Bukefalos 28 år!

Nyårslöften 2017 med uppföljning

@TygerTyger
Vattenmisstaget har jag också gjort!

Eftersom mina rätter alltid är grönsaks- och baljbaserat, så gör det inte jättemycket om det får stormkoka ett tag tills vattnet kokat bort.
Lite sent, men till nästa misstag. :D

(Btw, så tänker jag alltid på The Mentalist när jag ser ditt nick.)

kl
Nu ska det avnjutas en exotisk havrebaserad yoghurt med egengjord müsli efter hårt slit i stallet. :d

(Ibland funderar jag på om man inte skulle ta tjänstledigt och jobba i stall. På två månader så hade man blivit av med extra kilona, samtidigt som man kan äta som en häst.)
 
Gått 11 200 steg.

Har du en stegräknare eller använder du mobilen? Jag tror inte jag kommer upp i många steg om dagen om jag inte går ut och tar en promenad, vilket jag verkligen inte gjort många gånger det senaste året. Typ, skrivbordet till bilen och tillbaka typ haha. Inte konstigt man blir kocko :)
 
Åh vilken rolig tråd! Jag ska banne mig också sätta upp mål för i år.

1. Resa mer
2. Sluta norpa från sparkontona
3. Göra klart BE-kortet
4. Ta ett första steg mot att prova dyka, hur litet det än må vara

Bara roliga saker, mer eller mindre :p Bokat en av 3 planerade resor idag så är något på spåren iaf

Det tyckte jag var bra mål! Dom är positiva och mer uppmuntrande istället för förbud.. förutom tvåan kanske, men haha, det är faktiskt ett väldigt bra förbud för sparkontot bör vara off limits :)
 
Åh, sådan peppig tråd!

Jag har massor med fluffiga mål i mitt huvud, som jag önskar ska uppnås under 2017. Men alla är inte direkt så mätbara osv, men jag skriver ner några ändå.

1. Få ner stressen på en rimligare nivå. Ska uppnås genom planering som följd bättre, bada skumbad och få in fler promenader i vardagen.

2. Gå ner i vikt. Jag behöver det av olika anledningar, och även om måendet är det som tillslut bestämmer vad som är "lagom", så siktar jag på att komma tillbaka på min normalvikt, vilket är ca -13 kg. Ska ske genom bättre matvanor (vilket också då inkluderar mindre skräpmat, mindre socker osv. Är just nu på dag 8 av sockeravgiftning).

3. Våga mera! 2016 innebar många vinster för mig vad det gäller detta, och jag vågade mer än någonsin. Detta ska jag fortsätta med år 2017. Våga ta chanserna när dom kommer och inte tänka en miljon tankar innan varje sak jag gör.

4. Resa någonstans där jag aldrig varit. Med studentekonomi så kanske det blir någon stad i Sverige, men det är mindre viktigt.

5. Mitt sista mål är en aning fluffigt. Men jag ska nu detta året klara av termin 4 och 5 på mitt program. Och jag önskar att jag kunde ta det både seriöst men inte på ett sånt extremt ångestladdat vis. Tack.

:bump::banana::bump:

Det här tycker jag låter jätte spännande! Våga mera - det är lite skräckblandad förtjusning jag läser det och funderar på vad det skulle innebära för mig. Det är inte mycket jag är rädd för, eller tvekar inför.. men dom grejerna jag väl gör det för.. haha, det skulle minst sagt bli ett spännande år om jag utmanade mig själv med det! Vågat!
 
Jag ska gå till en frisör i år.
Minst en gång i veckan träna något med unghästen, om så bara i tjugo minuter.
Äta mat.
 
Nya och gamla löften...

1. Rida mera! Det gör mig glad och jag har egentligen rätt bra förutsättningar.
2. Annan träning, tänkte börja smått med en 10 minuters träningsvideo från youtube ca varannan dag.
3. Äta lite mindre socker
4. Mer konsert, bio och evenemang! Den 14e ska vi till konserthuset i Göteborg, så på god väg!
5. Spara en halvstor slant till en mer exotisk resa under 2018. Madagaskar hägrar, men vi får se hur långt pengen räcker.
 
- Sluta snusa (och inte börja igen trehundrafyrtisju gånger om).

Det enda nyårslöftet jag har och jag har egentligen inte så mycket val. Men har så dålig karaktär och faller tillbaka :angel: Och då ska vi inte tala om när jag ska sluta. Kommer inte bli på nyår pga vidrig abstinens och har både tenta och romantisk helg med sambon inbokat. Men när tentan är skriven v. 2 då jäklar får det vara nog :mad:
Välkommen till min klubb, jag slutar snusa i perioder, sen halkar jag dit igen.
För mig funkar det att bara sluta och härda ut huvudvärken (abstinensen) i några dagar, äter lite godis eller tuggar tuggigummi istället.
Funderar på att nästa gång nu när jag ska sluta att försöka trappa ner först och sen avsluta med endast EN portionssnus om dagen.

Kan säkert vara svårare för de som snusat länge. Att jag började snusa igen var för att det troligen är något bättre att snusa än att stoppa i sig massa godis, vilket jag gör istället annars. Bästa vore om jag kunde sluta med båda såklart. :p
 
Välkommen till min klubb, jag slutar snusa i perioder, sen halkar jag dit igen.
För mig funkar det att bara sluta och härda ut huvudvärken (abstinensen) i några dagar, äter lite godis eller tuggar tuggigummi istället.
Funderar på att nästa gång nu när jag ska sluta att försöka trappa ner först och sen avsluta med endast EN portionssnus om dagen.

Kan säkert vara svårare för de som snusat länge. Att jag började snusa igen var för att det troligen är något bättre att snusa än att stoppa i sig massa godis, vilket jag gör istället annars. Bästa vore om jag kunde sluta med båda såklart. :p

Jag får ont i huvudet, sjuka humörsvängningar, svettningar och ont i kroppen :D Bara det borde vara anledning nog att sluta. Men godis är bra substitut :up: Tuggummi får jag dessvärre inte tugga längre om jag inte vill äta en burk omeprazol om dagen typ :cool:

Alltså en om dagen, kommer du klara det med tillgång till mer snus hemma? Jag skulle inte göra det när abstinensen är som värst efter 3-4 dagar :arghh:
 
Jag får ont i huvudet, sjuka humörsvängningar, svettningar och ont i kroppen :D Bara det borde vara anledning nog att sluta. Men godis är bra substitut :up: Tuggummi får jag dessvärre inte tugga längre om jag inte vill äta en burk omeprazol om dagen typ :cool:

Alltså en om dagen, kommer du klara det med tillgång till mer snus hemma? Jag skulle inte göra det när abstinensen är som värst efter 3-4 dagar :arghh:
Återstår att se, har inte planerat att köpa en ny dosa efter den jag har, men risken är att jag faller dit igen. Jag lyckades sluta, men så träffade jag ena kollegan som frågar om jag ska ha lite "medicin" och jag har svårt att säga nej (= får skylla mig själv), men å andra sidan är jag ingen storsnusare. Snusar nog mellan 3-4 portioner under en dag, så en dosa räcker länge för mig, nästan 2 veckor. Kollegan snusar nästan en dosa om dan.

Jag försöker lägga band på mig själv och disciplinera mig. Jag kan, jag vill, jag ska, det mantrat kör jag med.
 
Jag håller på dig inför kvällen! Vore det en idé att sätta ett förberedelselarm någon halvtimme tidigare, så att du börjar med "jag ska bara"-grejerna då?
Tack för peppning, det blev faktiskt lite bättre idag (sängläge 22.35), mest för att husse sa åt mej strängt att låta bli allt pyssel jag höll på med. Känner mej inte särskilt sömnig men det är väl bäst att släcka ändå. God natt!
 
@TygerTyger
Vattenmisstaget har jag också gjort!

Eftersom mina rätter alltid är grönsaks- och baljbaserat, så gör det inte jättemycket om det får stormkoka ett tag tills vattnet kokat bort.
Lite sent, men till nästa misstag. :D

(Btw, så tänker jag alltid på The Mentalist när jag ser ditt nick.)
Tack för tipset! Ska hålla det i minnet inför nästa gång. :D

Jag såg ganska många avsnitt av The Mentalist men tröttnade och slutade. Den största behållningen av serien var att jag hörde talas om dikten. :)
 
Har du en stegräknare eller använder du mobilen? Jag tror inte jag kommer upp i många steg om dagen om jag inte går ut och tar en promenad, vilket jag verkligen inte gjort många gånger det senaste året. Typ, skrivbordet till bilen och tillbaka typ haha. Inte konstigt man blir kocko :)
Jag har en stegräknare och hoppas komma ihåg att använda den ganska ofta nu. :) När jag har tagit tid på promenader har jag sett att det blir ca 6 000 steg i timmen, så ska jag hålla mig över 10 000/dag så krävs det medvetna promenadinsatser. Men jag håller med - när promenaderna väl blir av så mår jag mycket bättre!
 
Tack för peppning, det blev faktiskt lite bättre idag (sängläge 22.35), mest för att husse sa åt mej strängt att låta bli allt pyssel jag höll på med. Känner mej inte särskilt sömnig men det är väl bäst att släcka ändå. God natt!
Det går åt rätt håll! :) Vad har du för mål ikväll?
Öh. Jag ska kolla på en ny hästtransport i morgon. Tror jag stryker konsumtionspunkten och förbereder mig för ett evigt liv i fattigdom i stället:up::angel:
Jag kommer osökt att tänka på något som Jillian Michaels ska ha sagt. Fritt citerat: "Om du spiller lite mjölk, tar du och häller ut resten av paketet?" :D
 
Stressa minde - check påbörjat i alla fall
Ta bättre hand om mig själv går sådär- Tack diabetes för krånglet
Bra med stressminskningen! Vad har du gjort? Om det är diabetes som försvårar delen att ta hand om dig själv så kanske du behöver dela upp vad du kan påverka och inte? Och så vara nöjd när du gör vad du kan.
 
Jag har en stegräknare och hoppas komma ihåg att använda den ganska ofta nu. :) När jag har tagit tid på promenader har jag sett att det blir ca 6 000 steg i timmen, så ska jag hålla mig över 10 000/dag så krävs det medvetna promenadinsatser. Men jag håller med - när promenaderna väl blir av så mår jag mycket bättre!
Jag har skickat iväg en uppmaning till maken att skaffa en stegräknare till mig. Får se om han tycker att det är en bra ide :)
Jag vet inte om jag ska se till att ta mig ut på en promenad idag eller inte. Jag tenderar ofta till att gå ut för hårt och sen ledsna. Visserligen vet jag inte om jag kommer ut i stallet ikväll så det vore väl bra att göra något idag iaf. Hade velat gå i skogen men är så jäkla rädd för vildsvinen. (Inte blev det bättre av att igårkväll när jag gick från stallet utan pannlampa, så kom ett vildsvin springandes mot mig (från 2-3 meters avstånd) i 300 knyck. Jag gallskrek så det skar i mina egna öron. Sen insåg jag att det var grannens förbannade jävla hund. Tror jag blev 10 år äldre på bara ett par sekunder där.)
 
Jag har skickat iväg en uppmaning till maken att skaffa en stegräknare till mig. Får se om han tycker att det är en bra ide :)
Jag vet inte om jag ska se till att ta mig ut på en promenad idag eller inte. Jag tenderar ofta till att gå ut för hårt och sen ledsna. Visserligen vet jag inte om jag kommer ut i stallet ikväll så det vore väl bra att göra något idag iaf. Hade velat gå i skogen men är så jäkla rädd för vildsvinen. (Inte blev det bättre av att igårkväll när jag gick från stallet utan pannlampa, så kom ett vildsvin springandes mot mig (från 2-3 meters avstånd) i 300 knyck. Jag gallskrek så det skar i mina egna öron. Sen insåg jag att det var grannens förbannade jävla hund. Tror jag blev 10 år äldre på bara ett par sekunder där.)
Läskigt med "vildsvinet"! Det med att gå ut för hårt och sedan ledsna känner jag igen. För mig känns det rimligt med 10 000 som mål eftersom jag gillar att promenera och har gjort det ganska mycket före de senaste veckornas stillasittande. Jag gillar också att ha något att lyssna på samtidigt så jag brukar ha mp3-spelare med mig (tycker att mobilen är för klumpig men det är ju en smaksak). Du kanske vill sätta ett lite lägre stegmål och fokusera på att komma ut en stund varje dag eller så istället? Och så utvärdera efter någon månad.
 
Läskigt med "vildsvinet"! Det med att gå ut för hårt och sedan ledsna känner jag igen. För mig känns det rimligt med 10 000 som mål eftersom jag gillar att promenera och har gjort det ganska mycket före de senaste veckornas stillasittande. Jag gillar också att ha något att lyssna på samtidigt så jag brukar ha mp3-spelare med mig (tycker att mobilen är för klumpig men det är ju en smaksak). Du kanske vill sätta ett lite lägre stegmål och fokusera på att komma ut en stund varje dag eller så istället? Och så utvärdera efter någon månad.

Planen är att unna mig att rida 2 dagar i veckan och att unna mig någon aktivitet 2 dagar i veckan, som under januari är promenader för utvärdering vid månadsslut och se om jag vill göra någon förändring. Inte i mängden, men kanske att det blir en annan aktivitet. Jag vill liksom inte lägga på för mycket så att det blir ett måste eller ett tvång att komma ut för då blir det negativt i stället för lyx att unna sig det. Det känns som att inställningen är viktig. Ska nog ta en tidig lunch och gå ut en vända så jag samlar lite energi och kan sätta mig och göra det jag borde. Hittills idag har det varit väldigt många (dåliga) orsaker till att skjuta på det.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 443
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 455
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp