NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag tänker precis tvärtom med frostgräset. Vad jag har läst mig till är sockerhalten som högst på morgonen och förmiddagen när solen kommer fram och frosten tinar. Så jag vill gärna ge lite hö på morgonen för att de inte ska äta så mycket av gräset.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kl

Jag har fått en helt ny häst med helklippningen! Jäklar vilken fart o energi det är i min annars ganska bekväma lilla latmask...

phoppskutt.jpg


pnaktrav.jpg


pnakgal.jpg


Nån av er som har erfarenhet av Boetts vintertäcke? Håller det regn ordentligt? (Har fått ett begagnat idag, tyget känns inte alls vattentätt när man tar på det, men det kanske luras?)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag tänker precis tvärtom med frostgräset. Vad jag har läst mig till är sockerhalten som högst på morgonen och förmiddagen när solen kommer fram och frosten tinar. Så jag vill gärna ge lite hö på morgonen för att de inte ska äta så mycket av gräset.

Så tänker jag också. Nu går mina in på nätterna så dom får lite att tugga på då också och sen får dom på morgonen för att äta mindre av frostgräset, är rädd för morgonfrosten efter att ha haft fånghäst innan...
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

H**ks har superbra boots som passar super på små isisben, dom går omlott eller hur man nu skall beskriva hur de ser ut.
Jag har 1 par och tokälskar dom.


Knapplån.
I går fick jag en som tok lite bilder på oss när vi rider och så roligt att hon lyckades få till 2 bilder när hon går i passage.

Vi tränar ju på den samlade traven och att få in mer luft i stegena och ibland blir samlingen lite för mkt och det går över till passage vilket inte är meningen men då bara återgår man till samlade traven och lossas som inget har hänt.För jag kan inte fya henne när hon gr i passage eftersom det är ju var vi vill att hon ska kunna i framtiden med.

Och i går lyckades min kompis ta 2 bilder just när hon slår över ill passage.. KUL att ha bilder p åhur det ser ut idag och så kan man gämföra med de bilder som blir sedan när hon väl skall lära sig det.
Hon tappar form och energin i passagen idag som man ser på bilderna men ändå hallå min häst passagar:bump::banana: Inga WOW på varkenform eller så men vem bryr sig när man är så häääääääääääääääär glad ATT hon ens går i passage:love:

Galoppen var hon tokpigg i jösses inte van att behöva hålla igen min häst snarare van att behöva locka fram henne med en morot förr:rofl:

Jag vet precis vad jag behöver träna på så kommentarer om sitsen undanbaders.
Jag lägger int eupp bilderna för den saken utan mest för att jag ville delge er min och Jorunns utveckling och för de som faktiskt följt oss under alla årena.

Töltbilden är bara en bonus, hon fick gå som hon ville så jobbar inte henne alls där utan åker bara häst=)

Åhh jobbigt att lyfta på tassarna tycker Jorunn men det tar sig!

3577_10151443396228998_894344663_n.jpg


Fina hästen:love:
545666_10151443383568998_1653042430_n.jpg


552515_10151443387393998_444905418_n.jpg


Cool bild tycker jag
522317_10151082779096828_433616380_n.jpg


Avslutning med lite rolig tölt=)

229858_10151082779431828_1578460083_n.jpg


Fler som är överlyckliga över sina superduktiga hästar???
visst är det en härlig känsla av att sväva på moln över att allt går så jäkla bra?
Jag vill spola fram tiden till om 1 år för å se hur allt ser ut med oss då, haha otålig the lux. Men tyvärr går det ju inte utan man får jobba sig fram sakta men säkert.
Men nu kommer det inga mer bilder på oss förrens om minst 6 månader så man får se utvecklingen med lite mellanrum man ser utvecklingen mer då=)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag tycker det ser ut som om du har samma problem med Jorunn som jag har med min nordis: samlingen kommer inte riktigt ärligt bakifrån och de sänker ryggen i passagen. På bilderna nummer tre och fyra ser ryggen rätt ut, däremot skulle jag träna ännu mer på att verkligen få upp ryggen innan samlingsträningen.

Ingen av mina islänningar är i närheten av den här typen av träning än, men jag har börjat träna samling i skritt på en av mina fjordingar, och där är jag noga med att inte göra i annan gångart än i skritt, eftersom han inte är tillräckligt stark i rygg och buk ännu.
En passage med släppt rygg innebär väldigt stor risk för ryggproblem framöver och bör inte uppmuntras.
Håller dock med dig om att inte straffa henne, men att snabbt ta ner henne igen till "riktig" trav och få upp ryggen är nog det smarta i det här läget. Eller att inte ens samla så mycket att det riskerar att slå över i "balanstrav".

Sorry, kritisk röst, men som sagt tycker jag att Jorunn på dessa bilder sänker ryggen alldeles för mycket - även på töltbilden.
Korrekt samling för mig handlar om att bäckenet vinklas om ungefär som på bild tre, och bakre bakbenet (bärande bakbenet) får gärna vara ännu längre in så att hoven är framför höften.

Om det nu gick att begripa vad jag menar.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kritiken du skrev är ju samma som jag redan skrivit så den är helt rätt.

Töltbilden är inget som går att kommentera eftersom som jag skrev endast var skojtölt helt utan krav utan hon fick gå precis somhon ville som en liten belöning till att hon varit så duktig. Det vart en hel länga i ridhuset=)

Som sagt är passagen inget vi sitter och tränar på utan de blir så ibland och inget man fyar på utan precis som jag skrev tidigare iggnoreras detta bara och man lägger ner henne i vanlig arbetstrav och gör nytt försök.


När man börjar jobba hästar med den samlade traven är det vanligt att hästarna i början tappar formen just när man kräver de där lilla extra.En helt naturlig prosses som alla hästarna går igenom och min är inget undantag.Finns ingen häst som i en ny övning bara poff går där helt perfekt .. för då skulle man ku kunna utbilda en häst till Grand prix på 1 år om allt bara satt och var 100% korrekt från dag 1.

Många använder sig utav graman ibörjan när man lär in salade travem med svung just för att lära hästen att inte slå upp huvudet.
Men jag är lite emot sånt utan tar den långa omvägen till bra resultat.Ja det kommer ta lite längre tid men det är den filosofin jag jobbar efter med min häst!

Vi tränar bara p åatt få in baken och den är in under superbra men när hon ska till att swunga till och lufta upp hovarna lite för att få in mer luft under så blir det jobbigt såklart(ny övning) och då släpps ryggen just nu. Detta är ju nått som kommer försvinna ju mer ork/styrka och ju mer vi får tärna på detta!

Och inget som alt kommer påverka hennes rygg negativt, jo om jag skulle sitta och ha denna form som mål.. men det har jag ju inte=)

Precis som för 1 år sedan ¨då jag lade henne medvetet mkt på bogarna och under tygeln för att det var den formen hon då klarade av utan att gå orent och stegra.
Men det var ju inte målet att ha henne där, det var lika viisa då att folk sa att hon kommer gå sönder av att gå så och jag sa samam sak som jag säger nu som då.
Att man kan inte ha för höga krav på form i början när man lär in nya saker för då kommer man knäcka hästen psykiskt till slut!

Jag sitter inte och rider i samlad trav hela tiden utan värmer alltid upp i vanlig arbetstrav och sedan olika övningar hit och dit och när hon är väl uppvärmd kör vi något varv här och där.

Ja det är väl inte så vanligt att islänningar är så här högt utbildade och de beror väl på att de flesta inte har de intresset av dressyren och att lära hästen de. Utan att man vill tävla tölt och de är det man lägger ner största energin på att få fin.
Inge som är ett dugg märkvärdligt eller konstigt... det är ju trots de som rasen är avlad till=)

Men jag är lite udda och vill plocka fram de där lilal extra hos denna ras. Så har jag alltid varit haft travare och inte körde jag lopp bara för jag hade en travare utan jag tragglade dressyr även där och ville se hur högt man kunde utbilda hästen. En utmaning.
Haft nordsvensk och gjorde samma sak där, och den rasen har ju visat sig superfin till barock bla.=)

Nu har jag väl turen att jag köpte den häst jag köpte, hon har otrolig lätt till samling .Kunde likaväl ha köpt mig en 5 gångare med stora gångartsproblem som aldrig hade kunnat gått vidare bra i dressyren men blivit en super 5 gångshäst för sitt ändamål=)

Men visst är det en häftig känsla och som sagt framtiden ser mkt ljus ut för oss och det är en lång väg kvar att åka p åtills vi kan sitta där och rida fram i en bra passage och en trav med swung i vartenda steg med mkt luft under tassarna.
Med en ökad trav där frambenen spretar rakt fram och fina vinklade bakben. Och en galopp som är så samlad och kort att vi bara huxflx går in i en galippiruett.

När har jag målet och idag är vi på steg 3 av 10 så vi har många steg kvar tills vi är där vi vill vara!=)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Niela, jag är inte så säker på om jag skulle uppmuntra balanstrav. För det ser inte ut som någon ärlig samlad passage.. Balanstrav är en rörelse som kommer ur spänning och inte lösgjordhet och samling. Känns som att ni skulle behöva backa ett steg och inte skynda så. :) Jorunn är jättefin och ni kommer säkert att komma dit du vill, men just nu är det inte passage utan en rätt spänd balanstrav jag ser.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kritiken du skrev är ju samma som jag redan skrivit så den är helt rätt.


När man börjar jobba hästar med den samlade traven är det vanligt att hästarna i början tappar formen just när man kräver de där lilla extra.En helt naturlig prosses som alla hästarna går igenom och min är inget undantag.Finns ingen häst som i en ny övning bara poff går där helt perfekt .. för då skulle man ku kunna utbilda en häst till Grand prix på 1 år om allt bara satt och var 100% korrekt från dag 1.

Vi tränar bara p åatt få in baken och den är in under superbra men när hon ska till att swunga till och lufta upp hovarna lite för att få in mer luft under så blir det jobbigt såklart(ny övning) och då släpps ryggen just nu. Detta är ju nått som kommer försvinna ju mer ork/styrka och ju mer vi får tärna på detta!

Nja, jag är inte helt med i ditt resonemang.
Jag håller med om att man kan tappa huvudpositionen lite när man ber om mer samling än hästen är van. Däremot tycker jag att man ska passa sig för att tappa ryggen samtidigt.
Det jag upplever med de av mina hästar som får träna samling är att när jag lyckas få hästen att vinkla bäckenet och får upp ryggen riktigt, och släpper fram lite, så får jag den bästa kvaliteten.
Den bästa kvaliteten jag hittills fått i passage har varit när jag gått från samling/tramp via enstaka steg trav med bibehållen samling och bakbensaktivitet men tänkt "förlängd steglängd i piaff". Då har vilan funnits i steget, och aktiviteten har kommit upp i frambenen.

När det gäller min femårige fjording så är han inte färdig för "riktig" samling i traven än utan vi tar en gångart i taget.

Jag tror att resultatet på sikt blir bäst om man inte ber om för mycket samling i högre gångart än skritt -eller möjligen tölt där det känns som om en korrekt töltfattning ur skritt egentligen är en kraftigt samlad skritt med höjd rygg - förrän hästen klarar det ordentligt.

Det kan aldrig, i min värld, vara bra att få balanstrav med sänkt rygg. Klarar hästen inte att behålla ryggen lyft, så ska man backa ett steg i styrketräningen.

Som sagt, hyuvudet hamnar som regel lite här eller där i början, men i min värld är det inte huvudets position som är avgörande. I min värld är det ryggen och bäckenet man ska fokusera på.

Jag har någon gång lagt halsring nere vid övergången mellan bringa och hals för att få hästen att förstå att den ska lyfta "hela paketet" framtill och det har fungerat.

I övrigt förstår jag lockelsen att rida svåra dressyrövningar även på islandshäst. Det är även min tankegång med mina islänningar. Mina islänningar är dock än så länge på basic nivå. Karl är fortfarande konvalescent och skrittas korta sträckor. Isa jobbar fortfarande med mental avslappning men har nu börjar skänkelvika i skritt, trav och tölt och börjar förstå samling genom skolorna i skritt utan att "flippa ur" och Barmi är under grundinridning och jobbas med att börja förstå halvhalter med sits/mage samt böjningar och förflyttningar.

Nordisen är hyfsat skolad men jag har lagt lite mer energi på westernträningen av honom under sommaren pga diverse tävlingar inkl riksfinalen i westernallsvenskan och en gren på DM för distrikt Mitt.
Femårige fjordingen styrketränas i största allmänhet och samling och tramp är en väg att styrketräna honom.

Så svårt man kan, och hela livet på sig - helst långsammare än fort:angel:
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag citerar dig niela:"Ja det är väl inte så vanligt att islänningar är så här högt utbildade och de beror väl på att de flesta inte har de intresset av dressyren och att lära hästen de. Utan att man vill tävla tölt och de är det man lägger ner största energin på att få fin.
Inge som är ett dugg märkvärdligt eller konstigt... det är ju trots de som rasen är avlad till=)"

Varför skriver du så här? Tror du alltså helt ärligt att de hästar som tex går sm/ nm inte är så välutbildade som Jorunn? Det är inte bara inom dressyr en häst kan vara välutbildad, kollar jag på din tölt bild ser det inte alls nåt vidare välutbildat ut.. Alla mina hästar är nog minst lika välutbildade som Jorunn trots att bara en kunnat gå i passage....
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Det du rider i är inte passage. Om din häst inte klarar av att ridas i samlad trav kommer den knappast att klara av att ridas i passage. Och utifrån bilderna bekräftas detta ännu mer då hästen inte jobbar korrekt utan spänner sig och sänker ryggen.
Att hästen tappar formen då den börjar tränas i den samlade traven kan vara bland det dummaste jag har hört, tappar hästen formen har man pressat den alldeles för mycket eller ridit den fel. En grundförutsättning för att kunna rida i samlad trav är att hästen måste jobba korrekt.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Knapplån!

Tack för alla boots tips :)

Köpt ett par på Hööks idag som vi ska prova i morgon.. Hoppas på bra resultat!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Hihi jag sa ju det, funkar jättebra med sadeln på helrakat och de blir superpigga(oftast) Thengill är med sån, har massa bock bilder när han är helrakad haha.
De orkar så mycket mer och blir riktigt pigga och glada.
Tränar man mkt hela vintern så är det toppen med helrakat.

Jag har haft thengill helrakad på lösdrift 2 vintrar.

har 2 regntäcken att byta melllan ofodrade. ett skräpmärke inte så vidare bra mest resev och sen ett bucas som är lite litet men håller vätan bra och sitter helt okej.
1 fodrat med 100gram foder, det är täcket jag använder mest det är toppen shires sitter skitbra med rent ut sagt behöver aldrig justera det.
ett riktigt tjockt vintertäcke 300gram har använt det väldigt sällan men när han är helklippt så används det när det är under 15minus.

sen har jag ett stalltäcke inte vattentätt på ca 150-200grams foder.
har haft det under regntäckena när jag velat fodra upp dem.
så varvar lite vad som funkar bäst beroende på regn/kyla osv.

så det är ju den nackelen med täcke att man måste hålla koll varje dag så inget lossnat, vätan inte gått igenom, att man varje dag vid behov drar fram täcket så det inte dras bak och skaver, man kan även behöva bogskydd men thengill har bara blivit lite skavd inte så farligt eftersom jag är så noga med att dra tillbaka täcket flera gånger per dag.
och shires täcket behöver i princip aldirg justeras och ger inte skav så det är helt klart bäst.

Men har funkat med detta för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
43 817
Senast: WS6
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: gul_zebra
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 993
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
174 295
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp