Upp till dig att tycka. Jag skriv "hur hemskt det än låter" innan.

Rent krasst så kan det vara fler eller ingen som är kvar. Var ju så sent som förra året en kontroll visade på hur dåligt det stämde med registrering om vilka som var på plats eller inte, tom 2 saknade tillstånd för att vara på en byggarbetsplats.
Vad jag hörde har två av de från hissolyckan fortfarande inte kunnat identifieras, detta trotts att alla på ett bygge ska registreras. :cry: de var tydligen registrerade i fel namn.

Är det verkligen rimligt att ett bygge behöver 58! UE?
 
Upp till dig att tycka. Jag skriv "hur hemskt det än låter" innan.

Rent krasst så kan det vara fler eller ingen som är kvar. Var ju så sent som förra året en kontroll visade på hur dåligt det stämde med registrering om vilka som var på plats eller inte, tom 2 saknade tillstånd för att vara på en byggarbetsplats.
Tror du verkligen det?! Vad jag själv läst tror man att personen befinner sig därinne så jag håller med @Niyama om att det är osmakligt skrivet. När en med största sannolikhet är död är det inte "bara". Och vilket sätt att dö på sedan!
 
Om vi utgår från vad byggjobbare som känner till bygget sedan den tid det har pågått, så har säkerheten högst troligt varit försummad. NCC har mycket dåligt rykte i sammanhanget. Ren tur att inte fler skadades eller dog.
 
Om vi utgår från vad byggjobbare som känner till bygget sedan den tid det har pågått, så har säkerheten högst troligt varit försummad. NCC har mycket dåligt rykte i sammanhanget. Ren tur att inte fler skadades eller dog.
Det är inte enda bygget där ryktet är skamfilat. Min pappa jobbade sina sista år innan pensionen på en del NCC-byggen och det var inga bra omdömen han gav.
 
Om vi utgår från vad byggjobbare som känner till bygget sedan den tid det har pågått, så har säkerheten högst troligt varit försummad. NCC har mycket dåligt rykte i sammanhanget. Ren tur att inte fler skadades eller dog.


Ja hela byggbranschen är sjuk. Har genom ett jobb jag haft fått en djupare inblick i vissa delar. Säger inte mer än att lusten att eventuellt köpa en nybyggd lägenhet försvann helt med det jobbet. Kan inte stå för att stödja det som tillåts pågå i Sverige i den branschen. I Norge har de infört lagar som förbjuder att underleverantörer ska få finnas i mer än två led. Det borde införas även här enligt min mening.
 
Det är inte enda bygget där ryktet är skamfilat. Min pappa jobbade sina sista år innan pensionen på en del NCC-byggen och det var inga bra omdömen han gav.
Ja, min bekant och jag pratade bara om NCC:s rykte. Nästan enbart importerad arbetskraft vid Oceana. Nånstans runt 150 arbetare och typ 50 (!!!) olika företag som de varit fördelade på. Inte osannolikt att en del av arbetarna inte ens har haft arbetstillstånd i Sverige, enligt min bekant.
 
Ja hela byggbranschen är sjuk. Har genom ett jobb jag haft fått en djupare inblick i vissa delar. Säger inte mer än att lusten att eventuellt köpa en nybyggd lägenhet försvann helt med det jobbet. Kan inte stå för att stödja det som tillåts pågå i Sverige i den branschen. I Norge har de infört lagar som förbjuder att underleverantörer ska få finnas i mer än två led. Det borde införas även här enligt min mening.
Inget unikt för byggbranschen. Logistik/transport är lika smutsigt det med frakter som säljs i flera led för att sluta hos den som är billigast = kör med utländska undermåliga bilar och chaufförer som fuskar med kör och vilotider etc. Tänk på det alla ni som klagar på att frakten inte är gratis på nya blusen 🙃
 
Vad jag hörde har två av de från hissolyckan fortfarande inte kunnat identifieras, detta trotts att alla på ett bygge ska registreras. :cry: de var tydligen registrerade i fel namn.

Är det verkligen rimligt att ett bygge behöver 58! UE?

Så fruktansvärt med alla dessa arbetsplatsolyckor, jag såg en del sådana ärenden i min förra tjänst och de berörde mig alltid väldigt illa. Också där många gånger med en röra av många olika inblandade företag. Ibland varvat med snabbt inlånade självständiga entreprenörer som fått rycka in när det redan var förseningar och tidspress. Med ännu större risker för att något skulle brista i det systematiska arbetsmiljöarbetet eller ansvarsfördelningen.

Att gå till sitt jobb och göra sitt bästa för att utföra det bra, många gånger till en blygsam lön - och sedan aldrig komma hem igen, eller komma hem invalidiserad och skadad för resten av livet. Magkänslan sa alltid att "någon" borde vara straffrättsligt ansvarig för det, men ändå blev det inte så i alla fall. Men det måste gå att göra något mer och bättre för att förebygga olycksriskerna generellt.
 
Upp till dig att tycka. Jag skriv "hur hemskt det än låter" innan.

Rent krasst så kan det vara fler eller ingen som är kvar. Var ju så sent som förra året en kontroll visade på hur dåligt det stämde med registrering om vilka som var på plats eller inte, tom 2 saknade tillstånd för att vara på en byggarbetsplats.

Polis har ju uttalat sig och sagt att det inte finns någon annanstans personen skulle kunna vara. Det ska inte handla om en underentreprenör utan en person anställd av Liseberg.
 
Inget unikt för byggbranschen. Logistik/transport är lika smutsigt det med frakter som säljs i flera led för att sluta hos den som är billigast = kör med utländska undermåliga bilar och chaufförer som fuskar med kör och vilotider etc. Tänk på det alla ni som klagar på att frakten inte är gratis på nya blusen 🙃


Ja det känns absolut som att det kan finnas i flera branscher. Mmen då jag inte har någon insikt i dem är det bara bygg jag kan uttala mig om med någorlunda bra kunskap.
 
Inget unikt för byggbranschen. Logistik/transport är lika smutsigt det med frakter som säljs i flera led för att sluta hos den som är billigast = kör med utländska undermåliga bilar och chaufförer som fuskar med kör och vilotider etc. Tänk på det alla ni som klagar på att frakten inte är gratis på nya blusen 🙃
Det är dessutom superotäckt när man kör i dåligt väder, gjorde i en storm förra året. Långtradare överallt som kör om varandra och är helt galna. Det var runt tio långtradare runt oss, framför, bakom, körde om. En halvtimma efter att vi kört förbi Gränna blev det en krock med flera långtradare precis där. Sverige måste skärpa sig om arbeten i båda branscher (eller alla bärplockning, skogsplantering osv, det är helt galet. Inte säkert och utnyttjande av människor.)
 
Det är dessutom superotäckt när man kör i dåligt väder, gjorde i en storm förra året. Långtradare överallt som kör om varandra och är helt galna. Det var runt tio långtradare runt oss, framför, bakom, körde om. En halvtimma efter att vi kört förbi Gränna blev det en krock med flera långtradare precis där. Sverige måste skärpa sig om arbeten i båda branscher (eller alla bärplockning, skogsplantering osv, det är helt galet. Inte säkert och utnyttjande av människor.)

OT, men låter som en helt vanlig dag på E6:an mellan Helsingborg och Malmö.
 
Jag tänkte precis också skriva att jag blir förvånad om det visar sig att det bara är en saknad med tanke på alla rapporter i media om byggbranschen och folk som inte reagerar ordentligt.
Har själv ingen erfarenhet av branschen, men tänker tillbaka vilka otroliga lager av leverantörer och femtehandsuthyrningar jag hanterat under Almedalsveckan, och då är det bara en väldigt begränsad plats under ett event, och inte ett gigantiskt byggprojekt.
 
OT, men låter som en helt vanlig dag på E6:an mellan Helsingborg och Malmö.
Kanske jag vet inte, trodde inte det var full snöstorm där så ofta men säkert är det så.
En långtradare eller flera hade ju orsakat jätteköbildningen som var i Skåne för någon månad sedan i snöstorm.

Lite oavsett vet jag inte om det talar för hur det ser ut i den branschen.
 
Vilken otroligt tragisk olycka. Inte bara för det eventuella dödsfallet utan också för hur hårt det slår mot allt och alla som har varit involverade i projektet.

Jag kan inte säga hur NCC rent generellt arbetar med säkerhetsfrågor men det har varit saker tidigare på Oceana som fått många i byggbranschen att ta sig för pannan. För drygt ett år sedan publicerades en film i en Facebookgrupp där takarbetare på Oceana arbetar utan personligt fallskydd och en av arbetarna går nerför det branta taket.

Printscreen från filmen:
Screenshot_20240215_094836.jpg


Förra året var ett nattsvart olycksår för byggbranschen och jag har all förståelse för att folk i allmänhet blir otroligt upprörda. Det finns inga som helst ursäkter för att arbetare skadas allvarligt eller till och med omkommer på arbetet på grund av bristande säkerhet.
Samtidigt vill jag bara flika in att många bolag (stora som små) arbetar väldigt aktivt med säkerhetsfrågor och man behöver inte gå tillbaka långt i tiden för att se att det skett stora förändringar, både i lagstiftning men också i attityden vilket egentligen är ännu viktigare.
 
Vilken otroligt tragisk olycka. Inte bara för det eventuella dödsfallet utan också för hur hårt det slår mot allt och alla som har varit involverade i projektet.

Jag kan inte säga hur NCC rent generellt arbetar med säkerhetsfrågor men det har varit saker tidigare på Oceana som fått många i byggbranschen att ta sig för pannan. För drygt ett år sedan publicerades en film i en Facebookgrupp där takarbetare på Oceana arbetar utan personligt fallskydd och en av arbetarna går nerför det branta taket.

Printscreen från filmen:
Visa bifogad fil 139140

Förra året var ett nattsvart olycksår för byggbranschen och jag har all förståelse för att folk i allmänhet blir otroligt upprörda. Det finns inga som helst ursäkter för att arbetare skadas allvarligt eller till och med omkommer på arbetet på grund av bristande säkerhet.
Samtidigt vill jag bara flika in att många bolag (stora som små) arbetar väldigt aktivt med säkerhetsfrågor och man behöver inte gå tillbaka långt i tiden för att se att det skett stora förändringar, både i lagstiftning men också i attityden vilket egentligen är ännu viktigare.

Men jisses, hjälp!
 
Angående Oceanas framtid hoppas jag att det är möjligt att återuppbygga parken men jag är högst tveksam till om det går att rädda något av det som redan byggts.
Det känns ju lite galet att en vattenpark (där bassängerna dessutom redan hade börjat fyllas med vatten) brinner upp men även om fundamenten finns kvar kan jag tänka mig att betongen fått sprickor av värmen och att man därför måste gjuta om, göra nytt tätskikt och ny plattsättning.

Jag kan tänka mig att med sanering, nytt bygglov, ny upphandling av UE, ny specialbeställning av rutschkanor etc så ligger nog färdigställandet av det många år framåt.
 
Angående Oceanas framtid hoppas jag att det är möjligt att återuppbygga parken men jag är högst tveksam till om det går att rädda något av det som redan byggts.
Det känns ju lite galet att en vattenpark (där bassängerna dessutom redan hade börjat fyllas med vatten) brinner upp men även om fundamenten finns kvar kan jag tänka mig att betongen fått sprickor av värmen och att man därför måste gjuta om, göra nytt tätskikt och ny plattsättning.

Jag kan tänka mig att med sanering, nytt bygglov, ny upphandling av UE, ny specialbeställning av rutschkanor etc så ligger nog färdigställandet av det många år framåt.
(Min fet-markering)
Jag har hört spekulationer om att just detta kan ha bidragit till att branden tog sig så ordentligt. Att vattnet innehåller vissa kemikalier som sedan kommit upp i luften när vattnet dunstat pga värme. Dock bara spekulationer som sagt.
 
Men jisses, hjälp!
Ja verkligen, helt oacceptabelt!
Jag minns att min första reaktion när jag såg filmen var ren och skär förvåning. Det här är ett prestigeprojekt mitt inne i centrala Göteborg, NCC är ett av landets största byggföretag och det här sker mitt framför öppen ridå där alla som går förbi på gatan kan se vad som händer. Vad sker där allmänheten inte har samma insyn?

(Min fet-markering)
Jag har hört spekulationer om att just detta kan ha bidragit till att branden tog sig så ordentligt. Att vattnet innehåller vissa kemikalier som sedan kommit upp i luften när vattnet dunstat pga värme. Dock bara spekulationer som sagt.
Det skulle inte förvåna mig egentligen, samtidigt tror jag att om det nu är svetsarbete som ligger bakom orsaken till att det började brinna så räcker nog kombinationen av svetsloppor + svetsgas + plaster i rutschkanorna ganska långt också.
 
Jag åkte förbi bygget flera gånger i veckan när jag pluggade, och har sett det växa fram. Liseberg ligger mig så varmt om hjärtat att jag blir pirrig i magen när jag tänker på parken, trots att jag är snart 33 år. Jag är så ledsen för det här, jag hade sett fram emot att få ta med mig dottern till Oceana. Såg röken från kontoret första dagen. Så läskigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 143
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 270
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp