex. kan vara att ta den ur fickan och lämna över till passageraren. Användning borde vara aktiviteter som titta, trycka, lyssna eller prata. Dvs. kopplat till utrustningens kommunikations-/informations-funktion. Eftersom det är vad som gör att användningen av just dessa prylar förbjudits - till skillnad från annat man kan hålla i händerna.

Så att sätta på sig headset inte vara användning, utan bara att flytta på prylen, så länge den inte är i bruk. Fast om man gör det under tiden det ringer och för att svara, så kan brukandet redan ha påbörjats. Då är det ju kopplat till kommunikationsfunktionen.
Men det är ju bara min tanke. Jag producerar inga prejudikat. :p

Sen kan man ju börja fundera på vem som har bevisbördan för att utrustningen användes eller inte användes när jag höll i den. :crazy:
Kan troligt vara därför som allt hållande förbjöds rakt av i England.:idea:
 
Jag ska sätta min mobil i ett sportarmband på handleden.
Då kan jag prata, surfa, smsa och titta på film utan att hålla den i handen. :D
62806.jpg
 
...Av det drar jag slutsatsen att "får inte använda ... så att den hålls i handen" måste vara en precisering som fångar något mer avgränsat än alla former av hållande.

Som hållande, men inte användning, tänker jag t.ex. kan vara att ta den ur fickan och lämna över till passageraren. Användning borde vara aktiviteter som titta, trycka, lyssna eller prata. Dvs. kopplat till utrustningens kommunikations-/informations-funktion. Eftersom det är vad som gör att användningen av just dessa prylar förbjudits - till skillnad från annat man kan hålla i händerna.

Så att sätta på sig headset inte vara användning, utan bara att flytta på prylen, så länge den inte är i bruk. Fast om man gör det under tiden det ringer och för att svara, så kan brukandet redan ha påbörjats. Då är det ju kopplat till kommunikationsfunktionen.
Så är ungefär min uppfattning också, och jag hoppas att ett prejudikat landar där någonstans.
 
Som jag trodde så är vår komradio inte förberedd för blåtand och det kommer mest troligt inte bli nått med blåtand heller. Frågan är lyft till SL, för aktörerna får inte ändra nått i utrustningen i bussarna utan att SL är med på ett hörn. Så vi får väl se vad som händer...
 
Annan micklösning borde de vara förberedda på. Kan vara röststyrt med. Viss ökad radiodisciplin krävs för att det ska fungera bra.
 
Problemet är ju att det inte får kosta.
Det billigaste är att inte prat i den! Har de god planering med rimliga marginaler så borde behovet inte bli så stort i vilket fall. Det är att lösa problem på grund av anorektiskt planerande som kostar kommunikationsbehov.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp