Fiorano

Trådstartare
Vad tycker bukefolket om förslagen på TR-ändringar? Här är förslaget till nya TR:http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_35781/cf_559/TR_II_Dressyr_2015.PDF

Jag gillar att kandarkravet försvinner, så behöver jag adrig lära mig rida ordentligt på det:p. Tycker även att det är kanon att det kan ges dispens för att inte behöva rida med kavaj! Däremot saknar jag lite tydligare skrivning om vad man får rida i istället, tävlingsskjorta som är knäppt i halsen antar jag. Men får den vara armlös, t-shirt eller ha långa ärmar? Färgkrav?

Dom har även tagit bort att pannbandets dekor ska vara diskret;).
 
Jag gillar att sporrar och kandar är frivilliga genom hela skalan av program, finns ingen anledning att ha tvång på dessa och de flesta kommer fortfarande välja rida med dem men just att man får välja är bra.
Jag tillhör dem som gillar att det är träns som gäller i MsvC men jag kan tänka mig att det är lite olika vad man tycker om det, den regeln är ju till skillnad från ovanstående regler en skärpning istället för mer frihet. :-)
Perfekt att de tagit bort "diskret dekor", det är bara fånigt med en sådan regel när nio av tio rider med massvis av bling.
Äntligen finns överstrykande och längning av formen beskriven i TR, längningen av formen har ju funnits i LA:3 i två år utan att finnas definierad i TR vilket känns väldigt dumt. Klart det ska finnas tydliga direktiv för både utövare och domare om hur en rörelse ska utföras!
 
Även jag gillar att kravet på kandar och sporrar försvinner.
Dock ogillar jag att fasta starttider bara behöver anges från nationell nivå (och på regionala MsvA). Tycker att man kan ha fasta starttider from lokala tävlingar!
 
Men det är ingen förändring, även nu behöver man inte ange fasta starttider förrän från MsvA nivå.
Se TR2, moment 205
Dock ogillar jag att fasta starttider bara behöver anges från nationell nivå (och på regionala MsvA). Tycker att man kan ha fasta starttider from lokala tävlingar!
 
Ja fasta rider är suveränt! :-)
Men jag red faktiskt en tävling utan fasta tider förra sommaren och det går bra mycket fortare för arrangörerna om de slipper hålla de fasta tiderna... ;-)
Så som arrangör skulle jag gärna skippa dem, men som ryttare är det kanon att kunna planera framridning efter en exakt tid!
 
Tycker överlag att det var bra ändringar. Gillar främst att sporrkravet är borta, det behlvs verkligen inte på min häst, så har varit lite orolig inför det faktiskt...
 
Valfritt med sporrar är toppen. Lika så möjligheten att välja kandar eller träns från msv b. Att tillåta röd rosett i svansen är också en bra idé.
Det där med att inte markera medellinjen förstår jag inte. Är där så många hästar som tycker att den är läskig att gå på? Har aldrig sett det..
 
Min vanligtvis coola kille hoppade i panik över linjen som femåring på en tävling...:) Fast jag har inte sett det på tävling på flera år nu.
 
Det där med fasta starttider är det som sagt ingen skillnad på. Om det inte är fasta tider måste ändå arrangören ta hänsyn till att man ska kunna räkna ut när man ska starta:

Mom220
"När definitiva startlistor fastställts ska ryttare inte vara skyldig att starta tidigare än han med ledning av startordningen kunnat
beräkna som rätt starttid." (Fö borde hen införas i TR)
 
Wow det finns hopp! Äntligen kan jag alltså rida på träns i mina klasser??!! Ådi kommer att bli väldigt lycklig!
 
Vad tycker bukefolket om förslagen på TR-ändringar? Här är förslaget till nya TR:http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_35781/cf_559/TR_II_Dressyr_2015.PDF

Jag gillar att kandarkravet försvinner, så behöver jag adrig lära mig rida ordentligt på det:p. Tycker även att det är kanon att det kan ges dispens för att inte behöva rida med kavaj! Däremot saknar jag lite tydligare skrivning om vad man får rida i istället, tävlingsskjorta som är knäppt i halsen antar jag. Men får den vara armlös, t-shirt eller ha långa ärmar? Färgkrav?

Dom har även tagit bort att pannbandets dekor ska vara diskret;).
Jag ar personligen inget emot de nya förändringarna, men tror som flera att det kommer röra om lite i MSVC att endast rida på träns. De få starter vi gjort där så har vi nog varit rätt ensamma om att inte ha kandar.

Ang fasta startidet så tycker jag det är en enorm fördel som ryttare att exakt kunna planera sin framridning så jag gillar när arrangörer har det även i reg och lokal klass. Men jag har varit med om att bli inropad 15 min innan min starttid..
 
Mig kan dom drömma om att ropa in innan starttid. Det får liksom inte göras och ingen kan få mig att rida innan jag planerat. Har varit helt tokig över detta två gånger på samma tävlingsplats nere i Skåne. Slutade tävla där.
 
Jag tappade konceptet helt faktiskt. Det var min andra tävling på mitt sto som är jättesvår och då hade jag ju inte tävlat på 7 år. Det var förra året och just i det ögonblicket blev jag väldig osäker på TR. Hade ridit 3 min då de ropade in mig. Nu har jag lagt det till erfarenhet och hade fortsatt rida till min starttid och har numer alltid en klocka på armen också.:)
 
@Fiorano

Jag håller med dig i princip helt och hållet, särskilt om det där med att klargöra vad som är godkänt när kavajen inte är ett måste. Är ju rätt blandat vad folk har på sig undertill.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 320
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp