NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Självklart, det var i dina hemtrakter jag gick och dregglade. Jag tittade inte ens på prislappen, utan gick fram för att fråga efter mindre storlek (fanns bara 175 och 190 :o) och som tur var så frågade jag efter pris innan jag bad dem beställa, hade på känn att det var dyrt. :angel:

Med tanke på hur många dagar om året jag använder ett ofodrat regntäcke (äger inget sånt ens) så kändes det som totalt bortkastade pengar.
Däremot om jag skulle helraka henne hade jag kunnat tänka mig ett sånt, men det fanns ju inte lila i mediumfoder. :( Det fanns antingen ofodrat eller asabautatjockt, typ 4-500.

Hade dock gärna haft ett fint fleecetäcke i den färgen. Kanske inte är så dyrt att sy upp på beställning heller. :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Haha inte lätt att hålla isär djuren. Jag och Jecka ses antagligen på KM i lure coursing, min hund ska tävla ;)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kl (delvis)

Imorgon ryker nog Kveikjas päls. Om det är som det sagts att sadeln inte glider fram lika mycket när pälsen inte kan vika sig o låta sadeln glida iväg så hoppas jag kunna rida utan att behöva lägga om sadeln hela tiden. Så som det är på sommaren!

Vad tror ni om det med tanke på att hon går på lösdrift? Jag är verkligen jätteosäker! Fast hon har nog 1cm kvar av päls att växa ut om man tittar på hennes oklippta päls. Så är hon inte helnäck till midvintern.

Vad för täcken har ni som har helklippt?

Behöver man köpa hem ett stalltäcke även om hon går på lösdrift?

:confused:


Jag har haft Örn helklippt en vinter när han stod på lösdrift. Han fick ha 300g , blev det över -25 minus fick han fleece/ylle täcke under. Hade gärna haft halstäcke när han stod på lösdrift.

Stalltäcke kan vara bra om hon står i box någon gång så hon inte blir kall i muskulaturen.

Jag har nu mina hästar installade, Gáski är helklippt har nu 200 g stalltäcke (dygnet runt) + fleecefodrat regntäcke ute. Kommer snart sätta på 100 g täcke på han, när det blir kallare ute kommer han få 300 g utetäcke.

Örn är konvalescens, så har inte helklippt honom ännu, kommer troligen klippa honom när han sätts igång mer.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Självklart, det var i dina hemtrakter jag gick och dregglade. Jag tittade inte ens på prislappen, utan gick fram för att fråga efter mindre storlek (fanns bara 175 och 190 :o) och som tur var så frågade jag efter pris innan jag bad dem beställa, hade på känn att det var dyrt. :angel:

Med tanke på hur många dagar om året jag använder ett ofodrat regntäcke (äger inget sånt ens) så kändes det som totalt bortkastade pengar.
Däremot om jag skulle helraka henne hade jag kunnat tänka mig ett sånt, men det fanns ju inte lila i mediumfoder. :( Det fanns antingen ofodrat eller asabautatjockt, typ 4-500.

Hade dock gärna haft ett fint fleecetäcke i den färgen. Kanske inte är så dyrt att sy upp på beställning heller. :)

Amigo (också horsewere) har ett i samma lila färg, till mycket bättre pris ! ;)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Åh, tack för tipset!

Hade tänkt köpa nåt fint i julklapp, så hon har något eget också och inte bara ärvda
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Haha det där lät precis som att du pratade om ditt barns kläder! Vad tror ni, blir de inte lite som ens barn innan man får barn.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

wpid-dsc_4993.jpg

Kveikja blev nakenfis idag! Tog mod till mig...

Och efter premiärridturen låg sadeln kvar nästan där jag la den! :banana:
wpid-dsc_4997.jpg
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Oh, var har du köpt halsreflexen? Tänkte på att nått sånt vore perfekt i vinter :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Men eller hur!! Nog för att allt klär en skönhet, men Sol och Godi hade inte riktigt samma färgskala. Godi var döläcker i jordfärger som marinblått och brun/brons och beige. Sol passar mycket bättre i starkare färger, som lila, citrongul/solgul, och illgrönt.
Ska snoka runt och se om jag hittar något passande.



Ni som täckar era hästar, vad har man mest nytta av? Funderar på ett ofodrat eller tunt/mellanfodrat. Om jag har ett ofodrat så funkar det ju bra när hon inte är så mycket klippt, och kanske med ett täcke under när det blir kallt? Men jag tänker att det är bättre att ha ett lite tjockare täcke (typ 2-300) än att ha två täcken. Det måste väl ligga bättre? Men jag har sett massir med butiksidor där de har dubbla täcken, ett lining/innertäcke och ett skal/utetäcke. Vad har ni för åsikter och erfarenheter ang. ett vs. Två täcken?

Sol har ju grymt mycket päls, idag var det 5 grader och sådär isande kallt och rått som det bara blir på västkusten. Fingrarna fryser till is verkligen! Inte var Sol kall inte, nähä då!
Så hon behöver ju egentligen inget sålänge hon har kvar såpass mycket päls som hon har nu. Men om jag klipper henne går hon ju såklart ha täcke. men just nu har jag inga planer på att klippa mer.

Så ja, tveksamt om jag behöver ett täcke alls, men om jag ändå köper, vad ska ja ha? Vad hade ni köpt i min sits?
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kl

Nu behöver jag lite tips och andra synvinklar på ett problem jag verkligen inte vet hur jag ska tackla.

Hästen min behöver gå ner i vikt. Han har varit i lite överhull hela sommarn, men nu när hösten kom är det precis som han bunkrar upp allt han får i sig. Tydlig depå på magen, vid flanken ungefär. Inga depåer hals och ytterst lite på rumpan. Ändå fin maglinje, det är precis som fettet satt sig ovanpå magen vid flanken.

Hur går jag tillväga bäst för att få ner honom i vikt? Hästen är ung, 4 år och rids/arbetas 3-4 dgr i veckan. Ett ridpass/markarbete är mellan 25-45 min. Han går i en ganska stor hage med två andra hästar och med alldeles för mkt gräs/klöver. Han får 1 kg hösilage på morgonen tillsammans med de andra hästarna i hagen och 2 kg hösilage på kvällen.

Mängden arbete räcker inte för att få honom att minska i vikt. Jag vill ogärna minska på hösilaget på kvällen för då blir det så många timmar utan ngt att göra i boxen på natten. Jag skulle kunna ha honom i en nerbetad hage, men då blir han ensam vilket inte är optimalt. Jag skulle kunna ha honom i skrittmaskinen en timme om dagen, men hur påverkar det honom när jag kommer på kvällen och ska rida? Blir det kaka på kaka på en sån ung häst? Jag funderar på om man ska slänga på en munkorg för att minska intaget på gräs ute i hagen, men hur mkt näring innehåller gräset som växer nu egentligen? Är det mest bukfylla? Ovanpå allt så finns ju fångrisken nu när frostnätterna kommer.

Jag blir tokig! Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Hur mycket är det? Är det så ytterst lite som det låter så hade jag väntat ut det, tänker att det som finns i hagen försvinner inom en snar framtid och då minskar intaget den naturliga vägen.

Om det är mer än vad som är ok, så att det riskerar att påverka hälsan om det inte sker en förändring nu direkt så kanske han kan gå i en magrare hage några timmar efter frukost?
Jag har ingen erfarenhet av skrittmaskiner, men jag hade inte varit orolig för att skritta en häst för hand en halvtimma-timma om dagen för hand, oavsett ålder. Att skritta är ju ingen större belastning rent fysiskt menar jag, men du kanske tänker att det påverkar viljan psykiskt snarare än fysiskt?


Hur är de i hagen med aktivitet? Kan ni inte sätta fart på dem löst så de får busa av sig lite energi? :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Hur mkt är vad? Fettet på hästen? Alldeles för mkt för att låta det vara enligt mig, ska se om jag kan fixa en bild. Dock inte alls så mkt som bilder du har visat på din gamla pålle.

Med skrittmaskinen var det mest det psykiska, fysiskt fixar han nog att skrittas en timme. Jag märkte på honom idag att den tunga kroppshyddan påverkar rörelserna mer än vad jag sett tidigare, galoppen har alltid varit rund och bärig men idag var den flack och svår.

I hagen är de så tråkiga :P min unga valack och två medelålders killar, tyvärr inte mkt livat i hagen ^^
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Hur mkt är vad? Fettet på hästen? Alldeles för mkt för att låta det vara enligt mig, ska se om jag kan fixa en bild. Dock inte alls så mkt som bilder du har visat på din gamla pålle.

Med skrittmaskinen var det mest det psykiska, fysiskt fixar han nog att skrittas en timme. Jag märkte på honom idag att den tunga kroppshyddan påverkar rörelserna mer än vad jag sett tidigare, galoppen har alltid varit rund och bärig men idag var den flack och svår.

I hagen är de så tråkiga :P min unga valack och två medelålders killar, tyvärr inte mkt livat i hagen ^^

Hehe, så mycket som min gamle pålle hade hoppas jag inte någon har, då är det verkligen i sista taget att reagera. :o

Om det är såpass mycket att det påverkar hans rörelser så hade jag också försökt få ner honom i normalhull. Har du möjlighet att sätta på munkorg eller låta honom gå i magrare hage delar av dagen så är ju det toppen. Och kan du få till några promenader extra i veckan, få fart på dem i hagen eller i paddock, löshoppa eller på något sätt aktivera honom så är ju det guld. Lite här och lite där är oftast det som gör stor skillnad. :)


Vad tycker de om löshoppning då? Det kan ju få fart på de buttraste farbröder :p Inget man gör varje dag såklart, men som omväxling kanske det kan vara ett roligt för dem och ge lite extramotion. :)
 
Senast ändrad:
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Låter som att han får för mkt mat helt enkelt! Var noga med mineraler bara o att han får näring eftersom han är så ung o växer men en häst som jobbas så mkt mår inte bra av övervikt som sliter på leder osv. Om de har så mkt gräs varför får de då så mkt extra foder? Jag förstår på natten om ni slänger in lite tugga på något kg men behöver nog inte något morgon hö. Men det han får ska hellre vara lite, ofta och närings rikt så tänker jag. Mina går nu på bete fortfarande inget annat bara mineraler o salt! Håller koll så de inte får protein brist lr liknande eftersom gräset inte innehåller så mkt nu. Snart ska vi börja med lite kvälls hö för att de ska ha något alternativ till frost gräset. Men har redan varit frost två nätter här. Mina två ser jättebra ut! Glampi har tom lite lagom hull över revbenen han som varit för mager innan. Thengill är helt perfekt visst lite smått buk har de på hösten det är mkt vätska i gräset men thengill går med munkorg med den verkar vara perfekt för honom. Det är bara inackorderingen som jag tycker snart kommer behöva lite extra hö, han verkar inte lika lätt född som mina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
43 818
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: gul_zebra
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 993
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
174 297
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp