Bukefalos 28 år!

Nyårslöften 2017 med uppföljning

Jag ska försöka att inte dra mig undan och stänga in mig när jag blir ledsen. Jag ska försöka prata istället för att bara hålla allt inom mig och vara stum mot dem som bryr sig om mig. Det känns omöjligt, ouppnåligt, men blir det lite skillnad är det iallafall bättre än ingen skillnad.

Jag ska försöka göra det här till ett bra år och använda alla verktyg jag har för att uppnå det. Som att titta på en video där folk på en tunnelbana skrattar hejdlöst över ingenting, för att kanske börja skratta själv.

Jag ska försöka fortsätta gå min egen väg och strunta i trycket från omvärlden så gott det går, trots att jag gör alla fel enligt den bild som finns idag.

Jag har en kalender som jag fyller i med färger på dem dagar där det händer något roligt. Jag tänker ha minst en rolig sak varje månad, som att gå på bio, ha picknick, gå på stan med en vän eller ta en roadtrip.
 
Okej, nu är jag klar med min samling. Det blev ganska mycket så jag hoppar över vissa detaljer om anledningar och genomförande. :D

Mat
- Mer vegetariskt (har vegansk matkasse och lär mig nya recept)
- Mindre mineralvatten (lägger bär i kranvatten istället)
- Mindre alkohol (ingen i januari, sen begränsat)
- Komma ihåg att ta vitaminer (påminnelse på mobilen)

Träning
- Förbättra styrka och kondition (gymma minst 2 ggr/v)
- Öka vardagsmotion (snitta 10 000 steg/dag)

Lägenhet
- Bli klar med renovering av sovrum och hall, påbörja och avsluta kök och vardagsrum
- Röja ut (sälja och skänka) saker jag inte behöver
- Göra en snygg uppställning av ekonomin, fixa pappersarbete

Jobb och utbildning
- Kolla utvecklingsmöjligheter hos nuvarande arbetsgivare och hos andra
- Ligga i fas i kurser, fortsätta fokusera på förståelse snarare än att memorera saker för tentor

Roligt
- Lyssna mera på ny musik (en artist per månad) och gå på minst tre konserter
- Åka på två korta och en lång resa

Underlätta
- Max 30 min slösurfande om dagen
 
Jag ska gå och lägga mej i tid så att jag får sova mer än sex timmar och en kvart. I år (nej förra året så klart) har jag haft ett alarm på mobilen så att den spelar en vaggvisa med stilla vågskvalp kl 21.45. Det betyder att jag ska sluta med vad jag nu håller på med och gå och lägga mej. Men först "bara" städa kattlådorna, gå ut med hunden, borsta tänderna, kolla Buke och sen är klockan över elva igen.:(
Men om jag skärper mej framöver och planerar bättre så kan jag rapportera här när jag lyckas lägga mej i tid. Om det står till exempel 21.58 en kväll så vet ni att jag har lyckats!
Och nu är klockan kvart över elva igen. Men det är väl inte så farligt om man inte lyckas med löftet den första januari? Försöker igen i morgon...
 
- Sluta snusa (och inte börja igen trehundrafyrtisju gånger om).

Det enda nyårslöftet jag har och jag har egentligen inte så mycket val. Men har så dålig karaktär och faller tillbaka :angel: Och då ska vi inte tala om när jag ska sluta. Kommer inte bli på nyår pga vidrig abstinens och har både tenta och romantisk helg med sambon inbokat. Men när tentan är skriven v. 2 då jäklar får det vara nog :mad:

I mars blir det två år sedan jag slutade och jag är fortfarande förvånad över att jag klarade det. Jag snusade hela tiden - även när jag vaknade på natten. Det gick nog närmare två dosor general portion om dagen. Jag vet att det inte spelar någon roll vad någon annan säger - man måste vilja själv - men fy fan vad skönt det är på andra sidan. En skärseld men sen - frihet!!!
Heja dig!!!!
 
I mars blir det två år sedan jag slutade och jag är fortfarande förvånad över att jag klarade det. Jag snusade hela tiden - även när jag vaknade på natten. Det gick nog närmare två dosor general portion om dagen. Jag vet att det inte spelar någon roll vad någon annan säger - man måste vilja själv - men fy fan vad skönt det är på andra sidan. En skärseld men sen - frihet!!!
Heja dig!!!!

Ja visst är det de! Har slutat flera gånger varav längsta uppehållet på 1,5 år (så dumt att börja igen). Men den känslan att inte ha något beroende man är slav under :bow:
 
  • Äta frukost, lunch och middag. Inte som nu - ingenting på hela dagen och sedan mastodontmiddag.
  • Dricka 1,5 liter vatten per dag.
  • Avsluta dagen med bok och inte dator.
  • Skriva en halvtimme om dagen strukturerat på mitt eget projekt. Mina skrivjobb räknas inte.
 
Ja visst är det de! Har slutat flera gånger varav längsta uppehållet på 1,5 år (så dumt att börja igen). Men den känslan att inte ha något beroende man är slav under :bow:
Det är så läskigt att man aldrig är helt trygg.
Men då vet du ju hur värt det är och att du kan klara av det. :up:
Jag tuggar fortfarande färsk ingefära. Det jag saknar mest har varit den där brännande känslan i munnen (helt sjukt).
 
Efter många om och men har jag kommit fram till följande nyårslöfte

-Ta bättre hand om mig själv. kost, hår, massage mm unna mig själv saker. Vara snällare mot mig själv
-Bli färdig med ALLT inne i huset
-Leva här och nu, uppskatta de små detaljerna
-Stressa mindre
-Mindre mobilsurfandet
-Fortsätta med att analysera alla köp.
-Rensa garderobe/förråd oftare släng/ge bort/sälj sådant som inte används (gäller även stall)
-Införskaffa ny bil
-Se över ekonomin. Tänkte lån/försäkringar/sparande mm mm
-Mindre användande av mobiltelefon på kvällar förutom till att lyssna på ljudbok. Tänkte mer -spel och sociala medier
-Bättre planerad matlagning. Veckoschema för middag så att vi alltid har lunch dagen efter. Kanske till och med storkok på söndagar för luncher

Sen har jag en massa småmål som ska genomföras t-.ex tävling med häst osv men det räknar jag inte direkt som nyårslöften
 
  • Dra ner på mejeriprodukter, smör och ost är fritt fram. Men mjölk, grädde, creme fraiche o.s.v. ska helst vara havre-baserat. (Alltså inte soja. Kör detta stenhårt sedan början av veckan.)
  • 2 (av 3) luncher i veckan bör jag gå power walk. Missar jag en dag så får det tas igen på helgen.
  • Börja laga ordentlig mat. (Har tjuv- börjat.)
  • Läsa skönlitteratur.
  • Åka på 3 träningar på våren, två på sommaren och två på hösten med ena kusen!

Uppdatering dag 2 :D

Bokat in en träning till kusen. Hade jag vetat att jag garanterat har pengar, hade jag redan nu bokat in två träningar till, men, men.
Börjat läsa skönlitteratur! (Stänger av datorn och läser innan sovdags.)
Har beställt en ny telefon, som man kan lyssna på musik i. Vilket förhoppningsvis kommer underlätta mina power walker! (Tanken är att det ska köras igång nästa vecka, när allt är som vanligt igen.) :bump:
 
Åh, sådan peppig tråd!

Jag har massor med fluffiga mål i mitt huvud, som jag önskar ska uppnås under 2017. Men alla är inte direkt så mätbara osv, men jag skriver ner några ändå.

1. Få ner stressen på en rimligare nivå. Ska uppnås genom planering som följd bättre, bada skumbad och få in fler promenader i vardagen.

2. Gå ner i vikt. Jag behöver det av olika anledningar, och även om måendet är det som tillslut bestämmer vad som är "lagom", så siktar jag på att komma tillbaka på min normalvikt, vilket är ca -13 kg. Ska ske genom bättre matvanor (vilket också då inkluderar mindre skräpmat, mindre socker osv. Är just nu på dag 8 av sockeravgiftning).

3. Våga mera! 2016 innebar många vinster för mig vad det gäller detta, och jag vågade mer än någonsin. Detta ska jag fortsätta med år 2017. Våga ta chanserna när dom kommer och inte tänka en miljon tankar innan varje sak jag gör.

4. Resa någonstans där jag aldrig varit. Med studentekonomi så kanske det blir någon stad i Sverige, men det är mindre viktigt.

5. Mitt sista mål är en aning fluffigt. Men jag ska nu detta året klara av termin 4 och 5 på mitt program. Och jag önskar att jag kunde ta det både seriöst men inte på ett sånt extremt ångestladdat vis. Tack.

:bump::banana::bump:
 
*Klara skolan detta året med, utan omtentor.
*Öka vardagsmotionen för välmåendet.
*Göra något medvetet positivt för någon annan med jämna mellanrum.
*Stressa mindre (genom ökad vardagsmotion tex)
*Betala av en skuld.
*Äta bättre mat, dvs mindre fika och mer riktig middag.
*Vara mer i stallet, börja rida på riktigt igen.
*Bara jobba mitt schema och inte jobba extra!
 
- Mer vegetariskt (har vegansk matkasse och lär mig nya recept)
Det går ju finfint det här - läste fel i receptet för kvällens gryta och tillsatte 1/2 liter vatten istället för 1/2 deciliter. :angel: Har försökt styra upp det med ganska stora mängder redningsmjöl. För att se det från den positiva sidan så räcker det nu till matlådor också.
- Öka vardagsmotion (snitta 10 000 steg/dag)
Gått 11 200 steg.
- Bli klar med renovering av sovrum och hall, påbörja och avsluta kök och vardagsrum
- Röja ut (sälja och skänka) saker jag inte behöver
Målat färdigt byrån som ska stå i hallen och lagt ett par saker i grovsophögen respektive Stadsmissionenhögen.
- Ligga i fas i kurser, fortsätta fokusera på förståelse snarare än att memorera saker för tentor
Pluggat i ganska många fler timmar än jag hade trott att jag skulle orka. :)
- Max 30 min slösurfande om dagen
Ja så länge som det inte räknas som slösurfande att engagera sig i den här tråden så har jag klarat det hittills i alla fall. :D
 
Och nu är klockan kvart över elva igen. Men det är väl inte så farligt om man inte lyckas med löftet den första januari? Försöker igen i morgon...
Jag håller på dig inför kvällen! Vore det en idé att sätta ett förberedelselarm någon halvtimme tidigare, så att du börjar med "jag ska bara"-grejerna då?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
406
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
830
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
778
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 550
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp