Jag tycker det är bra att det blir valbart med kandar men kan inte låta bli att undra hur resonemanget går iom. att det i så fall blir godkänt med träns i alla klasser. Tror vi att övriga världen kommer att ta efter oss? Inte för att det är många som når hela vägen så att det blir aktuellt med tävling utomlands ändå men det är ju ändå intressant hur de funderar..
 
Jag tycker det är bra att det blir valbart med kandar men kan inte låta bli att undra hur resonemanget går iom. att det i så fall blir godkänt med träns i alla klasser. Tror vi att övriga världen kommer att ta efter oss? Inte för att det är många som når hela vägen så att det blir aktuellt med tävling utomlands ändå men det är ju ändå intressant hur de funderar..

Jag tror inte att kandaret kommer vara valbart internationellt de närmsta 20 åren. Det finns trots allt en viss fördel med det om du är skicklig på att hantera det samt att det faktiskt visar på viss skicklighet att få en häst att acceptera kandar. Så vill du rida internationellt så får du vackert lära dig själv och hästen att bemästra det.

Men valmöjligheten för vanligt dödliga kommer nog både skona hästmunnar samt ge chans åt problemmunshästarna att klättra upp i klasserna.
 
@Waco
Precis vad jag tror också gällande de internationella reglerna och jag tycker det är bra att vi i Sverige nu kanske vågar vara först ut. Det är ju allt som oftast man ser oroliga hästmunnar och piloter som inte riktigt har koll på stångtygelns inverkan.
 
Det där med att inte markera medellinjen förstår jag inte. Är där så många hästar som tycker att den är läskig att gå på? Har aldrig sett det..

Ojojoj, markerad medellinje kan innebära: Spänd strutt till X, där rå-nit och fastfrysning, därefter: Kast med liten ryttare. Eftersom nån lagt ljust spån längs hela medellinjen. Kommer inte att saknas.
 
Jag tycker det är bra att det blir valbart med kandar men kan inte låta bli att undra hur resonemanget går iom. att det i så fall blir godkänt med träns i alla klasser. Tror vi att övriga världen kommer att ta efter oss? Inte för att det är många som når hela vägen så att det blir aktuellt med tävling utomlands ändå men det är ju ändå intressant hur de funderar..

Men skulle inte "nya" TR och de ändringar som ev. blir ha just Fei och dess tänk och planerade förändringar i bakhuvudet? Om den linjen hålls så borde det indikera på att de blir fritt även utomlands.
 
@Amanda_F Fick också intrycker av att den nya skrivningen innebär att blinsnoddarna är tillåtna:). MEN det är en dålig skrivning efters om rosetter, blommor och liknande inte är tillåtet. Det blir en väldigt subjektiv bedömning om blingsnodd är likvärdigt med rosett/blomma.

Och sen får jag inte lov att hälsa genom att vinka på domaren längre:D. Nu har dom förtydligat hur en hälsnng ska gå till:p.

Sen gillar jag att de verkar uppmuntra till Clear Round-bedömningar och jag hoppas att det är något som faktiskt blir vanligare. ÖD får inte längre vara sittande domare vilket jag hoppas kan göra att det blir bättre kontroll på framridningarna.

Men min favoritändring är att kandar inet längre är tillåtet i MsvC.
 
Ang hen-disskusionen så ska ju alla "han" vara utbytt till "ryttaren" - vilket jag tycker är bättre än hen eftersom jag klöks lite på det ordet :angel:

Bra tycker jag också med tillägg att domaren inte får döma sina egna hästar - tycker faktiskt det blir lite konstigt om man t.ex skall sälja hästarna. Men vad räknas egentligen som en "närstående"?

Annars gillar jag också att det blir tillåtet med träns även i högre klasser! Ang kandar i MsvC tycker jag inte det spelar så stor roll om det introduceras där eller i MsvB, det enda är väl då i så fall att man måste kvala på träns först och visa att man kan rida på det också.
 
Och sen får jag inte lov att hälsa genom att vinka på domaren längre:D. Nu har dom förtydligat hur en hälsnng ska gå till:p.

Det var det jag reflekterade mest över när jag skummade igenom ändringarna nu :p

*KL

Jag tycker att det är en bra ändring där häst kan få göra 3 starter på LC-nivå. Vi har visserligen ingen ridskola längre, men det ökar nog chanserna generellt att få ridskoleekipage att delta mer på kanske framförallt hemmatävlingar.
 
NU ska jag vara negativ, nya överdomar regeln kommer bli DYR och besvärlig:
" Överdomare
Auktoriserad överdomare ska finnas på alla dressyrtävlingar och får inte ha andra arbetsuppgifter eller själv delta i tävlingen."

Förut har tävlingsarrangören på en normal liten lokal ev regional tävling kunnat klara startfält på 40-80 ekipage på två domare.
Domare 1 dömer klass 1, överdomare klass 2.
Domare 2 dömer klass 2, överdomare klass 1.
Ryttarna får rida för olika domare, domarna får olika uppdrag och kan utnyttjas heldag (får döma 40 ekipage men kan vara kvar som överdomare före/efter) och arrangörerna behöver bara betala två dagar domare.
Nu krävs dels två domare för att döma och en separat överdomare.
Med tillägg att många av våra domare också tävlar själv (Norrland, långa avstånd så det är praktiskt att kunna både tävla och döma både för ens egen tid men också för arrangörens ekonomi).
Men nu kan domare 1 inte heller tävla dag 2 om den ska vara överdomare dag 1...
Ehh.. Krånglig mening, men ni fattar innebörden ;)

En bra formulering hade väl varit att det alltid ska finnas en överdomare som ej själv dömer, dvs ta bort det här galna som är nu med den sittande domaren som överdomare (iofs praktiskt om det är mindre än 40 startande men sittande domare är ju aldrig tillgänglig som överdomare så det har väl inte varit jättebra).

Himla bra med "bling regler", och så kul med den nya betslings- och sporrregeln!
Blir kul att se om vi får se något ekipage i GP på träns?
Och hur ska det se ut i MsvC nästa år?
 
@JohannaB Här har vi då det stora probemet med TR. Tolkningen. För jag tolkar det som att en domare bara inte för döma samtidigt som den är överdomare. Men att det i praktiken betyder att domaren kan dömma på förmiddagen och sen vara överdomare på eftermiddagen och tvärtom. Jag tror och hoppas på ett förtydligane kring detta för annars blir det svårare att behöva hitta fyra domare istället för två tex. Dyrare blir det oavsett eftersom det krävs två domare hela tiden.
 
Jag hoppas du har tolkat det rätt för då är det ju en bra förändring, men jag är fortsatt rädd för att de faktiskt menar vad jag befarar ;) Med vänlig hälsning,
Pessimisten ;) :D
@Fiorano
 
@JohannaB Här har vi då det stora probemet med TR. Tolkningen. För jag tolkar det som att en domare bara inte för döma samtidigt som den är överdomare. Men att det i praktiken betyder att domaren kan dömma på förmiddagen och sen vara överdomare på eftermiddagen och tvärtom. Jag tror och hoppas på ett förtydligane kring detta för annars blir det svårare att behöva hitta fyra domare istället för två tex. Dyrare blir det oavsett eftersom det krävs två domare hela tiden.

Jag är nog helt säker på att det menas som du säger, eftersom det har varit rätt vanligt att sittande domare även varit Öd och det finns inget bra med det alls. Öd ska vara på framridningen och ingen annanstans.
 
@fio Håller helt med. Har sett en och annan fulridning för mycket på framridningen för att ifrågasätta avsaknaden av kontroll där. Tycker att det är en jättebra förändring även om jag misstänker att startavgifterna kommer att höjas en del. Det kan det faktiskt vara värt för djurskyddet.

@JohannaB Bah, kom igen-tänk positivt nu:D!
 
Jag tolkar också som du @Fiorano då jag vet att de bland annat pratat om problematiken med sporrskav på ÖD-möte i sthlm för några veckor sedan. De syns sällan om man inte tittar nära och det kan vara svårt om man är domare. Jag välkomnar de ändringar som jag berörs av...
 
Håller som många andra med om att det är bra att man får välja själv om man vill ha sporrar och kandar! :)
Och även att den där medeltida formuleringen av pannbandets utseende slopas.

Men tänkte också fråga;
- Jag brukar använda plastrong. Den jag har är vit, men ändå inte kritvit, utan "champangevit", alltså lite åt det guldiga hållet. Tror ni att det är "godkänt", alltså "tillräckligt vitt" eller åker man dit på det?
- I förtydligandet om hälsningen på domaren stod det ju att man skulle "ta tygeln i ena handen, och sträcka ut den andra armen längs med sidan på kroppen, rakt ner" eller något i den stilen. Men när jag ska hälsa har det typ blivit en "vana" för mig att göra som följande: Ta tyglarna i ena handen, sträcka ut den andra armen, men ta ut den kanske 10-20 cm från kroppen och "vinkla ut" handen samt nicka. Gör det typ utan att tänka, "tyvärr". Eftersom att det ju skiljer sig lite från TRs beskrivning, tror ni man får avdrag för det?
 
@JohannaB Här har vi då det stora probemet med TR. Tolkningen. För jag tolkar det som att en domare bara inte för döma samtidigt som den är överdomare. Men att det i praktiken betyder att domaren kan dömma på förmiddagen och sen vara överdomare på eftermiddagen och tvärtom. Jag tror och hoppas på ett förtydligane kring detta för annars blir det svårare att behöva hitta fyra domare istället för två tex. Dyrare blir det oavsett eftersom det krävs två domare hela tiden.

Redan tidigare stod det att "Överdomare/domare/banbyggare får inte ha andra arbetsuppgifter på tävling, utan
medgivande från Ridsportförbundet. Tävlingsorganisationen är skyldig att följa över
domarens beslut." samt att överdomaren har speciellt ansvar för att "ha ett särskilt ansvar för ordningen på framridnings-och framhoppningsbanorna." vilket ju lär vara svårt om man sitter fast som klassens domare.

Här har det nästan alltid funnits speciella överdomare på tävlingar de senaste åren och jo det blir nog dyrare, har en känsla av att startavgifterna är högre här än i många andra delar av landet (men det kan iofs vara just en känsla har inte kollat så noga) men jag har inte kopplat det till fler funktionärer utan till ett allmänt högre prisläge och fulla tävlingar vilket gör att det går att ta mer betalt.

Om den hårdare skrivningen är bra eller inte är jag kluven till. Det är ju inte bra att det blir svårare och dyrare att tävla/arrangera tävling. Samtidigt är det nog bra med en separat överdomare om hen ska kunna utföra sina uppgifter.
 
Senast ändrad:
Var på fördelningsmöte i Flyinge igår och där diskuterades såklart de nya TR reglerna. Gällande överdomare så är det tillåtet att en domare dömer på fm och är överdomare på em och vice versa så länge de bägge är utbildade överdomare. Problemet är att det i varje fall i Skåne inte finns många utbildade ÖD så det blir att hugga dem snabbt till klubbens tävlingar...
 
Bra att det blir valbart med kandar från MSV B och uppåt

Bra att det blir valbart med sporrar

Bra att kandar försvinner i MSV C

Bra att sittande domare inte får vara överdomare (behövs tyvärr ute på tävlingsplatsen, läs framridningen)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 332
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp